ratti prkele

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

ratti prkele

Viesti Kirjoittaja daerok »

On monennäköstä juttua ollu täälläkin ratin irrotuksesta,mutta lukekaapas tämä.Ostin kun halavalla saen,niin sen luisin nahkaratin ja eiku vaehtammaan.mersun merkki irti ratista ja 10 mm kuusiokolo avainta sisään tähä asti kaikki hyvin sitten jatkoputki n 40 cm ja avaimet pois ja eiku rattilukkoon sitten riskinä poekana 105 kg hirmune vääntö päälle, no onpa ´tiukan olonen ei änähtänytkään,no eipä hätiä mitiä metrinen jatko avuksi ja stanan tiukkää vääntöä ja pyörähtihän se, mutta arvatkaa mistä.....no kuusiokolo pultin kanta paskaks,mitä sitten ,pura koko saatanan helahoeto ratin ympäriltä pois ja mikillä turraamaan kuusio kolo HYLSYÄ kiinni. oli muuten kohtalaisen v-mäinen hitsata,märkää rättiä avuksi ettei pala koko paska ja paine ilma vasaralla naks.ei pysyny ja taas hitsataan ja hakaataan tosi tehokkaalla paineilma vasaralla ja aukeshan se viimein.Oli lievästi sanottuna ehkä hiukan hankala ratin vaihto eli paska homma j.n.e.... pankaa kommenttia asiasta ja vielä saako ratin pulttia esim kl-varaosista. vois nimittäin ehkä vaihtaa sen jos saan auki. :wink: Tamä tarina on tosi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

123:sta olen joskus lyönyt pultin auki sopivalla tuurnalla (sellaisella talttamaisella), kun ei ole pulttipyssyä ollut käden ulottuvilla :oops:
w115,123,124,126,210 yms.
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Joo, nyt ei ehkä olisi tuurnalla lähteny, oli varmaan liimattu joskus vuonna-88
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuohon auttaa erikoistyökalu*, joka sopii 3/4 vääntiöllä olevaan pulttipyssyyn, aukeaa ihan varmasti sillä viimeistään. :roll:

*vanhaan "isoon hylsyyn" on hitsattu sisään 10mm hylsy, johon käy sitten kestävän, 10mm kuusiokoloavaimen pätkä.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

piukassa

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Aika piukassa tuntus olevan pultti :shock:
Luulis että toi migillä lämmittäminen jo sen verran avittaa että aukee piukempikin...

Ai niin, tuli mieleen yksi jippo vielä: jos mahdollista niin kannattaa porata piukassa olevan pultin keskelle pieni reikä, helpottaa hommaa kummasti :o
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
pasi124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 12.12.2005 20:30
Paikkakunta: Ylämylly

PIUKASSA

Viesti Kirjoittaja pasi124 »

Moi iteltä irrotin hylsyyn hitsatulla kuusiokolo työkalulla oli tiukassa mutta napaka napautus 2 kertaa 4kg:n lekalla niin pyöri herkkään. ELI Mitä suurempi vika sitä suurempi leka :wink:
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Joo kannattaa noissa arveluttavan tiukoissa paikoissa käyttää harkintaa, esim. jos et tiedä onko pultti vaikka liimattu! Varsin tehokkaita nuo nykyiset kierrelukite liimat!

Tässä taannoin tehtiin vaihdelaatikko remonttia vanhaan Sampo Rosenlew-puimuriin ja uutena laatikkona oli uusilla sisuskaluilla korjattu ostolaatikko.
Noh mehän kokeiltiin, että pykälät menee paikoilleen (jäi huomiossa pakki ja ykkönen kokeilematta..) hyvä homma!

Ja ei muuta kuin kytkin kiinni laatikkoon ja laatikko Sampon nokalle. Sitten kaikki vaihteen siirrin remelit ja etuakselit kiinni ja kokeilemaan..
Kakkonen ja kolmonen meni lovelleen ihan hyvin, mutta sitten rupes tökkimään kun piti ruveta sompaamaan pakkia ja ykköstä. Ja ei perkele millään mennyt paikalleen. Vaihde keppi vaan alko taipumaan. Ajateltiin että uutuuden jäykkä ja päätettiin kokeilla antaa vaihteen siirtäjälle lisävoimaa rautakangella. Siirtäjä sopivaan asentoon ja kaksissa miehin kangenvarteen. Ei millään mennyt vaihteet päälle vaikka momenttia oli vaikka muille jakaa. Ei auttanut kuin tiputtaa laatikko ja etuakselit poes. Laatikko lattialle ja vielä kangella koittamaan josko se loksahtas, no ei.
Sittempä aikamme laatikon sisään kurkisteltuamme päätimme purkaa koko lootan, vaikka mitään syytä siihen ei kurkisteluista huolimatta ollut.
Kakkosen ja kolmosen puoleinen siirtäjä ja liukuratas lähti hyvin pois.
Mutta kun tätä pakin ja ykkösen puoleista ruvettiin naputtelemaan pois ni olipa vähän tiukempi..

Loppuratkaisu: ykkösen ja pakin välittäjä ratas oli liimattu tähän liukurattaaseen, jota pitkin vaihteensiirtäjän oisi tarkoitus sitä liuvutella. Oli melko hyvät liimat ku ei kangellakaan irronnu. Vieläkään ei oo selvinny kuka piru siellä jossain sen oli siihen rapulaspäissään liimannu.. liimat kun saatiin pois välistä niin hyvin pelasi.. Tältäkin olisi vältynyt jos oisi huolellisesti testannu laatikon ennen paikalleen laittoo. 8)

Ite ainakin tuollasissa epävarmoissa paikoissa joita ei tietentahtoen halua särkeä ni kokeilisin ensin kaikenmaailman rost offit yms.. mutta kun nyt ei ollut ruoste kyseessä, ni lämmitystä kannattaa kokeilla aina! Nykyyän kun noita liimoja on vähän joka paikassa.. Mutta vastakierre pultteja saakin lämmittää vähän pitempään! :wink:

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Mulla riitti metrinjatkovarsi ja ratin pyörimisen estin pesäpallomailalla :shock:

Oli kuitenkin suht. tiukassa :(
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

samaa vikaa tääläkin päin oli......lähti kuitenkin pienellä varrella ja parilla terävällä napautuksella 8) alkuperäinen ratti ehti kyllä silti vähän mennä "solmuun" :(
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Omaan 124:een vaihdoin ruorin ja oli kans tehtaalla pantu vuonna 88 kiinni...

"lyönti auttaan aina"......
..tai ainakin tässä tapauksessa!!!

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Niinpä, ihmettelin kyllä sitä ,että miksi ratti on kiinni semmosella surkeella rikalla ,ois sinne sopinu pikkasen isompi kantanen pultti,tulipahan tutkiskeltua mersun ratin anatomiaa ,on muuten varmasti turvallisempi kolari tilanteessa kuin nämä momot ja luisit.SEURAAVALLA KERRALLA PULTTIPYSSYLLÄ :!: :!: :wink:
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Vanha topiksi ylös.
Tälläkertaa oli ratin vaihto hieman helponpaa,vaihdoin postin parkkipaikalla 190 mersun ratin ässään,olisko mennyt 2 min.työkaluiksi riitti 10mm kuusiokolo hylssy ja selkävaivaisen aneeminen nitkautus ja pultti auki.
Joskus se on heleppoo.
Tuo pikkumersun ratti käyp muuten tosihyvin ässän ratiksi,on alkuperäisen näköinen,mutta huomattavasti pienenpi ja näppäränpi. :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Parempi kuin sitä ei koske tavan räikkilöillä vaan aina paineilma-pulttikoneella,ensin pienellä ja suurentaen voimaa ja KYLLÄ LÄHTEE.
Vastaa Viestiin