Automaatin säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Olen yrittänyt päästä jyvälle W124 automaattilootan säätämisestä, mutta heprealta vaikuttaa.
Elikkäs, mistä säädetään ja mitä?
Palstalla on puhuttu paineiden säätämisestä ja merkkien kohdakkain saamisesta. Edelleen, mistä ja kuinka niitä säädetään?
Vaihtaminen tapahtuu melkoisen nykäyksen saattelemana. Ei liene kovin terveellistä pidemmän päälle. Ainoastaan kylmänä jonkun aikaa ajettaessa vaihtaminen on suht' siistiä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jussi T
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 02.07.2003 19:57

Viesti Kirjoittaja Jussi T »

Älä nyt juhannusaattona tommosii mieti,nauti juhannuksesta ja suomen kesästä .Hyvää Juhannusta sinulleki. tämä kesä on niin lyhyt.
190D -87
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Juu, totta kai nautitaan. Ei tuo tekniikka suinkaan ole elämää suurempi asia, eikä mene juhannuksen ohi.

Eikös se riitä juhannuksen juhlintaan, kun käy Vääksyn kanavalla syömässä jäätelöt. Muut pirtelöt voi nauttia turvallisesti kotona.

Itse asiassa, kesähän on jo mennyt ja päivät lyhenevät!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kokeile löysätä painetta vähän alipainesäätimestä. Aloita vaikka 1/4 kierroksella alkuun.

Ja säädin sijaitsee kuskin puolella turbiinikopan takana alipaineletkun päässä.

Ja säätimessä voi olla musta kumihattu joka pitää ottaa pois jotta pääsee käsiksi pieneen t-kappaleeseen, uudemmassa on vaalea muovihattu jossa sakara, tuossa käännellään suoraan siitä hatusta.
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Niin jos tarkoitat laatikon säätämistä niin tästä löytyy ohje:
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... saato.html
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kiitos Jarkko ja Lai! Eiköhän näillä ohjeilla pääse alkuun.
Vaihteisto ei tosiaankaan ole ainakaan luistanut, niin teräviä vaihdot ovat.

Täytyy ensin saada autotallista oikotasohöylän osat pois (n. 850 kg painavasta koneesta). Pistin sen remontiin, kun vaihdelaatikossa (siis höylän!) oli jotain häikkää.
Yksi liukulaakeri leikannut kiinni huonon voitelun takia. En tiedä mitä öljyä edellinen omistaja oli käyttänyt. Tai sitten ei mitään, ainakin jälki näyttäisi siltä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

No niin, nyt on laatikkoa säädetty. 1/3 kierrosta ja vaikutus tuntuu selvästi. Toki vaihdossa tuntuu selvä porras, mutta ei enää repäisyä. Jos perstuntumaan voi luottaa, niin vaihtokohta nousi jonkin verran. En ollut rekisteröinyt sitä aiemmin, joten tarkka tieto puuttuu.

Oisko seuraava säätö tehtävä sitten vaijerista, jos haluaa vaihdon alempana?
En tee sitä vielä, koska lähiaikoina on taas hevoskopin vetoa, jolloin ylemmäksi kiertävä kone säästää perässä tulevien hermoja. Eipä silti, ei aikaisemminkaan ole jalkoihin jäänyt. Hevosten takia ei voi kuitenkaan hirveästi revitellä.

Edelleen perstuntuman mukaan vaihteiston ei pitäisi vielä luistaa. Vaihdoissa tuntuu edelleen selvä porras, mutta pehmeämpänä kuin ennen säätöä. Kokeilin myös ylämäestä lähtöä. Sellaisessa mäessä, jossa auto pysyy ilman kaasua paikoillaan, pitää kierroksia nostaa himpun verran, ennen kuin lähtee liikkeelle. Lienee sallittua?

Itse säätö oli niitä helpoimpia, mitä ylipäätään autossa voi tehdä. Musta kumisuojus pois, pienen pieni T-kappale kolosta hiukan ylös ja kääntö. Ei muuta. Suojus päälle ja kokeilemaan.

T-kappale on todella pieni, n 15-20 mm pitkä ja tehty neliölangasta. Niin pieni osa, ettei kannata nurmikolla hosua, putoaa ja häviää helposti.
T-kappale on 6-sakaraisessa "kruunussa" (ikään kuin kruunumutteri), joten pienin säätö on 1/6 kierrosta.

Mikä mahtaa olla vaihteistoöljyn vaikutus toimintaan? Ja kuinka pitkä on normaali vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdoin pari vuotta sitten, jonka jälkeen on ajettu n. 50.000 km. Öljy oli aivan kirkasta (punaista), ei tummaa väriä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

spede10 kirjoitti:Mikä mahtaa olla vaihteistoöljyn vaikutus toimintaan? Ja kuinka pitkä on normaali vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdoin pari vuotta sitten, jonka jälkeen on ajettu n. 50.000 km. Öljy oli aivan kirkasta (punaista), ei tummaa väriä.
Taisi olla joku 60 tkm, mutta raskaissa olosuhteissa voi puolittuakin.

Itse vaihdan vuoden ja 40 tkm:n välein, kun tulee joskus ajettua vähän raskaamminkin, vaikkei kärryä kovin usein perässä olekaan.

Kannattaisi vähän tihentää vaihtoväliä jos hevoskoppia paljon vedät.

Pieni nykäys pitää mersun laatikosta tullakin vaihdossa, sitten ei luista.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kannattaisi vähän tihentää vaihtoväliä jos hevoskoppia paljon vedät.

Kiitos, tätä tietoa juuri kaipasinkin. Eli vaihto tapahtuu tällä viikolla.
Kesä on taas kopinvetoaikaa, kun kiertelee ratsastuskisoja.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin