Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Hei,

Tarvitsisi asentaa lisälaturia taikka vaihtaa nykyistä laturia isompaan, kun autossa lisäakut ja 4kW invertteri. Kellään kokemuksia/tietoja asennuksesta tai paikasta, josta saisi tarpeeksi jytkyn laturin?

Joku saattoikin jo laskeskella että tuo invertteri söisi parhaimmillaan kolme ja puoli sataa ampeeria, joten ei vissiin peruslaturi riitä... :D Yleensähän suurissa tehontarpeissa asennellaan ajoneuvoon vaihtovirtalaturia (joka tuottaa vähintään sen 230V, ettei tarvita niin paksuja kaapeleita tehon ulossaamiseksi), mutta nyt tarvitsisi tosiaan saada 12V vähintään jollain 200A virralla ulos.

Kumpi helpompi, nykyisen laturin (lienee jotain 70A teholtaan, mutten tarkastanut) vaihto, vai uuden asennus (ja mistä tällaisen 200A laturin voisi löytää, vieläpä huokeasti)?

Ajoneuvon tiedot:
Sprinter CDI 313 MAXI
2,1L
vm. 2007
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ST-Electro kirjoitti:Hei,

Tarvitsisi asentaa lisälaturia taikka vaihtaa nykyistä laturia isompaan, kun autossa lisäakut ja 4kW invertteri. Kellään kokemuksia/tietoja asennuksesta tai paikasta, josta saisi tarpeeksi jytkyn laturin?

Joku saattoikin jo laskeskella että tuo invertteri söisi parhaimmillaan kolme ja puoli sataa ampeeria, joten ei vissiin peruslaturi riitä... :D Yleensähän suurissa tehontarpeissa asennellaan ajoneuvoon vaihtovirtalaturia (joka tuottaa vähintään sen 230V, ettei tarvita niin paksuja kaapeleita tehon ulossaamiseksi), mutta nyt tarvitsisi tosiaan saada 12V vähintään jollain 200A virralla ulos.

Kumpi helpompi, nykyisen laturin (lienee jotain 70A teholtaan, mutten tarkastanut) vaihto, vai uuden asennus (ja mistä tällaisen 200A laturin voisi löytää, vieläpä huokeasti)?

Ajoneuvon tiedot:
Sprinter CDI 313 MAXI
2,1L
vm. 2007
Jos ei mitään generaatoria,agrigatia tms dynwat systemiaä
niin laturia voi etsiä toisesta mersuta monissa on ~190a laturi
tai sitten ralli vekotimiin osia myyvistä paikoista kyselemään"200a bocsh oli joskus 1400markaa"
(huokea on suhteelista...)

-106
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja mettämies »

W163 Ml lässä ainakin on iso laturi. En muista paljose oli tarkkaan mutta lähelle 200A. Hetkellisesti sitten enemmänkin. Vesikierto tuolle pitää vaan sitte rakentaa.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Ok, kiitoksia!

Löytyikin netistä varaosina muutaman vuoden vanhoja eikä maksa paljoa (löytyi ainakin 220A tuottava 200€). Sitten vielä sellainen, että onko tuollaisen asennus vanhan laturin rinnalle (samalla hihnalla vedettäväksi, pidempi hihna vain tietenkin nykyisen tilalle...) kovin hankalaa? Luulisi olevan aika tarkka että tulee juuri oikeaan kulmaan sun-muuta... Tilaa tuntuu olevan konetilassa, mutta vähän hirvittää hitsailla omaa telinettä tuolle jostain lattaraudasta :D.

Lisäksi; vaikka sähköasiat ovat tuttuja, tulee autosähkökytkennöissä vähän tiedoissa puutetta... Laturin ja akun väliin tarvitsee laitteen (olisiko nimi ollut jänniitteentasaaja?), kun eihän laturia voi kaiketi suoraa akkuun lykkäistä kiinni 70mm² kaapelilla, niin vaatiko myös jotain muuta, kuten diodin (tosi jytky tosin tarvii olla, mutta väsäisin jo yhden monesta pienemmästä... saipahan virran kestoa n.400A :D) ettei virtaa vuoda toiseen suuntaan tai akkulaturin (tai akkuvahti, miksi tahtoo kutsua) ettei akku ylilataudu tai vastaava..?

edit.
Niin yritin tosiaan etsiskellä jotain kytkentäkaaviota Sprintterin sähköistä, mutta kun nämä nykyään on niin tietokoneohjattuja ettei niistä ota mitään tolkkua kun ei ole itse järjestelmää suunnitellut :D Hankala oli ymmärtää, mikä muka kuuluu tuohon akun lataukseen ja mikä johonkin muuhun järjestelmään autossa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Laturiksi kannattaa mahdolisuuksien mukaan valita semmoinen
Missä on säädin itsessään eikä lin väylä mallia
Niin helpotaa kytkentää, heräte/merkki valo ja akulle menevä
Niin oikeen muuta ei tarvitse sulkeet on toki suotavaa olla

-96





,

E: ja ei tarvitse mitän lisä diodeja, akkuvahtejat tms
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Hienoa!

Esim. tässä lienee sisäinen säädin?
http://www.varaosahaku.fi/806-V15374.html" onclick="window.open(this.href);return false;
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Kuinka pitkiä aikoja tarvit tuota 4Kw:n tehoa ? Onke se kuorma jatkuvaa vai pikkinä ? Tuohon olis muitakin ratkasuja olemassa. Millanen se nykynen invertteri on ? Merkki malli ? Mikä on "huokea" pudjetti ?

Itse rakentanut Dynawatt systeemejä ja siihen kaveriksi Victronin multiplussa niin saa auton tyhjäkäynnillä 6Kw ulos ja 1400 rpm 9Kw ulos
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Uskoisin että päästään tehonkäytössä tuohon 4kW kun on esim. kaksi tietokonetta päällä, 1kW kompura hyrisee sähkötyökaluja käytössä ja sitten muuta pientäsälää kuten kosteuden poistaja... Nykyratkaisulla pärjään kyllä kiitos 180Ah:n lisäakun, mutta tarkoitus olisi saada täysi teho ulos myös moottorista tarpeentullen, jos tarvitaan täyttätehoa pitkää. Eli jatkuvasta kuormasta puhutaan, piikkeinä varustauduttu laitteistolla 8kW hetkelliseen kulutukseen, mutta sen saa kaiken akusta, joten lisälaturin ei tarvitse tuottaa kuin se 4kW (jos ideaali tilanteeseen päästään).

Nykyinen invertteri halpis 500€ maksanut, joka tuottaa muokattua siniaaltoa. Sitten on lisäksi herkille laitteille (esim. tietokoneet) UPS/siniaaltomuunnin, joka muuttaa tarvittavan verran tasaiseksi siniaalloksi. Tähän ratkaisuun päädyin ihan sillä kun katselin Dynawatin hintoja ja niissä puhutaan tuhansista euroista, eikä sadoista... siinä minun eroni"huokealle/-ei niin- huokealle.."

Ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin Dynawatit ja muut vastaavat vissiin tuottavat suoraa suurempaa jännitettä, vai kuinka? Mietin että miten hankalaa sitten laittaa lataamaan sitä akkua monen sadan ampeerin teholla...

Jos löytyy muutamalla sadalla (tai ainakin alle tonnilla) pelkkälaturi (joka on ainoa mitä enää kokonaisuuteen kaipaan), jolla saa tosiaan riittävästi tehoa ulos (tuo 6-9kW on jo liikaa, mutta eihän se siihen suuntaan haittaisi :D), olisi toki kiva.

edit.
Niin invertterin valmistaja HQ (eli kiina-ihme-halpis), näyttää olevan myynnissä vielä verkkokaupassakin:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... istyksella" onclick="window.open(this.href);return false;

-riittää oikein hyvin porakoneen, kompuran ja kolvin käyttöön :) Lisäksi tuo lisä UPS on myös samalla turvana jos invertteri lakkaa toimimasta, niin koneet ei sammu :)
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Ei millään pahalla.....mutta....kokemuksella voin olettaa että tuon invertterin kanssa tulee noilla tehoilla ja kuormilla ongelmia.

Väistämättä tullaan tilanteeseen jotta hyvää ja Halpaa ei ole olemassa.

Vinkkinä.....tutkaileppa tuollasta invertteri laturia kuin Victron multi plus.....löytyy tehoiltaa aina 8Kw jatkuvaa ja tuplana piikkiä.

Tuohon sinun kulutukseen riittäs ihan varmasti 2 tai 3 Kw vehe kun tuskin noi vehkeet yhtäaikaa kaikki on päällä....

Mikä hienointa kyseisessä invertteri mallissa siihen voi kytkeä 230v sisään....esim joku halpis generaattori....tai verkkosähkön.

Kun invertteri saa verkkosähköä sisäänsä....lataa se akustoa maksimissaan 50-70A virralla ja lisäksi siinä on ylläpito lataus 4A auton omalle akulle....eli illalla kun tulee kotia tai verstaalle niin töpseli seinään....akut tulee hoidettua oikea oppiseti täyteen lataukseen ja pysyvät näin ollen kunnossa pitkään. Eikä auton oma laturi joudu niin suureen rasitukseen.

Nuo victronit löytyy nykyään joka ampulanssista niin kuin poliisiautosta.....olen noita laitellut matkailuautoihin ja mökkisähkö järjestelmiin ja noihin jatko-ohjaamo autoihin menee lähäs kaikkiin.

Hinta voi aluksi makustella mutta ongelmatonta käyttämistä on tarjolla pitkään ja se ennen ksikkea että akut on iskussa ja auton oma sähköjärjestelmä ei rasitu liikaa....

Jos kiinnostaa lisä info niin google löytää kun laittaa victron energy tai victron multiplus

Ei sillä että nykyinen kärjestelmädi ei toimis......mutta paras on kyllin hyvä....;) Yksi laite....puhdas siniaalto....97% hyötysuhteella....stand by 5w....eli olematon verrattuna nykyiseen....lisäksi tehokas akku lataus mukaan luettuna auton oma akku....

Kun muistaa että energia ei tuu tyhjästä ja akut vaatii oikeaa latausta.....(victron on ohjelmoitava joten jokaiselle akkutyypille löytyy oikeat asetukset)

En sen kummemmin mainosta tuota victronia mutta on ainoa meillä täällä suomessa laatuaan jolla on jälkimarkkinointi ja tekninentuki....
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Kiitos paljon infosta!

Harmi että tulee omalta kohdalta myöhässä kun on jo itse väsäillyt kaikki lisäherkut.... virranjako-järjetelmät, akkulaturit (lisä- ja auton akulle) sun muut... :P

Pistän kuitenkin mustilistalle jos joskus bisnes ja budjetti kasvavat, ja hankin uuden auton, johon noita asennella :D Nykyinen on tosiaan halpishuoltoautoksi muokattu, kun ei ole varaa laittaa hienoihin järjestelmiin montaa kymmentä tuhatta ;)

Lisäksi noissa valmiissa on aina se huonopuoli, että vaatii "ammattimiestä" korjaamaan jos jokin menee vikaan... Mielummin menen ainakin tässä vaiheesa laitteistolla, joka on itse pykäisty tietokoneohjauksia myöten, niin osaapa sitten korjata, on vika missä vain.

Liiteenä vielä verkkovirtajärjestelmän piirikaavio, jos jotain kiinnostaa mistä kyse... Simppeli mutta toimiva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lisälaturin asentaminen Sprintteriin (313, -07)

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Hienoa :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lämmittää sydäntä kun löytyy noin hienoa DOKUMENTOINTIA......mitä ikävä kyllä ei tahdo löytyä....


Mielenkiinnosta laitan linkkiä.....

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... 0VA-EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... -DE-ES.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja suomeksi

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... 600-FI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Periaate kuvaa

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... OMPACT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja kun lisää vielä tuon akkumonitorin niin tietää mitä akuissa on varausta ja aikaa jäljellä,

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... ies-EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... VERTER.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... 702-FI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin