Sprinter 313 vm07 moottoriöljyn määrä kasvaa

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sprinter 313 vm07 moottoriöljyn määrä kasvaa

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Jepa jeps, elikä laittelen taas viestiä kun huolestuttaa tuon auton tilanne...

Auto ollut omassa käytössä muutamat vuodet ja moottoriöljyn määrä tosiaan kasvaa hissun kissun (siis kuukausien mittaan), kunnes alkaa valittaa koneen lämmettyä liian korkeasta öljyn tasosta. Olen aika varma että jäähdytysnestettä ei sotkeudu öljyyn koska öljyn mukana ei ole pienintäkään merkkiä vedestä. Taisi ensimmäisen kerran valitella puolivuotta sitten tuosta öljyn tasosta.

Olen siis vaihtanut kerran itse öljyt (viimevuoden alkupuolella taisi olla) ja ihmettelin silloin miten nopeasti meni sysimustaksi. -nojoo, jotkut sanoo että normaalia, mutta eikai sen öljyn pitäisi ihan muutamassa sadassa kilometrissä mennä niin ettei norosta näe läpi :P ? Niin ja vielä mainintana että jostain syystä jäähynestekkin menee tummaksi, ei nyt niin etteikö läpi näkisi, mutta ei siitä kyllä enää vuoden jälkeen ota tolkkua, oliko vihreää vai sinistä alunperin (reilut vuosi sitten vaihdettu siis nesteet ja vihreää laitoin)...

Niin ja onhan tuossa ollut kokoajan jotain pikku häikkää myös EGR-ventiilin kanssa (tyhjäkäynnillä savuttaa ihan vietävästi ja joskus harvoin leikkaa ajossa yhtäkkiä 50% tehosta pois), mutta se nyt ei varmaan tähän vaikuta.

Elikä jooh... osaisiko joku heittää best- ja worst-case skenaariot mistä voisi olla kyse? :D Tai ylipäänsä että onko edessä vaan pikku remontti jolla saadaan kuntoon, meneekö vähän useampikin tonni huoltoihin vai antaako vain olla ja ajaa (eipä minun ajomäärillä tähänkään asti ollut ongelmaa).

Auton tiedot:
Sprinter 313 (2007) 2,2l
Ajettu ~190 000km
Tuotu Saksasta n. 3 vuotta sitten jonka jälkeen ollut omassa ajossa noin 20 000km verran
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Sprinter 313 vm07 moottoriöljyn määrä kasvaa

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Dpf:n tiheä polttoväli, seurausta jostain viasta, dieseliä menee öljyn joukkoon.
Kaikenlainen savuttelu vain pahentaa tilannetta, siellä voipi kohta olla saasteloukut melko tukossa.

Tuurilla helpoimmalla voi päästä laadukkaalla softalla, mistä on otettu egr/dpf pois, ja mekaaninen putken tyhjäys.
Pahimmillaan jatkamalla ajoa, alakerta hajoaa.

Mut mut nyt ekana staarilla tsekkailla auto läpi ja sitten tehdä johtopäätöksiä.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter 313 vm07 moottoriöljyn määrä kasvaa

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Hmm... DPF ilmesesti hiukkassuodatin ? Vaihdoin sen noin 2v sitten kun auton myyjä antoi kaupanpäällisiksi uuden mukana. Se olikin melkoinen homma tiivistää niin ettei vuoda sieltä koneen puolelta kun ilmesesti melkoinen paine putkessa ennen hiukkassuodatinta.

Mutta siis mitä tarkoitat tiheällä polttovälillä? Siis pitäisikö ajaa usein sen suodattimen puhdistuspoltto, vai tarkoitatko että kone tekee sitä itse usein tai jotain :P Kone siis ei savuta muuten kuin seistyään muutaman minuutin tyhjäkäyntikierroksilla -> tällöin pieni savutus, mutta sitten jos lähtee liikeelle niin tuleekin ihan kunnon panssarivaunun pölläytykset taakse (ja sitten savu loppuukin seinään). Normaalissa ajossa ei siis mitään, harvoin joutuu liikennevaloissakaan odottamaan niin kauaa että alkaisi savuttaa.

Niin ja sitten vielä - mikähän on "staari" ? :D Laite vai joku huoltaja? Google haulla löytyy kyllä kaiken laista...
Vastaa Viestiin