Elektroniikka murhe.

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Oisko tässä topicci korjauksille?

Eli 1117 -85 sisätilan puhallin hiipuu.

Ongelma seuraava, lähtee ensin pyörimään hyvin sitten alkaa aaltoilla käynti ja lopuksi hiipuu sammuksiin aivan kuin sähkö loppuisi tyyliin. Onko näinkin vanhassa etuvastus vaikka on ainoastaan kaksi nopeutta I ja II.

Kellään tietoa tai jopa sähkökaaviota...?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän siellä ole etuvastus..milläs muullakaan toi nopeus tehdään.Ja ei kyllä tuossa autossasi voi puhua eletroniikka murheeksi kun ei siinä ole niitä kuin ...piirturissa :D
Järjestelmä on kaiketi kuitenkin sulla 24v.
Saahan sen tehtyä nopuden niinkin että on 12v moottori ja täysillä tulee ohjaus virta 24v ja hitaalla jotenkin 12v mutta savua on kabiinissa odotettavissa ja sen 12 voltin veto akuita ei ole kyllä ollut mikään hyvä idea insinööriltä.
Eiköhän tuossa ajokissasi ole puhallin ihan järkevässä paikassa eli etumaskin takana kun klipsejä otat kotelon päältä niin paljastuu suodin ja jossakin lähellä on moottori.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sehän on niinkin järkevästi (nopean vilkaisun) ettei ilmeisesti ilman kojelaudan täyspurkua pääse käsiksi.
Katselin että kojelaudan päällimmäinen kokopituudeltaan oleva osa irroitettava. Sen ohjausnappulapanelin takaa ei näe kun ne hamsterinpyörät "ilmatunnelia" pitkin. Alakautta jalkatilasta ei pääse minnekään.

Pitää ajaa se hallille ja tutkia lämpimässä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hampterin pyörillä...jos molemmissa päissä pyörät menee aika hommaksi kun joutuu irroittamaan koko höskän ja halkaisemaan mutta jos se onkin yhdellä pyörällä niin jostakin päästähän se purkautuu ja huomattavasti helpompi homma.

Oletko muuten liittimiä ja itse kytkintä tutkinut?
Kerran oli samanlaista vikaa 1722 mb ja olevinaan tutkin että vika olisi kytkimessa että eikun uutta niin työkaveri löysi vian katkaisimesta joka se väänsi sähkö jeesuksena kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Liitintä olen tutkaillut, ei oikein (ehkä) siihen osu.
Testailin tuossa ja ilmeni seuraavaa...

Nopeudella II noin minuutin toimii kunnes hiipuu ja nopeudella I noin 4min ja sitten hiipuu aaltoillen.
Jotenkin voisi kuvitella vastuksen olevan finaalissa...kuumenee ?

Pitää tuolta "ryssänsivustolta" koittaa tonkia hajotuskuvaa ennekuin alkaa purkamaan liikaa, ties vaikka vastus tms olisi jossain ihan huoltoystävällisesti "näkösällä"....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi se vastus olla ihan näkyvillä niinkuin lankussa..toyotissa se on siellä lämppärin kotelon sisällä viileällä puolella tai oikeastaan aika monessakin auto merkissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja jysi »

Vastusta tarvitaan vain sillä pienemmällä nopeudella, eli vika ei voi olla siinä. Vika voi olla siinä katkaisimessa, johdoissa tai moottorissa. Vianhaku on helpointa mittaamalla jännite katkaisijan tulo- ja lähtönastoista, säilyykö se 24 V:ssa kun nopeus alkaa hiipua.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kiitokset neuvoista, mittailin neuvotusti. Erikoiset lukemat tuli liittimeltä joita en käsittänyt, eli nopeudella yksi 11,7V ja kakkosella 28,6V :shock:

No ei siinä mitään, sain vian aikaiseksi ja pähkäilin siinä....painoin kokeeksi webaston liekistä päälle ja heti pois.
Tämän jälkeen puhallin on toiminut aivan normisti, ei hyydy enää :crazy:

Voiko olla niin että webaston jokin rele tms joka pakko-ohjaa puhaltimen pienelle nopeudelle olisi vaan ollut jumissa ?...näin taisi olla.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja atlas »

12v pikkunopeudella ja 24v suurella eli kaikki ok...muutenhan ei hidasta nopeutta saadakaan aikaan kun vastuksella ja tiputttamalla jännitettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:12v pikkunopeudella ja 24v suurella eli kaikki ok...muutenhan ei hidasta nopeutta saadakaan aikaan kun vastuksella ja tiputttamalla jännitettä.
No, pelannut ihan hienosti jo pität matkat.
Mittailin ihan huvikseen vielä kerran, edelleen 11,7 ja 28,6 voltit...taitaa olla mittari paskana, eihän sieltä käsittääkseni voi 24v järjestelmästä tullla ylivoltteja :shock: :think:.

Ihan sama, joka tapauksessa pelaa kuten pitääkin...myös webastolla, tuli testattua tänä aamuna kun oli pakkasta.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Elektroniikka murhe.

Viesti Kirjoittaja atlas »

12v järjestelmässähän se ihanne on 13.8 noin ja tällöin 24 järjestelmässä 27.6v eli kaikki ok...ei ole yli jännitettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin