W203 200CDI automaattilaatikko oikuttelee, syytä huoleen?
W203 200CDI automaattilaatikko oikuttelee, syytä huoleen?
Kyseessä on W203 C 200CDI A vm 2003, aj 98tkm, 5-vaihteinen sähköohjattu automaatti, joka on oireillut seuravalla tavalla:
1. Kylmällä laatikolla/ moottorilla liikkeelle lähdettäessä, kaupungissa ajettaessa, lähestyttäessä 3-vaihteella (tai saattaa olla 2-vaide?) risteystä moottorijarrutuksella, kuuluu vaihteistosta jonkinmoinen "pärähdys tai rallatus" muutaman sekunnin ajan. Ääni on vähän samankaltainen "nakutus tai pärähdys" kuin manuaaliloota autolla lähestyy risteystä ylisuurella vaihteella, moottorijarrutuksella ilman, että kytkintä painaa pohjaan. Ja jos risteyksen ohitaa ilman jarrupolkimen jarrutusta samalla vaihteella niin sama ääni kuuluu jälleen kevyellä pintakaasulla kiihdytettäessä. Ääni kuuluu n. 1200 rpm kierroksilla. Voi olla myös mahdollista, että ääni kuuluu moottorin puolelta. Ääni häviää noin 5 km ajon jälkeen paikkojen lämmettyä. Ääni on sitä voimakkaampi mitä kylmempi ilman lämpötila on, mutta nyt kesäkelin aamuinakin se kuuluu. Oire lähes säännöllinen aamuisin liikkeelle lähedettyä.
2. Kylmällä ajettaessa ensikilometreillä suhteellisen tasaista nopeutta 3- ja 4-vaihteella, kierroslukumittari hypähtelee edestakaisin n. 100-200 rpm aivan kuin vaihteen lukitus ei menisi päälle. Kun paikat lämpenee, ei oiretta. Tapahtuu satunnaisesti.
3. Lämpimällä vaihteistolla risteyksestä lähdettäessä 0-nopeudesta pienellä kaasulla, auto lähtee pehmeästi liikkeelle, mutta 2...4 metrin päässä liikkeelle lähdöstä tuntuu voimakas nykäisy (vaihteen vaihto?). Vaihteisto C-ohjelmalla. Tämä ilmiö on satunnainen.
Olen pari kertaa käyttänyt paikallisella Veholla autoa. Siellä vaihdettiin öljyt ja suodattimet ensimmäsitä kertaa sekä joku sähköpiuhojen kuminen läpivientitiiviste, joka oli tihkuttanut hieman öljyä. Testerillä testattu ja autoa ajettu. 1. ja 3. kohdan oireet eivät ole hävinneet toimenpiteistä huolimatta. Kierrosten vaeltaminen kylläkin hävisi.
Osaisiko joku vastata onko syytä huoleen ja onko tämä automaattilaatikko häiriöherkempi tai heikompi kuin aikaisempien mersujen lootat. Onko joku saanut takuuseen tällaisten laatikko-ongelmien korjauksia vajaan 3 vuotta vanhan auton kohdalla? Tuntuvat pitävän tiukkaa linjaa takuun mentyä umpeen.
Olisin kiitollinen jos jollakulla on tietoa tai kokemuksia aiheeseen liittyen.
1. Kylmällä laatikolla/ moottorilla liikkeelle lähdettäessä, kaupungissa ajettaessa, lähestyttäessä 3-vaihteella (tai saattaa olla 2-vaide?) risteystä moottorijarrutuksella, kuuluu vaihteistosta jonkinmoinen "pärähdys tai rallatus" muutaman sekunnin ajan. Ääni on vähän samankaltainen "nakutus tai pärähdys" kuin manuaaliloota autolla lähestyy risteystä ylisuurella vaihteella, moottorijarrutuksella ilman, että kytkintä painaa pohjaan. Ja jos risteyksen ohitaa ilman jarrupolkimen jarrutusta samalla vaihteella niin sama ääni kuuluu jälleen kevyellä pintakaasulla kiihdytettäessä. Ääni kuuluu n. 1200 rpm kierroksilla. Voi olla myös mahdollista, että ääni kuuluu moottorin puolelta. Ääni häviää noin 5 km ajon jälkeen paikkojen lämmettyä. Ääni on sitä voimakkaampi mitä kylmempi ilman lämpötila on, mutta nyt kesäkelin aamuinakin se kuuluu. Oire lähes säännöllinen aamuisin liikkeelle lähedettyä.
2. Kylmällä ajettaessa ensikilometreillä suhteellisen tasaista nopeutta 3- ja 4-vaihteella, kierroslukumittari hypähtelee edestakaisin n. 100-200 rpm aivan kuin vaihteen lukitus ei menisi päälle. Kun paikat lämpenee, ei oiretta. Tapahtuu satunnaisesti.
3. Lämpimällä vaihteistolla risteyksestä lähdettäessä 0-nopeudesta pienellä kaasulla, auto lähtee pehmeästi liikkeelle, mutta 2...4 metrin päässä liikkeelle lähdöstä tuntuu voimakas nykäisy (vaihteen vaihto?). Vaihteisto C-ohjelmalla. Tämä ilmiö on satunnainen.
Olen pari kertaa käyttänyt paikallisella Veholla autoa. Siellä vaihdettiin öljyt ja suodattimet ensimmäsitä kertaa sekä joku sähköpiuhojen kuminen läpivientitiiviste, joka oli tihkuttanut hieman öljyä. Testerillä testattu ja autoa ajettu. 1. ja 3. kohdan oireet eivät ole hävinneet toimenpiteistä huolimatta. Kierrosten vaeltaminen kylläkin hävisi.
Osaisiko joku vastata onko syytä huoleen ja onko tämä automaattilaatikko häiriöherkempi tai heikompi kuin aikaisempien mersujen lootat. Onko joku saanut takuuseen tällaisten laatikko-ongelmien korjauksia vajaan 3 vuotta vanhan auton kohdalla? Tuntuvat pitävän tiukkaa linjaa takuun mentyä umpeen.
Olisin kiitollinen jos jollakulla on tietoa tai kokemuksia aiheeseen liittyen.
Vastaavaa autoa olen ajanut taksina-mittarissa 268 tkm ja kaksi vuotta ikää. Autoon vaihdettiin turbiini n. 170 tkm kohdalla takuuseen. Oireet olivat seuraavat: pintakaasulla kun lähti kiihdyttämään niin nyki pahimmin kolmosella-kierrosten kohottua tasoittui. Sen lisäksi piti ikäänkuin liian isoa vaihdetta sisällä n. 60 km/h nopeudessa-vähän jyristi. Tuon korjauksen jälkeen vaihteisto on taas toiminut normaalisti. Silloin kun laatikkoa korjattiin niin korjaaja oli kysynyt, että onko takuu vielä voimassa-kai se tarkoitti sitä, että se olisi melko kallis korjaus jos omasta pussista pitäisi maksaa?
Veikkaisin että sähköllä ohjattu turbiinin lukitus oireilee syystä tai toisesta. Aluksi pitäisi selvittää, että kaikki tuohon vaikuttavat anturit antavat oikeata signaalia, tosin nuo viat pitäisi näkyä testerillä vikakoodeina.
Mielestäni anakin seuraavat asiat vaikuttavat turbiinin lukkoon: lämpötila, kierrokset, kaasupolkimen asento.
Ei sellainen lukolla varustettu turbiini vältämättä maltaita maksa, jos sen itse laittaisi paikalleen, mutta hommaa siinäkin lienee ihan tarpeeksi.
..tai voihan se olla koko turbiini kun kenkkuilee...
Mielestäni anakin seuraavat asiat vaikuttavat turbiinin lukkoon: lämpötila, kierrokset, kaasupolkimen asento.
Ei sellainen lukolla varustettu turbiini vältämättä maltaita maksa, jos sen itse laittaisi paikalleen, mutta hommaa siinäkin lienee ihan tarpeeksi.
..tai voihan se olla koko turbiini kun kenkkuilee...
Lisää tietoa: www.skg.fi
laatikko tempuilee
onko laatikkoon päässyt jäähdytysnestettä valeonjäähdytin
Kiitos kaikille vastanneille tässä vaiheessa.
Käytin paikallisessa Mersuhuollossa jo kolmannen kerran autoa samasta vaihteiston oireilusta. Olivat ajaneet autoa ja tehneet vikadiagnostiikka ajot, mutta mitään ei ilmennyt eikä mitään kuvaamistani oireista havaittu heidän ajessaan autoa. Kaikki kunnossa.
Kysyessäni, voisiko turbiinin toiminnassa olla vikaa niin siihen vastattiin, että jos turbiini olisi rikki niin se antaisi merkkejä koko ajan.
No, kun huollosta lähdin ja saavuin ensimmäiseen risteykseen niin eikös risteyksestä lähdettäessä C-modella muutaman metrin rauhallisen kiihdytyksen jälkeen tuli sellainen nykäys vaihteistosta että pää heilahti niskatukeen! Liekö 2-vaihteen lukitus mennyt äkkijyrkästi päälle tai 3-vaihde? Ei näin kunnossa olevan Mesen laatikko toimi! Tekee tätä edelleenkin satunnaisesti.
Käytin paikallisessa Mersuhuollossa jo kolmannen kerran autoa samasta vaihteiston oireilusta. Olivat ajaneet autoa ja tehneet vikadiagnostiikka ajot, mutta mitään ei ilmennyt eikä mitään kuvaamistani oireista havaittu heidän ajessaan autoa. Kaikki kunnossa.
Kysyessäni, voisiko turbiinin toiminnassa olla vikaa niin siihen vastattiin, että jos turbiini olisi rikki niin se antaisi merkkejä koko ajan.
No, kun huollosta lähdin ja saavuin ensimmäiseen risteykseen niin eikös risteyksestä lähdettäessä C-modella muutaman metrin rauhallisen kiihdytyksen jälkeen tuli sellainen nykäys vaihteistosta että pää heilahti niskatukeen! Liekö 2-vaihteen lukitus mennyt äkkijyrkästi päälle tai 3-vaihde? Ei näin kunnossa olevan Mesen laatikko toimi! Tekee tätä edelleenkin satunnaisesti.
No kun tuolla samanlaisella autolla olen ajanut henk.koht. 120 tkm niin (siis koko autolla on ajettu 270 tkm) en minä siitä nyt huolestuisi. Turbiini vaihdettiin siis 170tkm. kohdalla, mutta se antoi kyllä selvempiä merkkejä. Ja silloinkin vaikka auto jurnutti n. 60 nopeuksissa niin vehon laatikkoekspertti vian määritettyään totesi, että sillä voi ajaa ihan huoletta ei se hajoaa, korjataan myöhemmin. Sillä ajettiinkin se 20 tkm. ei se miksikään siitä muuttunut (150-170tkm.)
Ainakin yhdellä on vaihdettu koko laatikko takuuaikana, kun eivät saaneet toimimaan kunnolla. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että luotan noihin mb:n automaattilaatikoihin silti vahvasti. Kertaakaan ei ole tielle jättänyt. Laatikko saattaa joskus vaihtaa hieman nykäyksellä 2:lta-3:lle, mutta sitä tapahtuu harvoin, yleensä toimii mainiosti. Minua ei pelota tuollaiset nykäisyt yhtään-pääasia että vaihtaa vaihteet ja menee kauniisti isoimmalle vaihteelle asti ja ei jurnuta. Joskus vaihtelen päivän aikanakin C ja S ohjelmien välillä. Yleensä C asennossa, mutta S:llä välillä-vaihtaa erilailla. Taksiajossa vaihtoja tapahtuu huomattava määrä päivässä ja autoa voi vedättää miten vaan-minusta tuntuu ettei laatikkoa saa millään hajalle. No tuo turbiini on vaihdettu-muutaman tunnin työ ja taas toimi kuin uutena (on toiminut 100 tkm. moitteetta). Se on hyvä, että laatikossa on komponentteja joita voi vaihtaa-on tehty korjattavaksi. 100 tkm. taksiajo vastaa vaihtoina vähintään 300 tkm normaali ajoa, että kyllä laatikko kestää hyvin. Nimimerkki JarkkoS:ltä voit kysellä tarkemmin laatikkoosi liittyvistä oireista-hän korjaa ammatikseen mm. MB-automaattilaatikoita. Hänellä on varmasti asiantuntevaa tietoa käytännön kokemuksella.
Ainakin yhdellä on vaihdettu koko laatikko takuuaikana, kun eivät saaneet toimimaan kunnolla. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että luotan noihin mb:n automaattilaatikoihin silti vahvasti. Kertaakaan ei ole tielle jättänyt. Laatikko saattaa joskus vaihtaa hieman nykäyksellä 2:lta-3:lle, mutta sitä tapahtuu harvoin, yleensä toimii mainiosti. Minua ei pelota tuollaiset nykäisyt yhtään-pääasia että vaihtaa vaihteet ja menee kauniisti isoimmalle vaihteelle asti ja ei jurnuta. Joskus vaihtelen päivän aikanakin C ja S ohjelmien välillä. Yleensä C asennossa, mutta S:llä välillä-vaihtaa erilailla. Taksiajossa vaihtoja tapahtuu huomattava määrä päivässä ja autoa voi vedättää miten vaan-minusta tuntuu ettei laatikkoa saa millään hajalle. No tuo turbiini on vaihdettu-muutaman tunnin työ ja taas toimi kuin uutena (on toiminut 100 tkm. moitteetta). Se on hyvä, että laatikossa on komponentteja joita voi vaihtaa-on tehty korjattavaksi. 100 tkm. taksiajo vastaa vaihtoina vähintään 300 tkm normaali ajoa, että kyllä laatikko kestää hyvin. Nimimerkki JarkkoS:ltä voit kysellä tarkemmin laatikkoosi liittyvistä oireista-hän korjaa ammatikseen mm. MB-automaattilaatikoita. Hänellä on varmasti asiantuntevaa tietoa käytännön kokemuksella.
.
Eräällä tuttavallani, tosin eri merkkisessä autossa.
Oli automaatin toiminnassa myös merkillisiä häiriöitä, joita ei saatu paikallistettua, kun kaikki oli kunnossa, autokin oli melkein uusi.
Lopulta, sattumalta vika löytyi.
Siinä autossa automaattivaihteiston piirikortti on keskikonsolissa, vaihdekepin alla. Tehtaalla innokas auton kasaaja oli laittanut siirtovivustoon runsaasti vaseliinia, niin runsaasti, että sitä riitti kasaan asti myös suoraan alla olevalle piirikortille. Periaatteesa vaseliinin ei pitäisi johtaa sähköä, eikä syövyttää piirikortin suojalakkaa, mutta, mutta.....oireet kuitenkin poistui.
Mersun systeemistä en tiedä.
Kannattaisikko kuitenkin katsella sinne kepin alle.
Eräällä tuttavallani, tosin eri merkkisessä autossa.
Oli automaatin toiminnassa myös merkillisiä häiriöitä, joita ei saatu paikallistettua, kun kaikki oli kunnossa, autokin oli melkein uusi.
Lopulta, sattumalta vika löytyi.
Siinä autossa automaattivaihteiston piirikortti on keskikonsolissa, vaihdekepin alla. Tehtaalla innokas auton kasaaja oli laittanut siirtovivustoon runsaasti vaseliinia, niin runsaasti, että sitä riitti kasaan asti myös suoraan alla olevalle piirikortille. Periaatteesa vaseliinin ei pitäisi johtaa sähköä, eikä syövyttää piirikortin suojalakkaa, mutta, mutta.....oireet kuitenkin poistui.
Mersun systeemistä en tiedä.
Kannattaisikko kuitenkin katsella sinne kepin alle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 200CDI automaattilaatikko oikuttelee, syytä huoleen
Isäukon W203 C 200 A Kompressor mallia 8/2004 teki nyt viikolla kaupunkiajosssa sen että ei vaihtanut isommalle kun risteyksestä lähti. Ajoi sitten parkkihalliin ja ostosten teon jälkeen vikaa ei enää ilmennyt.Ricardo kirjoitti: Olen pari kertaa käyttänyt paikallisella Veholla autoa. Siellä vaihdettiin öljyt ja suodattimet ensimmäsitä kertaa sekä joku sähköpiuhojen kuminen läpivientitiiviste, joka oli tihkuttanut hieman öljyä. Testerillä testattu ja autoa ajettu. 1. ja 3. kohdan oireet eivät ole hävinneet toimenpiteistä huolimatta. Kierrosten vaeltaminen kylläkin hävisi.
Merkkiliikkeessä sanottiin että tuo edellä mainittu tiiviste vaihdetaan, sekä öljyt että suodatin; menee tehtaan takuuseen koska on autolla on ajettu alle 30tkm ja lisäksi virallinen takuu meni just pari kk sitten umpeen. Katsotaan miten vian käy että ilmeneekö uudelleen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W203 200CDI automaattilaatikko oikuttelee, syytä huoleen
Tuo työhän tehtiin mutta kaksi kertaa on nyt oikutellut kylmänä, siis epämääräistä vaihteiston toimintaa. Kävi merkkiliikkeessä testerissä mutta mitään ei löytynyt. Lisäksi joku toinen pistokekkin tarkastettiin, mutta se oli OK.karra kirjoitti:Isäukon W203 C 200 A Kompressor mallia 8/2004 teki nyt viikolla kaupunkiajosssa sen että ei vaihtanut isommalle kun risteyksestä lähti. Ajoi sitten parkkihalliin ja ostosten teon jälkeen vikaa ei enää ilmennyt.Ricardo kirjoitti: Olen pari kertaa käyttänyt paikallisella Veholla autoa. Siellä vaihdettiin öljyt ja suodattimet ensimmäsitä kertaa sekä joku sähköpiuhojen kuminen läpivientitiiviste, joka oli tihkuttanut hieman öljyä. Testerillä testattu ja autoa ajettu. 1. ja 3. kohdan oireet eivät ole hävinneet toimenpiteistä huolimatta. Kierrosten vaeltaminen kylläkin hävisi.
Merkkiliikkeessä sanottiin että tuo edellä mainittu tiiviste vaihdetaan, sekä öljyt että suodatin; menee tehtaan takuuseen koska on autolla on ajettu alle 30tkm ja lisäksi virallinen takuu meni just pari kk sitten umpeen. Katsotaan miten vian käy että ilmeneekö uudelleen.
Sanoivat että kun vika ilmenee seuraavan kerran niin auto siihen seis ja soitto merkkiliikkeeseen. Ottavat sitten heti analyysiin (en ole varma että hinaavatko korjaamolle vai miten mutta ajatus oli että saadaan koodit luettua kun vika on päällä. Niin ja autollahan on kilsoja vasta 29 t.
Joulusaunan lauteilla nämä kertomukset kuultiin

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ohjausboksi
Itsellä ollut kans murheita.Pientä nykimistä on,kun auto saavuttaa normaalilämmön.Ei vaan ole saatu selville,johtuuko laatikosta vaiko pumpusta tai jostain muusta.
Tarkistettiin omasta juuri sama juttu,että onko öljyä boksissa.
Tästä c220d 202-98 mallista boksi löytyi hanttimiehen jalkatilasta.
Täytyy vaan purkaa ensin matot ja pehmusteet pois.Sitten vielä tämä
"pelli".Boksi on kiinnitetty pellin sisäpuolelle.Virta pois ja kolme liitintä
irti.Näkee onko öljyä.Oletko tarkistanut liittimen auton alla vaihteiston
kyljessä?
Boksi voi löytyä muualtakin riippuen automallista.Jossain se on samassa pääboksin kanssa ohjainboksilatikossa.
Tarkistettiin omasta juuri sama juttu,että onko öljyä boksissa.
Tästä c220d 202-98 mallista boksi löytyi hanttimiehen jalkatilasta.
Täytyy vaan purkaa ensin matot ja pehmusteet pois.Sitten vielä tämä
"pelli".Boksi on kiinnitetty pellin sisäpuolelle.Virta pois ja kolme liitintä
irti.Näkee onko öljyä.Oletko tarkistanut liittimen auton alla vaihteiston
kyljessä?
Boksi voi löytyä muualtakin riippuen automallista.Jossain se on samassa pääboksin kanssa ohjainboksilatikossa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Tuota turbiinilukon nykimisoiretta on v.2000-uudemmissa esiintynyt melko paljon. Vika on pakko olla turbiinin ohjauksessa, ei itse turbiinissa,
turbiinilukon rakenne kun on sellainen että se ei itsekseen voi itseään lukita. Paitsi kun kilometrejä on paljon takana eikä öljyjä vaihdettu voi pysähtyessä olla turhan innokasta pyrkimystä liikkeelle, tämä johtuu turbiinilukon männänpesän p..koittumisesta. Eli silloin lukko ei enää irroita kunnolla, nykäisemällä tuo ei itseään voi lukita ilman ECUn käskyä.
Nykimisoireet on kyllä usein hävinneet turbiinin vaihdolla, mutta tosiasiallisena syynä ehkä on samanaikainen koodien poisto, liittimien availu(kontaktivikoja?) yms.
