"EGR:n" poisto OM606 Turbodieselissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

"EGR:n" poisto OM606 Turbodieselissä

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ensinnäkin, tiedän että aiheesta on tietoa täällä hakutoimintaa käyttämällä :wink:
Mutta haluaisin vielä varmistuksen varmistuksen vahvistuksen vahvistuksen asialle, ennen kuin teen mitään peruuttamatonta :)

Kysymys lähinnä Mauri H:lle kun sai minut innostumaan asiasta, mutta myös muiden jo toimenpiteen tehneiden kokemukset kiinnostavat.

Eli siis jotta tuota että....
Sinne imuputken kyljessä olevalle painekellolle menee alipaineletku.
Voinko tosiaan huoletta tukkia sen ja silloin on kierrätys pois toiminnasta?

Jos näin on, niin entäs jos katsastukseen mentäessä haluankin kytkeä kierrätyksen takaisin toimintaan?
Onko putki kymmenien tuhansien ajokilometrien (kaupunki70%/seka10%/maantie20%) jälkeen jo niin tukossa, että kierrätystä ei saakaan takaisin päälle pelkästään alipainekellon toiminnan kytkemisellä, vaan pitää pestä putkikin mönjästä puhtaaksi?

Lyhyesti siis:
Mitä tehdä.
Kytkenkö pois vaiko enkö?
Hyödyt ja haitat?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Kytke pois vaan rohkeesti :shock: Autosta tulee pirteempi ja savut ei jää pyörimään moottoriin vaan ne menee suoraan savupiipusta ulos :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Jos ja kun kytket tuon pois käytöstä, saisitko kuvia tänne mitä ja mistä tulee tukkia
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

pyhimys kirjoitti:Jos ja kun kytket tuon pois käytöstä, saisitko kuvia tänne mitä ja mistä tulee tukkia
Juu kuvia tulee, vaan ei siitä olemattomasta hommasta taida saada kuin yhden kuvan.
Jos ei sitten kuvasarjaan liitä muuten vaan kaunista tähtikeulaa :lol:
Käsi kuskin puolelta koneen ja lokarin väliin ja puukolla/saksilla letkusta "nips". Sitten tulpat päihin. Toivottavasti.

Siis yksi letku "nips" ja tulppa väliin.
Voin tulla konsultoimaan, jos tuo wiritelmä sitten ihka oikeasti toimii.
Huomenna olis tarkoitus rohkaistua ja tehdä se "siemenjohtimen katkaisu" :D
Muutama päivä on aikaa testata tulosta, ennen kuin tosi toimet lullalla alkaa ison teli-Finlandian edessä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

En tiedä, miten tuossa moottorityypissä ohjaus on toteutettu, mutta omassa kakkosnelosessa homma ei ollut ihan noin yksinkertainen. Moottori on 250 DT vuosimallia -94. Tulppasin takaisinkierrätystä ohjaavan venttiilin ja poistin myös läppäventtiilin imusarjasta jarruttelemasta. Tempun seurauksena ahtopaineet lakkasivat nousemasta. Syynä oli ilmeisesti se, että tietyissä kuormitustilanteissa ohjaus oletti imusarjaan menevän pakokaasua ja tarvittava määrä tuoretta ilmaa. Peukaloinnin takia ilmanputsarin kyljessä oleva ilmamassamittari kuitenkin mittasi poikkeavan ilmamäärän ja ohjaus ohjasi itsensä vikatilaan (eikä suostunut nostamaan ahtopaineita). En ole varma tapahtuuko samoin, jos imusarjassa olevan läpän jättää rauhaan ja sulkee vain pakokaasuventtiilin ohjauksen.

(Vanhemmissa malleissa kierrätys oli yksinkertaisempi...)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

paloviita kirjoitti:Peukaloinnin takia ilmanputsarin kyljessä oleva ilmamassamittari kuitenkin mittasi poikkeavan ilmamäärän ja ohjaus ohjasi itsensä vikatilaan (eikä suostunut nostamaan ahtopaineita).
Ahaa :idea:
Tämä siis pitää hyvin todennäköisesti minunkin huomioida.
Hyvä pointti ja hyvä että tuli esille ajoissa.
Jos huomenna siis katoaa tehot, syytä (tai osaa siitä) voi etsiä tästäkin.
paloviita kirjoitti: En ole varma tapahtuuko samoin, jos imusarjassa olevan läpän jättää rauhaan ja sulkee vain pakokaasuventtiilin ohjauksen.
Olen ymmärtänyt (ja putkistoa katsottuani) ettei tässä olekaan muuta kuin imuputkiston alapuolella oleva läppä.
Siis imusarjan alapuolella imuputkistossa.

Kiitos kommentista, hyviä pointteja.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Helpoimmalla pääsee kun tukkii pakosarjalta imusarjalle menevän pakokaasuletkun/putken esim. sopivalla pultilla ja poistamalla imusarjassa olevan läpän. Tämä kikka toimii ainkin vaparissa, sitä en tiedä miten turpo käyttäytyy samassa tilanteessa? Alipaine letkuja ei tässä vaihto ehdossa tarvitse nykiä.

Kuva imukotelon tulpatusta liitoksesta.
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... IM1162.jpg
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

paloviita kirjoitti:En tiedä, miten tuossa moottorityypissä ohjaus on toteutettu, mutta omassa kakkosnelosessa homma ei ollut ihan noin yksinkertainen. Moottori on 250 DT vuosimallia -94. Tulppasin takaisinkierrätystä ohjaavan venttiilin ja poistin myös läppäventtiilin imusarjasta jarruttelemasta. Tempun seurauksena ahtopaineet lakkasivat nousemasta. Syynä oli ilmeisesti se, että tietyissä kuormitustilanteissa ohjaus oletti imusarjaan menevän pakokaasua ja tarvittava määrä tuoretta ilmaa. Peukaloinnin takia ilmanputsarin kyljessä oleva ilmamassamittari kuitenkin mittasi poikkeavan ilmamäärän ja ohjaus ohjasi itsensä vikatilaan (eikä suostunut nostamaan ahtopaineita). En ole varma tapahtuuko samoin, jos imusarjassa olevan läpän jättää rauhaan ja sulkee vain pakokaasuventtiilin ohjauksen.

(Vanhemmissa malleissa kierrätys oli yksinkertaisempi...)
Joo, eli riittää, kun jumiuttaa sen ilmamäärämittarin läpän aukiasentoon ja tukkii venttiilille menevän letkun. Itse tein niin TDT:ssä, ja päällisinpuolin kaikki näyttää koskemattomalta. :-) Kaikki myös toimii, kuin ennenkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Äh, nyt en tiedä mitä tehdä :lol:

Siis pitääkö ilmanputsariinkin koskea?
Siinähän kai se ilmamäärän mittaus tapahtuu?

No, kokeilen jotain.
Savun hälvettyähän yleensä tarkistetaan kytkennät :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Itse tulppasin 220D vapari Väyrysestä kierrätyksen laittamalla haulin Egrventtiilin ohjausletkuun ja vedin nippusiteellä imusarjanläpän aukiasentoon.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nyt on tulpattu alipainekellolle menevä letku.
Näkyy alla olevissa kahdessa kuvassa keltainen jatkoliitin, jonka tilalle laitoin puutulpan (joilla huonekalujakin kasataan).

Kuva

Kuva

Tässä alla olevassa kuvassa näkyy vielä itse alipainekello edestä päin kuvattuna.

Kuva


Mutta mikä on tämä toinen letku (kuva alla), joka menee samoille seutuville imuputken kylkeen aivan alipainekellon viereen???
Pitääkö sekin tulpata, vai mikähän sen rooli oikein on?

Kuva



Ja missä sijaitsee ilmaläppä, joka pitää lukita auki-asentoon?
Voisiko joku ottaa siitä kuvan?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuo letku joka Arin viimeisessä kuvassa näkyy menee ilmeisesti jonnekin ahtopaineentunnistimelle, anna sen olla.

Miten kone nyt toimii, tuon operaation pitäisi olla riittävä.

Se ilmaläppä on yksinkertaisen ilmamassamittarin läppä, auki jumittaminen hiukan lisää kierroshetkkyyttä.

Vanhassa koneessa se sijaitsee ilmanpuhdistinkotelon alapuolella.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Tuo letku joka Arin viimeisessä kuvassa näkyy menee ilmeisesti jonnekin ahtopaineentunnistimelle, anna sen olla.
Ok.
Mauri H. kirjoitti: Miten kone nyt toimii, tuon operaation pitäisi olla riittävä.
Sanotaan niin, että ei tehot ainakaan kovin paljon hävinneet :lol:
Se ihmetyttää, että aiemmin kostealla asvaltilla luistonestovalo vilkkui reippaassa lähdössä, nyt muutoksen jälkeen ei kertaakaan :shock:
Mauri H. kirjoitti: Se ilmaläppä on yksinkertaisen ilmamassamittarin läppä, auki jumittaminen hiukan lisää kierroshetkkyyttä.
Vanhassa koneessa se sijaitsee ilmanpuhdistinkotelon alapuolella.
Sen metsästäminen alkaa sitten huomenna.

Mikä sitä ohjaa, sähkömoottori vai alipaine?
Eli uskaltaako sen lukita ihan tosta vaan ettei polta mitään viiden tuhannen euron kikkaretta?

Nyt jos jollain olisi kuva ilmaläpän sijainnista samanlaisesta autosta (tai edes suurinpiirtein), niin se auttaisi etsimistä.
Alfamerin opus kohdassa 4/14 ei muuta tietenkään kertonut, kuin että EGR siinä on :lol:
Ei muuten kukaan tarttis halvalla (20e) vähän luettua "korjauskirjaa" :evil:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se ilmaläppä ihan aukeaa ilman virtauksesta, ja sitä kautta kierrätyssysteemi saa tiedon koneeseen virtaavasta ilman määrästä. Sen perusteella säädetään koneeseen syötettävän pakokaasun määrä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Se ilmaläppä ihan aukeaa ilman virtauksesta, ja sitä kautta kierrätyssysteemi saa tiedon koneeseen virtaavasta ilman määrästä. Sen perusteella säädetään koneeseen syötettävän pakokaasun määrä.
Näin nämä selviää, kyselemällä :D
Kiitos !

Mitäs mieltä vielä olet, vaikuttaako mikään näistä toimista turbon toimintaan häiritsevästi?

Pystyykö kotikonstein (lue: kerrostalon parkkipaikalla) nostamaan ahtopainetta helposti ja onko siinä ylipäätään järkeä vakiokokoonpanossa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ari66 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Se ilmaläppä ihan aukeaa ilman virtauksesta, ja sitä kautta kierrätyssysteemi saa tiedon koneeseen virtaavasta ilman määrästä. Sen perusteella säädetään koneeseen syötettävän pakokaasun määrä.
Näin nämä selviää, kyselemällä :D
Kiitos !

Mitäs mieltä vielä olet, vaikuttaako mikään näistä toimista turbon toimintaan häiritsevästi?

Pystyykö kotikonstein (lue: kerrostalon parkkipaikalla) nostamaan ahtopainetta helposti ja onko siinä ylipäätään järkeä vakiokokoonpanossa?
Minun mielestä ei vaikuta turbon toimintaan, ja ahtoja ei kannata nostaa jollei auto savuta merkittävästi.

Ensin tarvitaan syöttöä, ja sen mukaan hiukan ahtojen tarkistusta, mutta ei paljoa ettei kone kärsi pakopaineista.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Minun mielestä ei vaikuta turbon toimintaan, ja ahtoja ei kannata nostaa jollei auto savuta merkittävästi.

Ensin tarvitaan syöttöä, ja sen mukaan hiukan ahtojen tarkistusta, mutta ei paljoa ettei kone kärsi pakopaineista.
Kiitos taas.
Tämä riittänee tästä EGR -asiasta.

Ruokahalun kasvaessa, jatkanemme keskustelua "Turbot" -osiossa :lol:

Näinköhän tässä ollaan loputtoman tien alkutaipaleella, seurauksena hetken kuluttua superturbopistos.... :shock:
Vai joko se on saatu... hmm.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Heh, paluuta vanhaan ei ole kun sille tielle lähtee.

Tänään annoin nimimerkki Japille kyytejä, ja vaikka oli aika märkää eikä voinut täysillä vedellä taisi se olla kuitenkin ihan innoittava kokemus, ainakin sellaisen kuvan sain :D

Saattaa kaverin projekti saada uutta puhtia, ja onhan se kiva tietää millaista peliä on tekemässä.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 18.12.2004 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

Mauri H. kirjoitti: Tänään annoin nimimerkki Japille kyytejä, ja vaikka oli aika märkää eikä voinut täysillä vedellä taisi se olla kuitenkin ihan innoittava kokemus, ainakin sellaisen kuvan sain
:roll:
dodge dart 1967
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:Saattaa kaverin projekti saada uutta puhtia, ja onhan se kiva tietää millaista peliä on tekemässä.
On se hyvä, ettet meitä muita miittiläisiä lähtenyt ajeluttamaan, vaan mentiin kiltisti jonossa lämmittelemään ja kahville.
Muuten vois olla ruokarahatkin jo vaarassa uhrattavaksi SuperTurbo -alttarille :shock:

Toisaalta, taas tässäkin on se positiivinen puoli.
Meikäläisellä on ehkä pari-kolme kiloa varaa laihtuakin :wink:
Kiloja päässyt kertymään, kun ei enää vuosiin ole moottoreita nokalta nostellut.

Hm... painattaisikohan jo varmuuden vuoksi SuperTurbo -tarroja..... :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ari66 kirjoitti:Hm... painattaisikohan jo varmuuden vuoksi SuperTurbo -tarroja..... :)
Lippalakkien kavereiksi :twisted:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Hm... painattaisikohan jo varmuuden vuoksi SuperTurbo -tarroja..... :)
Lippalakkien kavereiksi :twisted:
Juu, laittakaas fonttimalli eemeliin niin fiksataan yhteensopiva "look" :D
Onko tarroille "tilausta" eli paljonko menisi?
Ja takalasimallia sisäisenä/ulkoisena vaiko logona peräpeiliin?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ari66 kirjoitti:Juu, laittakaas fonttimalli eemeliin niin fiksataan yhteensopiva "look" :D
Onko tarroille "tilausta" eli paljonko menisi?
Ja takalasimallia sisäisenä/ulkoisena vaiko logona peräpeiliin?
No en mä ainakaan halua herättää huomiota, siksi autokin on niin vakion näköinen :lol:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tein joskus aikoinaan mainoskamaa ja niiltä ajoilta on jäänyt "riittävän " suuri 4-väri printteri ja prässi. Olisko super-turbo tai jollain muulla sloganilla varustetuille paidoille käyttöä. Voisin kaivaa vanhan tietotaidon naftaliinista ja käyttää sitä yleishyödyllisesti eli osa tuotosta ylläpidolle.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:Tein joskus aikoinaan mainoskamaa ja niiltä ajoilta on jäänyt "riittävän " suuri 4-väri printteri ja prässi. Olisko super-turbo tai jollain muulla sloganilla varustetuille paidoille käyttöä. Voisin kaivaa vanhan tietotaidon naftaliinista ja käyttää sitä yleishyödyllisesti eli osa tuotosta ylläpidolle.
No laadukkaille T-paidoille olisi oma suppea käyttäjäkuntansa :twisted:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mauri H. kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Olisko super-turbo tai jollain muulla sloganilla varustetuille paidoille käyttöä.
No laadukkaille T-paidoille olisi oma suppea käyttäjäkuntansa :twisted:

No niin!

SuperTurbo -aiheen ympärille on siis näemmä mahdollista synnyttää yleishyödyllistä businesta, vaikkakin rajoitetussa määrin :D

Mites avaimenperiä, kiiltokuvia, mukeja, kaulahuiveja, pipoja yms. :lol:

Tästähän tavaramerkki pitäisi rekisteröidä:

SuperTurbo™

tai

©SuperTurbo®
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ari66 kirjoitti:Tästähän tavaramerkki pitäisi rekisteröidä:

SuperTurbo™

tai

©SuperTurbo®
Ja mulle provikat... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Houston! We have a problem :!:

Eli ei ole mitään ilmaläppää, jota lukita :?
Anturi kyllä on ilmansuodattimen ja turbon välisessä putkessa, mutta se ei ole läppä.

Laitoin EGR:n takaisin toimintaan, kun mitään suorituskykyeroa ei ollut havaittavissa.
Tiedä sitten, mikä tilanne olisi pitkässä juoksussa....

Pitääkö siis päällä vaiko ei, kas siinäpä pulma :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo,en uskonutkaan että noissa on enää sitä läppää, vaan kunnon mittari.

Pistä pois päältä vaan se kierrätys, ei ne paikat päivässä puhdistu, erot tulee esille pitkässä juoksussa. Ja EGR ei millään tavalla pienennä päästöjä katsastuksen savutustestissä, päinvastoin.
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

Tuota hommaa kun katselee, niin näyttää homma luvattoman helpolta.
Mutta mutta. Noissa kuvissa näkyy olevan vain yksi alipainekello, mutta mites mulla, kun noita kelloja on ainakin 3 + kaikki muut hilavitkuttimet siihen päälle. Ja letkuja niin maan perkeleesti.

Veskolalle laitoin kuvankin tuosta systeemistä. Jospa sen sais tännekkin. Autohan on Vito -99 ja V230TD.
Vastaa Viestiin