-12 316 163hp lämmöt ja webasto

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Ti 30.10.2018 16:39
Kannattaako tehdä mitään, jos näillä +5 - -5 keleillä auto on aluksi viileähkön oloinen, etenkin taajamassa, kunnes pääsee ajamaan maantienopeuksia? Sitten tulee kyllä hyvin lämmintä, sitä ennen haaleeta.

Onko muilla webasto kytketty niin, että ei vaikuta puhaltimen nopeuteen, vaikka olisi jätetty 3 tai 4 nopeudelle? Kun tuossa sprintterissä ei ole vaikutusta valitulla nopeudella. Myöskin vaikka olisi 30min lämmittänyt ja nappasee auton käyntihin, niin siltikin tulee viileää ennen maantienopeuksia.

Sitä vaan, että kannattaako alkaa termaria vaihtaa, webastoa ronkkimaan tai muutakaan. Eli lähinnä, ominaisuuksia vai vikoja :D ?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ti 30.10.2018 17:31
Keijo5 kirjoitti:Kannattaako tehdä mitään, jos näillä +5 - -5 keleillä auto on aluksi viileähkön oloinen, etenkin taajamassa, kunnes pääsee ajamaan maantienopeuksia? Sitten tulee kyllä hyvin lämmintä, sitä ennen haaleeta.

Onko muilla webasto kytketty niin, että ei vaikuta puhaltimen nopeuteen, vaikka olisi jätetty 3 tai 4 nopeudelle? Kun tuossa sprintterissä ei ole vaikutusta valitulla nopeudella. Myöskin vaikka olisi 30min lämmittänyt ja nappasee auton käyntihin, niin siltikin tulee viileää ennen maantienopeuksia.

Sitä vaan, että kannattaako alkaa termaria vaihtaa, webastoa ronkkimaan tai muutakaan. Eli lähinnä, ominaisuuksia vai vikoja :D ?


Kokeile lämpenkö ylä vesiletku heti, puhaltimen nopeus toimii oikeen
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 17:03
FinlandMerceds kirjoitti:
Keijo5 kirjoitti:Kannattaako tehdä mitään, jos näillä +5 - -5 keleillä auto on aluksi viileähkön oloinen, etenkin taajamassa, kunnes pääsee ajamaan maantienopeuksia? Sitten tulee kyllä hyvin lämmintä, sitä ennen haaleeta.

Onko muilla webasto kytketty niin, että ei vaikuta puhaltimen nopeuteen, vaikka olisi jätetty 3 tai 4 nopeudelle? Kun tuossa sprintterissä ei ole vaikutusta valitulla nopeudella. Myöskin vaikka olisi 30min lämmittänyt ja nappasee auton käyntihin, niin siltikin tulee viileää ennen maantienopeuksia.

Sitä vaan, että kannattaako alkaa termaria vaihtaa, webastoa ronkkimaan tai muutakaan. Eli lähinnä, ominaisuuksia vai vikoja :D ?


Kokeile lämpenkö ylä vesiletku heti, puhaltimen nopeus toimii oikeen


meinaakko webaston jälkeen vai missä vaiheessa? ny huomannu sellasen, että kun käyttää webastolla sen 28min ja käynnistät auton, kun webasto sammuu ni alkaa tulla heti haaleampaa ilmaa sisälle. eikö 30min riitä 5kw weballa 2.1 mosalle?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 18:01
Keijo5 kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Keijo5 kirjoitti:Kannattaako tehdä mitään, jos näillä +5 - -5 keleillä auto on aluksi viileähkön oloinen, etenkin taajamassa, kunnes pääsee ajamaan maantienopeuksia? Sitten tulee kyllä hyvin lämmintä, sitä ennen haaleeta.

Onko muilla webasto kytketty niin, että ei vaikuta puhaltimen nopeuteen, vaikka olisi jätetty 3 tai 4 nopeudelle? Kun tuossa sprintterissä ei ole vaikutusta valitulla nopeudella. Myöskin vaikka olisi 30min lämmittänyt ja nappasee auton käyntihin, niin siltikin tulee viileää ennen maantienopeuksia.

Sitä vaan, että kannattaako alkaa termaria vaihtaa, webastoa ronkkimaan tai muutakaan. Eli lähinnä, ominaisuuksia vai vikoja :D ?


Kokeile lämpenkö ylä vesiletku heti, puhaltimen nopeus toimii oikeen


meinaakko webaston jälkeen vai missä vaiheessa? ny huomannu sellasen, että kun käyttää webastolla sen 28min ja käynnistät auton, kun webasto sammuu ni alkaa tulla heti haaleampaa ilmaa sisälle. eikö 30min riitä 5kw weballa 2.1 mosalle?


Ei vaan ilman eberin käyttöä
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Ti 13.11.2018 13:28
No mitenhän nopeasti ylävesiletkun pitäis lämmetä kylmällä moottorilla?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ti 13.11.2018 13:59
Keijo5 kirjoitti:No mitenhän nopeasti ylävesiletkun pitäis lämmetä kylmällä moottorilla?


Ei kovinkaan nopeasti vasta lähempänä käynti lämmintä
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Ke 14.11.2018 17:33
Aamulla nappasin obd pistokkeeseen yhden lukijan kiinni ja seurasin sillä lämmön kehitystä.
Tallissa noin +11, jossa webastolla kävi 15min. Tässä ajassa lämmöt kehittyi +11 >> +54 asteeseen.
Sen jälkeen ajoa 4 ja 5-numeroisella maakuntatiellä 4 vaihteella, 50-75kmh vauhtia. Lämmöt nousi sinne 60-70 asteeseen.
Siitä tankilla tyhjäkäyntiä ja sitten sain vähän paremmalla tiellä marssivauhtiin, eli sinne 78-83 ja vitosvaihteella, lämmöt nousi 80-87 nurkille.
Sitten tuli taas vähän parempaa baanaa, joten kutonen mökkiin ja vauhti sinne 80-90 väliin, lämmöt nousi 97 asti, kunnes taisi termari aueta ja holahti lämmöt lukemaan 88. Siitä sitten uudestaan johonkin 95, pysyi aikansa siinä.
Kunnes olin ajanut toistasataa kilsaa, niin lämmöt keskittyi pysymään 89-91.

Mahtaa siis toimia ihan oolrait?

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 19.08.2018 22:17
ViestiLähetetty: Ke 14.11.2018 23:33
Siitä webaston toiminnasta sen verran että, käännä se lämpötilan säätö ennen auton sammuttamista täysille, jotta on venttiilit auki kun webasto/ eeperi lähtee lämmittämään. Tällöin neste pääsee kiertää esteettä kennon lävitse.
Tällain syksyllä vaan huomasin itsellä että jos lämpötilan pyynti esim 22 astetta niin ohjaamo oli viileähkö koska vesiventtiili oli tietenkin rajoittanut nesteen kiertoa koska autolla ajettaessa moottorin tuottama lämpö on ollut tarpeeksi myös pienellä nesteen virtauksella lämmittämään ohjaamon tohon 22 asteeseen.
Nyt kun pyynti lämpötila on sen täydet 28 astetta niin ohjaamo on kyllä lämmin samoin moottori tolla 5kw eeperillä.

Sit aika paljon vaikuttaa siihen moottorin lämpiämiseen jos visko pyörii jatkuvasti, tämä kannattaa tarkistaa myös, samoin että jäähdytin nestettä on tarpeeksi paisarissa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: To 15.11.2018 20:18
Jonexi78 kirjoitti:Siitä webaston toiminnasta sen verran että, käännä se lämpötilan säätö ennen auton sammuttamista täysille, jotta on venttiilit auki kun webasto/ eeperi lähtee lämmittämään. Tällöin neste pääsee kiertää esteettä kennon lävitse.
Tällain syksyllä vaan huomasin itsellä että jos lämpötilan pyynti esim 22 astetta niin ohjaamo oli viileähkö koska vesiventtiili oli tietenkin rajoittanut nesteen kiertoa koska autolla ajettaessa moottorin tuottama lämpö on ollut tarpeeksi myös pienellä nesteen virtauksella lämmittämään ohjaamon tohon 22 asteeseen.
Nyt kun pyynti lämpötila on sen täydet 28 astetta niin ohjaamo on kyllä lämmin samoin moottori tolla 5kw eeperillä.

Sit aika paljon vaikuttaa siihen moottorin lämpiämiseen jos visko pyörii jatkuvasti, tämä kannattaa tarkistaa myös, samoin että jäähdytin nestettä on tarpeeksi paisarissa.


Sanotaan nyt näin, että webaston käytön suhteen en ihan ummikko ole, eli aina ku lisälämmitintä käyttää ni lämmöt "täysille". Ja mullahan on jatkohytillä...
Paisarissa on vehon vespumppu rempan jäljiltä oikea määrä ja viskon pyörintä pitää tarkistaa? Onko sille ohjauskytkentä missä

Jaa niin aamulla 30min webastolla, moottorilämmöt sinne 48 nurkille. Edelleen seurasin lämmön kehittymistä, niin 4 vaihteella siinä 60-70 nurkilla, 5 vaihteella ne nousee 80-90 välille pyörimään, 6 vaihteella kerran 97 asti ja sitten sen jälkeen 90.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 19.08.2018 22:17
ViestiLähetetty: To 15.11.2018 22:29
Keijo5 kirjoitti:
Jonexi78 kirjoitti:Siitä webaston toiminnasta sen verran että, käännä se lämpötilan säätö ennen auton sammuttamista täysille, jotta on venttiilit auki kun webasto/ eeperi lähtee lämmittämään. Tällöin neste pääsee kiertää esteettä kennon lävitse.
Tällain syksyllä vaan huomasin itsellä että jos lämpötilan pyynti esim 22 astetta niin ohjaamo oli viileähkö koska vesiventtiili oli tietenkin rajoittanut nesteen kiertoa koska autolla ajettaessa moottorin tuottama lämpö on ollut tarpeeksi myös pienellä nesteen virtauksella lämmittämään ohjaamon tohon 22 asteeseen.
Nyt kun pyynti lämpötila on sen täydet 28 astetta niin ohjaamo on kyllä lämmin samoin moottori tolla 5kw eeperillä.

Sit aika paljon vaikuttaa siihen moottorin lämpiämiseen jos visko pyörii jatkuvasti, tämä kannattaa tarkistaa myös, samoin että jäähdytin nestettä on tarpeeksi paisarissa.


Sanotaan nyt näin, että webaston käytön suhteen en ihan ummikko ole, eli aina ku lisälämmitintä käyttää ni lämmöt "täysille". Ja mullahan on jatkohytillä...
Paisarissa on vehon vespumppu rempan jäljiltä oikea määrä ja viskon pyörintä pitää tarkistaa? Onko sille ohjauskytkentä missä

Jaa niin aamulla 30min webastolla, moottorilämmöt sinne 48 nurkille. Edelleen seurasin lämmön kehittymistä, niin 4 vaihteella siinä 60-70 nurkilla, 5 vaihteella ne nousee 80-90 välille pyörimään, 6 vaihteella kerran 97 asti ja sitten sen jälkeen 90.


Kaikissa autoissa ei tarvii säätää lämpötila pyyntiä täysille webaa käytettäessä jos on automaatti-ilmastointi.

Viskokytkin on sähkötön, ilmastoinnin flekti on sähköllä ohjattu,nämä molemmat toimivat vain auton ollessa käynnissä.
Viskon toiminta tarkistetaan siten että moottorin ollessa kylmä siitä ropellista pitäisi pystyä ottaa kiinni. On jousikuormitteinen ja jousi kiristyy koneen lämmetessä, jolloin flekti pyörii moottorin kierrosten mukaan.
Toi visko löytyy ainakin iteltä 2009 vuoden sprintteristä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Pe 16.11.2018 19:11
Jonexi78 kirjoitti:
Keijo5 kirjoitti:
Jonexi78 kirjoitti:Siitä webaston toiminnasta sen verran että, käännä se lämpötilan säätö ennen auton sammuttamista täysille, jotta on venttiilit auki kun webasto/ eeperi lähtee lämmittämään. Tällöin neste pääsee kiertää esteettä kennon lävitse.
Tällain syksyllä vaan huomasin itsellä että jos lämpötilan pyynti esim 22 astetta niin ohjaamo oli viileähkö koska vesiventtiili oli tietenkin rajoittanut nesteen kiertoa koska autolla ajettaessa moottorin tuottama lämpö on ollut tarpeeksi myös pienellä nesteen virtauksella lämmittämään ohjaamon tohon 22 asteeseen.
Nyt kun pyynti lämpötila on sen täydet 28 astetta niin ohjaamo on kyllä lämmin samoin moottori tolla 5kw eeperillä.

Sit aika paljon vaikuttaa siihen moottorin lämpiämiseen jos visko pyörii jatkuvasti, tämä kannattaa tarkistaa myös, samoin että jäähdytin nestettä on tarpeeksi paisarissa.


Sanotaan nyt näin, että webaston käytön suhteen en ihan ummikko ole, eli aina ku lisälämmitintä käyttää ni lämmöt "täysille". Ja mullahan on jatkohytillä...
Paisarissa on vehon vespumppu rempan jäljiltä oikea määrä ja viskon pyörintä pitää tarkistaa? Onko sille ohjauskytkentä missä

Jaa niin aamulla 30min webastolla, moottorilämmöt sinne 48 nurkille. Edelleen seurasin lämmön kehittymistä, niin 4 vaihteella siinä 60-70 nurkilla, 5 vaihteella ne nousee 80-90 välille pyörimään, 6 vaihteella kerran 97 asti ja sitten sen jälkeen 90.


Kaikissa autoissa ei tarvii säätää lämpötila pyyntiä täysille webaa käytettäessä jos on automaatti-ilmastointi.

Viskokytkin on sähkötön, ilmastoinnin flekti on sähköllä ohjattu,nämä molemmat toimivat vain auton ollessa käynnissä.
Viskon toiminta tarkistetaan siten että moottorin ollessa kylmä siitä ropellista pitäisi pystyä ottaa kiinni. On jousikuormitteinen ja jousi kiristyy koneen lämmetessä, jolloin flekti pyörii moottorin kierrosten mukaan.
Toi visko löytyy ainakin iteltä 2009 vuoden sprintteristä.


Minoon silti kääntäny aina lämmöt tappiin ohjaimesta riippumatta. Onko se laitettava talvirukkane kättee ja kokeiltava ottaa viskosta kiinni

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 19.08.2018 22:17
ViestiLähetetty: Pe 16.11.2018 22:09
Juu juurikin noin testasin itseltä sen viskon, tosin katso se pyörimis suunta ettet nyt vastakarvaan niitä sormia työnnä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Su 18.11.2018 18:27
Kylmänäs pysähtyy ainaski

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 19.08.2018 22:17
ViestiLähetetty: To 22.11.2018 00:15
Keijo5 kirjoitti:Kylmänäs pysähtyy ainaski



No sit ainakin se on kunnossa.

Tossa itse pääsin nyt tänä aamuna kun oli pakkasta -7 toteamaan sen että ei ollut eeperi 35min lämmityksellä saanut hyttiä niin lämpöiseksi kuin mitä esim viime talvena -20 pakkasella. Samoin ylävesiletku oli lämmin eli ainakin mulla termari päästää vettä läpi vähän. Sitä ei oikein aiemmin päässyt toteamaan kun ei ollut noita pakkasia, sit toinen seikka että eeperi ajossa päällä moottoria sai huudattaa kierrokset siellä 3000 jonkin matkaa että rupes tulee kuumaa sisälle.
Viime talvena sai kyllä ajella ihan normaalisti eeperi päällä ja kuumaa tuli kyllä sisälle, siis tietenkin esilämmitetty auto sillä eeperillä se 35min ja ulkona pakkasta kuitenkin se -20

Eli termarin laitoin tilaukseen ja sen vaihtoon tässä pääsee kyllä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: To 22.11.2018 16:47
Mutta siis mulla lämpiää hytti kyllä, mutta puhallin saisi pyöriä kovemmin. Siellä juuri ilmavirtaa käy sisällä, eikä vaikuta jättääkö puhaltimen 1 vai 3 asennolle.
Webasto lämmittää noin 45-50 asteiseksi moottorin (30min) ja kun sammuttaa sen, käynnistää moottorin ja lähtee ajelemaan niin, tulee haaleaa. Kunnes pääsee ajamaan 5 vaihteella, sitä ennen ei moottorin lämmöt mene 70 korkeammaksi.
Ongelma on siis webastoa käyttäessä, että puhallin pyörii hiljaa sekä moottorin lämmön nousu taajamavauhdissa maks 70.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 12.09.2018 19:59
ViestiLähetetty: Pe 23.11.2018 19:23
Webastolla 30min ja ylävesiletku kylmä

Onko se vain ominaisuus, että taajama vauhissa ei lämmöt nouse yli 70?

Paluu Raskas kalusto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot