EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Kokemukset mersusta senkun lisääntyy päivä päivältä, välillä vähän negatiivisiakin ;-)
Eli tänään kesken ajon liikennevaloihin hidastaessa syttyi EPC-valo ja sen jälkeen käynti oli mielenkiintoista; ykkösellä ei mennyt mihinkään ja kun kakkosen sai sisään niin tuntui kuin olisi välillä lyönyt kunnon turbopotkun ja taas välillä hyytyi. Kerkesin ajaa n.½ kilsaa työpaikan pihalle ja auto seis. Kone uudestaan tulille jolloin valo sammui ja sen jälkeen auto on toiminut normaalisti... Huoltohan tuossa lähestyy joten ajattelin, että josko siellä katsovat vikamuistista mitä on ollut vialla.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

MarkoV kirjoitti:Kokemukset mersusta senkun lisääntyy päivä päivältä, välillä vähän negatiivisiakin ;-)
Eli tänään kesken ajon liikennevaloihin hidastaessa syttyi EPC-valo ja sen jälkeen käynti oli mielenkiintoista; ykkösellä ei mennyt mihinkään ja kun kakkosen sai sisään niin tuntui kuin olisi välillä lyönyt kunnon turbopotkun ja taas välillä hyytyi. Kerkesin ajaa n.½ kilsaa työpaikan pihalle ja auto seis. Kone uudestaan tulille jolloin valo sammui ja sen jälkeen auto on toiminut normaalisti... Huoltohan tuossa lähestyy joten ajattelin, että josko siellä katsovat vikamuistista mitä on ollut vialla.
Saattaa olla ensioire tyyppiviasta. Eli Lucasin ruiskutuspumpun roottorintunnistin on saattanut antaa ensimmäisen varoituksen. Jos vika todella on roottorintunnistimessa niin vähitellen tuo EPC-valo alkaa syttyä useammin ja samalla tehot putoavat(tehojen pudottaminen on varosysteemi). Sinällään ei ole hätää koska sammuttamalla auton ja uudelleen käynnistämällä vikatila nollautuu ja matkaa voi jatkaa normaalisti. Vika saattaa myös olla satunnainen, mutta jos se alkaa useammin tekemään tuota niin vian aiheuttaja on hyvin todennäköisesti tuo roottorintunnistin. Loppujen lopuksi tuo menee sellaiseksi, että heti auton käynnistyttyä tuo EPC-valo alkaa palaa. Tuo roottorintunnistimen vika on todella yleinen ja sen esiintyminen ei juuri ole ajokilometreistä kiinni eli se on vähän tuurin kauppaa. Saattaa käydä niin ettei vikaa ilmesty koskaan tai sitten se tulee jo alle 50tkm. Mikään hirveän halpa tuo korjaus ei ole, koska uusi sähkösarja maksaa jo yli 700€. Yleensä vaihdetaan koko sähkösarja eikä vain roottorintunnistinta, koska hinta ero on varsin pieni ja toiminta on taattu kun koko sarja on vaihdettu.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Saattaa olla ensioire tyyppiviasta. Eli Lucasin ruiskutuspumpun roottorintunnistin on saattanut antaa ensimmäisen varoituksen. Mikään hirveän halpa tuo korjaus ei ole, koska uusi sähkösarja maksaa jo yli 700€. Yleensä vaihdetaan koko sähkösarja eikä vain roottorintunnistinta, koska hinta ero on varsin pieni ja toiminta on taattu kun koko sarja on vaihdettu.[/quote]
Ahaa, kiitoksia vastauksesta. Täytyy yrittää saada tuo takuun piikkiin... Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Jep, tänään tuli käytettyä autoa tuolla Kouvolan Auto-Sommassa testerissä. Vikaa lähdetään ensin etsimään pakokaasujen kierrätyksen suunnalta ja joku johtonippu antoi myös vikakoodin. Ja taisi joku vanha koodi olla myös pumpusta... Nämä jäi mieleen...Huoltomies oli niin vähäpuheinen/epäselvä eikä antanut mitään paperia, ettei jäänyt muita juttuja mieleen.
Mutta vikana siis alipaineen puutos tuossa imuilmapuolella, eli punaisella nuolella osoitetussa letkussa ei ole alipainetta jolloin keltaisella nuolella oleva läppä ei liiku...
Kuva

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Kierrätykset

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Ne pakokaasunkierrätyksen alipaineletkut kannattaa korkata umpeen.
Se kierrätys ei tuo mitään iloa. Imusarja ja putki on nokea seinämät täynnä.
Jos se testaaja tarkottaa niitä sähköllä toimivia alipaineventtiilejä, niin niillä ei ole toiminnan kannalta merkitystä, ainakin voi ottaa töpselin pois ja EPC-systeemi ei välitä mitään.

Ehkä mieluummin kannattaa etsiä sitä vikaa sieltä pumpun sähköistä.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Kierrätykset

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Janne L kirjoitti:Ne pakokaasunkierrätyksen alipaineletkut kannattaa korkata umpeen.
Se kierrätys ei tuo mitään iloa. Imusarja ja putki on nokea seinämät täynnä.
Jos se testaaja tarkottaa niitä sähköllä toimivia alipaineventtiilejä, niin niillä ei ole toiminnan kannalta merkitystä, ainakin voi ottaa töpselin pois ja EPC-systeemi ei välitä mitään.
Juu todellakin kannatta ottaa tuo kierrätys pois toiminnasta, vähentää nokipäästöjä ja muuten kerää kyllä helposti ainakin ½sentin nokimössö kerroksen imuputkeen ja imusarjaan. Auton tietokoneelle tulee kyllä vikailmoitus kierrätyksen toimimattomuudesta, mutta se ei haittaa mitään.
brod.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 14.10.2003 19:28

Viesti Kirjoittaja brod. »

Vika voi myös löytyä kaasupoljinanturista, kuten meillä. Ainakin oireet passaa. Imuilmanpaineen säätö ei toimi. (helppo vaihtaa itse)
Avatar
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 15.09.2003 21:05
Paikkakunta: Espoo/Kannus

Viesti Kirjoittaja juhos »

Vaihdoin tuossa hehkutulpat ja ihmettelinkin miksi omassa C220D:ssä imusarja ja putki on aivan noessa. Mites tuon kierrätyssysteemin saa otettua pois käytöstä. Mitä pitää tukkia ja mistä kohti? Onko vinkkejä?
C220TD -97
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

juhos kirjoitti:Vaihdoin tuossa hehkutulpat ja ihmettelinkin miksi omassa C220D:ssä imusarja ja putki on aivan noessa. Mites tuon kierrätyssysteemin saa otettua pois käytöstä. Mitä pitää tukkia ja mistä kohti? Onko vinkkejä?
Kierrätystä ohjataan semmosella alipaine kellolla joka on edestä katsottuna vasemmalla puolella siinä imuputken vieressä lähellä ilmanputsarin koteloa.
Niitä kelloja on siinä kaksi ja kierrätyksen kello on se isompi. Jotain tarpeeksi isoa laittaa sinne putken sisään esim. jonkun kuulan niin alipaine ei pääse aukaisemaan kierrätystä. Lisäksi kannattaa tukkia myös siihen toiseen kelloon tuleva letku tai vaihtoehtoisesti ottaa läppä pois sieltä imuputkesta.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: EPC valo syttyi ja kengurua pukkasi

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Joo eilen taas pukkasi EPC:tä kolme kertaa parin minuutin sisään ja tänään yhden kerran...
Ei hyvältä näytä. No jos huollossa tällä viikolla jotakin selviäisi.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Huollossa käyty...

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

[Tänään auto kävi huollossa ja vikailmoitukset oli tass tutuista kohteista; EGR, kierrätyksen venttiili ja ruiskun määränsäätö. Eivät lähteneet vielä pumpulle tekemään mitään vaan antoivat pullon Fortea mukaan! Eli lähes tyhjällä tankilla kunnon ajoa noin tunnin verran ja pitäisi putsata paikat. Eli nyt alkuun kokeillaan olisiko paikat vain paskaiset ennenkuin aletaan pumppua rassaamaan. Kovasti huoltomies sanoi, että Forte tuntuu oikeasti auttavan. Ovat sillä laittaneet useamman auton katsastuskuntoon ;-)

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Vastaa Viestiin