W124 lämpömittari (ratkaistu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

W124 lämpömittari (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Ollii »

Tuon lämpömittarin kanssa pientä kivaa ollut jo hetken aikaa. Talvella kun ajeli, niin lämpömittari nousi siihen 82-85 asteen tuntumaan ja pysyi siinä melko hyvin. Mutta nyt mittari on ruvennut pomppimaan siinä 80-100 asteen välillä (tätä tapahtai myös talvella välillä). Usein napakka nyrkin isku auttaa, mutta ei aina, vaan mittari jää ylös. Tänään viimeksi kun oli melko lämmintä.
Kosketus vika? Vai onko syytä olla huolissaan? Vesipumppu vaihdettu 7000km sitten, termareista ei mitään tietoo. Mittaristoako vaan auki ja liittimiä ropeltaan? Ja muuten, käytin hakua ja luin jutut, mutta ajattelin että näin selviää ainakin varmasti :)
Viimeksi muokannut Ollii, Ti 05.04.2005 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Millaistakohan se pomppiminen on?
Jos hitaampaa sorttia, niin jospa se lämpö tosiaan vaihtelee reippaasti ja silloinhan se tarkoittaisi että termostaatti takeltelee.
Ei tosin selitä sitä, jos iskusta korjaantuu.....

Termostaatti kuitenkin kannattaisi vaihtaa muutaman (ehkä kolmen?) vuoden välein.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mullakin taannoin lämpömittari eli omaa sielunelämäänsä pelottelemalla, että nyt on koneessa kuumat paikat :lol: . Mittaristossa oli jotkut liittimet vähän huonossa kosketuksessa. Korjauksen jälkeen ei ole mittari pomppinut.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Vaikuttais vähän samalta vialta kuin tuo polttoainemittarin pomppiminen, joka mulla oli. Ne pikkumittarit kun on samassa röntässä ja siellä on semmonen pieni piirilevy juotettu siihen varsinaiseen isompaan piirilevyyn, jossa ne pikkumittarit on kiinni. Juotokset vanhenee ajastaan.

Kannattaa ottaa mittaristo auki ja sohottaa kolvilla kaikki juotokset läpi, varsinkin tietysti huononnäköset ja sen pikkupiirilevyn liitokset. Jos olis pedantti, imasis vanhat tinat pois ja uutta tilalle, mutta ainakaan tippa uutta tinaa ei oo pahitteeks. Sillä se polttoainemittarin pomppiminen loppu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Ollii »

[quote="Ari66"]Millaistakohan se pomppiminen on?
Jos hitaampaa sorttia, niin jospa se lämpö tosiaan vaihtelee reippaasti ja silloinhan se tarkoittaisi että termostaatti takeltelee.
Ei tosin selitä sitä, jos iskusta korjaantuu.....

Termostaatti kuitenkin kannattaisi vaihtaa muutaman (ehkä kolmen?) vuoden välein.[/quote

Epäilen ite termostaattia. Koska äsken kaupunki ajossa pomppi, mutta sitten kun lähin kotiin päin vähän reilumpaa (60-70km/h) vauhtia, niin tippu siihen normaaliin :roll: Vai voisiko vika olla flektissä? Se pyörii mielestäni kovin hiljaa, kuinkahan lujaa senkin pitäisi pyöriä? Mutta eikös se termari flektiä säätele?

NM. hieman_pihalla
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 lämpömittari (jälleen)

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ollii kirjoitti: Usein napakka nyrkin isku auttaa, mutta ei aina, vaan mittari jää ylös.
Oot aika kovaa tainnu lyödä, jos termostaattiin tai flektiin asti on isku vaikuttanu :wink: Pieni läimäytys kojelautaan palautti joskus tolan myös siihen polttoainemittariin, muttei aina. Eikös tässä nyt selkeesti kannata lähteä hakemaan vikaa mittaristosta, jos kerran läimiminen auttaa edes joskus?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Ollii »

Vika on liittimessä. Kiitos neuvoista
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Vastaa Viestiin