Mikä karstoittaa konetta (290TD)
Mikä karstoittaa konetta (290TD)
Terve,
aina kun vie katsastukseen niin saa huudattaa jonkin aikaan ennenkuin alkaa olla savutonta. Kerääntyykö se tavara pakoputkeen vai tuleeko se moottorista asti kun antaa kierroksia vähän enempi.
Auto (290 TD vm96) on hyvässä kunnossa koneeltaan mutta silti jonkin verran tuprauttaa aluksi kun antaa täydet kierroksia. Normaali ajossa ei tule mitään näkyvää.
1.87 oli savutuslukemat katsastuksessa pienen polkemisen jälkeen.
Autolla ajettu vasta 154 tkm.
Tuprauttaako teillä muilla ja mitenkä? Ainakin yksi Audi 1.9 TDI tuprautti aika lailla kun isäntä lähti valoista tässä aamulla.
Jari
aina kun vie katsastukseen niin saa huudattaa jonkin aikaan ennenkuin alkaa olla savutonta. Kerääntyykö se tavara pakoputkeen vai tuleeko se moottorista asti kun antaa kierroksia vähän enempi.
Auto (290 TD vm96) on hyvässä kunnossa koneeltaan mutta silti jonkin verran tuprauttaa aluksi kun antaa täydet kierroksia. Normaali ajossa ei tule mitään näkyvää.
1.87 oli savutuslukemat katsastuksessa pienen polkemisen jälkeen.
Autolla ajettu vasta 154 tkm.
Tuprauttaako teillä muilla ja mitenkä? Ainakin yksi Audi 1.9 TDI tuprautti aika lailla kun isäntä lähti valoista tässä aamulla.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Kovempaa ajoa vaan. Kyllä se kattikin voi nokeutua ja "puhdistua" kovemmassa polkasussa.
Onko pakokaasunkierrätys käytössä?
Minä poistin omastani sen ja aloin käyttään dsl seassa lisäainetta. Viime mittauksessa arvo oli 0,22.
Tässä linkki siihen lisäaineeseen.
http://www.x1r.fi/tuotteet/diesel.shtml
Onko pakokaasunkierrätys käytössä?
Minä poistin omastani sen ja aloin käyttään dsl seassa lisäainetta. Viime mittauksessa arvo oli 0,22.
Tässä linkki siihen lisäaineeseen.
http://www.x1r.fi/tuotteet/diesel.shtml
Aika hyvä lukema sinulla. Mistä se kierrätys otetaan pois käytöstä ja mikä idea siinä on siis? Onko kierrätyksessä ajatus että määrä vähenee mutta tavara sakenee?
Mikä kova muovinen putki muuten tulee turbolta ja menee syylärin päältä?
Tuo linkki lisäaineeseen ei aukea. Miten nopeasti aine vaikuttaa ja kuka sitä myy Tampereella. Miten paljon laitat sitä?
Jari
Mikä kova muovinen putki muuten tulee turbolta ja menee syylärin päältä?
Tuo linkki lisäaineeseen ei aukea. Miten nopeasti aine vaikuttaa ja kuka sitä myy Tampereella. Miten paljon laitat sitä?
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Diesel +Booster Polttoaineen lisäaine
Käytetään 0.1% polttoaineesta.
Puhdistaa tankit, putkistot, elementit ja suuttimet.
Poistaa noen kerroksittain moottorista.
Poistaa veden (jota on kaikissa polttoainejärjestelmissä).
Palaa turvallisesti polttoaineen kanssa.
Palamisen tasoittaja (combustion modifier) polttaa polttoaineen täydellisemmin,
antaen enemmän hevosvoimia.
Lisäaine toimii pehmusteena vaimentaen venttiilien iskut ja voitelee koko polttoainejärjestelmän.
Näiden ominaisuuksien yhteisvaikutuksesta saatte luotettavamman moottorin.
Vähentyneet huolto- ja polttoainekulut säästävät selvää rahaa.
Tuossa on mainos tekstiä siitä aineesta.
Jälleenmyyjät Tampereella:
Motonet/Datateema Oy Ahlmanintie 61 33800 Tampere 03-31245700
Siivous ja Huolto Järveläinen Ky Kyläkeinunkatu 21b 33820 Tampere 0400-768153
MP-Team Salonen Vanha Tampereentie 127 20380 Turku 02-2387663
T.Haapasalo Oy Teboil Tampereen valtatie 106 20360 Turku 02-2382305
Teboil Haapasalo Tampereenvaltatie 106 20360 Turku 02-2382126
Pakokaasunkierrätyksen tarkoitus on vähentää typpipäästöjä. Typpeä syntyy kun ilma kuumenee. DSl-moottoreissa käytetään pientä ilmaylimäärää mustan savun vähentämiseksi, jolloin tuotetaan hieman "ylimääräistä"typpeä. Tätä varten on tehty pakokaasunkierrätys, jolla saadaan tarkemmin säädettyä koneen saama ilmamäärä sopivaksi syötettyyn polttoaineeseen nähden. Idea hyvä mutta menetelmä "helposti" tehty. Pakokaasu+öljyinen huohotusilma karstoittaa tehokkaasti imusarjan ja venttiilit "täyteen".
Eli kun pakokaasun kierrätys poistetaan tulee syötettyyn polttoaine määrään nähden suurempi määrä ilmaa (puhtaan ilman määrää ei siis enään säädetä pakokaasulla) -> Musta savu vähenee.
Kovamuovinen putki on ilmaputki, joka tulee välijäähdyttimeltä.
Käytetään 0.1% polttoaineesta.
Puhdistaa tankit, putkistot, elementit ja suuttimet.
Poistaa noen kerroksittain moottorista.
Poistaa veden (jota on kaikissa polttoainejärjestelmissä).
Palaa turvallisesti polttoaineen kanssa.
Palamisen tasoittaja (combustion modifier) polttaa polttoaineen täydellisemmin,
antaen enemmän hevosvoimia.
Lisäaine toimii pehmusteena vaimentaen venttiilien iskut ja voitelee koko polttoainejärjestelmän.
Näiden ominaisuuksien yhteisvaikutuksesta saatte luotettavamman moottorin.
Vähentyneet huolto- ja polttoainekulut säästävät selvää rahaa.
Tuossa on mainos tekstiä siitä aineesta.
Jälleenmyyjät Tampereella:
Motonet/Datateema Oy Ahlmanintie 61 33800 Tampere 03-31245700
Siivous ja Huolto Järveläinen Ky Kyläkeinunkatu 21b 33820 Tampere 0400-768153
MP-Team Salonen Vanha Tampereentie 127 20380 Turku 02-2387663
T.Haapasalo Oy Teboil Tampereen valtatie 106 20360 Turku 02-2382305
Teboil Haapasalo Tampereenvaltatie 106 20360 Turku 02-2382126
Pakokaasunkierrätyksen tarkoitus on vähentää typpipäästöjä. Typpeä syntyy kun ilma kuumenee. DSl-moottoreissa käytetään pientä ilmaylimäärää mustan savun vähentämiseksi, jolloin tuotetaan hieman "ylimääräistä"typpeä. Tätä varten on tehty pakokaasunkierrätys, jolla saadaan tarkemmin säädettyä koneen saama ilmamäärä sopivaksi syötettyyn polttoaineeseen nähden. Idea hyvä mutta menetelmä "helposti" tehty. Pakokaasu+öljyinen huohotusilma karstoittaa tehokkaasti imusarjan ja venttiilit "täyteen".
Eli kun pakokaasun kierrätys poistetaan tulee syötettyyn polttoaine määrään nähden suurempi määrä ilmaa (puhtaan ilman määrää ei siis enään säädetä pakokaasulla) -> Musta savu vähenee.
Kovamuovinen putki on ilmaputki, joka tulee välijäähdyttimeltä.
Pakokaasun takaisnkierrätyksen tarkoitus on alentaa palamislämpötilaa jolloin syntyy vähhemmän NOx (typen ja hapen yhdisteitä) päästöjä, sinänsä sillä ei "säädetä" puhtaan ilman määrää tms. Diesel koneet käyvät yleensä aina yli-ilmamäärillä, eihän niissä ole kaasuläppää kuristamassa ilmantuloa vaan kaikki ilma menee vapaasti koneeseen. Maksimi polttoainemäärän määrittämiseksi joka voidaan syöttää turboahdetussa dieselissä ilman savutusriskiä varten on joissakin uudemmissa MAF eli ilmamäärän mittaus minkä perusteella ruiskutettavan polttoaineen määrää voidaan säätää..
Näitä polttoaineen sekaan laitettavia lisäaineita kannattaa vakavasti harkita ennen kuin laittaa. Kaikki se lika joka luvataan irtoavan niin minne se menee
Kulkeutuu putkea pitkin suodattimelle johon se toivottavasti jää eikä mene erittäin pienillä välyksillä toimivaan ruiskutuspumppuun "voitelemaan", vesi sen sijaan poistuu järjestelmästä juu, mutta miten? Sen pintajännitys pienenee aineen vaikutuksen takia ja täten se kukeutuu polttoaineen mukana vedenerottimen ja suodattimen läpi ruiskutuspumppuun minne se ei kuulu. Dieselillä voideltavaksi tarkoitettu pumppu tykkää mahdollisesti kyttyrää kun sitä voidellaan yhtäkkiä vedellä tai siis vedellä laimennetulla dieselillä (vaikka sanotaan että vesi vanhin voitehista niin kahden metallipinnan väliseen kitkanpoistoon se ei ole kovin hyvä voiteluaine) Huomattavaa on, että monet autonvalmistajat ovat ehdottomasti kieltäneet kaikkien tälläisten aineiden käytön mukaan lukien dieselin jäänestoaineen talvella
No, kukin uskoo ketä ja mitä tahtoo ja kaikilla on omat vaikuttimensa kirjoittaa mainos- tai tälläisiä mielipidetekstejä. Tämä on vain oma mielipiteeni johon perustelut yllä, saa olla toistakin mieltä
Alkuperäiseen kysymykseen voisi sanoa että kyllä sitä nokea kertyy sinne putkistoonkin ja syynä yleensä on "liian rauhallinen ajo"
eli olisi hyvä välillä käyttää vähän enemmän kaasua ja kierroksia ja välttää vedättämistä suurilla vaihteilla. Automaatilla taasen jos sellainen on kyseessä olisi hyvä joskus kun kone on kunnolla lämmin ottaa kikc down lähtöjä ja antaa kiertää koneen aivan loppuun saakka esim. motarin rampilla tms.
Kierrätyksen saa pois tulppaamalla ko. putken.
Näitä polttoaineen sekaan laitettavia lisäaineita kannattaa vakavasti harkita ennen kuin laittaa. Kaikki se lika joka luvataan irtoavan niin minne se menee



No, kukin uskoo ketä ja mitä tahtoo ja kaikilla on omat vaikuttimensa kirjoittaa mainos- tai tälläisiä mielipidetekstejä. Tämä on vain oma mielipiteeni johon perustelut yllä, saa olla toistakin mieltä

Alkuperäiseen kysymykseen voisi sanoa että kyllä sitä nokea kertyy sinne putkistoonkin ja syynä yleensä on "liian rauhallinen ajo"


Kierrätyksen saa pois tulppaamalla ko. putken.
300td -91, manuaali.
Ettei vaan olisi imusarja täynnä moskaa ja pakoputkikin hieman tukkeessa. Rauhallinen ajo, toimiva pakokaasunkierrätys ja suomen maantienopeudet taitaa tuon aiheuttaa aika herkästi? Lueskelin muita juttuja ja mielestäni tuo sinun auto kuluttaa naftaakin hieman liikaa, tämäkin saattaa aiheutua tukkeutuneesta imusarjasta ja putkesta.
Imusarjan puhdistuksesta taitaa foorumilla olla juttuakin ja Pakoputki putsattiin joskus vastaavasta vehkeestä kaatamalla kiehuvaa vettä "vastavirtaan" niistä puhdistus pöntöistö läpi, pakoputki tietysti oli irtonaisena. Aikamoista mössöä sieltäkin tuli, mutta jos joku aikoo kokeilla niin omalla vastuulla.
OFF TOPIC...Olen jo muutaman kuukauden kuolannut noita JariTre:n autoja nettiautosta ja muutaman kerran nähnyt liikenteessäkin....taitaa vaan käydä niin että ennen kuin minun varallisuus ja väyrysen hinta kohtaa niin ne on kaikki ruostuneet ruskeaksi puroksi...
Imusarjan puhdistuksesta taitaa foorumilla olla juttuakin ja Pakoputki putsattiin joskus vastaavasta vehkeestä kaatamalla kiehuvaa vettä "vastavirtaan" niistä puhdistus pöntöistö läpi, pakoputki tietysti oli irtonaisena. Aikamoista mössöä sieltäkin tuli, mutta jos joku aikoo kokeilla niin omalla vastuulla.
OFF TOPIC...Olen jo muutaman kuukauden kuolannut noita JariTre:n autoja nettiautosta ja muutaman kerran nähnyt liikenteessäkin....taitaa vaan käydä niin että ennen kuin minun varallisuus ja väyrysen hinta kohtaa niin ne on kaikki ruostuneet ruskeaksi puroksi...
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Kiitos, hyvää tietoa. Pitää harkita tuota kierrätyksen poistoa tai tutkia mikä on tilanne. Onko näin siis tehneet melkein kaikki? Ja onko se päällä yleensä vain Saksan tuonneissa?
Auto pelaa kyllä kuin unelma, starttaa napsahtaen käyntiin kylmästä ja kuumasta ja vetää hyvin. Ei parane varmaan Suomen nopeuksissa laittaa useinkaan D-asentoon vaan pitää maksimissaan 4:lla. Muuten kierrokset ei tahdo nousta kuin hädin tuskin 2000. Miten te yleensä ajatte? Aina D:llä, 4:lla vai kaupungissa 3:lla?
Jari
Auto pelaa kyllä kuin unelma, starttaa napsahtaen käyntiin kylmästä ja kuumasta ja vetää hyvin. Ei parane varmaan Suomen nopeuksissa laittaa useinkaan D-asentoon vaan pitää maksimissaan 4:lla. Muuten kierrokset ei tahdo nousta kuin hädin tuskin 2000. Miten te yleensä ajatte? Aina D:llä, 4:lla vai kaupungissa 3:lla?
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Katselin tuota kierrätyksensäätöä autossa ja käytössä ilmeisesti on koska kaikki hilut siististi paikallaan. Putkea en avannut, mutta varmaankaan ei ole tukittu.
Pakosarjasta tulee muutaman sentin halkaisijaltaan oleva putki ja menee alipaineella toimivaan venttiilliin. Venttiili ei ole jumissa vaan liikkuu suht koht kevyesti, toimii alipaineella samalla lailla kuin vanhoissa bensakoneissa sytytyksenajoituksen säädin. Ko. venttiilin jälkeen on imuputkistossa läppäsysteemi, joka liikkuu myös suht koht kevyesti. Eli ei ole jumittunut siis sekään.
En saanut ketään polkemaan kaasua, että olisin saanut lisää kierroksia, mutta irroitin venttiilille tulevan alipaineletkun ja tyhjäkäymmillä siihen tuli pieni alipaine. Kun kone lämpeni vähän niin tämäkin alipaine hävisi. Samaten läppäsysteemi imuputkistossa pysyi alkuasennossaan. Eli ainakin pienillä kierroksillä tai tyhjäkäynnillä nämä ovat alkuasennossa.
Kysymys kuuluukin että kuinkapäin ne toimivat? Meneekö alkuasennossa pakokaasua imusarjaan vai vasta kun kierroksia tulee ja samalla alipainetta säätöventtiilliin. Eli saako systeemin pois käytöstä kun irroittaa alipaineletkut vai käykö silloin just toisinpäin eli että pakokaasua menee koko ajan eikä sen määrää rajoiteta yhtään? En viitsinyt alkaa purkaa putkia että olisi nähnyt kuinkapäin ne liikkuvat.
Jari
Pakosarjasta tulee muutaman sentin halkaisijaltaan oleva putki ja menee alipaineella toimivaan venttiilliin. Venttiili ei ole jumissa vaan liikkuu suht koht kevyesti, toimii alipaineella samalla lailla kuin vanhoissa bensakoneissa sytytyksenajoituksen säädin. Ko. venttiilin jälkeen on imuputkistossa läppäsysteemi, joka liikkuu myös suht koht kevyesti. Eli ei ole jumittunut siis sekään.
En saanut ketään polkemaan kaasua, että olisin saanut lisää kierroksia, mutta irroitin venttiilille tulevan alipaineletkun ja tyhjäkäymmillä siihen tuli pieni alipaine. Kun kone lämpeni vähän niin tämäkin alipaine hävisi. Samaten läppäsysteemi imuputkistossa pysyi alkuasennossaan. Eli ainakin pienillä kierroksillä tai tyhjäkäynnillä nämä ovat alkuasennossa.
Kysymys kuuluukin että kuinkapäin ne toimivat? Meneekö alkuasennossa pakokaasua imusarjaan vai vasta kun kierroksia tulee ja samalla alipainetta säätöventtiilliin. Eli saako systeemin pois käytöstä kun irroittaa alipaineletkut vai käykö silloin just toisinpäin eli että pakokaasua menee koko ajan eikä sen määrää rajoiteta yhtään? En viitsinyt alkaa purkaa putkia että olisi nähnyt kuinkapäin ne liikkuvat.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Tuolla on kuvia Viton EGR järjestelmän tulppauksesta, se lienee toimintaperiaatteeltaan lähes identtinen tämän tapauksen kanssa.
Ymmärtääkseni (nettiluetun ymmärtäminen) EGR järjestelmässä pakokaasua päästetään imupuolelle puolikaasulla ajettaessa, tällöin luonnollisesti pakosarjalta tuleva venttiili aukeaa ja vastaavasti raitis-ilmaa rajoitetaan sillä "kaasuläpällä". Sen läpän voi siis poistaa varmuuden vuoksi sieltä putken sisältä ja letkut tukitaan laakerikuulilla tms. Järjestelmän kannattaa antaa olla alkuperäisen näköinen katsastusta varten.
mutta eikös kaasua voi "polkea" sieltä konehuoneesta ollenkaan vai onko tämä jonninsortin sähköinen kampe?
Ymmärtääkseni (nettiluetun ymmärtäminen) EGR järjestelmässä pakokaasua päästetään imupuolelle puolikaasulla ajettaessa, tällöin luonnollisesti pakosarjalta tuleva venttiili aukeaa ja vastaavasti raitis-ilmaa rajoitetaan sillä "kaasuläpällä". Sen läpän voi siis poistaa varmuuden vuoksi sieltä putken sisältä ja letkut tukitaan laakerikuulilla tms. Järjestelmän kannattaa antaa olla alkuperäisen näköinen katsastusta varten.
mutta eikös kaasua voi "polkea" sieltä konehuoneesta ollenkaan vai onko tämä jonninsortin sähköinen kampe?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos tuolta löytyisi vinkkejä. Pakokaasun kierrätyksen poistaminen kyseistä mallista ei kuitenkaan ole ihan ongelmatonta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ierr%E4tys
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ierr%E4tys
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ei onnistu ainakaan mun 290:ssä. Kun tulppaa EGR:n alipaine letkun niin ilmeiset ilmamassa mittari herjaa ja huilauttaa muuttuva geometrisen turbon...näin olen ainakin pähkäillyt??? Joka tapauksessa tehot häviää. Mieli tekisi egr ottaa pois pelistä mutta miten tehdä se?? On nimittäin imusarja likanen ja pitäs putsata se...mutta kun saisi ensin tuon paskan kierrättäjän pois pelistä. Auto olis siis -96 mallinen.
290:ssä onnistuu aivan varmasti poistaa tuo kierrätys.pasa kirjoitti:Ei onnistu ainakaan mun 290:ssä. Kun tulppaa EGR:n alipaine letkun niin ilmeiset ilmamassa mittari herjaa ja huilauttaa muuttuva geometrisen turbon...näin olen ainakin pähkäillyt??? Joka tapauksessa tehot häviää. Mieli tekisi egr ottaa pois pelistä mutta miten tehdä se?? On nimittäin imusarja likanen ja pitäs putsata se...mutta kun saisi ensin tuon paskan kierrättäjän pois pelistä. Auto olis siis -96 mallinen.
Autossa ei ole muuttuva geometristä turboa.
Tulpatkaa se kierrätyksen magneettiventtiilille menevä alipaineletkun haara ENNEN magneettiventtiiliä. Eli alipaineen "runkolinjan" haaraan vaan pultti, purkkaa, risu tai ihan mitä vaan.
Tuo kierrätyksen magn.venttiili sijaitsee ilmanpuhdistimen kotelon kyljessä, ja niistä kahdesta se keulimmainen. Magn.venttiilin keskimmäinen letku irti ja siihen letkuun tulppaus.
Terve,
en ole vielä imusarjoja rassannut enkä ohittanut pakukaasunkierrätystä. Mutta täältä saatujen ohjeiden mukaan olen moottoritien sisääntulorampeilla polkenut täysillä ja päästänyt ilmaan mitä tulee.
Tuloksena se että savutus on vähentynyt ja kulutus pienentynyt.
Kävin Lappeenrannassa ja sitten heti perään Hesassa, niin 625 km pääsin puolella tankilla. 3/4 tankin kohdalla ajettu noin 900 km.
Aiemmin olen päässyt puolella tankilla 500 km.
Auto on siis automaatti ja ilmastointi oli päällä. 5 l/100 alkaa lähestyä.
Jari
en ole vielä imusarjoja rassannut enkä ohittanut pakukaasunkierrätystä. Mutta täältä saatujen ohjeiden mukaan olen moottoritien sisääntulorampeilla polkenut täysillä ja päästänyt ilmaan mitä tulee.
Tuloksena se että savutus on vähentynyt ja kulutus pienentynyt.
Kävin Lappeenrannassa ja sitten heti perään Hesassa, niin 625 km pääsin puolella tankilla. 3/4 tankin kohdalla ajettu noin 900 km.
Aiemmin olen päässyt puolella tankilla 500 km.
Auto on siis automaatti ja ilmastointi oli päällä. 5 l/100 alkaa lähestyä.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Tulppasin laipalla tuosta pizzamoposta EGR:n ja vikatilahan siitä seurasi.
Porasin laippaan reiän, aloittaen 3mm:stä.
Suurensin reikää, kunnes vikatilaa ei enää tullut.
Vanhalla maffilla 6mm.
uudella tarvike maffilla 7mm.
Luulisi tuon vähän rajoittavan kaasujen takaisin virtausta.
Kun tietäisi ettei egr venttiili avaudu kun on ahtopainetta, niin vois kokeilla antaa raitista ilmaa egr:n kautta.
Vessu
Porasin laippaan reiän, aloittaen 3mm:stä.
Suurensin reikää, kunnes vikatilaa ei enää tullut.
Vanhalla maffilla 6mm.
uudella tarvike maffilla 7mm.
Luulisi tuon vähän rajoittavan kaasujen takaisin virtausta.
Kun tietäisi ettei egr venttiili avaudu kun on ahtopainetta, niin vois kokeilla antaa raitista ilmaa egr:n kautta.
Vessu
Taitaa olla niin, että cdi:hin tai yleensäkin ilmamäärämittarilliseen varsinainen poisto aiheuttaa vikatilan.
Ohjelmallisesti jotkut niitä ovat säätäneet minimiin, taitaa olla sama vaikutus kuin aakkocdiin ratkaisussa.
Ohjelmallisesti jotkut niitä ovat säätäneet minimiin, taitaa olla sama vaikutus kuin aakkocdiin ratkaisussa.
toyota
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Hyvä, kun uskoin itseäniJP74 kirjoitti:Kannattaa silti ottaa se EGR pois käytöstä. Järkyttävän näköisiä monet imusarjat, jotka egr on lähes tukkinut. Voi olla peukalon mentävät reiät jäljellä enemmän ajetuissa vehkeissä.

Ihme kyllä, vetoihin tuolla ei juuri ollut vaikutusta, mutta paikoillaan kierrätettäessä savutus väheni silmämääräisesti. Auto on siis -99 C220cdi, ajettu 340 tkm. Ilmeisesti turbo työntää ilmaa ahtaastakin raosta, mutta parempi mieli on, kun tietää röörien olevan auki. Samalla poistin imusarjan läpän käytöstä.