Automaattilaatikko hajosi (722.6). HOMMA OK !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Automaattilaatikko hajosi (722.6). HOMMA OK !

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nythän se tempun tekaisi.
Tätä on näemmä liikkeellä, kulkutauti :?:

400 km ajoa ja pieni pissitauko moottoritien varrella P -paikalla.
Siitä kun sitten lähdin rampille ja motarille, niin ei kiihdy niin millään :shock:
Rekan alle meinasin jäädä.
Kierrokset nousee laiskahkosti, vaan loota ei vaihda isompaa.
Kun kaasusta löysäsi, niin vaihtoi isommalle.

Edit:
Auto siis kävi tyhjäkäyntiä koko pysähdyksen ajan ja n. 120 km aiemmin auto kiihtyi normaalisti.
Mitä sitten 120 km matkalla on tapahtunut, on arvoitus, sillä se matka tultiin vakionopeussäädin päällä tasaista vauhtia ja mitään havaintoa vikaantumisesta ei ole.


Onko jollekin tuttu juttu?
Ihan kuin joku luistonesto rajoittaisi menoa, mutta kun ajelee pintakaasulla niin laatikko vaihtaa mukisematta.
Äkkinäisemmät lähdöt ilman Kick-Downiakaan ei onnistu.
Ja sen napin painaminenkaan ei auta.
Kierrokset vaan kipuaa ylös.

Autoakin on sammuteltu ja avainta pidetty pois virtalukosta.
Pidempi odottelu on nyt menossa, aiemmat stoppailut ovat olleet vain max. 7 minuutin luokkaa.
Joskohan tuo tuosta tunnin paussilla tokenisi...pahoin pelkään että ei....


Tästä tuli näemmä tosi rauhallisen ajajan auto kertaheitolla :evil:
Viimeksi muokannut Ari66, Pe 18.03.2005 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

http://www.mbnz.org/forums/forums/threa ... id=1188618

Tiedä sit liittyykö tuo edes varsinaisesti tähän. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

M.K kirjoitti:Tiedä sit liittyykö tuo edes varsinaisesti tähän. :roll:
Kiinnostava sivu, mutta oireet eivät täsmää.
Tämähän kyllä vaihtelee vaihteita alas ja ylös.
Mutta vain pintakaasulla.

Käyn nyt vielä tunnin seisotuksen jälkeen kokeilemassa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Onko tuo säköisesti toimiva automaatti?
Jos on niin liekkö vika jossain sähköpuolella ennemmin kuin itse vaihteistossa...

Onkohan tuoss joku kaasupolkimen asennontunnistin?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Sähkövialta tosiaan vaikuttaa. Saattaa olla ilmamassamittari tiensä päässä, eli jos yrittää ajaa kovemmin, kaasu pohjassa niin laatikko päättelee että nyt lähetään kiihdyttämään ja pitää pientä vaihdetta päällä, ja vaihtaa isompaa kun höllää kaasua.

Mars mars sähkötestiin :!:
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Mulla oli juurikin samanlaiset oireet silloin kun oli tuo "väylävika".
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jarkko S kirjoitti:Sähkövialta tosiaan vaikuttaa. Saattaa olla ilmamassamittari tiensä päässä, eli jos yrittää ajaa kovemmin, kaasu pohjassa niin laatikko päättelee että nyt lähetään kiihdyttämään ja pitää pientä vaihdetta päällä, ja vaihtaa isompaa kun höllää kaasua.
Just noin se käyttäytyy. Kuulostaa loogiselta.

Jos paikaltaan lähtee lätkä lattiassa, niin loota ei pykälää tarjoa, vaan huudattaa konetta 4000-4200 rpm.
Sama ilmiö 115 km/h:ssa, lätkä lattiaan, homma tyssää kuin seinään.
Nopeus notkahtaa alaspäin ja kierrokset neljässä tonnissa.
Kaasua vähän ylös, laatikko vaihtaa isompaa ja vauhti kasvaa.


Itse jo epäilin, että turbosta on hukkaportti selällänsä tai naftan seassa vettä ja se jäässä jossain putken notkossa jumittamassa löp... siis dieselin virtausta.
Tai sitten olisin saanut kesälaatua jostain asemalta.

Nyt illalla tankkasinkin vilkasliikenteiseltä Essolta 35 litraa edellisen n. 10-15 litran päälle.
130 km testiajoa ja ikään kuin jotain parannusta olisi, vaan taitaa olla niin että laiskaan menoon jo tottui :oops:

Autollahan on ajettu vasta 230 000 km, joten hurjaa olisi jos laatikko jo vikaantuisi.
Jarkko S kirjoitti: Mars mars sähkötestiin :!:
Käskystä :D
Veholla vaan on ruuhkaa (kokeiltu jo), pitäisi mennä aamukuudelta jonottamaan pikahuoltoon, joka aukeaa 7:30 :shock:

Mistäs semmoisen ilmamassamittarin edullisimmin löytää?
Ja onko se se kikkare joka on ilmanputsarin putkessa?
Ei ennen vanhaan tuommosia ollut, niin ei mitään käsitystä.....
Vai voisiko sen jo ostaa sokkona ja vaihtaa itse? Järkeä?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jman2004 kirjoitti:Mulla oli juurikin samanlaiset oireet silloin kun oli tuo "väylävika".
Mistä siinä loppujen lopuksi vika löytyi?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Konehuoneen sulakerasia oli otettu jossain vaiheessa irti kotelostaan ja saatu pari väylän liitintä löyhälle (pieniä litteitä liittimiä rasian takaosassa alapuolella. Tekstit CAN A tai CAN B). Niiden kautta kulki tietoa konehuoneesta mittaristolle, virtalukolle ja ohjauslukolle (ajonesto) sekä edelleen ohjainlaitteille (moottori, laatikko, ABS/ESP, ilmastointi, jne). Eli mm. mitattu ilmamäärä, jäähdytysnesteen ja polttonesteen lämpötila, yms tiedot eivät aina saavuttaneet ohjainlaitteita.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ari66 kirjoitti:Mistäs semmoisen ilmamassamittarin edullisimmin löytää?
Ja onko se se kikkare joka on ilmanputsarin putkessa?
Ei ennen vanhaan tuommosia ollut, niin ei mitään käsitystä.....
Vai voisiko sen jo ostaa sokkona ja vaihtaa itse? Järkeä?
Se on juurikin se ko. kikkare.

Saa tarvikeliikkeistä (sama Boschin osa mikä alkup.). Hinta muistaakseni 98 € runkoineen (runko on vaihto-osa, joten se on palautettava). Ainahan voi itse anturin (ei siis rungon) osanumerolla tilata pelkän anturin.

Vaihto helppoa. Liitin irti, klemmarit auki, vanha pois ja uusi tilalle (nuoli osoittaa ilman suunnan) ja liitin kiinni.

Jos vaihtaa pelkän anturin (ei runkoa) niin liitin irti, kaksi ruuvia anturin sivuilta auki, vanha pois ja uusi tilalle, ruuvit ja liitin kiinni.

Muistaako joku mikä oli sen alkuperäistä vastaavan, ei Boschilaisen merkki ja hinta. Oli muistaakseni halvempi kuin Boschilainen.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ari66 kirjoitti:Veholla vaan on ruuhkaa (kokeiltu jo), pitäisi mennä aamukuudelta jonottamaan pikahuoltoon, joka aukeaa 7:30 :shock:

Mistäs semmoisen ilmamassamittarin edullisimmin löytää?
Ja onko se se kikkare joka on ilmanputsarin putkessa?
Ei ennen vanhaan tuommosia ollut, niin ei mitään käsitystä.....
Vai voisiko sen jo ostaa sokkona ja vaihtaa itse? Järkeä?
Kannattaa katella pienempiäkin pajoja joilla on testeri, täälläpäin testereitä alkaa löytyä pienemmistäkin firmoista.

Ilmamassamittarin voi bongata muualtakin kuin Veholta, kuulin jostain että noita uudempia mittareita saisi jopa tarvikkeena, hinta rutkasti pienempi. Mutta kannattaa se ekana käyttää töpselissä kiinni, pitäs ilmoittaa jos joku sähköosa temppuaa. Ja jos Vehon hinta pudottaa perseelleen ni käy kysymässä jossain isommassa varaosaliikkeessä että onko niillä.

Ei se loppujen lopuksi ole kummoinen vaihtaa ite, mutta sitä en varmaksi tiedä hyväksyykö auton ohjain uuden kalikan oikopäätä, pitäisi toimia kun on samanlainen.

Edit: Ylempänä tulikin jo ohjeita :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jotenki minun korvaan kuulostaa, ettei laatikko saa informaatiota kierroksista...

...ja vaihtaa suuremmalle vasta kun tajuaa, että toinen herätesignaali, eli kaasupoljin nousee ylös, tulee. Se ensimmäinen herätesignaali, eli kierrokset on vaihtopisteessa, ei tule perille.

Ainakin omien kokemusten mukaan sähkölaatikko vaihtaa kun maksimikierrokset saavutetaan tai vaihtoehtoisesti polkimella tehdään nosto- tai hidastuva liike.

...mutta tosiaan pelkkää arvailua täältäpäin...luulisi sen menevän vikatilaan ja ilmoittavan siitä mikäli kierrostieto ei tule.

[edit]: Ai niin mutta nythän se laatikko tarkkailee 'kierroksia' myös MAF:n avulla...hmm hmm...ja minulla tarkkailee vain polkimen potikkaa.

Kertokaas joku miksi ihmeessä se laatikko haluaa tarkkailla MAF:lla eikä oikeata kierroslukutietoa ? MAF:han antaa tiedon vasta kun kierrosluku nousee ja kone ottaa enemmän ilmaa, ei tietoa että poljin meni miltei lattiaan.
Viimeksi muokannut veskola, To 10.03.2005 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Katselin ilmamassamittareita osoitteesta www.varaosahaku.fi ja hintahaitari oli 120-250 e :shock:
(Tuolla kyllä luki ilmamäärämittari, lienee sama kuitenkin).
Noinkohan, että romuautosta käytetty maksaa tuplaten kuin uusi :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ari66 kirjoitti:Katselin ilmamassamittareita osoitteesta www.varaosahaku.fi ja hintahaitari oli 120-250 e :shock:
(Tuolla kyllä luki ilmamäärämittari, lienee sama kuitenkin).
Noinkohan, että romuautosta käytetty maksaa tuplaten kuin uusi :D
Täysin mahdollista!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Käytetty osa tässä tapauksessa ei välttämättä ole se oikea ratkaisu...

Tässä vähän hintoja Motonetilta.

W210 CDi-270/320 Ilmamäärämittari jos MB-6110840048. . . . 28-3262 64.50 ???
W210 E280/320 96--97 Bosch-ilmamassamittari 0280217500. . . 28-3366 164.00 ???
W210 E280/320 97--03 Bosch-ilmamassamittari 0280217515. . . 28-3379 168.00 ???

Eli näissä hintaluokissa mennään.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ari66 kirjoitti:Katselin ilmamassamittareita osoitteesta www.varaosahaku.fi ja hintahaitari oli 120-250 e :shock:
(Tuolla kyllä luki ilmamäärämittari, lienee sama kuitenkin).
Noinkohan, että romuautosta käytetty maksaa tuplaten kuin uusi :D
Ainakin noissa VAG tuotteissa tuo ilmamäärämittari on aika vika-altis ja on useissa jo mennyt alta 100 tkm rikki, mutta taas jopa 300 tkm ajettuja oon nähnyt alkuperäisellä mittarillakin. No kumminkin, tuo osa ei ole semmoinen, jota kannattaisi alkaa metsästämään käytettynä, sillä aika usein jos tommonen mittari on "seisonut", on se aika suurella todennäköisyydellä hyvinkin lyhyt ikäinen.

Mulla hajos edellisestä portterista mittari, mutta se meni pikkuhiljaa ja itse en juurikaan huomannut, kun vasta kaveri sillä lähti ajaa ja piti mulle puhuttelun :oops: :oops: .
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Villi visio, mutta saisikohan sitä nykyistä mittaria jotenkin korjattua tai "ohitettua" ?
Jotkut nastat varmaan tarttis vetää oikkariin tai laittaa jonkinkokoinen vastus, mutta mitkä nastat ja minkä kokoinen vastus :shock:

Ajatushan lähti siitä pakokaasunkierrätyksen poistamisesta, josta on ollut täällä juttua.
Minäkin sain ohjeeksi sitoa ilmamassamittarin läpän vaaka-asentoon, mutta tuossapa mallissa ei mitään läppää ollut.
Eli olenpa moista mötikkää siis sittenkin aiemminkin ropeloinut, vaikka tässä hetki sitten asiaa tietämättömänä kyselinkin :oops:

Summa summarum:
Millaiseen tilaan (ja ennen kaikkea miten) tulisi nykyinen anturikikkare saattaa, jotta vastaisi tilannetta että ilmaa liikkuu maksimivauhdilla?
Sellaisessa "moodissahan" sitä voinee pitää vaikka koko ajan ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta eikös tässä sähköohjatussa rivipumppuversiossa (E300TDT) ilmamassamittarin tärkein tehtävä liity savutuksen estämiseen.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Eikö tuo kummalanka-anturi yleensä hajoa siten että näyttää tyhjäkäyntiarvoa, muttei arvo nouse kun polkee, eli ei tajua kiihdytystä eikä pumppu siksi anna lääkettä tarpeeksi ja kierrokset nousee kuin vanhassa 200d:ssä.
Voi kai se muullakin tavalla särkyä..
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

jman2004 kirjoitti:Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta eikös tässä sähköohjatussa rivipumppuversiossa (E300TDT) ilmamassamittarin tärkein tehtävä liity savutuksen estämiseen.
Tuskin olen viisaampi mutta periaatteessa tuo voisi pitää osaltaan paikkansa.

Toisaalta tuossakin koneessa on samantapainen polttoaineen ruiskutus kuin bensakoneissa, joten koneen täytyy tietää paljonko polttoainetta sumutellaan että seokset pysyisi kohdillaan koko kierrosalueella. Tuon ruiskutuksen määrän boksi laskee juuri sisääntulevan ilmamassan perusteella.

Luulisin näin, edelleen saa vapaasti korjata jos mentiin metsään arvailuissa :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eli moinen lelu olisi siis aivan turha, kunhan tietäisi miten se ohitetaan :?
Vaan vaikuttaakohan sitten päästömittauksissa.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ari66 kirjoitti:Eli moinen lelu olisi siis aivan turha, kunhan tietäisi miten se ohitetaan :?
Vaan vaikuttaakohan sitten päästömittauksissa.....
Enemmän on semmonen fiilis että kannattaa uusia, jos se on rikki. On jo niin tietokoneinen auto että tuskin tulee toimimaan kunnolla jos menee ite tekemään vippaskonsteja :roll:
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kannattaa kysellä myös suoraan Boschin "valtuuttamista" autosähköliikkeistä. Niilläkin on testerit olemassa. Muutaman kympin todennäköisesti ottaavat, kun heittävät rundin testeri kiinni, mutta samalla näkee tuon ilmamassamittarin toiminnan lisäksi muita, kuten ahtopaineensäätimen (jos tuossa sellaista on :oops: ).. Kannattaa lähteä kyytiin testirundille, opettavaista.. tai ainakin itse lähtisin ihan mielenkiinnosta, ei kyttäysmentaliteetilla :P
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kannattaa varmaan ensimmäiseksi katsoa sen ilmamassamittarin liitin. Voipi olla hapettunut esim. Ilmamassamittari on putkenpätkä jossain päin imuputkistoa ennen turboa. Sähköjohtoja menee muutamia joten siitäpä sen tunnistaa. Näin uudessa sielä ei enää ole mitään läppää. Ko. vempelettä ei kannata mitenkään ohittaa tai kytkeä pois päältä, moottorin ohjausjärjestelmä menee varmasti vikatilaan jos näin menee tekemään.
So long, and thanks for all the fish
Jabba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.03.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Jabba »

Täysin samat oireet ja ilmamassamittari paskana omassa bensa-mesessä. Ei vaihtanut kaasu pohjassa ollenkaan ja kone kiersi röpöttäen ja hyytyi 5000rpm tienoille. Kevyessä kiihdytyksessä vaihtoi normaalisti.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

#/&%/ttu :!:

Raato kävi Koivuhaan Veholla testerissä ja testeri ei saa yhteyttä moottorinohjausyksikköön :evil:
Ilmamassa-anturista oli kyllä vikailmoitus, mutta sitä ei alettu vaihtamaan, kun muutakin saattaa olla, tai sitten pelkästään muuta.

18. maaliskuuta vasta sai huoltoajan :twisted:
Ja arvatenkin nyt alkaa sitä rahaa palamaan tosissaan.

Taitaa tulla merkin vaihto eteen.
Liikaa ollut vikoja puolen vuoden sisällä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ari66 kirjoitti:#/&%/ttu :!:

Raato kävi Koivuhaan Veholla testerissä ja testeri ei saa yhteyttä moottorinohjausyksikköön :evil:
Ilmamassa-anturista oli kyllä vikailmoitus, mutta sitä ei alettu vaihtamaan, kun muutakin saattaa olla, tai sitten pelkästään muuta.

18. maaliskuuta vasta sai huoltoajan :twisted:
Ja arvatenkin nyt alkaa sitä rahaa palamaan tosissaan.

Taitaa tulla merkin vaihto eteen.
Liikaa ollut vikoja puolen vuoden sisällä.
Tarjottu rikkinäisenä 20€!!

:wink:
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PT kirjoitti: Tarjottu rikkinäisenä 20?!!
Kiitos tarjouksesta, mutta kerro se summa kahdella ja laita kolme nollaa perään :wink:

Niin, nopeampia korjauspaikkoja saa ehdottaa ja eritoten halvempia :D
Lähiseudun korjaamoilla tuntuu kaikilla olevan viikon jono :cry:

Ja auton mittariin kun kuitenkin kertyy kolmisensataa kilsaa joka päivä, niin tuskaista on tukkoisella autolla eteneminen....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

www.alppilanautohuolto.fi lienee aika pätevä nuissa sähköoppia vaativissa hommissa, mut kai aika kallis(tuskin kuiten vehon veroinen) ja suosittu..
Ja näköjään nyt on mersun edustus.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Olishan se Alppila vaihtoehto, mutta viikon jono sielläkin :cry:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin