Laturin vapaakytkinkö rikki?
Laturin vapaakytkinkö rikki?
Ensin vähän taustaa: Autossani(w210 300TDT-98) on pirullinen pikkuvika eritoten kylminä aamuina. Tyhjäkäynnillä auto kolisee ikäänkuin pakoputki kolisisi koriin. Vian olen paikantanut, hihnankiristinhän se joka ääntää. Olen vaintanut kaikki osat uusiin: hihnan, kiristin jousen, keinun, tapin, rullan ja sen iskarin. Vika pysyy aina paripäivää pois kun kiristimen iskarin käyttää pois tai vaihtaa uuteen. Kaverillani on sprintteri ja hän sanoi, että ne iskarit on joskus vähän huonoja saattaa joutua laittaan uuden tilalle toisen uuden ennen kuin korjantuu. Minullakihan on kolmas iskari paikallaan, kaikki on ollut yhtähyviä tai huonoja. Ne ovat alkuperäisen merkkisiä muttei merkkiliikkestä ostettuja.
Soitin sitten tänään merkkiliikkeeseen ja aloin tilaamaan uuta iskaria sitä joka on saman merkkinen mutta "alkuperäis varaosa" kun niissä on kuulemma eroja eri tietolähteiden mukaan... Varaosa myyjä sanoi heti, ettei kannata laittaa iskaria sulla on laturin vapaakytkin rikki. Mites sen vois testata, tieten siellä merkkiliikkeessä. Mutta miten sen testataan kotona?
Jos nyt joku tietäis miten se testataan, niin voiko vapaakytkimen vieläpä vaihtaa laturia irroittamatta?
Tuon remmin kun ottaa kokonaan pois niin auto hiljenee tyystiin...tai kaataa vettä remmin päälle niin jurina/kolina loppuu puoleksi minuutiksi.
Oispahan hieno juttu jos joku tietäisi...
Soitin sitten tänään merkkiliikkeeseen ja aloin tilaamaan uuta iskaria sitä joka on saman merkkinen mutta "alkuperäis varaosa" kun niissä on kuulemma eroja eri tietolähteiden mukaan... Varaosa myyjä sanoi heti, ettei kannata laittaa iskaria sulla on laturin vapaakytkin rikki. Mites sen vois testata, tieten siellä merkkiliikkeessä. Mutta miten sen testataan kotona?
Jos nyt joku tietäis miten se testataan, niin voiko vapaakytkimen vieläpä vaihtaa laturia irroittamatta?
Tuon remmin kun ottaa kokonaan pois niin auto hiljenee tyystiin...tai kaataa vettä remmin päälle niin jurina/kolina loppuu puoleksi minuutiksi.
Oispahan hieno juttu jos joku tietäisi...
W212
Terve,
Jos tuossa vapaapyörässä on semmoinen räikkäviritys, joka menee jumiin, niin senhän voisi testata sillä, että otta hihnan irti ja pyörittelee laturia hihnapyörästä. Jos toiseen suuntaan pyörittäessä laturin sisukalut pyörivät mukana mutta toiseen suuntaan pyörittäessä eivät, pitäisi se olla kunnossa. Jos taas sisukalut pyörivät mukana kumpaankin suuntaan pyörittäessa, on vapaakytkin jumissa.
Vaihtoonhan tarvitsee tämmöisen erikoistyökalun.
Oikeasti asioista tietävät, korjatkoot olettamustani.
t.
Risto
Jos tuossa vapaapyörässä on semmoinen räikkäviritys, joka menee jumiin, niin senhän voisi testata sillä, että otta hihnan irti ja pyörittelee laturia hihnapyörästä. Jos toiseen suuntaan pyörittäessä laturin sisukalut pyörivät mukana mutta toiseen suuntaan pyörittäessä eivät, pitäisi se olla kunnossa. Jos taas sisukalut pyörivät mukana kumpaankin suuntaan pyörittäessa, on vapaakytkin jumissa.
Vaihtoonhan tarvitsee tämmöisen erikoistyökalun.
Oikeasti asioista tietävät, korjatkoot olettamustani.

t.
Risto
E500 – 211.070
Tiedätkö voiko tuon voitelun suorittaa laturin ollessa paikoillaan, siis hihnan löysyttämisen jälkeen?mjo33400 kirjoitti:Ruiskuta vähän öljyä sen vapaakytkimen akselin juureen.
Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?
Minäpä löysytän tuon hihnan viikonloppuna ja kokeilen tuon räikän olemassa olon. Mutta oispa mukava jos sais varmaa tietoa tuon vapaakytkimen ominaisuuksista ja korjaustavoista...
Kiitos tähänastisista vinkeistä!
-Jussi-
W212
Työkalu löytyy KL varaosista, hinta oli jossain 48 € hujakoilla, niin ja tietysti jokaisesta laturikorjaamosta, niin ja mun pakistajussi70 kirjoitti:Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?

Sitä rullaa ei voi korjata, se vaihdetaan uuteen. Se siis pyörii vapaasti toiseen suuntaan ilman naksumista ja toiseen suuntaan akselin mukana, aivan kuten polkupyörä, siis vaihdepolkupyörä.
Tuossa muuten juteltiin viimeksi siitä rullasta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitokset veskola tietopaketista! Luin topicin läpi ja samanmoiset oireet on minullakin eli remmi väpättää ja siitä tuo ääni...veskola kirjoitti:Työkalu löytyy KL varaosista, hinta oli jossain 48 € hujakoilla, niin ja tietysti jokaisesta laturikorjaamosta, niin ja mun pakistajussi70 kirjoitti:Tuollaista "Roiston" mainitsemaa erikoistyökalua ei mahda löytyä kuin MB merkkiliikkeen työkalu taulusta?. Ei ole tuo vapaakytkin mersun oma keksintö.
Sitä rullaa ei voi korjata, se vaihdetaan uuteen. Se siis pyörii vapaasti toiseen suuntaan ilman naksumista ja toiseen suuntaan akselin mukana, aivan kuten polkupyörä, siis vaihdepolkupyörä.
Tuossa muuten juteltiin viimeksi siitä rullasta...
Pitänee ostaa tuo vapaakytkin. Onnistuisiko vaihto laturia irroittamatta? Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Vapaakytkin näytti maksavan 88€ ja avain 34€ KL:ssä, eli sinne huomenna...
Kiitokset vielä, tämä se on painanut mersu miehen mieltä kun kolina ei kaikkoa...tai eipäs nuolaista ennen kuin vika on korjattu...
W212
Tarkistaisin sinuna samalla laturin laakereiden ja hiilien+liukurenkaiden kunnon, niin tulee mese kerralla kuntoon. Laturit ei näissä kestä kuin +- 200 tkm. Laturi pöydälle niin saa pyöritellä vapaasti sekä vapaakytkimen kunnolla kiinni.jussi70 kirjoitti: Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Boschin laturiin laakerit maksaa noin 15 e ja liukurengas + hiilet 10 e.
veskola: Juuri niin, ja taas lisää tuskaa
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Terve vaanMiljoona(tuntia) kirjoitti:Lisään vielä:
On todella helppo vaihtaa.Se tuuletinhässäkkä vain pois paikoiltaan,kaksi
klipsiä siitä päältä irti ensin jolloin irtoaa koko muovinen ropelli.
Ja on tilaa sen jälkeen paremmin laitella & väännellä kahdella avaimella.
No nyt sain tuon uuden vapaakytkimen ja kaverilta tuollaisen erikoistyökalun(itsetehty) lainaan. Näyttää vaan että työkalu on niin pitkä ettei sovi laturin ja jäähdyttäjän väliin. Mahtuuko tuo KL:n avain syylärin ja laturin väliin? Ainakin kuvassa näyttää lyhyemmältä...
Noilla klipseillä tarkoittanet sitä kehyksen irroitusta, rupelihan lähtee ruuvit irroittamalla ja ovat vielä niin pirun hankalassa paikassa?
W212
Selviäisköhän tästä kuvasta, jossa on SI järjestelmän mittayksikön lisäksi käytössä Ranen yksiköt



Lisää tietoa: www.skg.fi
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Erinomaisesti dokumentoitu projektiTimo J kirjoitti:Tarkistaisin sinuna samalla laturin laakereiden ja hiilien+liukurenkaiden kunnon, niin tulee mese kerralla kuntoon. Laturit ei näissä kestä kuin +- 200 tkm. Laturi pöydälle niin saa pyöritellä vapaasti sekä vapaakytkimen kunnolla kiinni.jussi70 kirjoitti: Tilaahan tuossa etupuolella näyttäisi olevan ruhtinaallisesti...
Boschin laturiin laakerit maksaa noin 15 e ja liukurengas + hiilet 10 e.
veskola: Juuri niin, ja taas lisää tuskaa

