veskola kirjoitti:Jos jatketaan vielä hetki OT:tä tuosta raiteesta kun perusasioiden ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös pakosarja-asiassa. Olin kyllä kuullut / tietoinen tuosta saumattomasta raiteesta mutta ei kai se voi olla niiden voimien ansiota ettei metalliin pitenemistä tapahdu, ne voimat on pidättelemättömät. Tekevätkö ne kuitenkin niistä raiteista jotenkin hallitusti S mutkittelevat ja pitenevät kiskot pääsevät venymään sivusuunnissa, tärkeintähän on että kumpikin kisko siirtyy samaan suuntaan...
Kiskot on kiinnitetty pölkkyihin siten että na pääsevät liikkumaan raiteen pituussuunnassa, mutta ei poikittaissuunnassa. Pölkyt pysyvät paikallaan kitkan ja pölkyn ympärillä olevan sepelin avulla. Pölkkyjako on kolme kpl per kaksi metriä eli ne ovat tiheässä. Kiskoon tulee puristusta tai vetoa lämpötilan muuttuessa ja pölkyt pitävät ne paikoillaan sivusuunnassa. Hellemutkat johtuvat siitä, että poikkeuksellisissa lämpötilamutoksissa ja epäsuotuisassa paikassa kiskot työntävät pölkyt pois paikaltaan. Tätä onneksi tapahtuu nykyään erittäin harvoin.
Summa summarum: lämpötilan muutosten ja lämpötilaerojen aiheuttamiin jännityksiin ja muodonmuutoksiin pitää varautua suunnittelemalla liikuntasaumoja ja liikuntavaraa. Kuten sanoit, syntyvät voimat ovat suuria silloin, kun liike estetään. Mustan raudan lämpölaajeneminen on 1,2mm metriä ja sataa astetta kohden. Esim. 300mm pitkän laipan päät venyvät 1,8mm, jos keskikohta on paikallaan ja jos lämpötila nousee 1000 astetta. Rosterilla ja aluminilla lämpölaajeneminen on vielä suurempaa.
tomant