w201 alapallonivelen vaihto????
w201 alapallonivelen vaihto????
Onko kukaan vaihtanu ite?? kävin herttoniemen vehossa kysymässä ohjeita, kaveri sano ettei kannata vaihtaa ellei ole erikoistyökalua sen pois ottoon??? semmosta prässiä. kokemuksia?? vasemman eturenkaan puolelta. kannattaako muuten vaihtaa molemmat samalla, vehossa sano että ei. entä jos se pitää vaihtaa niin misä olis sopuhintasta.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Kyllä niitä voi itsekin vaihtaa, prässin puuttuessa pitää vain löytää uudet konstit.
Helpoin tapa irrottaa nivel tukivarresta on seuraavanlainen:

Nivel pitää käytännössä tuhota niin, että kuula tulee ulos kupista.
Sen jälkeen siihen pitää saada rautasahan terän mentävä reikä.
Seuraavaksi tukivarsi ruuvipenkkiin ja terä aukosta läpi, sahan kaari paikalleen ja sahausta, kunnes tukivarsi tulee vastaan.
Tässä vaiheessa kiinnitys on siinä määrin löystynyt, että se irtoaa kevyesti naputtamalla.
Tarvittaessa sahauksia voi tehdä useammankin, jos ei muuten irtoa.
Uuden nivelen saa paikalleen sopivien hylsyjen avulla naputtamalla (saattaa vaatia paljonkin woimaa
),
kannattaa välttää suojakumin rikkomista tässä vaiheessa ( menee yllättävän helposti rikki), varminta onkin poistaa kumi asennuksen ajaksi.
Nivelen pakastaminen ja tukivarren kuumentaminen ennen asennusta helpottaa tietysti paikalleen menoa.
Osia irrottaessa kannattaa myös huomioida säädöt, ettei tarvitse ensimmäisenä mennä pyöränkulmien säätöön
Helpoin tapa irrottaa nivel tukivarresta on seuraavanlainen:

Nivel pitää käytännössä tuhota niin, että kuula tulee ulos kupista.
Sen jälkeen siihen pitää saada rautasahan terän mentävä reikä.
Seuraavaksi tukivarsi ruuvipenkkiin ja terä aukosta läpi, sahan kaari paikalleen ja sahausta, kunnes tukivarsi tulee vastaan.
Tässä vaiheessa kiinnitys on siinä määrin löystynyt, että se irtoaa kevyesti naputtamalla.
Tarvittaessa sahauksia voi tehdä useammankin, jos ei muuten irtoa.
Uuden nivelen saa paikalleen sopivien hylsyjen avulla naputtamalla (saattaa vaatia paljonkin woimaa

kannattaa välttää suojakumin rikkomista tässä vaiheessa ( menee yllättävän helposti rikki), varminta onkin poistaa kumi asennuksen ajaksi.
Nivelen pakastaminen ja tukivarren kuumentaminen ennen asennusta helpottaa tietysti paikalleen menoa.
Osia irrottaessa kannattaa myös huomioida säädöt, ettei tarvitse ensimmäisenä mennä pyöränkulmien säätöön

Ex 300TD Automatic 123.190 -78
Onhan toki, jos sopivat työvälineet löytyvät. Tosin tukivarsikin lähtee yleensä kohtuuvaivalla irti ja merkitsemällä pulttien asennon säätökin pysyy kohdallaan.epk kirjoitti:eikö helpoin ole ulosvetäjällä ottaa irti, ei tartte tukivartta turhaan irroitella->eikä suunnata...
Ex 300TD Automatic 123.190 -78
Vai lähtee tukivarsi kohtuu vaivalla Irti? Kaikki on suhteellista...
Tukivarren pultit ruostuneet jumiin ja jousi tulee otsaan
Pyörän kulmat muuttuvat takuulla ym. pientä kivaa.
Helpoin on ottaa se sopivalla puristimella tukivarsi paikoillaan.
Lähtee myöskin lyömällä sopivaa tukea vasten ja uusi lyömällä takaisin.
Mutta jos vaihtaa lekalla, niin pitää tietää mitä on tekemässä.
Tukivarren pultit ruostuneet jumiin ja jousi tulee otsaan

Pyörän kulmat muuttuvat takuulla ym. pientä kivaa.
Helpoin on ottaa se sopivalla puristimella tukivarsi paikoillaan.
Lähtee myöskin lyömällä sopivaa tukea vasten ja uusi lyömällä takaisin.
Mutta jos vaihtaa lekalla, niin pitää tietää mitä on tekemässä.
Joku mersupurkaamo??
Vaihdatin vuosi sit w201:een Kummallekin puolelle.Katsastuksessa sanoivat et kannattaa vaihtaa samalla kummallekin puolelle.Pirun tiukassa oli vaik katoin vierestä.
paikallisella pajalla oli omatekoinen/mut pirun hyvä prässi.Ei mennyt varmaan kun 30min.?? Nivel oli kappale varmaanki 18ekkeriä. 


Pirssi w210
Suhteellista niinpä, kaikkihan riippuu käytettävissä olevista työvälineistä ja tekijän työtavoista ja taidoista.agip kirjoitti:Vai lähtee tukivarsi kohtuu vaivalla Irti? Kaikki on suhteellista...
Tukivarren pultit ruostuneet jumiin ja jousi tulee otsaan![]()
Jousi ei ole (vielä



Ex 300TD Automatic 123.190 -78
No jooKimmo K kirjoitti:Suhteellista niinpä, kaikkihan riippuu käytettävissä olevista työvälineistä ja tekijän työtavoista ja taidoista.agip kirjoitti:Vai lähtee tukivarsi kohtuu vaivalla Irti? Kaikki on suhteellista...
Tukivarren pultit ruostuneet jumiin ja jousi tulee otsaan![]()
Jousi ei ole (vielä) osunut omaan otsaan, on tosin joskus jotain kevyempää kolahtanutkin
ja silloin ottaa pattiin, mutta ei voi valittaa kun on oma moka
.
Kyllähän ne MB-jousipuristimet minulta löytyy, mutta tuskin kovin monen koti tallissa.
En siltikään tekisi niin montaa tuntia töitä alapallon takia, mitä vanhan tukivarren kanssa tapellessa useimmiten menee.
Vaan omapa on asiasi....
Joku mersupurkaamo??
Itse vaihdoin ottamalla tukivarren pois ja alapallo lähtee ruuvipenkissä painamalla sopivan kokoisten hylsyjen avulla. Mutta kannatan paikallaan ottamalla. Kuten joku sanokin että jos on ruostuneet pultit...jääräpäisenä sahasin alatukivarren pultin poikki ja siinä sivussa hajotin puslat. eli kaikki uusiks. Oli se kyllä alapallokin niin tiukassa että kauemmin ois menny paikallaan (niin ku yritinkin).
Jaahas. KL-osista tupsahti paketti
ja pitäis vaihtaa 124:seen osia. Aattelin vaihtaa kaikki kilikkeet kerralla kun tuonne etupäähän ei ole juuri mitään vaihdettu. Kolahtelee melkoisesti ja tuulella keula vaeltaa vallan vietävästi. Näyttihän sillä olevan kyllä sanomista. No jospa viikonloppuna 


Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Alko tossa keväällä 124:sta pitää toinen alapallo ihan hirveetä kitinää kääntäessä. Kovin kauaa ei jaksanu pelkästään suoraan ajella, joten piti uus osa tilata. Ensiavuksi laitettiin kuiteski tippakannulla öljyä suojakumin raosta sinne vanhaan palloon ja koko homma pääski sit unohtumaan. Nyt sitte ku käytin pirssin leimalla ni sanoin katastussedälle et katohan tarkkaan se pallo onko siinä väljää. Ei ollu. Eli siis ei kannatanu vaihtaa vielä. Siihen kuulemma ku porais kylkeen reiän ja laittais rasvanipan ni ois ilmeisen ikuinen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Etupäästä kuului pientä kolinaa ja ajattelin että teetetäänpäs tämä työ tällä kertaa oikein autokorjaamolla. Jyväskylän korjaamot ovat kuitenkin näköjään niin kiireisiä ettei tälläiseen työhön oikein tuntunut löytyvän aikaa, lopulta J. Rinta-Joupin autoliikkeen vieressä olevasta Honda-korjaamosta löytyi puolen tunnin aika. No, katsottiin vielä tarkemmin että siellä kallistuksenvakaajan pystytankojen yläpään nivelissähän sitä väljyyttä on, auto oikein nostettiin nosturilla ylös. Ottivat auton tiedot ylös, lupasivat tilata uudet osat ja sovittiin aika seuraavalle viikolle.
Vein sitten sovittuna aikana auton korjaamolle pystytankojen vaihtoa varten ja sitten menikin jo sormi suuhun. Olivatpa tilanneet W201:n osat, jotka ovat aika lailla erinäköisetkin kuin W140:ssä. Vähän aikaa setvittiin että mitäs nyt tehdään ja totesivat että KL:stä löytyy kuin löytyykin oikeat tangot mutta työhön meneekin kolme tuntia eikä puolta tuntia niinkuin alunperin arvioivat, kun täytyy irroittaa etujarrulevytkin tankojen vaihtoa varten. Totesin siihen että unohdetaan koko juttu, haen itse ne tangot sieltä KL:stä ja teen sen työn itse.
No, vaihdoin tangot itse omassa tallissa, aikaa meni pari tuntia kahvitunnin kanssa, ainut ongelma oli tankojen alapäiden lukkomutterit (á 1e) jotka piti myös uusia, ne piti käväistä hakemassa NeoBestiltä.
Tuntuu olevan tosi vaikea löytää sellaista autokorjaamoa Jyväskylän seudulta jolla olisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jäljellä
Vein sitten sovittuna aikana auton korjaamolle pystytankojen vaihtoa varten ja sitten menikin jo sormi suuhun. Olivatpa tilanneet W201:n osat, jotka ovat aika lailla erinäköisetkin kuin W140:ssä. Vähän aikaa setvittiin että mitäs nyt tehdään ja totesivat että KL:stä löytyy kuin löytyykin oikeat tangot mutta työhön meneekin kolme tuntia eikä puolta tuntia niinkuin alunperin arvioivat, kun täytyy irroittaa etujarrulevytkin tankojen vaihtoa varten. Totesin siihen että unohdetaan koko juttu, haen itse ne tangot sieltä KL:stä ja teen sen työn itse.
No, vaihdoin tangot itse omassa tallissa, aikaa meni pari tuntia kahvitunnin kanssa, ainut ongelma oli tankojen alapäiden lukkomutterit (á 1e) jotka piti myös uusia, ne piti käväistä hakemassa NeoBestiltä.
Tuntuu olevan tosi vaikea löytää sellaista autokorjaamoa Jyväskylän seudulta jolla olisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jäljellä
