Automaatin säätö
Automaatin säätö
Olen yrittänyt päästä jyvälle W124 automaattilootan säätämisestä, mutta heprealta vaikuttaa.
Elikkäs, mistä säädetään ja mitä?
Palstalla on puhuttu paineiden säätämisestä ja merkkien kohdakkain saamisesta. Edelleen, mistä ja kuinka niitä säädetään?
Vaihtaminen tapahtuu melkoisen nykäyksen saattelemana. Ei liene kovin terveellistä pidemmän päälle. Ainoastaan kylmänä jonkun aikaa ajettaessa vaihtaminen on suht' siistiä.
Elikkäs, mistä säädetään ja mitä?
Palstalla on puhuttu paineiden säätämisestä ja merkkien kohdakkain saamisesta. Edelleen, mistä ja kuinka niitä säädetään?
Vaihtaminen tapahtuu melkoisen nykäyksen saattelemana. Ei liene kovin terveellistä pidemmän päälle. Ainoastaan kylmänä jonkun aikaa ajettaessa vaihtaminen on suht' siistiä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Juu, totta kai nautitaan. Ei tuo tekniikka suinkaan ole elämää suurempi asia, eikä mene juhannuksen ohi.
Eikös se riitä juhannuksen juhlintaan, kun käy Vääksyn kanavalla syömässä jäätelöt. Muut pirtelöt voi nauttia turvallisesti kotona.
Itse asiassa, kesähän on jo mennyt ja päivät lyhenevät!
Eikös se riitä juhannuksen juhlintaan, kun käy Vääksyn kanavalla syömässä jäätelöt. Muut pirtelöt voi nauttia turvallisesti kotona.
Itse asiassa, kesähän on jo mennyt ja päivät lyhenevät!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Kokeile löysätä painetta vähän alipainesäätimestä. Aloita vaikka 1/4 kierroksella alkuun.
Ja säädin sijaitsee kuskin puolella turbiinikopan takana alipaineletkun päässä.
Ja säätimessä voi olla musta kumihattu joka pitää ottaa pois jotta pääsee käsiksi pieneen t-kappaleeseen, uudemmassa on vaalea muovihattu jossa sakara, tuossa käännellään suoraan siitä hatusta.
Ja säädin sijaitsee kuskin puolella turbiinikopan takana alipaineletkun päässä.
Ja säätimessä voi olla musta kumihattu joka pitää ottaa pois jotta pääsee käsiksi pieneen t-kappaleeseen, uudemmassa on vaalea muovihattu jossa sakara, tuossa käännellään suoraan siitä hatusta.
Niin jos tarkoitat laatikon säätämistä niin tästä löytyy ohje:
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... saato.html
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... saato.html
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Kiitos Jarkko ja Lai! Eiköhän näillä ohjeilla pääse alkuun.
Vaihteisto ei tosiaankaan ole ainakaan luistanut, niin teräviä vaihdot ovat.
Täytyy ensin saada autotallista oikotasohöylän osat pois (n. 850 kg painavasta koneesta). Pistin sen remontiin, kun vaihdelaatikossa (siis höylän!) oli jotain häikkää.
Yksi liukulaakeri leikannut kiinni huonon voitelun takia. En tiedä mitä öljyä edellinen omistaja oli käyttänyt. Tai sitten ei mitään, ainakin jälki näyttäisi siltä.
Vaihteisto ei tosiaankaan ole ainakaan luistanut, niin teräviä vaihdot ovat.
Täytyy ensin saada autotallista oikotasohöylän osat pois (n. 850 kg painavasta koneesta). Pistin sen remontiin, kun vaihdelaatikossa (siis höylän!) oli jotain häikkää.
Yksi liukulaakeri leikannut kiinni huonon voitelun takia. En tiedä mitä öljyä edellinen omistaja oli käyttänyt. Tai sitten ei mitään, ainakin jälki näyttäisi siltä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
No niin, nyt on laatikkoa säädetty. 1/3 kierrosta ja vaikutus tuntuu selvästi. Toki vaihdossa tuntuu selvä porras, mutta ei enää repäisyä. Jos perstuntumaan voi luottaa, niin vaihtokohta nousi jonkin verran. En ollut rekisteröinyt sitä aiemmin, joten tarkka tieto puuttuu.
Oisko seuraava säätö tehtävä sitten vaijerista, jos haluaa vaihdon alempana?
En tee sitä vielä, koska lähiaikoina on taas hevoskopin vetoa, jolloin ylemmäksi kiertävä kone säästää perässä tulevien hermoja. Eipä silti, ei aikaisemminkaan ole jalkoihin jäänyt. Hevosten takia ei voi kuitenkaan hirveästi revitellä.
Edelleen perstuntuman mukaan vaihteiston ei pitäisi vielä luistaa. Vaihdoissa tuntuu edelleen selvä porras, mutta pehmeämpänä kuin ennen säätöä. Kokeilin myös ylämäestä lähtöä. Sellaisessa mäessä, jossa auto pysyy ilman kaasua paikoillaan, pitää kierroksia nostaa himpun verran, ennen kuin lähtee liikkeelle. Lienee sallittua?
Itse säätö oli niitä helpoimpia, mitä ylipäätään autossa voi tehdä. Musta kumisuojus pois, pienen pieni T-kappale kolosta hiukan ylös ja kääntö. Ei muuta. Suojus päälle ja kokeilemaan.
T-kappale on todella pieni, n 15-20 mm pitkä ja tehty neliölangasta. Niin pieni osa, ettei kannata nurmikolla hosua, putoaa ja häviää helposti.
T-kappale on 6-sakaraisessa "kruunussa" (ikään kuin kruunumutteri), joten pienin säätö on 1/6 kierrosta.
Mikä mahtaa olla vaihteistoöljyn vaikutus toimintaan? Ja kuinka pitkä on normaali vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdoin pari vuotta sitten, jonka jälkeen on ajettu n. 50.000 km. Öljy oli aivan kirkasta (punaista), ei tummaa väriä.
Oisko seuraava säätö tehtävä sitten vaijerista, jos haluaa vaihdon alempana?
En tee sitä vielä, koska lähiaikoina on taas hevoskopin vetoa, jolloin ylemmäksi kiertävä kone säästää perässä tulevien hermoja. Eipä silti, ei aikaisemminkaan ole jalkoihin jäänyt. Hevosten takia ei voi kuitenkaan hirveästi revitellä.
Edelleen perstuntuman mukaan vaihteiston ei pitäisi vielä luistaa. Vaihdoissa tuntuu edelleen selvä porras, mutta pehmeämpänä kuin ennen säätöä. Kokeilin myös ylämäestä lähtöä. Sellaisessa mäessä, jossa auto pysyy ilman kaasua paikoillaan, pitää kierroksia nostaa himpun verran, ennen kuin lähtee liikkeelle. Lienee sallittua?
Itse säätö oli niitä helpoimpia, mitä ylipäätään autossa voi tehdä. Musta kumisuojus pois, pienen pieni T-kappale kolosta hiukan ylös ja kääntö. Ei muuta. Suojus päälle ja kokeilemaan.
T-kappale on todella pieni, n 15-20 mm pitkä ja tehty neliölangasta. Niin pieni osa, ettei kannata nurmikolla hosua, putoaa ja häviää helposti.
T-kappale on 6-sakaraisessa "kruunussa" (ikään kuin kruunumutteri), joten pienin säätö on 1/6 kierrosta.
Mikä mahtaa olla vaihteistoöljyn vaikutus toimintaan? Ja kuinka pitkä on normaali vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdoin pari vuotta sitten, jonka jälkeen on ajettu n. 50.000 km. Öljy oli aivan kirkasta (punaista), ei tummaa väriä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Taisi olla joku 60 tkm, mutta raskaissa olosuhteissa voi puolittuakin.spede10 kirjoitti:Mikä mahtaa olla vaihteistoöljyn vaikutus toimintaan? Ja kuinka pitkä on normaali vaihtoväli? Edellisen kerran vaihdoin pari vuotta sitten, jonka jälkeen on ajettu n. 50.000 km. Öljy oli aivan kirkasta (punaista), ei tummaa väriä.
Itse vaihdan vuoden ja 40 tkm:n välein, kun tulee joskus ajettua vähän raskaamminkin, vaikkei kärryä kovin usein perässä olekaan.
Kannattaisi vähän tihentää vaihtoväliä jos hevoskoppia paljon vedät.
Pieni nykäys pitää mersun laatikosta tullakin vaihdossa, sitten ei luista.
Kannattaisi vähän tihentää vaihtoväliä jos hevoskoppia paljon vedät.
Kiitos, tätä tietoa juuri kaipasinkin. Eli vaihto tapahtuu tällä viikolla.
Kesä on taas kopinvetoaikaa, kun kiertelee ratsastuskisoja.
Kiitos, tätä tietoa juuri kaipasinkin. Eli vaihto tapahtuu tällä viikolla.
Kesä on taas kopinvetoaikaa, kun kiertelee ratsastuskisoja.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI