Niin, heräsi kysymys, kun omassa W123 dieselissä (220 D) on automaattilaatikko 722.1, jonka loppuosaa en nyt muista/löytäny mistään. Tätä saman tyyppistä nelivaihteista laatikkoa on ripoteltu vanhempiin Mersuihin vissiin W108 alkaen eri koneiden perään (vai olikohan 3-vaihteinen 722.0 näissä vanhemmissa?).
Joka tapauksessa, lähteestä, jota sitäkään en enää löytänyt kuumeisenkaan etsinnän jälkeen mistään, muistan lukeneeni, että näissä dieseleissä 200D:ssä ja 220D:ssä oli sama 722.1xx, mutta jo esim. 240 D:ssä viimeinen numero oli eri. Samoten tietysti bensakoneen kanssa on eri versio samasta laatikosta.
Mitä eroja noiden eri versioiden välillä on? Onko sisuskalut samat, mutta säädöt eri vai kenties sisuskaluissakin eroja? Miten ne välitykset, eroja?
722.1 laatikoiden erot
722.1 laatikoiden erot
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
200D ja 220D 722.116 vaihtoehtoinen 200D 722.407
240D 722.117 ja 722.404
300D 722.118 ja 722.405
300D Turbodiesel 722.120, (722.315,722.303 USA ja Japan-mallissa)
240D 722.117 ja 722.404
300D 722.118 ja 722.405
300D Turbodiesel 722.120, (722.315,722.303 USA ja Japan-mallissa)
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Helppo vastaus kaikkiin kysymyksiin: eroa kaikissa kohdissa.Mitä eroja noiden eri versioiden välillä on? Onko sisuskalut samat, mutta säädöt eri vai kenties sisuskaluissakin eroja? Miten ne välitykset, eroja?
722.1xx perusmalleja 11 kpl. niissä eroja mm.
-erilaiset sisukalut...mm. kytkimien levytykset vaihtelee, pantojen koot vaihtelevat, työsylinterien koot vaihtelevat
-eri ohjaus, dieselit osittain pelkästään alipaineohjattuja, mutta myös mekaninen kaasunasennon tunnistus on joissain malleissa, dieselissäkin.
-venttiilikoneisto, erilaisia versioita, vaihtokohtia, paineita, yms.
-työ, ohjaus ja moduulipainet, erit joka mallissa...
-erilaisia keskipakosäätäjiä
-erilaisia turbiineita
-erilaisia ulkokuoria, mm. venttiilien paikat vaihtelevat.
-muistaakseni jopa 722.1xx:ssä on välityseroja. (mutta koko mallisarjassa useitakin eri välityksiä.)
jne...
-sitten vuosimallierot lisäksi, joten mukava pikku viidakko...
-sitten tulevat noin 30-40 muuta versiota jotka ovat suunilleen samoissa kuorissa, mm 3-vaihteiset joita on viittä eri perusversiota...ulkoinen ero vain turbiinikopassa...kaikki niiden 3-vaihteisten osatkaan eivät mene sitten edes keskenään ristiin, mm. runko-osa on muutamissa 10 mm. pitempi...kytkinkopat erilaisia...planeetoissa eri määrä rattaita jne...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ohhoh, onpas viidakkoa. Joskus, kun Mersuihin aloin tutustua, ihmettelin jo sitäkin, että jokaisen eri moottorin perässä on erilainen (manuaali)laatikko ja perä. Tietenkin olisin valmistajana pyrkinyt säästämään ja lykkäämään jokapaikkaan vaan sen yhden ja saman laatikon ja yhden ja saman perän. Mutta, Mersupa tekeekin asiat kunnolla ja hakee optimivälityssuhteet, jolloin perä ja laatikko voipi joutua olemaan väkisinkin erilainen eri moottoreiden jatkoina. Ymmärrän siis tämän.
Mutta voi tätä sotkua, mie oon melko varma, että 722.116 laatikoita ei juurikaan tule vastaan, vaikka ettis. Toistaseksi laatikko toimii hyvin ja jos vaikka lakkais toimimasta, saishan sen varmaan kuntoonkin. Mieltä tuntuu vaan rauhottavan oleellisesti, jos sellanen laatikko olis nurkassa varalla. No ei vaineskaan, mutta jos totaalituho sattuis tai sisuksista löytyis joku sikakallis uusittava osa, olis varalaatikko paikallaan.
Tiedossa on 722.117 laatikko, jonka sinne varmasti sais sovellettua, varsinkin, jos vain ohjauksessa olis eroja. Taidan ottaa talteen.
Mutta voi tätä sotkua, mie oon melko varma, että 722.116 laatikoita ei juurikaan tule vastaan, vaikka ettis. Toistaseksi laatikko toimii hyvin ja jos vaikka lakkais toimimasta, saishan sen varmaan kuntoonkin. Mieltä tuntuu vaan rauhottavan oleellisesti, jos sellanen laatikko olis nurkassa varalla. No ei vaineskaan, mutta jos totaalituho sattuis tai sisuksista löytyis joku sikakallis uusittava osa, olis varalaatikko paikallaan.
Tiedossa on 722.117 laatikko, jonka sinne varmasti sais sovellettua, varsinkin, jos vain ohjauksessa olis eroja. Taidan ottaa talteen.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün