w124 etupyörän laakerin vaihto vinkkejä
w124 etupyörän laakerin vaihto vinkkejä
Kuuluu kuskin puolelta kettumainen jollotus. Se ei kyllä muutu vaikka kaartelee vastaantulijoiden kaistalle. Mutta välystä tulee kokoajn vaikka sitä säätelee,ei kuitenkaan liian kireelle säädetty. Vaihto edessä?
- Merzedesfahrer
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: To 11.03.2004 17:04
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: w124 etupyörän laakerin vaihto vinkkejä
Mulla piti kanssa kuskin puolella rohinaa, joka aina pieneni mutkitellessa. Sain sen kuitenkin kiristämällä pois, jätin välyksen ihan minimiin ja ekan kilsan kiristyksen jälkeen ajoin vaahtosammutin valmiinakeef kirjoitti:Kuuluu kuskin puolelta kettumainen jollotus. Se ei kyllä muutu vaikka kaartelee vastaantulijoiden kaistalle. Mutta välystä tulee kokoajn vaikka sitä säätelee,ei kuitenkaan liian kireelle säädetty. Vaihto edessä?

MB 190 E 2.3 vm. 1990
Honda XL 1000 V
Suzuki GS 1000 G
Puch Maxi
Helkama Raisu
Honda XL 1000 V
Suzuki GS 1000 G
Puch Maxi
Helkama Raisu
Kyllä mun mielestä viimeisiä paikkoja rahaa säästää on joku laakeri..
Sitte kun se narahtaa viimesen kerran, niin muutakin tuppaa hajoamaan, hyvä jos koko auto on vielä tiellä...
Jos se ääntää niin kiireesti vaihtoon, enkä välttämättä mitään italianihmettä vihtis laittaa, ettei sitä heti uudestaan tarvi rempata.

Sitte kun se narahtaa viimesen kerran, niin muutakin tuppaa hajoamaan, hyvä jos koko auto on vielä tiellä...
Jos se ääntää niin kiireesti vaihtoon, enkä välttämättä mitään italianihmettä vihtis laittaa, ettei sitä heti uudestaan tarvi rempata.
Kyllä se pitää ilman räjäytyskuvia onnistua.
Ratas pois, jarrusatula irti, laakerin mutteri irti ja napa pois.
Sitten stefa pois,laakerin sisäosat pois ja vasaralla ja lyöntitaltalla ulkokoolit irti.
Uudet paikalleen, laakeria kiristäessä jätetään 0,01-0,02 mm päittäisvälystä laakeriin. Sen tunnet parhaiten kun laitat rattaan paikalleen ja heilutat siitä, PIENI välys PITÄÄ olla. Mielestäni välys kannattaa tarkistaa vielä kun on ajanut autolla jonkin verran laakerin vaihdon jälkeen.
Voi olla että kohta joku "asiantuntija" vastaa että ei saa jättää lainkaan välystä - niistä neuvoista ei kannata välittää yhtään mitään.
Ratas pois, jarrusatula irti, laakerin mutteri irti ja napa pois.
Sitten stefa pois,laakerin sisäosat pois ja vasaralla ja lyöntitaltalla ulkokoolit irti.
Uudet paikalleen, laakeria kiristäessä jätetään 0,01-0,02 mm päittäisvälystä laakeriin. Sen tunnet parhaiten kun laitat rattaan paikalleen ja heilutat siitä, PIENI välys PITÄÄ olla. Mielestäni välys kannattaa tarkistaa vielä kun on ajanut autolla jonkin verran laakerin vaihdon jälkeen.
Voi olla että kohta joku "asiantuntija" vastaa että ei saa jättää lainkaan välystä - niistä neuvoista ei kannata välittää yhtään mitään.

