Laturin vapaakytkinkö rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Laturin vapaakytkinkö rikki?

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Ensin vähän taustaa: Autossani(w210 300TDT-98) on pirullinen pikkuvika eritoten kylminä aamuina. Tyhjäkäynnillä auto kolisee ikäänkuin pakoputki kolisisi koriin. Vian olen paikantanut, hihnankiristinhän se joka ääntää. Olen vaintanut kaikki osat uusiin: hihnan, kiristin jousen, keinun, tapin, rullan ja sen iskarin. Vika pysyy aina paripäivää pois kun kiristimen iskarin käyttää pois tai vaihtaa uuteen. Kaverillani on sprintteri ja hän sanoi, että ne iskarit on joskus vähän huonoja saattaa joutua laittaan uuden tilalle toisen uuden ennen kuin korjantuu. Minullakihan on kolmas iskari paikallaan, kaikki on ollut yhtähyviä tai huonoja. Ne ovat alkuperäisen merkkisiä muttei merkkiliikkestä ostettuja.

Soitin sitten tänään merkkiliikkeeseen ja aloin tilaamaan uuta iskaria sitä joka on saman merkkinen mutta "alkuperäis varaosa" kun niissä on kuulemma eroja eri tietolähteiden mukaan... Varaosa myyjä sanoi heti, ettei kannata laittaa iskaria sulla on laturin vapaakytkin rikki. Mites sen vois testata, tieten siellä merkkiliikkeessä. Mutta miten sen testataan kotona?
Jos nyt joku tietäis miten se testataan, niin voiko vapaakytkimen vieläpä vaihtaa laturia irroittamatta?

Tuon remmin kun ottaa kokonaan pois niin auto hiljenee tyystiin...tai kaataa vettä remmin päälle niin jurina/kolina loppuu puoleksi minuutiksi.

Oispahan hieno juttu jos joku tietäisi...
W212
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ruiskuta vähän öljyä sen vapaakytkimen akselin juureen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jos tuossa vapaapyörässä on semmoinen räikkäviritys, joka menee jumiin, niin senhän voisi testata sillä, että otta hihnan irti ja pyörittelee laturia hihnapyörästä. Jos toiseen suuntaan pyörittäessä laturin sisukalut pyörivät mukana mutta toiseen suuntaan pyörittäessä eivät, pitäisi se olla kunnossa. Jos taas sisukalut pyörivät mukana kumpaankin suuntaan pyörittäessa, on vapaakytkin jumissa.

Vaihtoonhan tarvitsee tämmöisen erikoistyökalun.

Oikeasti asioista tietävät, korjatkoot olettamustani. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

mjo33400 kirjoitti:Ruiskuta vähän öljyä sen vapaakytkimen akselin juureen.
Tiedätkö voiko tuon voitelun suorittaa laturin ollessa paikoillaan, siis hihnan löysyttämisen jälkeen?

Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?

Minäpä löysytän tuon hihnan viikonloppuna ja kokeilen tuon räikän olemassa olon. Mutta oispa mukava jos sais varmaa tietoa tuon vapaakytkimen ominaisuuksista ja korjaustavoista...

Kiitos tähänastisista vinkeistä!

-Jussi-
W212
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jussi70 kirjoitti:Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?
Työkalu löytyy KL varaosista, hinta oli jossain 48 € hujakoilla, niin ja tietysti jokaisesta laturikorjaamosta, niin ja mun pakista :D . Ei ole tuo vapaakytkin mersun oma keksintö.

Sitä rullaa ei voi korjata, se vaihdetaan uuteen. Se siis pyörii vapaasti toiseen suuntaan ilman naksumista ja toiseen suuntaan akselin mukana, aivan kuten polkupyörä, siis vaihdepolkupyörä.

Tuossa muuten juteltiin viimeksi siitä rullasta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

veskola kirjoitti:
jussi70 kirjoitti:Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?
Työkalu löytyy KL varaosista, hinta oli jossain 48 € hujakoilla, niin ja tietysti jokaisesta laturikorjaamosta, niin ja mun pakista :D . Ei ole tuo vapaakytkin mersun oma keksintö.

Sitä rullaa ei voi korjata, se vaihdetaan uuteen. Se siis pyörii vapaasti toiseen suuntaan ilman naksumista ja toiseen suuntaan akselin mukana, aivan kuten polkupyörä, siis vaihdepolkupyörä.

Tuossa muuten juteltiin viimeksi siitä rullasta...
Kiitokset veskola tietopaketista! Luin topicin läpi ja samanmoiset oireet on minullakin eli remmi väpättää ja siitä tuo ääni...

Pitänee ostaa tuo vapaakytkin. Onnistuisiko vaihto laturia irroittamatta? Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Vapaakytkin näytti maksavan 88€ ja avain 34€ KL:ssä, eli sinne huomenna...
Kiitokset vielä, tämä se on painanut mersu miehen mieltä kun kolina ei kaikkoa...tai eipäs nuolaista ennen kuin vika on korjattu...
W212
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

jussi70 kirjoitti: Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Tarkistaisin sinuna samalla laturin laakereiden ja hiilien+liukurenkaiden kunnon, niin tulee mese kerralla kuntoon. Laturit ei näissä kestä kuin +- 200 tkm. Laturi pöydälle niin saa pyöritellä vapaasti sekä vapaakytkimen kunnolla kiinni.

Boschin laturiin laakerit maksaa noin 15 e ja liukurengas + hiilet 10 e.

veskola: Juuri niin, ja taas lisää tuskaa
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Se on sikahelppo vaihtaa se hihnapyörä, siis jos on tuo erik.työkalu. Menee viis minuuttia. Kannattaa huomata että niitä hihnapyöriä on kahden mallisia. Jako menee jostain -01, eli siihen uudempaa 190A laturiin on eri pyörä kuin niihin alkupään malleihen.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Lisään vielä:

On todella helppo vaihtaa.Se tuuletinhässäkkä vain pois paikoiltaan,kaksi
klipsiä siitä päältä irti ensin jolloin irtoaa koko muovinen ropelli.

Ja on tilaa sen jälkeen paremmin laitella & väännellä kahdella avaimella.
C220 CDI vm.2000
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Lisään vielä:

On todella helppo vaihtaa.Se tuuletinhässäkkä vain pois paikoiltaan,kaksi
klipsiä siitä päältä irti ensin jolloin irtoaa koko muovinen ropelli.

Ja on tilaa sen jälkeen paremmin laitella & väännellä kahdella avaimella.
Terve vaan
No nyt sain tuon uuden vapaakytkimen ja kaverilta tuollaisen erikoistyökalun(itsetehty) lainaan. Näyttää vaan että työkalu on niin pitkä ettei sovi laturin ja jäähdyttäjän väliin. Mahtuuko tuo KL:n avain syylärin ja laturin väliin? Ainakin kuvassa näyttää lyhyemmältä...

Noilla klipseillä tarkoittanet sitä kehyksen irroitusta, rupelihan lähtee ruuvit irroittamalla ja ovat vielä niin pirun hankalassa paikassa?
W212
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Selviäisköhän tästä kuvasta, jossa on SI järjestelmän mittayksikön lisäksi käytössä Ranen yksiköt :D

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

veskola kirjoitti:Selviäisköhän tästä kuvasta, jossa on SI järjestelmän mittayksikön lisäksi käytössä Ranen yksiköt :D
Joo, tuo minun oli 95mm. Pitänee hommata tuo oikea avain, en kehannut alkaa syyläriä irroittaan...
W212
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niin omassani kun irroittaa tuon tuuletinkehyksen siinä tulee mukana
myös itse moottori siipineen.
Tilaa tulee arviolta kymmenisen senttiä lisää,jolloin helpompi rassata tuota.
C220 CDI vm.2000
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

Timo J kirjoitti:
jussi70 kirjoitti: Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Tarkistaisin sinuna samalla laturin laakereiden ja hiilien+liukurenkaiden kunnon, niin tulee mese kerralla kuntoon. Laturit ei näissä kestä kuin +- 200 tkm. Laturi pöydälle niin saa pyöritellä vapaasti sekä vapaakytkimen kunnolla kiinni.

Boschin laturiin laakerit maksaa noin 15 e ja liukurengas + hiilet 10 e.

veskola: Juuri niin, ja taas lisää tuskaa
Erinomaisesti dokumentoitu projekti :D :!: . Viitisen vuotta sitten vaihdoin laturin laakerit ja hiilet kun 250 tkm ajettu mersu jätti tielle kun sähköt loppui. En silloin vaihtanut liukurenkaita kun ei ne näyttänyt kovin pahalta eikä itseluottamus riittänyt käämien irrotteluun. Nyt on laturi pyörinyt jo taas 100 tkm ilman ongelmia. Tiellekin on jääty vain kerran sen jälkeen (vetoakseli poikki).
Vastaa Viestiin