Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Kaveri osti tuossa moottorivikaisen Schenkerin vanhan koppi 315cdi:n jossa moottori kolkottaa. ajettu 245tkm...Huolloista ei mitään hajua, kun ei löydy merkintöjä kirjasta.

Eli kun laittaa käymään, tasainen nak,nak,nak kuuluu. Ei savuta, mutta ei viitsi käyttää yhtään enempää. Ei huohota, jolloin mäntä ei ole luultavasti puhki.

Näissähän ilmeisesti hajoaa liiallisen alaväännön takia alakerta. Venttiilikoneistosta nyt en lähtisi vikaa hakeen.

Onko jotain tiettyä runkolaakeria tai kiertokankea joka antautuu? 1, 2, 3, vai 4?

Saakos öljypohjan pois paikallaan ja pystyykö sieltä vaihtamaan uudet laakerit, jos vaan niissä vika?
Tietysti jos liuskat on jo pois välistä/pyörineet mukana, liukupinnat ovat kärsineet, eli silloin menee koko kampiakseli vaihtoon/uusi pata tilalle.

Mietin, että mahtaako näissä pakuissa tulla (ja varsinkaan rahtiajossa) öljyjä vaihdeltua aina ihan suositusten mukaan? Jos vaihtoväli on 20000, niin niillä taidetaan mennä aina pirusti yli...

Ja tietty ajotapa vaikuttaa koneen kestoon, pelti auki 300km, ja sitten täydestä lennosta sammutetaan.

Mitäs jos näihin Tuikku tekisi sellaisen softan, että alavääntöjä hieman rajoitettaisiin, jotta saataisiin kestävyyttä? :roll:
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hubimersu kirjoitti:Kaveri osti tuossa moottorivikaisen Schenkerin vanhan koppi 315cdi:n jossa moottori kolkottaa. ajettu 245tkm...Huolloista ei mitään hajua, kun ei löydy merkintöjä kirjasta.

Eli kun laittaa käymään, tasainen nak,nak,nak kuuluu. Ei savuta, mutta ei viitsi käyttää yhtään enempää. Ei huohota, jolloin mäntä ei ole luultavasti puhki.

Näissähän ilmeisesti hajoaa liiallisen alaväännön takia alakerta. Venttiilikoneistosta nyt en lähtisi vikaa hakeen.

Onko jotain tiettyä runkolaakeria tai kiertokankea joka antautuu? 1, 2, 3, vai 4?

Saakos öljypohjan pois paikallaan ja pystyykö sieltä vaihtamaan uudet laakerit, jos vaan niissä vika?
Tietysti jos liuskat on jo pois välistä/pyörineet mukana, liukupinnat ovat kärsineet, eli silloin menee koko kampiakseli vaihtoon/uusi pata tilalle.

Mietin, että mahtaako näissä pakuissa tulla (ja varsinkaan rahtiajossa) öljyjä vaihdeltua aina ihan suositusten mukaan? Jos vaihtoväli on 20000, niin niillä taidetaan mennä aina pirusti yli...

Ja tietty ajotapa vaikuttaa koneen kestoon, pelti auki 300km, ja sitten täydestä lennosta sammutetaan.

Mitäs jos näihin Tuikku tekisi sellaisen softan, että alavääntöjä hieman rajoitettaisiin, jotta saataisiin kestävyyttä? :roll:
Alaväänön rajoitus ohjelmasta on helpotehdä vaikka kuusenalla... ;) mutta vielä helpompi on käytää oikeaa vahdetta :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Joo toisen ihmisen tapoja taitaa olla vaikeempi muuttaa.
Mutta asiaan, eli oletetaan alakerrasta syyllisen löytyvän. nappaillaan kuvia, kun saadaan työnalle.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Suosittelen lämpimästi pientä ohjelmanpätkää.
Kopperon luonne muuttuu täysin, no edellyttää kai toimivaa koodiakin :D

Itsellä kun oli kopassa painot jatkuvasti siellä 3-tonnin paremmalla puolen, niin ajettavuus oli vakiona melko, sanoisinko rauhallista.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

No niin, vaihdeltiin Vitosta OM646 pata tähän ja eikun leimalle ja myyntiin.
Hyvä tuli niinkun mikä, ainut vaan että on Viton öljypohja ja täyttö erilailla kuin alkuperäisesti, mutta toimii.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
mopomasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 17.06.2010 18:33
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja mopomasa »

Näissä uudemmissa sprinttereissä ollu tyyppivikaa öljynkierron kanssa, ajaessa öljypumpulle menee sähköisesti virheellinen komento että auto tyhjäkäynnillä ja maantienopeudella se alkaa oleen sitten siinä.
Puolassa käydessä varaosahakuretkillä alkoi tietoa tuleen ja suomessa asiasta kysellessä selvis että korvattu takuuseen näitä tapauksia vanheempiinkin autoihin.



Hubimersu kirjoitti:Kaveri osti tuossa moottorivikaisen Schenkerin vanhan koppi 315cdi:n jossa moottori kolkottaa. ajettu 245tkm...Huolloista ei mitään hajua, kun ei löydy merkintöjä kirjasta.

Eli kun laittaa käymään, tasainen nak,nak,nak kuuluu. Ei savuta, mutta ei viitsi käyttää yhtään enempää. Ei huohota, jolloin mäntä ei ole luultavasti puhki.

Näissähän ilmeisesti hajoaa liiallisen alaväännön takia alakerta. Venttiilikoneistosta nyt en lähtisi vikaa hakeen.

Onko jotain tiettyä runkolaakeria tai kiertokankea joka antautuu? 1, 2, 3, vai 4?

Saakos öljypohjan pois paikallaan ja pystyykö sieltä vaihtamaan uudet laakerit, jos vaan niissä vika?
Tietysti jos liuskat on jo pois välistä/pyörineet mukana, liukupinnat ovat kärsineet, eli silloin menee koko kampiakseli vaihtoon/uusi pata tilalle.

Mietin, että mahtaako näissä pakuissa tulla (ja varsinkaan rahtiajossa) öljyjä vaihdeltua aina ihan suositusten mukaan? Jos vaihtoväli on 20000, niin niillä taidetaan mennä aina pirusti yli...

Ja tietty ajotapa vaikuttaa koneen kestoon, pelti auki 300km, ja sitten täydestä lennosta sammutetaan.

Mitäs jos näihin Tuikku tekisi sellaisen softan, että alavääntöjä hieman rajoitettaisiin, jotta saataisiin kestävyyttä? :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kahdella tuttavalla meni kone topoliksi aika uudessa sprintterissä ja syyllinen kiertokangen pultit oli joko auenneet tai katkenneet..tästä nyt on aikaa..lasku oli 10te ja tehdas ei korvannut ja löytyi kuulemma jälkikäden ohje että kiertokangen pultit pitäisi kasata liimalla jota tehtaalla ei ollut tehty..kyse oli tällöin aika uusista autoista ja aikaakin mennyt varmaan 5vuotta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja dealer »

ajaessa öljypumpulle menee sähköisesti virheellinen komento
Ei taida mennä yhtään johtoa öljypohjan sisään ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sprinter 315cdi 2008 moottorivaurio OM646

Viesti Kirjoittaja apg »

mopomasa kirjoitti:Näissä uudemmissa sprinttereissä ollu tyyppivikaa öljynkierron kanssa, ajaessa öljypumpulle menee sähköisesti virheellinen komento että auto tyhjäkäynnillä ja maantienopeudella se alkaa oleen sitten siinä.
Puolassa käydessä varaosahakuretkillä alkoi tietoa tuleen ja suomessa asiasta kysellessä selvis että korvattu takuuseen näitä tapauksia
Ja uskoit vielä? :shock:
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Vastaa Viestiin