wiimax.fi
Pyöränlaakerin sopivaa välystä ei kannata kokeilla renkaasta heiluttelemalla, koska välystä saattaa olla laakerin sisäkoolin ja akselin välillä. Tämä välys tuntuu pyörää heiluttamalla vaikka laakeri olisikin tiukalla. Jos laakeria rupeaa kiristämään niin tiukalle ettei tätä välystä enään käsin tunne, silloin laakeri on liian tiukalla.
Paras tapa säätää laakeri on se, että ensin kiristää sen tiukalle (napa pyörii huonosti) ja sitten rupeaa löysyttämään niin paljon, että säätöruuvin alla oleva kolmiomainen aluslevy (rikka) pyörii sormenpäällä pyörittämällä kuitenkin hieman hanttiin laittaen.
T: K.K
Paras tapa säätää laakeri on se, että ensin kiristää sen tiukalle (napa pyörii huonosti) ja sitten rupeaa löysyttämään niin paljon, että säätöruuvin alla oleva kolmiomainen aluslevy (rikka) pyörii sormenpäällä pyörittämällä kuitenkin hieman hanttiin laittaen.
T: K.K
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
välystä..
Omalla tavallani asiasta jotain tietävänä väitän että välystä ei tulisi olla. Välys riippuu myös siitä onko uusi vai vanha laakeri.
Siitä olen samaa mieltä ettei laakeria saa kiristää liikaa, mutta löysät pois ja tunto muniin!!!
Siitä olen samaa mieltä ettei laakeria saa kiristää liikaa, mutta löysät pois ja tunto muniin!!!
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
leikkimistä
Noissa kyllä kokemus ja varsinkin nuo lisäkustannukset kirpaisee. Aikaisemmassa autossa meni takaa laakeri ja tosimies ajaa vaikka ulisee ku mielipuoli sen jälkeen kun pyyhkinyt verhoon. Sitten tuli tiukempi paikka ja jarrusylinteri räkäs nesteeet pihalle, tärissy viissiin liikkaa. Siis vaihtoon laakeri, jarrusylinteri sekä n. 3000 km ajetut kengät. ja tästä n. 2kk kuluttua katkesi koko vetoakseli pyöränpuolelta.
Mitä me tästä opimmi. Mitä pidempi leikki sen kalliimpi .......korjaus..
Onneksi Merteililtä saanut uudet vetoakselit ja sopu hintaan.
t. petri
Mitä me tästä opimmi. Mitä pidempi leikki sen kalliimpi .......korjaus..
Onneksi Merteililtä saanut uudet vetoakselit ja sopu hintaan.
t. petri
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
etupyörän laakeri
Aivan noi mäkin olen lukenut etupyörän laakerin säädöstä ja tein niin ,k.k kirjoitti: Paras tapa säätää laakeri on se, että ensin kiristää sen tiukalle (napa pyörii huonosti) ja sitten rupeaa löysyttämään niin paljon, että säätöruuvin alla oleva kolmiomainen aluslevy (rikka) pyörii sormenpäällä pyörittämällä kuitenkin hieman hanttiin laittaen.
T: K.K
eli se Kolmio prinkka kun pyörittää sormella kokeillessa antaen kumminkin jo vastusta niin se on oikein säädetty ,
Välykset pois!!
Hyvin on nyt toiminut ja loppui se älytön jurina!!

****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Päteeköhän noi ohjeet myöskin w123:sen takapyörän laakerien osalta?
Mulla näet kuuluu toi samainen ujellus lämmittelyajon jälkeen. Paikallistin vian ihan keskiöstä kuumuutta sormenpäällä tunnustelemalla.
Millä työkaluilla kannattaa varautua tai mitä muita ongelmia saattaa peraatiossa tulla vastaan? Nimim. ikinä en oo laakeria vaihtanu.
Sitten vielä, meinasin noi jarrulevyt ja palat vaihtaa samalla ja kuulin että tiettyjen tarvikeosien jälleenmyyntiliikkeiden jarrulevyt saattaa mennä soikeiksi lähes välittömästi. Pitääkö paikkansa vai onko vaan urbaania legendaa?
Mulla näet kuuluu toi samainen ujellus lämmittelyajon jälkeen. Paikallistin vian ihan keskiöstä kuumuutta sormenpäällä tunnustelemalla.
Millä työkaluilla kannattaa varautua tai mitä muita ongelmia saattaa peraatiossa tulla vastaan? Nimim. ikinä en oo laakeria vaihtanu.
Sitten vielä, meinasin noi jarrulevyt ja palat vaihtaa samalla ja kuulin että tiettyjen tarvikeosien jälleenmyyntiliikkeiden jarrulevyt saattaa mennä soikeiksi lähes välittömästi. Pitääkö paikkansa vai onko vaan urbaania legendaa?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
W 123 takapyörän laakeri on tympeä vaihtaa; tarvitset siihen erikoistyökalun jolla löysäät laakerin kiristysmutterin.
Työkalun voi tehdä itsekin sopivasta putkenpätkästä ,mutta varaudu ähinään peraatiossasi
jos ja kun alat itse vaihtamaan laakeria.
En tiedä minkämerkkisiä jarrulevyjä kannattaa välttää mutta alapallonivelen kun hankkii Motonetistä niin ei kauan kestä - tänään satuin yhtaikaa katsastusasemalle W201 mersun omistajan kanssa - hänen autossaan oli alapallo väljä, ja kaveri totesi että
"tuossahan tuo on asentaja vieressä; eipä kauan nivel kestänyt"
Oli kuulemma noin 5000 km ajettu vaihdon jälkeen, Motonetistä tilattu.
Liekö heillä sitten niin että toimittaja ja laatu vaihtelee.
Työkalun voi tehdä itsekin sopivasta putkenpätkästä ,mutta varaudu ähinään peraatiossasi

En tiedä minkämerkkisiä jarrulevyjä kannattaa välttää mutta alapallonivelen kun hankkii Motonetistä niin ei kauan kestä - tänään satuin yhtaikaa katsastusasemalle W201 mersun omistajan kanssa - hänen autossaan oli alapallo väljä, ja kaveri totesi että
"tuossahan tuo on asentaja vieressä; eipä kauan nivel kestänyt"
Oli kuulemma noin 5000 km ajettu vaihdon jälkeen, Motonetistä tilattu.
Liekö heillä sitten niin että toimittaja ja laatu vaihtelee.
wiimax.fi
Karpaasille:
Joo sijoita rahasi mielummin laatuosiin kuin halpispaloihin ja levyihin.
Kestävyys on täysin eri luokkaa. Esim. KL-varaosista tilaamalla saat riittävän laadukkaat palikat Boschin laatikoissa (no, valmistajaa en tiedä) eikä maksa paljoa. Ite en ole 123:iini muita laittanutkaan kuin näitä ja alkuperäisiä, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut, kuluminenkin aina tasaista (tietysti verrannollinen satuloiden kuntoon jne mutta kuitenkin). Edellisten omistajien jäljiltä sen sijaan oon nähnyt jos jonkimoista palikkaa.
Suosittelen myös hankkimaan levyjenvaihdon yhteydessä uuden tappisarjan sekä mahdollisesti ilmausruuvit.
Niin ja laakeriasiasta, rollen huollon varmaan tiedätkin, vie sinne?

Joo sijoita rahasi mielummin laatuosiin kuin halpispaloihin ja levyihin.
Kestävyys on täysin eri luokkaa. Esim. KL-varaosista tilaamalla saat riittävän laadukkaat palikat Boschin laatikoissa (no, valmistajaa en tiedä) eikä maksa paljoa. Ite en ole 123:iini muita laittanutkaan kuin näitä ja alkuperäisiä, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut, kuluminenkin aina tasaista (tietysti verrannollinen satuloiden kuntoon jne mutta kuitenkin). Edellisten omistajien jäljiltä sen sijaan oon nähnyt jos jonkimoista palikkaa.
Suosittelen myös hankkimaan levyjenvaihdon yhteydessä uuden tappisarjan sekä mahdollisesti ilmausruuvit.
Niin ja laakeriasiasta, rollen huollon varmaan tiedätkin, vie sinne?
Kiitoksia vaan vastauksista!
Sen verran vielä, että saako tuota erikoistyökalua sitten mistään hankittua, kun
en kyllä itse usko saavani moista väsättyä?
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin kaveri tosissaan valitteli oman 126:n laakerinvaihto-Operaation vaikeutta johtuen juurikin tuosta työkalun puutteesta.
Raul: Juu tuttu paikkahan se Rollen verstas on, teki kytkinrempan tohon mun dalmaatialaiseen
männä keväänä. Täytynee kysyä sieltäkin kustannusarvio.
Vaikeaksi homman tekee se, että noi meitsin jobeksit vaatii päivittäin autoilua, vara 123:ko hankintaan...?
Sen verran vielä, että saako tuota erikoistyökalua sitten mistään hankittua, kun
en kyllä itse usko saavani moista väsättyä?
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin kaveri tosissaan valitteli oman 126:n laakerinvaihto-Operaation vaikeutta johtuen juurikin tuosta työkalun puutteesta.
Raul: Juu tuttu paikkahan se Rollen verstas on, teki kytkinrempan tohon mun dalmaatialaiseen

Vaikeaksi homman tekee se, että noi meitsin jobeksit vaatii päivittäin autoilua, vara 123:ko hankintaan...?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Ehdottomasti...garbaazh kirjoitti:Vaikeaksi homman tekee se, että noi meitsin jobeksit vaatii päivittäin autoilua, vara 123:ko hankintaan...?

Ei vaan, mitäs sitten jos laakeri jämähtää kiinni kesken ajon ja joudut kaiken lisäksi vielä hinauttamaan auto ym mukavaa. No kysy nyt kiireiseltä rollelta kuitenkin jos onnistuisi tehdä vaikkapa odottaessa.. (odottaahan voi vaikka 5 tuntia...

Niin näistä spesiaalituotantovälineistä...
Kun Saksassa on ainakin yksi sellainen firma joka tälläisiä valmistaa ja kauppaa, nyt kun muistaisi lafkan nimen. Hinnat on aika kovia. Voi olla että on forumillakin käsitelty, kokeile joillakin sopivilla hakusanoilla. Ai niin, onkohan KL-varaosilla vielä tarjonnassa erikoistyökaluja?
/edit:
ja siitä kytkyttimestä vielä, mitä tehtiin ja paljonko oli loppusumma?
Mulla tosissaan painelaakeri levähti ja samalla vaihdettiin koko pakka. Oli kyllä niin kuluneet levyt, että tavallaan oikeaan aikaan tuli remppa tehtyä.
Osista Rolle velotti 250€ ja työt 200€.
Tyyristähän tuo on, mutta onpa ainakin vaihdettu.
Osista Rolle velotti 250€ ja työt 200€.
Tyyristähän tuo on, mutta onpa ainakin vaihdettu.

2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Kertokaahan nyt, mikä tekee mersun etupyörän laakerista erinlaisen muihin autoihin verrattuna.
Ensimmäiseen meseen vaihdoin laakerin jo-87 ja sama laakeri toimii tänä päivänä. Kiristin tiukaksi ( noin 2-3 kp ) ja sit vartti auki. Näin olen kiristänyt kaikkien autojeni laakerit ja ei ole ollut ongelmia. 


Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Juuri käytin auton leimalla, ja inssi sanoi että molemmilla puolilla pieni välys että kannattaa seuraavalle kertaa vaihtaa. Sen vierestä katsomalla juuri ja juuri erotti että välys on. 4000km sitten oli rekisteröintikatsastus ja tällöin ei asiasta sanottu mitään vaikka syynäsi tarkasti.dealer kirjoitti:Sano katsastusmiehelle niinkuin asia on - Mersun etupyörän laakerin kireydelle ohjearvo on pari sadasosamilliä PÄITTÄISvälystä, joka toki tuntuu rattaasta pienenä välyksenä.
Totta vai täyttä skeidaa? Ei pidä mitään ääniä eikä ole ajamiseen vaikuttanut millään tapaa.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jumetsap kirjoitti:Juuri käytin auton leimalla, ja inssi sanoi että molemmilla puolilla pieni välys että kannattaa seuraavalle kertaa vaihtaa. Sen vierestä katsomalla juuri ja juuri erotti että välys on. 4000km sitten oli rekisteröintikatsastus ja tällöin ei asiasta sanottu mitään vaikka syynäsi tarkasti.dealer kirjoitti:Sano katsastusmiehelle niinkuin asia on - Mersun etupyörän laakerin kireydelle ohjearvo on pari sadasosamilliä PÄITTÄISvälystä, joka toki tuntuu rattaasta pienenä välyksenä.
Totta vai täyttä skeidaa? Ei pidä mitään ääniä eikä ole ajamiseen vaikuttanut millään tapaa.



Olethan avannut mutterin akselin päästä?finnpower kirjoitti:moroooo kertokaas millä ootte saanu tuon etupyöränlaakerin irti kun tuntuu että ei juntalla eikä uslovetäjällä lähde irtoamaan? ainoana vaihtoehtona olen kohta tuumaillut lämmitystä mutta kysytään täältä ensin jos tulisi oikea taktiikka siihen hommaann ettei aiheuteta liikaa lisätuhoa autoon ;D![]()
![]()
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna