ASD/ASR?????
ASD/ASR?????
Olen hankkimassa vanhempaa MB:tä joissa on käytössä ASD tai ASR luiston-esto, Kumpi noista on käytännössä parempi?
Vaiko onko kyseessä sama toiminto eri nimillä??
Vaiko onko kyseessä sama toiminto eri nimillä??
ASD / ASR
ASD on lukkoperä, eli vaikuttaa vain auton taka-akselistossa.
ASR on luistonesto, eli se seuraa myös etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksia, ja sen mukaan jarruttelee niitä jotka pyörivät muita nopeammin.
Jompikumpi on hyvä Suomen keleissä olla. ASR on kehittyneempi systeemi, mutta en osaa sanoa onko paljon eroa ASD:hen käytössä. 300CE:ssä ei ollut kumpaakaan, ja pidinkin sitten auton tallissa talvet.
ASR on luistonesto, eli se seuraa myös etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksia, ja sen mukaan jarruttelee niitä jotka pyörivät muita nopeammin.
Jompikumpi on hyvä Suomen keleissä olla. ASR on kehittyneempi systeemi, mutta en osaa sanoa onko paljon eroa ASD:hen käytössä. 300CE:ssä ei ollut kumpaakaan, ja pidinkin sitten auton tallissa talvet.

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Kyllä ASR:n ja ASD:n välillä on aika paljonkin eroa myös käytännössä. ASR puuttuu tarvittaessa sekä moottorin tehoon/vääntömomenttiin, että jarruihin vetävän pyörän hillitsemiseksi. ASD sen sijaan ei vaikuta moottorinohjaukseen ymmärtääkseni mitenkään, vaan ainoastaan rajoittaa tasauspyörästön luistoa ja pyrkii siten saamaan vetävät (taka)pyörät pyörimään keskenään samalla nopeudella.
Molemmista varusteista on takavetoisessa autossa liukkailla talvikeleillä melkoisen suuri apu etenemiseen. Toisaalta ASD saattaa varomattomissa käsissä aiheuttaa melkoista peräpään levottomuutta liukkaalla (vrt. vaikkapa automaattisella lukkoperällä varustettu Toyota Hiace...) Takapyörien ollessa "yhtä puuta" saattaa sivuttaispito olla uskomattoman heikko, kun taas ilman ASD:ta (vain toisen takapyörän lyödessä tyhjää) jompi kumpi takapyöristä antaa tuota sivuttaispitoakin jonkin verran. Yhtälailla ASR:stä on joissakin olosuhteissa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen vuoksi koko toiminto on ainakin useimmissa Mersuissa kytkettävissä pois toiminnasta. Upottavassa hiekassa tai syvässä lumessa, joskus myös jäisellä pinnalla, tuon ASR:n (kuten myös ESP:n) poiskytkettävyydestä on todella paljon iloa. Saattaapa poiskytkentä olla jopa ainoa konsti matkan jatkumisen turvaamiseksi.
Molemmista varusteista on takavetoisessa autossa liukkailla talvikeleillä melkoisen suuri apu etenemiseen. Toisaalta ASD saattaa varomattomissa käsissä aiheuttaa melkoista peräpään levottomuutta liukkaalla (vrt. vaikkapa automaattisella lukkoperällä varustettu Toyota Hiace...) Takapyörien ollessa "yhtä puuta" saattaa sivuttaispito olla uskomattoman heikko, kun taas ilman ASD:ta (vain toisen takapyörän lyödessä tyhjää) jompi kumpi takapyöristä antaa tuota sivuttaispitoakin jonkin verran. Yhtälailla ASR:stä on joissakin olosuhteissa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen vuoksi koko toiminto on ainakin useimmissa Mersuissa kytkettävissä pois toiminnasta. Upottavassa hiekassa tai syvässä lumessa, joskus myös jäisellä pinnalla, tuon ASR:n (kuten myös ESP:n) poiskytkettävyydestä on todella paljon iloa. Saattaapa poiskytkentä olla jopa ainoa konsti matkan jatkumisen turvaamiseksi.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Re: ASD / ASR
ASR(luistonesto) ei taida kuitenkaan seurailla/jarrutella kaikkien pyörien nopeuksia..ainoastaan vetävien pyörien..ESP(ajonvakautusjärjestelmä) on sitten se systeemi joka seurailee ja tarvittaessa jarruttelee..mattirot kirjoitti:ASD on lukkoperä, eli vaikuttaa vain auton taka-akselistossa.
ASR on luistonesto, eli se seuraa myös etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksia, ja sen mukaan jarruttelee niitä jotka pyörivät muita nopeammin.
mulla on tuo ASR, sanoisin, että pitäisi laittta on-off kytkin!
vähen auta tuo lumiketju kytkin, mutta ei riittävästi. jos on paljon lunta ja sen alhalla jäitä, sitten "paljon onnea"!!! (pysyt paikalla)
mutta jossain liikkennessa jälleen erittäin hyvä!
sitten ASR säästä vielä renkaita!
minä ottaisin ASD! tuo ASR on naisille!
(sori, jos jotain meni väärin, tuo mun suomen kieli.
)



minä ottaisin ASD! tuo ASR on naisille!



(sori, jos jotain meni väärin, tuo mun suomen kieli.

jep!
Kyllä takavetoon kuuluu jonkinlainen kitkaperiaatteella toimiva lukko! Eihän ajamisessa muuten mitään hauskaa olemarek kirjoitti:mulla on tuo ASR, sanoisin, että pitäisi laittta on-off kytkin!vähen auta tuo lumiketju kytkin, mutta ei riittävästi. jos on paljon lunta ja sen alhalla jäitä, sitten "paljon onnea"!!! (pysyt paikalla)
mutta jossain liikkennessa jälleen erittäin hyvä!
sitten ASR säästä vielä renkaita!
minä ottaisin ASD! tuo ASR on naisille!![]()
![]()
![]()
(sori, jos jotain meni väärin, tuo mun suomen kieli.)



--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
ASR
Näinhän se on koska vain vetävät pyörät voivat pyöriä muita nopeammin, eli luistaa. Hitaammin pyöriviä, eli ei-vetäviä ei auta jarrutella. Tulipas todella hankalasti ilmaistua yksinkertainen asia.J_J kirjoitti:Kyllä ASR taitaa sekin seurailla kaikkien neljän pyörän pyörimisnopeuksia saadakseen vainun milloin vetävät luistaa... Mutta muiden kuin vetävien pyörien jarruihin ASR ei kajoa.

Ja ohjekirjan mukaan ASR tiputtaa myös moottorin kierroksia tarvittaessa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Noniin..kyllä ASR on kuitenkin ihan paikallaan liukkailla keleillä..ja erityisen hyvä se on silloin kun se on kytketty toimintaan....
Tosin valtavan mukava on suditella ja leikkiä kun se ei ole päällä..mutta jälkeenpäin kyrsii melkoisesti..varsinkin jos leikin loppu on se että Mersu lähtee lapasesta...
No..tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja pienillä ohjauskulmien säädöillä..
Tosin valtavan mukava on suditella ja leikkiä kun se ei ole päällä..mutta jälkeenpäin kyrsii melkoisesti..varsinkin jos leikin loppu on se että Mersu lähtee lapasesta...





No..tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja pienillä ohjauskulmien säädöillä..

Mahtaa olla aikas kiikkerä leikkikalu tuo SLK lyhyen akselivälinsä vuoksi?jva kirjoitti:Tosin valtavan mukava on suditella ja leikkiä kun se ei ole päällä..mutta jälkeenpäin kyrsii melkoisesti..varsinkin jos leikin loppu on se että Mersu lähtee lapasesta...
No..tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja pienillä ohjauskulmien säädöillä..

Ässää ei saa pyörähtämään edes nastattomilla ja kaljuilla nuijasodan aikaisilla renkailla...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Niin no..ehkei kiikkerä ole ihan täysin kuvaava sana..mutta..no..omanlaisensahan se kieltämättä on..ja ainakin herkkä pienillekin muutoksille alustassa (sekä auton- että ajoalustassaPasi M. kirjoitti:Mahtaa olla aikas kiikkerä leikkikalu tuo SLK lyhyen akselivälinsä vuoksi?![]()
Ässää ei saa pyörähtämään edes nastattomilla ja kaljuilla nuijasodan aikaisilla renkailla...

Mutta täytyy kyllä myöntää että tällä kertaa yllätyksen aiheutti kyllä se että sitä potkua löytyi vähän yllättävänkin paljon kun vähän reilummin polkee ilman että elektroniikka on hillitsemässä..itseasiassa ihan pirusti enemmän kuin aikaisemmissa..hevosvoimiltaan jopa tehokkaammissa autoissa mitä mulla on ollut..
Nojoo..nyt kyllä pysyy elektroniikat vähän aikaa "ON"- asennossa..ja jalka kevyenä kaasupolkimella..ainakin lumella..


Re: jep!
Varmasti: löi 230 E:kin suteesia Juvan alapuolella Koskenmäessä (Kielkallio), kun ajoin auton eilen pois maalarilta. Tosin tienpinnassa oli juuri satanutta lunta ja alla jäätä... samperi että säikäytti kun iski perän rinnalle. Jälleen tuli todistettua 205 Nm:n vääntöKentZu kirjoitti:Sutiihan se 200D jopa kun on hiekkaa asfaltillajuha kirjoitti:ASD:stä olis hyötyä tuossa 200D:ssä mutta saksalainen insinööri ei ole uskonut että jossain vois olla niin liukasta että 200D sutii![]()

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: jep!
Timo L. kirjoitti:Varmasti: löi 230 E:kin suteesia Juvan alapuolella Koskenmäessä (Kielkallio), kun ajoin auton eilen pois maalarilta. Tosin tienpinnassa oli juuri satanutta lunta ja alla jäätä... samperi että säikäytti kun iski perän rinnalle. Jälleen tuli todistettua 205 Nm:n vääntöKentZu kirjoitti:Sutiihan se 200D jopa kun on hiekkaa asfaltillajuha kirjoitti:ASD:stä olis hyötyä tuossa 200D:ssä mutta saksalainen insinööri ei ole uskonut että jossain vois olla niin liukasta että 200D sutii![]()
. No, pitäs kai kiireellä saada vetokoukku ym. painot takapäähän ja paremat renkaat.
jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Re: jep!
Jaa multa vai? No kunhan saadaan ovet paikalleen ja listoja ym. kiinni. Purkuvaiheesta on kuvia, ja nettikin kävi kotona eilen toimimaan, joten päivitystä on odotettavissa kotisivuilleni.epk kirjoitti: jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Taitaa olla vissi, että jos auton purkaminen onnistuu yhdessä yksikössä aikaa, niin kokoaminen vie ainakin 3 x tuon ajan.
Nimim. kolmessa tunnissa 2 ovea puolivalmiiksi koottuna (puuttuu kahvat, listat, verhoukset). Olisi pitänyt palkata joku turkkilainen kokoamaan, eikös niillä ole kokemusta:-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: jep!
näin on näppylät, muutamat ruuvitkin jää aina ylitse kun kokoaaTimo L. kirjoitti:Jaa multa vai? No kunhan saadaan ovet paikalleen ja listoja ym. kiinni. Purkuvaiheesta on kuvia, ja nettikin kävi kotona eilen toimimaan, joten päivitystä on odotettavissa kotisivuilleni.epk kirjoitti: jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Taitaa olla vissi, että jos auton purkaminen onnistuu yhdessä yksikössä aikaa, niin kokoaminen vie ainakin 3 x tuon ajan.
Nimim. kolmessa tunnissa 2 ovea puolivalmiiksi koottuna (puuttuu kahvat, listat, verhoukset). Olisi pitänyt palkata joku turkkilainen kokoamaan, eikös niillä ole kokemusta:-).
