609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Tarina alkaa vuoden 2017 kesältä.

Harraste-auto on rakentunut siihen pisteeseen että sillä ei tee mieli ajella enään tiesiirtymiä.
-Nopea nettiauton selaus ja ruokolahden takaa löytyi vm.92 609 lavaversio
+Hinta
+7-paikkainen
+kuorma autona vapautettu autoverosta.
+Tekniikka simppeliä
+hyvät ovet mukaan+lokarit
-ei ollut kilpien välissä viimeiseen 10vuoteen
-Ruoste puraissut pahasti

soitto myyjälle ja ensimmäinen kysymys tais olla lavan mitat:joo kyllä se mahtuu sinne,Millon voi tulla hakemaan :D .

Kuva

Seuraavana päivänä hain konttorilta siirtokilvet ja nopeasta aikataulusta johtuen en saanut ketään kaveriksi matkaan.
-uusi soitto myyjälle ja kysymys:onko pihalla mitään mäkeä tai vastaavaa mistä saisi ajettua auton lavalle...Hetken hiljaisuus vastapuolella ja ööh. eiköhän se järjesty :D .

Auto tuli haettua sovitusti ja paluumatkaa siivitti puhkiruostunut äänenvaimennin ja ruostuneesta astinsyvennyksestä tuleva ilmavirta.Lisänä jarruputki oli katkennut ja auto oli pelkästään etujarrujen varassa.

Kulkupuoli oli kunnossa ja monta karavaanaria jäi nussisuuleineen nielemään pölyä.

kotona aloin purkaamaan koppia/lavaa runkolta.
-Ukko nosti kaivinkoneella lavan pois

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jätetään tarina tähän ja jatketaan taas joku ilta(joku saattaa jo tietääkkin että tämä on rakentunut valmiiksi,Mutta jatkorakentelua on luvassa nykyhetkessäkin joten tehdään tälläinen rakentelu-topicci.)
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Runkon otin ekana työnalle.

Isolla moskalla tuli kopotettua isoimmat ruosteet/paskat irti.Sen jälkeen hiekkapuhallettiin.

Pohjamaaliksi tuli 2k epoksia ja pintavärit 2k polyuretania.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Hyvältä näyttää,kun on uuttaa pintaa
T jamppa
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Hyvähän siitä tulee kun noin tekee........ :thumbup:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Reipasta tekemistä eikä joka nippelin erikseen purkamista ja hieromista, tämä on oikeaa käyttöentisöintiä! :thumbup:
(ei sillä, etteikö hieromiselle olisi paikkansa joissakin museopeleissä...)
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Thänks.

Tuli tohon nyt kuitenkin uusittua-->
-Jousien puslat
-Etummaiset jousen riiput tein 10mm raudasta(vanhat oli ohentunut vuosien varrella pelottavan ohueksi).
-Taakse jarrusylkyt+niittasin uudet pinnat
-Iskarit ympäriinsä
-Ohjaussimpukkaan uudet stefat,Kun pissi.
-Etujarruihin uudet liukutapit+liukutapin suojakumit.
-Kardaanin tukilaakeri
-Pyöränlaakerit taakse
-pakoputken pönttö
-Vesipumppua,hihnaa,suutinkärjet jne.
-Lämppärin moottori
-Kytkin
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Jarrut taakse,Niin alkoi taas pysähtyä.

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Mukaan tuli parempi kuntoinen ovi.
(tää on parempi kuntoinen :lol: )

Kuva

1.5mm säsistä pokkailin uuden pellin pintaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Kabiiniia aloin paikkaamaan määrätietoiseti kohta kerrallaan.

samaa 1.5mm säsiä.


Kuva
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Onkos tuo harjateräskin sähkösinkittyä? :lol: :lol:
PS. älä ota kaikkealiian vakavasti....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Samaa korjaustarvetta löytyi oikeastaan koko kierros kabiinin alaosasta.Pari lappua keskelle pohjaa vaan...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Pari arkkia meni levyä kokonaisuudessaan,eli joitain neliöitä+Parit lenkkarit=pikku kipinät varpaan väleissä ei saanut ilmettäkään värähtämään loppusuoran häämöttäessä.

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Kopan kellautin kyljelleen maastoauton vinssillä+trukilla.

Sitten puhallettiin taas ja heti perään pohjamaalit.

Kuva

Kuva
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Vitonraato kirjoitti:Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Pieni vaiva se on muutama kuva räpsästä,Riippuen jos kuvausväline on ulottuvilla.Paljon toki jää kuvaamatta jos on oikein touhu päällä :D .
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Pajares kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Pieni vaiva se on muutama kuva räpsästä,Riippuen jos kuvausväline on ulottuvilla.Paljon toki jää kuvaamatta jos on oikein touhu päällä :D .
Niinpä... mutta pääsääntöisesti jää itseltä tekemättä... ainakin näiden "romujen" (=autojen) kohdalla..... omakotitalon kohdalla tuli muutama kuva otettua.....
Ei vaan ole tullut edes tuon Vitonraadon kanssa otettua kuvia... mopostakin vaan satunnaisia kuvia....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Sitten joku sininen muista ral-koodia pohjaan.
-Koppa taas puljattu oikein päin.

Onneksi kerkesin puhaltamaan ja vetämään pohjamaalin,nopea forecan ennusteen katselmus kertoi että seuraavan 24tunnin aikana pohjolan talliin ripsauttaa vähän vettä.Joten pressua suojaksi.


Kuva

Kuva

Naaman pellit tuli pikasovitettua että istuvat vielä koriin.(rintapellin yläosa/mistä puhallin imee ilman/tuulilasin alareuna tuli hitsattua niin laajasti että olikin ihan paikallaan).ISolla kuminuijalla kopottamalla "raot" saatiin hyväksi.

Kuva

Ryppymassa tuli vedettyä toiseen pokkaukseen asti,Kun ei ollut suurta intoa hieroa kitin kanssa ihan viimeisen päälle tälläistä työkalua.

Kuva
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Eihän tuolla enään kehtaa ajella kuin kuivina kesäpäivinä........... :clap:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Sävyn sekottelin mieleiseksi lurauttamala vähän tota ja tätä periaatteella.Sama periaate oli rungon ja koneen väreissä.

Jokaista väriä jätin jemmaan jos joskus käy joku ruhvelo ja joutuu maalaus puuhiin...

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Sitten olikin kiire johonkin tapahtumaan ja auto äkkiä nippuun ja leiman haku.

Tein kiinteät rampit,Niin on nopea lastaus aina.

Tehotuotantoa kiinnikkeiden suhteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Reissun jälkeen fairy-pesu hionta+teippaus ja vedin lakan niskaan(loraus perusväriä lakan sekaan).

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Lavan pohja uusiksi.

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Uudemman mallin ovipahvit sisältyi kauppaan.

Kuva

Takapenkistä tein laverin,Niin mahtuu pari henkilöä lepäämään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvassa väliaikainen tuki.Oikeat kiinnikkeet tuli turvavyön alta(5mm vaijeria jotka lukittuu reunoihin)

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

2000km reissu heitetty tän vuoden kesältä.(lapland trophy 2018 raajärvi).

Mukava kun sisäleveys on n.190cm,Niin voi oikaista välillä vähän raajoja.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Toi om364 moottori todettu laiskaksi rötköttäjäksi.

Tällä hetkellä on meneillään moottori swappi ahdettuun versioon.

Lisäilemme kuvia kun jotain saatu aikaan...

Moottorin perässä on 6-pyttyisen laatikko,Se on jämerämpää tekoa.
-Laatikko on kymppisentin pidempi/kardaanin laippa on eri.

Joten pientä touhua riittää että saan sen sopimaan.
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Vanha ja uus.

Kardaanin lyhentelin jo sorvissa

Osaako joku kertoa miten toi pakokaasu jarru toimii?
-Siinä näytti olevan alipaine kello ja jousikuorma painaa takaisin.
Millainen systeemi toi lattiaan tuleva "painin" on?Ohjaako se suoraan alipainetta vai jotain sähköventtiiliä?

Sitten toinen kyssäri liittyen imusarja-hehkuun.
-Siinä on polttoainelinjassa magneettiventtiili siirtopumpun jälkeen.

Kuuluuko sen olla ajossa auki ja näin kerää paineen linjaan.Sitten kun auton sammuttaa,Niin sulkee ja paine jää hehkun linjaan?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Laippa proplem.

Sorvi ja hitsikone laulamaan ja ongelma poistui äkkiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Auto koeponnistettu ja vetoja on ihan erilailla.

Kardaaniinkaan ei jäänyt värinöitä,Toki ei ollut ensimmäinen kardaani jonka lyhensin/vaihdoin putken/liuku osan tms...

Niksipirkka=jos kardaaniin jää lyhennykseen jälkeen pikku värinöitä,Niin poraa putkeen reiän ja kaataa sisään lorauksen-1/2kupillista pakkasnestettä tai ATF:ää ja tulppa hitsaa kiinni.Tää tasapainottaa sen ajossa.
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Pakokaasujarru tuli reeraan 3/2 venttiilillä.

Hyvin hillitsee vauhtia alamäkeen rullattaessa :) .

https://www.youtube.com/watch?v=l_e_ZeiB8oQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Pajares kirjoitti: Niksipirkka=jos kardaaniin jää lyhennykseen jälkeen pikku värinöitä,Niin poraa putkeen reiän ja kaataa sisään lorauksen-1/2kupillista pakkasnestettä tai ATF:ää ja tulppa hitsaa kiinni.Tää tasapainottaa sen ajossa.
Ja jos on myymässä autoa, niin laittaa sinne vettä... voipi seuraava ihmetellä talvella, miksi se pakkasilla ravistaa aivan helvatisti, mutta ei suojasäällä.... :lol: :lol:
Itseasiassa tuo on periaatteessa aivan sama konsti kuin ne kuorma-auton renkaissa käytettävät jauhepussit!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Pajares
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.08.2018 19:13

Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.

Viesti Kirjoittaja Pajares »

Osaiskohan joku jeesata mystiseen tärinään..

Tärinä oli vanhalla koneella+Laatikolla+kardaanilla.

Sama tärinä myös uudessa koneessa+Laatikossa+lyhennetyssä kardaanissa.

-Alkaa vasta n.30-60km ajetun kilometrin jälkeen.
-Tietyillä kierroksilla,Myös paikallaan kaasuttaessa,Mutta ei niin pahasti kun ajossa.
-Ajossa 75-85km/H täristää sen alle tai päälle ei mitään,Kytkimen kun laittaa pohjaan niin häviää.Jos ajaa nelosella samaa vauhtia niin ei täristä.
-Autossa raskas kuorma päällä,Niin ei täristä nimeksikään.

Suuttimet vaihdettu uusiin.
Koneen kumit vaihdettu uusiin+Laatikon kannatin.
Imulinja tehty uusiksi pumpulle asti.
Siirtopumppu tilattu(ei vaihdettu vielä).
Talvirenkaat vaihdettu,Ei mitään vaikutusta...

Laatikon jälkeinen ristikko vähän nahea.Kardaanikulma menee aika nolliin kun on painoa lavalla,Mahdollinen aiheuttaja?
Laatikko rallattaa moottorijarrutuksessa ja kuumana luonnollisesti enemmän,Mahdollinen?
Paluulinjassa pientä ilmakuplaa,Siirtopumppu?
Vastaa Viestiin