Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?
Olen tullut vaiheeseen, että pitäisi vaihtaa öljyt koneeseen. Sanokaa
mikä merkki voitelee mielesttänne parhaiten....
Pitäsin nyt loppuviikosta tossa vaihdella, kun nättiä ilmaakin luvattu.
suodatin on minulla jo valmiina.
mikä merkki voitelee mielesttänne parhaiten....
Pitäsin nyt loppuviikosta tossa vaihdella, kun nättiä ilmaakin luvattu.
suodatin on minulla jo valmiina.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
öljyt
Terve,eikös ne MOBILIN öljyt ole Benziin niitä parhaita.Itse en kyllä muita kuria koneeseeni laita,on meinaan huonoja kokemuksia muiden valmistajien litkuista.Itse käytän MOBIL RALLY FORMULA 5 W 50:stä,ja on toiminut hyvin.
MAAILMA TARVITSEE ESIKUVIA-MERCEDES BENZ
MOBIL VOITELEE OIKEIN

MAAILMA TARVITSEE ESIKUVIA-MERCEDES BENZ
MOBIL VOITELEE OIKEIN



Noi mobilin rally formulat ei kyl mulla ainakaan pysyny tossa vanhuksessa ei sit millään tuol koneessa...(Ja moottorihan on kans toi M104) Nyt pistin sinne valvolinen öljyt ni johan rupes pelittämään.... 

MB 280CE-83
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
tällä hetkellä vanhat öljy on mobil 1 formula 5w 40... on pysynyt...noh ainakin kone kiertää vielä ja tikku kastuu
ajatellaan näin että mulla pysyy
öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?

öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?
220.128 Black Mirror
Niinhän nuo taitaa olla... toisen merkkiset vastaavat öölit kyllä on pysyny paremmin.petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Mää mikään expertti oo, mutta pane vaikka 5W-50:set, niin kärsii kiusata enemmänTimitZu kirjoitti:tällä hetkellä vanhat öljy on mobil 1 formula 5w 40... on pysynyt...noh ainakin kone kiertää vielä ja tikku kastuu ajatellaan näin että mulla pysyy
öljyt sisällä. niin mikä on parasta kun tykkää hivenen kiusata konetta ja lämmöt nousee, niin mikä voitelee parhaiten.. Ja eikö se täyssynteettiset kannata pistää? Sanokaa joku ekspertti nyt miten tämä homma oikein toimii?

Eli jälkimmäinen luku määrittelee kuuman pään viskositeetin, isompi=>kestää enempi lämpöö...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Eiköhän ne siellä pysy siinä missä M1:kin. Meikäläisellä tuo M102:nen sai viime talvena kokeilu mielessä SynPowerin 0W-40:stä ja hyvin ne sisällä kesti, ens talvena sama juttu. Tuo suositustaulukko tuntuu tarjoavan vähänkin iäkkäämmälle kalustolle heti tuota MaxLifeeTimitZu kirjoitti:pysyykö toi 5W-40 SynPower öljy tossa koneessa sisällä?



177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Söikö kone öljyä, vai tuliko se vuotamalla pois? Itsellä ainakin oli ongelmana se, mikä monilla muillakin M104-meseilijöillä, että tiivisteet vanhentuessaan kovettuivat, halkeilivat ja vuosivat öljyä ulos (kannentiiviste ja nokkaketjun kotelon tiiviste). Jäykemmät öljyt olisivat ehkä pysyneet koneessa paremmin. Tiivisteiden vaihdon jälkeen Mobilia kone ei ainakaan syönyt eikä vuotanut, nyt vaihdatin Castrolit koneeseen, saas nähdä vaikuttaako öljynkulutukseen.Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Mulla ainakin tuli tiivisteistä ja palamalla pihalle.
Ohjurinkumit menee vaihtoon, kun saan uuden nenäkepin jostain, menee siinä samalla kun aukoon joutuu muutenkin.
Ja täytyisi kai muutkin tiivisteet uusia joskus.
Jostain syystä kulutus väheni puoleen kun laitoin eri merkkistä, mutta saman viskositeetin omaavaa öljyä
Ohjurinkumit menee vaihtoon, kun saan uuden nenäkepin jostain, menee siinä samalla kun aukoon joutuu muutenkin.
Ja täytyisi kai muutkin tiivisteet uusia joskus.
Jostain syystä kulutus väheni puoleen kun laitoin eri merkkistä, mutta saman viskositeetin omaavaa öljyä

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Öljyn kulutus ei ole mielestäni oikeastaan mikään mittari siitä, onko öljy hyvää vai ei. Jos kuluu tolkuttomasti, on se tietysti merkki siitä, että moottorissa on jotain vikaa.
Öljyissä on tietysti eroja. Ne saadaan lisäaineilla ja niillä on aina joku tarkoitus. Joku on pesevä, joku sitkas, joku kestää lämpöä enemmän jne.
Öljyn paineenkesto ja voideltavalla pinnalla pysyminen ovat ehkä niitä tärkeimpiä ominaisuuksia.
Männässä ylimpänä oleva öljyrengas kaapii liiat öljyt sylinterin pinnalta. Jos se kaapii kaiken öljyn, niin eikös kierron aikana silloin ole jossain vaiheessa metalli metallia vasten? Jos sen sijaan jää ohuen ohut kalvo, joka palaa kylläkin työvaiheessa pois (=moottori kuluttaa öljyä), niin voitelu on parempi.
Kun miettii, kuinka moottori toimii ja mikä on öljyn tehtävä, niin ehkä silloin ymmärtää myös sen, ettei pelkkä kulutus ole ainoa kriteeri. Eikö ole parempi käyttää hiukan enemmän öljyä, kuin korjata jossain vaiheessa öljyn takia simahtavaa konetta?
Öljyissä on tietysti eroja. Ne saadaan lisäaineilla ja niillä on aina joku tarkoitus. Joku on pesevä, joku sitkas, joku kestää lämpöä enemmän jne.
Öljyn paineenkesto ja voideltavalla pinnalla pysyminen ovat ehkä niitä tärkeimpiä ominaisuuksia.
Männässä ylimpänä oleva öljyrengas kaapii liiat öljyt sylinterin pinnalta. Jos se kaapii kaiken öljyn, niin eikös kierron aikana silloin ole jossain vaiheessa metalli metallia vasten? Jos sen sijaan jää ohuen ohut kalvo, joka palaa kylläkin työvaiheessa pois (=moottori kuluttaa öljyä), niin voitelu on parempi.
Kun miettii, kuinka moottori toimii ja mikä on öljyn tehtävä, niin ehkä silloin ymmärtää myös sen, ettei pelkkä kulutus ole ainoa kriteeri. Eikö ole parempi käyttää hiukan enemmän öljyä, kuin korjata jossain vaiheessa öljyn takia simahtavaa konetta?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
samaa mieltä!
spede10 kirjoitti:Öljyn kulutus ei ole mielestäni oikeastaan mikään mittari siitä, onko öljy hyvää vai ei. Jos kuluu tolkuttomasti, on se tietysti merkki siitä, että moottorissa on jotain vikaa.
Öljyissä on tietysti eroja. Ne saadaan lisäaineilla ja niillä on aina joku tarkoitus. Joku on pesevä, joku sitkas, joku kestää lämpöä enemmän jne.
Öljyn paineenkesto ja voideltavalla pinnalla pysyminen ovat ehkä niitä tärkeimpiä ominaisuuksia.
Männässä ylimpänä oleva öljyrengas kaapii liiat öljyt sylinterin pinnalta. Jos se kaapii kaiken öljyn, niin eikös kierron aikana silloin ole jossain vaiheessa metalli metallia vasten? Jos sen sijaan jää ohuen ohut kalvo, joka palaa kylläkin työvaiheessa pois (=moottori kuluttaa öljyä), niin voitelu on parempi.
Kun miettii, kuinka moottori toimii ja mikä on öljyn tehtävä, niin ehkä silloin ymmärtää myös sen, ettei pelkkä kulutus ole ainoa kriteeri. Eikö ole parempi käyttää hiukan enemmän öljyä, kuin korjata jossain vaiheessa öljyn takia simahtavaa konetta?
Öljyn kulutus ei todellakaan ole mikään merkki öljyn hyvyydestä vaikkakin lähes kaikki pitää sitä öljyn hyvyyden mittatikkuna! Kuten spede10 sanoi öljyä kuluu aina polttomoottorissa sen toimintaperiaatteesta johtuen. Sanonta "jos öljyä ei kulu mitään ei ole voideltu" pitää varsin hyvin paikkansa. Rajan vetäminen normaalikulutuksen ja liiallisen syönnin välille onkin sitten todella vaikeaa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Tos mun omas kotelossa ei öljyvuotoja ole kyl ja kansiremppakin siin on tehty n.50tkm sitten joten tuskin ne öljyt muuten sieltä häviää ku normaalilla tavalla...Ja ei toi nyt ihan älyttömästi sitä öljyä vie joten senkin puolesta se on normaalia...
Tosin mersuissa on kuulemma ihan normaalia öljyn kulutusta jos se vie litran/1000 kilometrillä mikä musta ainakin kuulostaa aika paljolta... 


MB 280CE-83
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Öljyä kuluu, joskus enemmän, joskus vähemmän. Täytyy myös muistaa, ajaako nelos- vai kutoskoneella.
Olen huomannut, että jos vetelen paljon raskasta peräkärryä, öljyä kuluu enemmän (kuten myös bensaa!), joten en ihmeemmin ole huolestunut, kun joudun lisäämään silloin tällöin. Kone käy taatusti ylärajoilla ja ihme olisikin, jos öljyä ei kuluisi.
Aiemmin tällä foorumilla oli puhetta automaattivaihteiston öljyn määrästä.
Sain tässä jokin aika sitten hyvän muistutuksen siitä, ettei kannata laittaa yli ylärajan merkin.
Olin lähdössä pitkälle reissulle ja ajattelin varmistaa, että myös lootassa on riittävästi öljyä. Lisäsin hiukan huolimattomasti ja meni reilusti yli ylämerkin.
Jossain vaiheessa matkan aikana se sitten näkyi!
Olin vetänyt noin sata kilometriä ja jouduin löysäämään kaasun nopeasti erään tilanteen takia. Vaikutus oli mahtava! Takana pöllähti valtava sininen pilvi ja luulin jo hetken, että kone laukesi. Kokeilin samaa uudestaan jonkin matkan päässä ja taas pöllähti, mutta ei niin paljoa.
Ensimmäisessä sopivassa paikassa kurkin konehuoneeseen ja auton alle. Konehuoneessa oli kaikki kunnossa, mutta alustassa sitten näkyi, mitä oli tapahtunut. Kaikki oli nätisti öljyn peitossa. Vaihteisto oli sylkäissyt ylimääräiset öljyt ulos ja kuumassa pakoputkessa ne olivat sitten kärähtäneet.
Kun pääsin tarkistamaan vaihteiston öljyn määrän, oli se sopivasti ylärajassa.
Olen huomannut, että jos vetelen paljon raskasta peräkärryä, öljyä kuluu enemmän (kuten myös bensaa!), joten en ihmeemmin ole huolestunut, kun joudun lisäämään silloin tällöin. Kone käy taatusti ylärajoilla ja ihme olisikin, jos öljyä ei kuluisi.
Aiemmin tällä foorumilla oli puhetta automaattivaihteiston öljyn määrästä.
Sain tässä jokin aika sitten hyvän muistutuksen siitä, ettei kannata laittaa yli ylärajan merkin.
Olin lähdössä pitkälle reissulle ja ajattelin varmistaa, että myös lootassa on riittävästi öljyä. Lisäsin hiukan huolimattomasti ja meni reilusti yli ylämerkin.
Jossain vaiheessa matkan aikana se sitten näkyi!
Olin vetänyt noin sata kilometriä ja jouduin löysäämään kaasun nopeasti erään tilanteen takia. Vaikutus oli mahtava! Takana pöllähti valtava sininen pilvi ja luulin jo hetken, että kone laukesi. Kokeilin samaa uudestaan jonkin matkan päässä ja taas pöllähti, mutta ei niin paljoa.
Ensimmäisessä sopivassa paikassa kurkin konehuoneeseen ja auton alle. Konehuoneessa oli kaikki kunnossa, mutta alustassa sitten näkyi, mitä oli tapahtunut. Kaikki oli nätisti öljyn peitossa. Vaihteisto oli sylkäissyt ylimääräiset öljyt ulos ja kuumassa pakoputkessa ne olivat sitten kärähtäneet.
Kun pääsin tarkistamaan vaihteiston öljyn määrän, oli se sopivasti ylärajassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tänään vaihdatin autooni castrol magnatecit,laitettiin samalle forte-pesu koneeseen(vanhojen öljyjen)sekaan ja annettiin tyhjäkäynnillä käydä 25 min.öljynvaihtaja sanoi puolisynteettisten öljyjen olevan parempi vaihtoehto mersun koneeseen,ainakin tuon ikäisten kuin omani?
No ehkä se jotain tietää,kun on ammatikseen öljynvaihtaja,aikasemmat öljyt oli mobil 1 0-40W,ja sitä kului 11000km/1litra,saas nähdä kuluuko castrolia saman verran.
Paikka oli kouvolan autohuolto(on Suomen siisteimpiä öljynvaihtohalleja),kaikki työkalutkin puhdistetaan käytön jälkeen!!!
No ehkä se jotain tietää,kun on ammatikseen öljynvaihtaja,aikasemmat öljyt oli mobil 1 0-40W,ja sitä kului 11000km/1litra,saas nähdä kuluuko castrolia saman verran.
Paikka oli kouvolan autohuolto(on Suomen siisteimpiä öljynvaihtohalleja),kaikki työkalutkin puhdistetaan käytön jälkeen!!!

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Valvoline maxlife juuri elvyttää noi kumit(tosi on).Edellinen autoni söi öljyä jonkin verran,mutta maxlifellä kulutus loppui ja jotenkin moottori tuntui pirteämmältä.petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Haluaisin myös ruveta käyttämään tätä mersussani(300d)tuskin ton viskositeetin 10w-40 kans tulee ongelmia talvella kun on webasto ja myös lohkolämppäri ja onhan se sentään synteettistä.
Miullakin on nyt pyörinnä Valvolinet 8000 km M103:ssa ja hyvinhän nuo pelaa. Tyhjäkäyntipaineet on ehken hiukan alempana kuin mobililla, mutta öljynkulutuksessa, paineiden nousussa tms. ei ole eroja.EzKo kirjoitti:Valvoline maxlife juuri elvyttää noi kumit(tosi on).Edellinen autoni söi öljyä jonkin verran,mutta maxlifellä kulutus loppui ja jotenkin moottori tuntui pirteämmältä.petska kirjoitti:Pojilla mersuissa ohjarit kannesta väljät ja ohjarikumit kovettuneet kun ei pysy öljyt sisällä..
Haluaisin myös ruveta käyttämään tätä mersussani(300d)tuskin ton viskositeetin 10w-40 kans tulee ongelmia talvella kun on webasto ja myös lohkolämppäri ja onhan se sentään synteettistä.
Ohjekirjasta muistelisin muuten joskus lukeneeni, että tuo M103 saa ottaa yli litran liukastetta tuhannella kilometrillä, joten ei se valmistajakaan oleta myllyn ihan kuluttamaton olevan -- vaikka kirjanlaatija on tainnut miettiä tilannetta, jossa autolla päästellään Saksan baanalla muutama tunti sen, mitä värkeistä lähtee...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei kyllä kaikki ole kunnossa jos noin syö öljyä, mersussa. Uudesta asti tutulla papalla ollut vectra söi ja syö yhä öljyä 2 litraa sataselle, ja se on ominaisuus siinä autossa, kun takuuseen veivät uutena että kone rikki, niin sanoivta merkkiliikkeessä, että ominaisuus. Eikä ollut revittelystä johtuvaa varmasti tuo öljynkulutus.Hessu kirjoitti: Tosin mersuissa on kuulemma ihan normaalia öljyn kulutusta jos se vie litran/1000 kilometrillä mikä musta ainakin kuulostaa aika paljolta...
Mutta kyseisen papparaisen pojalla E280 T -94, ja ei kyllä silmämääräisesti syö tippakaan 10tkm, ja ällistelty on kyllä myötäänsä tikkua, ei vaju pinta ei. Ja raakaakin kaasunkäyttöä välillä. Joten jos kunnossa on niin ei litki. Mikä se nyt on tuossa motissa mallimerkintä, mutta tuohon m10:seen ei lienee suuren suuria eroja.
Mutta ei toki mitään hälyttävääkään ole jos syö.
124.023
öljyä koneeseen
Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.
Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.
Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on