Oireet on toisinaan myös hävinneet pelkällä laatikon vikakoodien poistolla.
Tuon pakkasnesteen vuodon havaitsee yleensä jäähdytysnesteen joukossa olevasta öljystä, vuotoa kun tulee yleensä kumpaankin suuntaan.
Veholla on myös testi glykolin havaitsemiseksi vaihteistoöljyssä, jos glykolia löytyy laatikosta niin kitkapintojen irtoaminen on hetken päästä yleensä edessä. Glykoli myös pakkaa sekoittamaan tuon sähköohjatun laatikon toiminnan, on herkkä pienillekin kitkaominaisuuksien muutoksille.
Testereillä, joilla on pääsy automaattivaihteiston ECUun, pystyy ajettaessa toteamaan turbiinilukon tilan, selvittää asiaa aika paljon.
Se siis saa reaalitiedon kytkeytymisestä ohjaimelta.
Ongelmia noitten kanssa on, niin merkkiliikkeessä kuin muuallakin.
Jos ohjainyksikkö havaitsisi vian turbiinilukon toiminnassa sen pitäisi laittaa vain turbiinilukko vikatilaan, laatikon pitäisi silloin vaihtaa normaalisti ja laatikko tuntuu todella hienosti toimivalta.
Daimler-Chrysler- yhtymän toisen merkin joihinkin malleihin muuten saa merkkiorganisaation kautta sarjaa joka tekee koko turbiinilukon toimimattomaksi, viimeinen mahdollisuus jos ei muuten saa kuntoon....
Koko turbiinin lukko-ominaisuus kun on keksitty lähinnä polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi, tuntuva hyöty siitä tulee vasta maantienopeuksissa. Öljyjen lämpiämistä tuo myös vähentää esim. vaununvedossa.
Nyt vaan autotehtaat on alkaneet tekemään laatikoille ohjelmia jotka lukitsee turbiinia vähän joka vaihteella, tavoitteena alhainen normikulutus. Ja tuloksena iso kasa ongelmia.
turbiinilukon rakenne kun on sellainen että se ei itsekseen voi itseään lukita. Paitsi kun kilometrejä on paljon takana eikä öljyjä vaihdettu voi pysähtyessä olla turhan innokasta pyrkimystä liikkeelle, tämä johtuu turbiinilukon männänpesän p..koittumisesta. Eli silloin lukko ei enää irroita kunnolla, nykäisemällä tuo ei itseään voi lukita ilman ECUn käskyä.
Nykimisoireet on kyllä usein hävinneet turbiinin vaihdolla, mutta tosiasiallisena syynä ehkä on samanaikainen koodien poisto, liittimien availu(kontaktivikoja?) yms.
Oireet on toisinaan myös hävinneet pelkällä laatikon vikakoodien poistolla.
Tuon pakkasnesteen vuodon havaitsee yleensä jäähdytysnesteen joukossa olevasta öljystä, vuotoa kun tulee yleensä kumpaankin suuntaan.
Veholla on myös testi glykolin havaitsemiseksi vaihteistoöljyssä, jos glykolia löytyy laatikosta niin kitkapintojen irtoaminen on hetken päästä yleensä edessä. Glykoli myös pakkaa sekoittamaan tuon sähköohjatun laatikon toiminnan, on herkkä pienillekin kitkaominaisuuksien muutoksille.
Testereillä, joilla on pääsy automaattivaihteiston ECUun, pystyy ajettaessa toteamaan turbiinilukon tilan, selvittää asiaa aika paljon.
Se siis saa reaalitiedon kytkeytymisestä ohjaimelta.
Ongelmia noitten kanssa on, niin merkkiliikkeessä kuin muuallakin.
Jos ohjainyksikkö havaitsisi vian turbiinilukon toiminnassa sen pitäisi laittaa vain turbiinilukko vikatilaan, laatikon pitäisi silloin vaihtaa normaalisti ja laatikko tuntuu todella hienosti toimivalta.
Daimler-Chrysler- yhtymän toisen merkin joihinkin malleihin muuten saa merkkiorganisaation kautta sarjaa joka tekee koko turbiinilukon toimimattomaksi, viimeinen mahdollisuus jos ei muuten saa kuntoon....
Koko turbiinin lukko-ominaisuus kun on keksitty lähinnä polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi, tuntuva hyöty siitä tulee vasta maantienopeuksissa. Öljyjen lämpiämistä tuo myös vähentää esim. vaununvedossa.
Nyt vaan autotehtaat on alkaneet tekemään laatikoille ohjelmia jotka lukitsee turbiinia vähän joka vaihteella, tavoitteena alhainen normikulutus. Ja tuloksena iso kasa ongelmia.
JariN
Laatikon ohjaus
Onko se tomaatin piirikortti repsikan jalkotilassa oleva (W203 -05), vai onko lootassakin jokin piirilevy. Minulla aamulla (pakkasella) kylmänä paukuttelee turbiinilukkoa "on-off" muutaman kerran. Jos annan auton käydä vaikka 5 min. ennen lähtöä, niin ei oireile. Jalkotilan boxin liittimissä oli kyllä öljyä. Öljynvaihto ei auttanut.
Niin, ja loota ei ilmeisesti nollaudu, koska ei kuulu "kilahdusta" nollausoperaatiossa...
Mikä neuvoksi...????
Niin, ja loota ei ilmeisesti nollaudu, koska ei kuulu "kilahdusta" nollausoperaatiossa...
Mikä neuvoksi...????
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: Laatikon ohjaus
Öljyähän boxiin tulee lisää vaikka ois vaihdettukin. Pitäisi vaihtaa myös ne lootassa olevan liittimen tiivisterenkaat. Ei mikään hankala homma.gemssy kirjoitti:Onko se tomaatin piirikortti repsikan jalkotilassa oleva (W203 -05), vai onko lootassakin jokin piirilevy.
On siellä lootassakin jokin johdinlevy. Sen vaihtamisesta löytyy tekstiä tuossa topicissa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... set+heijaa
Jalkotilan boxin liittimissä oli kyllä öljyä. Öljynvaihto ei auttanut.
Mikä neuvoksi...????
Kuvitetut ohjeet tuolla: http://www.installuniversity.com/mb/w20 ... -ring.html
W203CDI
Tiivisterenkaiden vaihto
Tosi hyvät kuvat...
Sellanen vielä, että pitääkö lootasta laskea öljyt pois kun vaihtaa o-renkaat liittimeen? Onko ne öljytason yläpuolella, vai riittääkö esim auton kallistaminen?
Se turbiinilukon solenoidin vaihto onkin sitten varmaan jo isompi hommeli...?
Sellanen vielä, että pitääkö lootasta laskea öljyt pois kun vaihtaa o-renkaat liittimeen? Onko ne öljytason yläpuolella, vai riittääkö esim auton kallistaminen?
Se turbiinilukon solenoidin vaihto onkin sitten varmaan jo isompi hommeli...?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Laskin kyllä öljyt pois, koska menivät muutenkin vaihtoon, mutta itse asiassa en ole varma onko näin tehtävä.
Se 7 mm pultti jolla koskettimen pohja on O-renkaineen kiinni, kiristetään 2,5 Nm:n elikä voimaa ei juurikan saa käyttää, toisaalta itsellä oli vähän vaikeuksia saada se kiinni kun hylsy ei painanut sitä riittävästi että kierteet ottaisivat alkuun kiinni. Kosketin kun ei sormilla painaen meinannut mennä ihan phjaan asti. Kosketinta avatessa ja kiinnikiertäessä se vaalea muovirengas jossa läpyskä, kääntyy piuhojen mukana.
Se 7 mm pultti jolla koskettimen pohja on O-renkaineen kiinni, kiristetään 2,5 Nm:n elikä voimaa ei juurikan saa käyttää, toisaalta itsellä oli vähän vaikeuksia saada se kiinni kun hylsy ei painanut sitä riittävästi että kierteet ottaisivat alkuun kiinni. Kosketin kun ei sormilla painaen meinannut mennä ihan phjaan asti. Kosketinta avatessa ja kiinnikiertäessä se vaalea muovirengas jossa läpyskä, kääntyy piuhojen mukana.
W203CDI
Loota oikuttelee
Joo ei tartte laskea öljyjä pois pistokkeen vaihdon takia. Vähän kallistaa vasemmalla, niin ei tule yhtään öljyä ulos. Öljyn tulo boxille tosin ei loppunut pistokkeen vaihdolla. Pitäis kuulemma kytkentälevy vaihtaa laatikosta. Onnistuuko kotikonstein, entä kannattaako kyp-venttiilin vaihto tehdä samalla? Kuudessakympissä nyppii kylmänä alussa. Onko missään ohjeita näille hommille? Entä mistä osia Vehoa halvemmalla?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: Loota oikuttelee
Kl-varaosa on mersun osatoimittaja ja muitakin on.gemssy kirjoitti: Pitäis kuulemma kytkentälevy vaihtaa laatikosta. Onnistuuko kotikonstein, entä kannattaako kyp-venttiilin vaihto tehdä samalla? Kuudessakympissä nyppii kylmänä alussa. Onko missään ohjeita näille hommille? Entä mistä osia Vehoa halvemmalla?
Tässäkä käsitellään samaa asiaa vaikka auto on 211.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=kyp
Haulla kyp tai johdinlevy löytyy paljon asiaa.
Onnistuu omatoiminen puuhastelu,

Tuolla homma hoituu.
http://www.yritysopas.com/tiedot/Ylivie ... _Parkkila/
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Loota oikuttelee
Kytkentä levy?gemssy kirjoitti: Pitäis kuulemma kytkentälevy vaihtaa laatikosta. Onnistuuko kotikonstein, entä kannattaako kyp-venttiilin vaihto tehdä samalla? Kuudessakympissä nyppii kylmänä alussa. Onko missään ohjeita näille hommille? Entä mistä osia Vehoa halvemmalla?
ei johdin levy?(muovinen)
jos kytkentä levy niin on sammala kaanttavaa laitta paljon muutakin uutta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Johdinlevy
Niin johdinlevy sitten...:-/ Se muovinen kuitenkin... Eipä näytä olevan kovin vaikea vaihtaa, Youtubesta löytyi oikein videona koko homma. Momentit tietty pitää kaivella, tai kokeilla avatessa. Osatkin näyttää löytyvän ebaysta ja muualtakin murto-osalla Vehon hinnoista jopa originaalina...
Kävin Tallinnassa käydessä osat Mustamäen Seebautosta(Mersun merkkiliike). Johdinlevy, öljynsuodatin, öljypohjan tiivista, tulpan sinetti, yhteensä 181€...
Onko niille öljypohjan ja venttiililevyn ruuveille jokin kiristysmomentti?
Näissäkin laatikoissa kuulemma käytetään nykyään 7-vaihteisen öljyä, ei varmaankaan saa sekoittaa 5-vaihteisen öljyn kanssa, vai miten???
Kävin Tallinnassa käydessä osat Mustamäen Seebautosta(Mersun merkkiliike). Johdinlevy, öljynsuodatin, öljypohjan tiivista, tulpan sinetti, yhteensä 181€...
Onko niille öljypohjan ja venttiililevyn ruuveille jokin kiristysmomentti?
Näissäkin laatikoissa kuulemma käytetään nykyään 7-vaihteisen öljyä, ei varmaankaan saa sekoittaa 5-vaihteisen öljyn kanssa, vai miten???
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Johdinlevyn vaihto
Nyt on sitten johdinlevy vaihdettu. Eipä ollut kovin hankala homma. Magneettiventtiilien pikkusuodattimissa (vai onko ne verkot virtausta hidastamassa...?) oli jonkin verran töhnää, joka voinee sekin aiheuttaa kylmänä jotain oireita. Nyt vaan odotellaan pakkasia, että näkee loppuiko temppuilu... Entinen johdinlevy oli päällisin puolin ehjän näköinen.
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Momentteja
Kyselin niitä, mutta ei kuulemma ole momentteja kirjassa. Kuuden millin pultteja on venttiililevyssä kymmenen kappaletta. Alumiinissa kiinni, joten ei kovin tiukalle. Samanlaisia ovat öljypohjan ruuvitkin, sama torx-avain käy kaikkiin. Liitinpikariin 7-millinen ja sekin tosi varovasti kireelle... 1/4" räikällä yhdellä kädellä kiinni...
))
Tänä aamuna oli 5 astetta pakkasta ja loota toimii kuin unelma...
PS. Jossain mese-foorumilla mainittiin 8nm(0.8kpm). Aika vähän siis...

Tänä aamuna oli 5 astetta pakkasta ja loota toimii kuin unelma...
PS. Jossain mese-foorumilla mainittiin 8nm(0.8kpm). Aika vähän siis...
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05