ASD/ASR?????

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Harppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 29.10.2003 18:07

ASD/ASR?????

Viesti Kirjoittaja Harppa »

Olen hankkimassa vanhempaa MB:tä joissa on käytössä ASD tai ASR luiston-esto, Kumpi noista on käytännössä parempi?
Vaiko onko kyseessä sama toiminto eri nimillä??
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

ASD / ASR

Viesti Kirjoittaja Matti R »

ASD on lukkoperä, eli vaikuttaa vain auton taka-akselistossa.
ASR on luistonesto, eli se seuraa myös etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksia, ja sen mukaan jarruttelee niitä jotka pyörivät muita nopeammin.

Jompikumpi on hyvä Suomen keleissä olla. ASR on kehittyneempi systeemi, mutta en osaa sanoa onko paljon eroa ASD:hen käytössä. 300CE:ssä ei ollut kumpaakaan, ja pidinkin sitten auton tallissa talvet. :oops:
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Kyllä ASR:n ja ASD:n välillä on aika paljonkin eroa myös käytännössä. ASR puuttuu tarvittaessa sekä moottorin tehoon/vääntömomenttiin, että jarruihin vetävän pyörän hillitsemiseksi. ASD sen sijaan ei vaikuta moottorinohjaukseen ymmärtääkseni mitenkään, vaan ainoastaan rajoittaa tasauspyörästön luistoa ja pyrkii siten saamaan vetävät (taka)pyörät pyörimään keskenään samalla nopeudella.

Molemmista varusteista on takavetoisessa autossa liukkailla talvikeleillä melkoisen suuri apu etenemiseen. Toisaalta ASD saattaa varomattomissa käsissä aiheuttaa melkoista peräpään levottomuutta liukkaalla (vrt. vaikkapa automaattisella lukkoperällä varustettu Toyota Hiace...) Takapyörien ollessa "yhtä puuta" saattaa sivuttaispito olla uskomattoman heikko, kun taas ilman ASD:ta (vain toisen takapyörän lyödessä tyhjää) jompi kumpi takapyöristä antaa tuota sivuttaispitoakin jonkin verran. Yhtälailla ASR:stä on joissakin olosuhteissa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen vuoksi koko toiminto on ainakin useimmissa Mersuissa kytkettävissä pois toiminnasta. Upottavassa hiekassa tai syvässä lumessa, joskus myös jäisellä pinnalla, tuon ASR:n (kuten myös ESP:n) poiskytkettävyydestä on todella paljon iloa. Saattaapa poiskytkentä olla jopa ainoa konsti matkan jatkumisen turvaamiseksi.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: ASD / ASR

Viesti Kirjoittaja jva »

mattirot kirjoitti:ASD on lukkoperä, eli vaikuttaa vain auton taka-akselistossa.
ASR on luistonesto, eli se seuraa myös etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksia, ja sen mukaan jarruttelee niitä jotka pyörivät muita nopeammin.
ASR(luistonesto) ei taida kuitenkaan seurailla/jarrutella kaikkien pyörien nopeuksia..ainoastaan vetävien pyörien..ESP(ajonvakautusjärjestelmä) on sitten se systeemi joka seurailee ja tarvittaessa jarruttelee..
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Kyllä ASR taitaa sekin seurailla kaikkien neljän pyörän pyörimisnopeuksia saadakseen vainun milloin vetävät luistaa... Mutta muiden kuin vetävien pyörien jarruihin ASR ei kajoa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

J_J kirjoitti:Kyllä ASR taitaa sekin seurailla kaikkien neljän pyörän pyörimisnopeuksia saadakseen vainun milloin vetävät luistaa... Mutta muiden kuin vetävien pyörien jarruihin ASR ei kajoa.
Joo..saatatpa hyvinkin olla oikeassa myös tuon seurailun suhteen.. :)
Avatar
marek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 03.01.2004 21:51
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marek »

mulla on tuo ASR, sanoisin, että pitäisi laittta on-off kytkin! :wink: vähen auta tuo lumiketju kytkin, mutta ei riittävästi. jos on paljon lunta ja sen alhalla jäitä, sitten "paljon onnea"!!! (pysyt paikalla) :lol: mutta jossain liikkennessa jälleen erittäin hyvä! ;) sitten ASR säästä vielä renkaita!

minä ottaisin ASD! tuo ASR on naisille! :lol: :lol: 8)

(sori, jos jotain meni väärin, tuo mun suomen kieli. :wink: )
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

jep!

Viesti Kirjoittaja juha »

marek kirjoitti:mulla on tuo ASR, sanoisin, että pitäisi laittta on-off kytkin! :wink: vähen auta tuo lumiketju kytkin, mutta ei riittävästi. jos on paljon lunta ja sen alhalla jäitä, sitten "paljon onnea"!!! (pysyt paikalla) :lol: mutta jossain liikkennessa jälleen erittäin hyvä! ;) sitten ASR säästä vielä renkaita!

minä ottaisin ASD! tuo ASR on naisille! :lol: :lol: 8)

(sori, jos jotain meni väärin, tuo mun suomen kieli. :wink: )
Kyllä takavetoon kuuluu jonkinlainen kitkaperiaatteella toimiva lukko! Eihän ajamisessa muuten mitään hauskaa ole :) Edellinen auto mulla oli omega missä kitkalukko ja automaatti, se liikkui kyllä sähäkästi huonollakin kelillä! ASD:stä olis hyötyä tuossa 200D:ssä mutta saksalainen insinööri ei ole uskonut että jossain vois olla niin liukasta että 200D sutii :D :D
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

ASR

Viesti Kirjoittaja Matti R »

J_J kirjoitti:Kyllä ASR taitaa sekin seurailla kaikkien neljän pyörän pyörimisnopeuksia saadakseen vainun milloin vetävät luistaa... Mutta muiden kuin vetävien pyörien jarruihin ASR ei kajoa.
Näinhän se on koska vain vetävät pyörät voivat pyöriä muita nopeammin, eli luistaa. Hitaammin pyöriviä, eli ei-vetäviä ei auta jarrutella. Tulipas todella hankalasti ilmaistua yksinkertainen asia. :o

Ja ohjekirjan mukaan ASR tiputtaa myös moottorin kierroksia tarvittaessa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: jep!

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Noniin..kyllä ASR on kuitenkin ihan paikallaan liukkailla keleillä..ja erityisen hyvä se on silloin kun se on kytketty toimintaan....

Tosin valtavan mukava on suditella ja leikkiä kun se ei ole päällä..mutta jälkeenpäin kyrsii melkoisesti..varsinkin jos leikin loppu on se että Mersu lähtee lapasesta... :( :( :( :( :(

No..tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja pienillä ohjauskulmien säädöillä.. :lol:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

jva kirjoitti:Tosin valtavan mukava on suditella ja leikkiä kun se ei ole päällä..mutta jälkeenpäin kyrsii melkoisesti..varsinkin jos leikin loppu on se että Mersu lähtee lapasesta...

No..tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja pienillä ohjauskulmien säädöillä.. :lol:
Mahtaa olla aikas kiikkerä leikkikalu tuo SLK lyhyen akselivälinsä vuoksi? :D
Ässää ei saa pyörähtämään edes nastattomilla ja kaljuilla nuijasodan aikaisilla renkailla... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Pasi M. kirjoitti:Mahtaa olla aikas kiikkerä leikkikalu tuo SLK lyhyen akselivälinsä vuoksi? :D
Ässää ei saa pyörähtämään edes nastattomilla ja kaljuilla nuijasodan aikaisilla renkailla... 8)
Niin no..ehkei kiikkerä ole ihan täysin kuvaava sana..mutta..no..omanlaisensahan se kieltämättä on..ja ainakin herkkä pienillekin muutoksille alustassa (sekä auton- että ajoalustassa :) )

Mutta täytyy kyllä myöntää että tällä kertaa yllätyksen aiheutti kyllä se että sitä potkua löytyi vähän yllättävänkin paljon kun vähän reilummin polkee ilman että elektroniikka on hillitsemässä..itseasiassa ihan pirusti enemmän kuin aikaisemmissa..hevosvoimiltaan jopa tehokkaammissa autoissa mitä mulla on ollut..

Nojoo..nyt kyllä pysyy elektroniikat vähän aikaa "ON"- asennossa..ja jalka kevyenä kaasupolkimella..ainakin lumella.. :shock: :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: jep!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

KentZu kirjoitti:
juha kirjoitti:ASD:stä olis hyötyä tuossa 200D:ssä mutta saksalainen insinööri ei ole uskonut että jossain vois olla niin liukasta että 200D sutii :D :D
Sutiihan se 200D jopa kun on hiekkaa asfaltilla :lol:
Varmasti: löi 230 E:kin suteesia Juvan alapuolella Koskenmäessä (Kielkallio), kun ajoin auton eilen pois maalarilta. Tosin tienpinnassa oli juuri satanutta lunta ja alla jäätä... samperi että säikäytti kun iski perän rinnalle. Jälleen tuli todistettua 205 Nm:n vääntö :-). No, pitäs kai kiireellä saada vetokoukku ym. painot takapäähän ja paremat renkaat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: jep!

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo L. kirjoitti:
KentZu kirjoitti:
juha kirjoitti:ASD:stä olis hyötyä tuossa 200D:ssä mutta saksalainen insinööri ei ole uskonut että jossain vois olla niin liukasta että 200D sutii :D :D
Sutiihan se 200D jopa kun on hiekkaa asfaltilla :lol:
Varmasti: löi 230 E:kin suteesia Juvan alapuolella Koskenmäessä (Kielkallio), kun ajoin auton eilen pois maalarilta. Tosin tienpinnassa oli juuri satanutta lunta ja alla jäätä... samperi että säikäytti kun iski perän rinnalle. Jälleen tuli todistettua 205 Nm:n vääntö :-). No, pitäs kai kiireellä saada vetokoukku ym. painot takapäähän ja paremat renkaat.

jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: jep!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

epk kirjoitti: jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Jaa multa vai? No kunhan saadaan ovet paikalleen ja listoja ym. kiinni. Purkuvaiheesta on kuvia, ja nettikin kävi kotona eilen toimimaan, joten päivitystä on odotettavissa kotisivuilleni.

Taitaa olla vissi, että jos auton purkaminen onnistuu yhdessä yksikössä aikaa, niin kokoaminen vie ainakin 3 x tuon ajan.
Nimim. kolmessa tunnissa 2 ovea puolivalmiiksi koottuna (puuttuu kahvat, listat, verhoukset). Olisi pitänyt palkata joku turkkilainen kokoamaan, eikös niillä ole kokemusta:-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: jep!

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo L. kirjoitti:
epk kirjoitti: jokos alkaa kuvaa löytymään ?
Jaa multa vai? No kunhan saadaan ovet paikalleen ja listoja ym. kiinni. Purkuvaiheesta on kuvia, ja nettikin kävi kotona eilen toimimaan, joten päivitystä on odotettavissa kotisivuilleni.

Taitaa olla vissi, että jos auton purkaminen onnistuu yhdessä yksikössä aikaa, niin kokoaminen vie ainakin 3 x tuon ajan.
Nimim. kolmessa tunnissa 2 ovea puolivalmiiksi koottuna (puuttuu kahvat, listat, verhoukset). Olisi pitänyt palkata joku turkkilainen kokoamaan, eikös niillä ole kokemusta:-).
näin on näppylät, muutamat ruuvitkin jää aina ylitse kun kokoaa :roll:
Vastaa Viestiin