Vinkki mm. M103:n käyntihäiriöihin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Vinkki mm. M103:n käyntihäiriöihin.

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ruiskusysteemissä on sellainen kumitötterö, joka ajan mittaan kovettuu ja saattaa halkeilla. Imuilmavuoto on tapahtunut. Oireilee satunnaisena käyntihäiriönä, huonolla käynnistyvyydellä lämpimänä jne...

Ottakaa ilmaputsarinkotelo pois. Sen jälkeen ruiskuputket siitä ruiskun päältä auki ja sitten muistaakseni 3:lla ruuvilla ruiskusysteemi on kiinni. Ne auki ja koko mötikkä ylös. Näin pääsee käsiksi sihen kumitötteröön. Se maksaa 20-30€ Veholla. KL:stä en tiedä.
Samalla pääsee käsiksi viralliseen kaasuläppään. Se saattaa kanittaa, kun alkaa kulumaan ja saattaa vaatia myös pientä säätöä. Sen kanituksen huomaa nykivänä lähtönä, ensin ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaa ja yhtäkkiä ampaisee. Varsinkin vanhempien M102:n mekaanisen ruiskun ongelma.

Hovikorjaajalla kävin viikonloppuna ja 2 tunnissa kerkesin saada aimo annoksen vinkkejä mersun korjaukseen liittyen. Korjaaja tietää, että teen lähes kaiken itse (paitsi takapyörän laakerinvaihtoa) ja antelee vinkkejä ilomielin. Hänelle tulee tätä nykyä 3-5 mersua viikossa kumitötterön vaihtoon. Tai ne tulevat käyntihäiriöiden vuoksi ja syy on aina se kumitötterö. Eniten tulee alkupään 190-mallin ruiskuvehkeitä. Myös 260:lla koneella. Ikä alkaa tehdä tehtävänsä kumiosille. Suurin yllätys oli parempi käynnistyvyys kumin vaihdon jälkeen. Kuulemma turhan paljon vaihdellaan "vuotavia" suuttimia, sillä vika on yleensä paljon halvempi.

Joku on saattanut mainita tästä kumista jo aiemmin, mutta tulkoon nyt kertauksena.

PS. Myös M102 miehet!!
Tarkastakaa ne nokka-akselinne. Veljen M102 ei naputtanut yhtään, ennenkun säädettiin venttiilit. Siinä samasaa huomattiin kulunut ykkösnokka. Eilen tutkin yläpäätä tarkemmin ja kaikki nokat on ihan paskana....siis todella paskana, niin kulunutta nokkaa ei ole vastaan vielä tullut. Osat maksaa n. 300€ Motonetissä. Kulutus tippuu ja uni tulee paremmin silmään rempan jälkeen.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Onko DD:lle Puuppolan paja tuttu?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kimmo S. kirjoitti:Onko DD:lle Puuppolan paja tuttu?
Eipä ole tuttu. Sen verran olen kuullut, että palvelu on perseestä ja mestari on aina sikakiireinen.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: Vinkki mm. M103:n käyntihäiriöihin.

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Day Downhill kirjoitti:Ruiskusysteemissä on sellainen kumitötterö, joka ajan mittaan kovettuu ja saattaa halkeilla. Imuilmavuoto on tapahtunut. Oireilee satunnaisena käyntihäiriönä, huonolla käynnistyvyydellä lämpimänä jne...

Ottakaa ilmaputsarinkotelo pois. Sen jälkeen ruiskuputket siitä ruiskun päältä auki ja sitten muistaakseni 3:lla ruuvilla ruiskusysteemi on kiinni. Ne auki ja koko mötikkä ylös. Näin pääsee käsiksi sihen kumitötteröön. Se maksaa 20-30€ Veholla. KL:stä en tiedä.
Samalla pääsee käsiksi viralliseen kaasuläppään. Se saattaa kanittaa, kun alkaa kulumaan ja saattaa vaatia myös pientä säätöä. Sen kanituksen huomaa nykivänä lähtönä, ensin ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaa ja yhtäkkiä ampaisee. Varsinkin vanhempien M102:n mekaanisen ruiskun ongelma.

Hovikorjaajalla kävin viikonloppuna ja 2 tunnissa kerkesin saada aimo annoksen vinkkejä mersun korjaukseen liittyen. Korjaaja tietää, että teen lähes kaiken itse (paitsi takapyörän laakerinvaihtoa) ja antelee vinkkejä ilomielin. Hänelle tulee tätä nykyä 3-5 mersua viikossa kumitötterön vaihtoon. Tai ne tulevat käyntihäiriöiden vuoksi ja syy on aina se kumitötterö. Eniten tulee alkupään 190-mallin ruiskuvehkeitä. Myös 260:lla koneella. Ikä alkaa tehdä tehtävänsä kumiosille. Suurin yllätys oli parempi käynnistyvyys kumin vaihdon jälkeen. Kuulemma turhan paljon vaihdellaan "vuotavia" suuttimia, sillä vika on yleensä paljon halvempi.

Joku on saattanut mainita tästä kumista jo aiemmin, mutta tulkoon nyt kertauksena.
.
Onko tästä kumitötteröstä kuvaa ? Mikä sen nimi on ?

Pitäis varmaan vaihtaa ...? Kun joutuu vähän sahaamaan lämpimänä ennenkuin käynnistyy ...

Eikä se varmaan kallis ole jos veholla on kerran 20-30 € ?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Kumitötsä

Viesti Kirjoittaja -O- »

Omaani vaihdoin tuonkin, maksoi 29 € Veholla.
"Ilmamäärämittarin alle tuleva kumikaukalo" -sanoin tiskillä ja oikea osa tuli.

Tötterö tosiaan kovettuu ja halkeilee varsinkin noista letkuliitoksista , jotka tulee siihen kiinni. En kyllä käynnissä tai käynnistettävyydessä huomannut eroa.
Vaan takaisinlaiton kanssa saat olla tarkkana.En tahtonut saada asettumaan millään kaukalon kaulusta kaasuläpänrungon ympärille tiiviisti.
Pikkasen hankala, kun sinne ei oikein näe ( M103 ).
Voisin laittaa kotiinpäästyäni pari kuvaa tuosta rojektista.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: Kumitötsä

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

-O- kirjoitti:Omaani vaihdoin tuonkin, maksoi 29 € Veholla.
"Ilmamäärämittarin alle tuleva kumikaukalo" -sanoin tiskillä ja oikea osa tuli.

Tötterö tosiaan kovettuu ja halkeilee varsinkin noista letkuliitoksista , jotka tulee siihen kiinni. En kyllä käynnissä tai käynnistettävyydessä huomannut eroa.
Vaan takaisinlaiton kanssa saat olla tarkkana.En tahtonut saada asettumaan millään kaukalon kaulusta kaasuläpänrungon ympärille tiiviisti.
Pikkasen hankala, kun sinne ei oikein näe ( M103 ).
Voisin laittaa kotiinpäästyäni pari kuvaa tuosta rojektista.
Joo , Hienoa , olisi kiva katsoa ne kuvat .. jos löytyy !! :)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Re: Vinkki mm. M103:n käyntihäiriöihin.

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Day Downhill kirjoitti:Ruiskusysteemissä on sellainen kumitötterö, joka ajan mittaan kovettuu ja saattaa halkeilla. Imuilmavuoto on tapahtunut. Oireilee satunnaisena käyntihäiriönä, huonolla käynnistyvyydellä lämpimänä jne...

Ottakaa ilmaputsarinkotelo pois. Sen jälkeen ruiskuputket siitä ruiskun päältä auki ja sitten muistaakseni 3:lla ruuvilla ruiskusysteemi on kiinni. Ne auki ja koko mötikkä ylös. Näin pääsee käsiksi sihen kumitötteröön. Se maksaa 20-30€ Veholla. KL:stä en tiedä.
Kun sitä taas tässä ollaan tavan tallukoita :oops: niin kysynpä, että tuleeko tuossa ruiskuputkien irrotuksessa bensat silmille vai mitä erikoista niistä pitää tietää?

Ilmeisesti ainakin akunkengät pitää irrottaa, mutta mitä muuta?

Entä millä momentilla ne pitää kiristää takaisin kiinni ettei riko paikkoja? (mulla ei oo momenttiavainta :( )

En haluaisi pihalleni hiiltynyttä 124:n runkoa eikä varmaan taloyhtiökään... :shock:
W124 230E -91
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Sen kanituksen huomaa nykivänä lähtönä, ensin ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaa ja yhtäkkiä ampaisee.
Itsellä on TISMALLEEN tuollainen vika, mutta vain ykkösvaihteella se ilmenee. Puoliksi lämpimänä joutuu välillä vähän sahailemaan.

Tosin en vielä ole noista mersun moottorityypeistä niin selvillä että tietäisin onko itselläni tuollainen M102 moottori? Ja pliis pistäkää kuva kyseisestä kumitötteröstä niin näkevät muutkin :)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Pasi H. kirjoitti:
Sen kanituksen huomaa nykivänä lähtönä, ensin ei tapahdu mitään vaikka kaasua painaa ja yhtäkkiä ampaisee.
Itsellä on TISMALLEEN tuollainen vika, mutta vain ykkösvaihteella se ilmenee. Puoliksi lämpimänä joutuu välillä vähän sahailemaan.

Tosin en vielä ole noista mersun moottorityypeistä niin selvillä että tietäisin onko itselläni tuollainen M102 moottori? Ja pliis pistäkää kuva kyseisestä kumitötteröstä niin näkevät muutkin :)
M102 on sulla joo.

Tuollainen kumilätkä se on.
Kuvassa tosin ylösalaisin.
Kuva
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

Mielenkiintoinen keskustelu, varsinkin kun tuon M110 & K-Jetin kanssa tappelin pari viikkoa Heinäkuussa :x ..

Seoksen säädönkin jälkeen starttivieteri on toisinaan luvattoman pitkä ja joutolotkotuskin hieman vaeltaa toisinaan, etenkin puolilämpimänä :oops: . Taidanpa siis tarkistaa tuon kuminpalasen Helmutistakin.

Onhan tuo osa siis ilmamäärämittarin eikä määräjakajan alta?

Jos en kovasti pieleen muista, niin ilmamäärämittarin alta pilkistää jonkinlainen kumitorvi, jonka kaksi klemmaria tiukkasin aikanaan. Asialla ei ollut vaikutusta mihinkään, mutta voihan se kumi edelleen falskata jostain ja näin aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita..
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ziba K kirjoitti:Mielenkiintoinen keskustelu, varsinkin kun tuon M110 & K-Jetin kanssa tappelin pari viikkoa Heinäkuussa :x ..

Seoksen säädönkin jälkeen starttivieteri on toisinaan luvattoman pitkä ja joutolotkotuskin hieman vaeltaa toisinaan, etenkin puolilämpimänä :oops: . Taidanpa siis tarkistaa tuon kuminpalasen Helmutistakin.

Onhan tuo osa siis ilmamäärämittarin eikä määräjakajan alta?

Jos en kovasti pieleen muista, niin ilmamäärämittarin alta pilkistää jonkinlainen kumitorvi, jonka kaksi klemmaria tiukkasin aikanaan. Asialla ei ollut vaikutusta mihinkään, mutta voihan se kumi edelleen falskata jostain ja näin aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita..
Siellä määrämittarin ja jakajan alla se on.
Myös pielessä olevat polttoaineen paineet kuulemma vaikuttavat helposti käynnistyvyyteen.
Kuluu noi polttoainelaitteetkin ajan myötä.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin