Tästä oli muistaakseni ihmetystä ja kyselyä Suomi24:nkin aikaan. Moni varmaan tietää, mutta laitetaan esille:
Vanhempien Mersujen tasauspyörästöistä löytyy merkintä välityslukemasta. Tämä lukema löytyy -kun katsoo perää takaapäin- vasemmasta alanurkasta. Siinä pitäisi olla sellainen "viistetty kulma", tasainen alue, johon lukema on kaiverrettu. Siis öljyntäyttöaukko kun on (kuvaannollisesti) oik. ylänurkassa, niin lukema on sitä vastapäätä vas. alanurkassa.
Itse havaitsin tämän OM617:llä dieselöidyssä W126:ssa olleesta perästä. Sen varaosanro alkoi 115......, ja välityssuhde oli 3,92. Samalla reissulla selvisi myös se, että OM 615:n öljypohja käy heittämällä OM617:n alle.
Perämurikan välityslukeman sijainti
Perämurikan välityslukeman sijainti
Viimeksi muokannut Timo L., Ke 25.08.2004 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Olivat lyöneet sitten 200D:n perän tuohon Ässään.. Ei varmaan kierrä kone riittävästi jo 100km/h vauhdissa?..
Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin se on alempi öljypohja, joka käy keskenään OM 615- 617:hin.
Niin no, OM617:ssa on OM615:n kierokanget, OM 616:n venttiilit ja öljypumpusta löytyi yhdestä osasta 115... nro.
Saattaa sieltä löytyä enemmänkin "valittujapaloja", mutta nuo nyt tuli eka mieleen.
Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin se on alempi öljypohja, joka käy keskenään OM 615- 617:hin.


w115,123,124,126,210 yms.
Kun niitä asiantuntijan arvonimiä pohdittiin tuossa jaettavaksi, niin tuossapa oiva muistutus siitä, että on se tämä jarskikin melkoinen tietopankki.jarski kirjoitti:Olivat lyöneet sitten 200D:n perän tuohon Ässään.. Ei varmaan kierrä kone riittävästi jo 100km/h vauhdissa?..
Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin se on alempi öljypohja, joka käy keskenään OM 615- 617:hin.Niin no, OM617:ssa on OM615:n kierokanget, OM 616:n venttiilit ja öljypumpusta löytyi yhdestä osasta 115... nro.
Saattaa sieltä löytyä enemmänkin "valittujapaloja", mutta nuo nyt tuli eka mieleen.
Tuosta peräasiasta vielä: onkos 200D:n ja 240D:n perässä (W123 siis kyseessä) vakiona sama välitys? Jos on, niin sitten siinä meikäläisenkin tietämässä "väkisindiiselöidyssä" W126:ssa tuo hiukan tiuhempi vetopyörästö. Jos kiertää kone - kuten epäilet - maantielä riittävästi, niin kyllä näkyy huippunopeuksissakin: auton omistaja oli eilen kokeillut senkin puolen ja mittarin mukaan oli tasamaalla päässyt 150 km/h. Sitten oli meno loppunut kertakaikkiaan....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
200- ja 220D:ssä on välitys 3.92Aku P kirjoitti:
Kun niitä asiantuntijan arvonimiä pohdittiin tuossa jaettavaksi, niin tuossapa oiva muistutus siitä, että on se tämä jarskikin melkoinen tietopankki.
Kiitos!
Tuosta peräasiasta vielä: onkos 200D:n ja 240D:n perässä (W123 siis kyseessä) vakiona sama välitys? Jos on, niin sitten siinä meikäläisenkin tietämässä "väkisindiiselöidyssä" W126:ssa tuo hiukan tiuhempi vetopyörästö. Jos kiertää kone - kuten epäilet - maantielä riittävästi, niin kyllä näkyy huippunopeuksissakin: auton omistaja oli eilen kokeillut senkin puolen ja mittarin mukaan oli tasamaalla päässyt 150 km/h. Sitten oli meno loppunut kertakaikkiaan....
240D:ssä 3.69
ja 300D:ssä 3.46. Näin yleensä "kansanmallin" w123:ssa. Eli 240D:ssä on harvempi perä kuin 200D:ssä
w115,123,124,126,210 yms.
Harvempi välitys
Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa? Itselläni on MB W115 vm -74. Alunperin ollut 220D, joskus historiassa vaihdettu M115
2,3 l bensakone ja välitys tuntuu turhan tiheältä, i=3.92, eli kone käy melko suurilla kierroksilla jo normaalinopeuksilla. Vetopyörästöhän on sama myös W123-korisissa. Jos jollakin olisi hyvä ja halpa ja harvavälityksinen perämurikka myytävänä niin olisin kiinnostunut. Mieluiten max. 150 km Lappeenrannasta.
2,3 l bensakone ja välitys tuntuu turhan tiheältä, i=3.92, eli kone käy melko suurilla kierroksilla jo normaalinopeuksilla. Vetopyörästöhän on sama myös W123-korisissa. Jos jollakin olisi hyvä ja halpa ja harvavälityksinen perämurikka myytävänä niin olisin kiinnostunut. Mieluiten max. 150 km Lappeenrannasta.
Re: Harvempi välitys
Tietääkseni w115 diesel-malleissa on käytetty periä samaan tyyliin kuin w123:ssa. Mutta kannattaa tarkistaa se välitys jos ostat perän jostain purkuautosta. Voi olla perä vaihdettu joskus erilaiseen.timoxi kirjoitti:Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa?
w115,123,124,126,210 yms.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Harvempi välitys
Omassa 200D:ssä oli 3.92 ja ilmeisesti se on yleisin välitys niin w115 kuin w123sissakin.(ainakin siis pienimmissä dieseleissä) Yhdestä romulasta löysin melkoisella etsimisellä 3.69 perän joka oli bensavehkeestä joka tosin oli saatettu muuttaa 240D 3.0:sta bensaksi. Mittaristo viittaisi jälkimmäiseen. Olisiko 3.0:ssakin ollut jo tuo (w123 300D:n) 3.46 välitys. (?)timoxi kirjoitti:Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa? Itselläni on MB W115 vm -74. Alunperin ollut 220D, joskus historiassa vaihdettu M115
2,3 l bensakone ja välitys tuntuu turhan tiheältä, i=3.92, eli kone käy melko suurilla kierroksilla jo normaalinopeuksilla. Vetopyörästöhän on sama myös W123-korisissa. Jos jollakin olisi hyvä ja halpa ja harvavälityksinen perämurikka myytävänä niin olisin kiinnostunut. Mieluiten max. 150 km Lappeenrannasta.
Tässä siis (oma) arvio käytetyistä peristä:
- W115: 3.92 (200D-240D) ja 3.69(240D 3.0 + bensat). Ehkä 3.46 (?)
- W123: 3.92 (200D-220D), 3.46(240D-300D + bensat), 3.07 (300D Turbodiesel))
Esittäköön joku asiantuntija paremmat arviot näistä sinänsä hyvistä, mutta ehkä liian tiukoista, ups


Ps. 3.69 perä saattaa jäädä kesän kuluessa ylimääräiseksi. Jos kaupat syntyvät niin laitan w123 300D Turbodieselin 3.07 perän tilalle... Ainakin toinen saattaisi (joko 3.69 tai 3.07) olla kesän jälkeen siis myynnissä jos ostaja löytyy.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96