EGR pois toiminnasta w124 300d vm. 93..
EGR pois toiminnasta w124 300d vm. 93..
Käytin hakua, mutta en saanut selkeää vastausta siitä miten ed. mainittu toimenpide kannattais suorittaa. Jos joku ystävällinen viitsis auttaa. Kuvat olis hyvä juttu jos vain jollain olis.. Kiitos
-Jouni-
-Jouni-
EGR:än poisto..
Eli, eli... ei oo kuvaa, mutta aloita vaikka käymällä varaosakaupassa.
Sieltä pakosarjasta lähtee sellanen juttu, missä on alipaine kello ja putki, joka lähtee imusarjaan. Siihen väliin ostat kaksi tiivistettä.
kun tulet kotiin askartelet tiivisteen mukaan vaikka 1,5mm:n happoteräksestä levyn, joka on sen tiivisteen muotoinen, paitsi sen keskireiän jätät askartelematta... mistä siis kaasuvirtaa.
Seuraavaksi irrotat sen "kierrätys härdellin" pakosarjasta. Rapsutat tiivistepinnat puhtaiksi. Sitten se peltilevy siihen väliin, jonka askartelit. Tiivisteitä 2 sen takia että molemmille puolin sitä vaatii tiivisteet...
Siis sen peltilevyn. Ja pultit kiinni...
Siinä se oli. Noin tein omaani.
Viellä kaipaisin neuvoa imusarja puhdistukseen. Tai en itse imusarjan vaan sen imukotelon, siis sen läpän taus- osion puhdistukseen. Aika karstanen oli. Aattelin puhdistaa sen ja imusarjan ja imukanavat viellä.. Sitten on hyvä..
Sieltä pakosarjasta lähtee sellanen juttu, missä on alipaine kello ja putki, joka lähtee imusarjaan. Siihen väliin ostat kaksi tiivistettä.
kun tulet kotiin askartelet tiivisteen mukaan vaikka 1,5mm:n happoteräksestä levyn, joka on sen tiivisteen muotoinen, paitsi sen keskireiän jätät askartelematta... mistä siis kaasuvirtaa.
Seuraavaksi irrotat sen "kierrätys härdellin" pakosarjasta. Rapsutat tiivistepinnat puhtaiksi. Sitten se peltilevy siihen väliin, jonka askartelit. Tiivisteitä 2 sen takia että molemmille puolin sitä vaatii tiivisteet...
Siis sen peltilevyn. Ja pultit kiinni...
Siinä se oli. Noin tein omaani.
Viellä kaipaisin neuvoa imusarja puhdistukseen. Tai en itse imusarjan vaan sen imukotelon, siis sen läpän taus- osion puhdistukseen. Aika karstanen oli. Aattelin puhdistaa sen ja imusarjan ja imukanavat viellä.. Sitten on hyvä..
jaahas eli mulla olis tuommoinen -90 vuoden 300d ja näyttää siltä että joku helvetin pakokaasun kierrätys systeemi siinäkin on
eli pakosarjasta lähtee imusarjalle joku kierrätys putki ja painekellosta joku alipaineletku johonkin ihme anturiin johon tulee myös sähköliitin ja siihen myös jostain tulee kaksi alipaineletkua?
voinko viskata tuon anturin mäkeen ja tukkia alipaineletkut?
ja pakosarjan päällä on myös joku ihme mötikkä josta lähtee joku ohut letku "jonnekkin" ja myös joku vipu kaasuvivustolle
ja tämänkö voi myös heivata suosiolla mäkeen vai kuinka?

eli pakosarjasta lähtee imusarjalle joku kierrätys putki ja painekellosta joku alipaineletku johonkin ihme anturiin johon tulee myös sähköliitin ja siihen myös jostain tulee kaksi alipaineletkua?

ja pakosarjan päällä on myös joku ihme mötikkä josta lähtee joku ohut letku "jonnekkin" ja myös joku vipu kaasuvivustolle

ja tämänkö voi myös heivata suosiolla mäkeen vai kuinka?
Re: Vaikutus?
Kulutus tippu ja päästöt nouseerainerb kirjoitti:Mitä tuo EGRn poiskytkeminen tekee auton kululle ja pakokaasuille? Kuulosti niin helpolta, että voisi ehtiä jopa tehdä...

Ei nyt.
Teoriassa jos EGR on kunnossa, toimii ja on puhdas niin se ei kauheasti vaikuta kulutukseen, etuina tulee pienemmät päästöt ja nopeammin lämpenevä kone kylmillä ilmoilla (kun päästää pako hönkiä imu puolelle ennenkuin kone on lämmin.
Mutta todellisuus on aina toinen, eli johtuen rakenteesta ja konseptista tuo EGR menee helposti tukkoon ja likaa imu puolen, myös EGR jumittaminen aiheuttaa ongelmia, nämä lisäävät kulutusta ja heikentävät tehoja.
Lopputulos: EGR on turha jos kone on ehjä ja hyvin hoidettu ja lämmittää koneen ennen liikkeelle lähtöä.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Ei kannata heittää mitään pois, ettei tule katsastuksessa ongelmia.paukku kirjoitti:ja pakosarjan päällä on myös joku ihme mötikkä josta lähtee joku ohut letku "jonnekkin" ja myös joku vipu kaasuvivustolle![]()
ja tämänkö voi myös heivata suosiolla mäkeen vai kuinka?
Tuolla on kuva vastaavasta:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04062006.html
Osa B on se mokkula, johon tulee alipaineletkua ja sähköjohtoa, se ohjaa sitä alipainekelloa, ja sen kautta EGR venttiiliä.
Tavoite on estää pakokaasun virtaaminen pakosarjasta imuun, eli siihen käy tuo edellä esitetty metallilaippa. Lisäksi kannattaa estää imuputkessa olevan läpän liikkuminen siten, ettei se rajoita ilman kulkemista. Tapoja tuon tekemiseen on lähes yhtä monta kuin tekijääkin, alkaen laakerikuulasta letkusta läpän poistamiseen. Tärkeintä olisi, että moottori näyttää ulospäin alkuperäiselle myös toimenpiteen jälkeen.
EGR kyllä vähentää nox päästöjä oikein toimiessaan, mutta niitä ei mitata koskaan missään.
Lisää tietoa: www.skg.fi