
ratti prkele
ratti prkele
On monennäköstä juttua ollu täälläkin ratin irrotuksesta,mutta lukekaapas tämä.Ostin kun halavalla saen,niin sen luisin nahkaratin ja eiku vaehtammaan.mersun merkki irti ratista ja 10 mm kuusiokolo avainta sisään tähä asti kaikki hyvin sitten jatkoputki n 40 cm ja avaimet pois ja eiku rattilukkoon sitten riskinä poekana 105 kg hirmune vääntö päälle, no onpa ´tiukan olonen ei änähtänytkään,no eipä hätiä mitiä metrinen jatko avuksi ja stanan tiukkää vääntöä ja pyörähtihän se, mutta arvatkaa mistä.....no kuusiokolo pultin kanta paskaks,mitä sitten ,pura koko saatanan helahoeto ratin ympäriltä pois ja mikillä turraamaan kuusio kolo HYLSYÄ kiinni. oli muuten kohtalaisen v-mäinen hitsata,märkää rättiä avuksi ettei pala koko paska ja paine ilma vasaralla naks.ei pysyny ja taas hitsataan ja hakaataan tosi tehokkaalla paineilma vasaralla ja aukeshan se viimein.Oli lievästi sanottuna ehkä hiukan hankala ratin vaihto eli paska homma j.n.e.... pankaa kommenttia asiasta ja vielä saako ratin pulttia esim kl-varaosista. vois nimittäin ehkä vaihtaa sen jos saan auki.
Tamä tarina on tosi

..
Tuohon auttaa erikoistyökalu*, joka sopii 3/4 vääntiöllä olevaan pulttipyssyyn, aukeaa ihan varmasti sillä viimeistään.
*vanhaan "isoon hylsyyn" on hitsattu sisään 10mm hylsy, johon käy sitten kestävän, 10mm kuusiokoloavaimen pätkä.

*vanhaan "isoon hylsyyn" on hitsattu sisään 10mm hylsy, johon käy sitten kestävän, 10mm kuusiokoloavaimen pätkä.
w115,123,124,126,210 yms.
piukassa
Aika piukassa tuntus olevan pultti
Luulis että toi migillä lämmittäminen jo sen verran avittaa että aukee piukempikin...
Ai niin, tuli mieleen yksi jippo vielä: jos mahdollista niin kannattaa porata piukassa olevan pultin keskelle pieni reikä, helpottaa hommaa kummasti

Luulis että toi migillä lämmittäminen jo sen verran avittaa että aukee piukempikin...
Ai niin, tuli mieleen yksi jippo vielä: jos mahdollista niin kannattaa porata piukassa olevan pultin keskelle pieni reikä, helpottaa hommaa kummasti

Ex monta W-kirjainta.
Joo kannattaa noissa arveluttavan tiukoissa paikoissa käyttää harkintaa, esim. jos et tiedä onko pultti vaikka liimattu! Varsin tehokkaita nuo nykyiset kierrelukite liimat!
Tässä taannoin tehtiin vaihdelaatikko remonttia vanhaan Sampo Rosenlew-puimuriin ja uutena laatikkona oli uusilla sisuskaluilla korjattu ostolaatikko.
Noh mehän kokeiltiin, että pykälät menee paikoilleen (jäi huomiossa pakki ja ykkönen kokeilematta..) hyvä homma!
Ja ei muuta kuin kytkin kiinni laatikkoon ja laatikko Sampon nokalle. Sitten kaikki vaihteen siirrin remelit ja etuakselit kiinni ja kokeilemaan..
Kakkonen ja kolmonen meni lovelleen ihan hyvin, mutta sitten rupes tökkimään kun piti ruveta sompaamaan pakkia ja ykköstä. Ja ei perkele millään mennyt paikalleen. Vaihde keppi vaan alko taipumaan. Ajateltiin että uutuuden jäykkä ja päätettiin kokeilla antaa vaihteen siirtäjälle lisävoimaa rautakangella. Siirtäjä sopivaan asentoon ja kaksissa miehin kangenvarteen. Ei millään mennyt vaihteet päälle vaikka momenttia oli vaikka muille jakaa. Ei auttanut kuin tiputtaa laatikko ja etuakselit poes. Laatikko lattialle ja vielä kangella koittamaan josko se loksahtas, no ei.
Sittempä aikamme laatikon sisään kurkisteltuamme päätimme purkaa koko lootan, vaikka mitään syytä siihen ei kurkisteluista huolimatta ollut.
Kakkosen ja kolmosen puoleinen siirtäjä ja liukuratas lähti hyvin pois.
Mutta kun tätä pakin ja ykkösen puoleista ruvettiin naputtelemaan pois ni olipa vähän tiukempi..
Loppuratkaisu: ykkösen ja pakin välittäjä ratas oli liimattu tähän liukurattaaseen, jota pitkin vaihteensiirtäjän oisi tarkoitus sitä liuvutella. Oli melko hyvät liimat ku ei kangellakaan irronnu. Vieläkään ei oo selvinny kuka piru siellä jossain sen oli siihen rapulaspäissään liimannu.. liimat kun saatiin pois välistä niin hyvin pelasi.. Tältäkin olisi vältynyt jos oisi huolellisesti testannu laatikon ennen paikalleen laittoo.
Ite ainakin tuollasissa epävarmoissa paikoissa joita ei tietentahtoen halua särkeä ni kokeilisin ensin kaikenmaailman rost offit yms.. mutta kun nyt ei ollut ruoste kyseessä, ni lämmitystä kannattaa kokeilla aina! Nykyyän kun noita liimoja on vähän joka paikassa.. Mutta vastakierre pultteja saakin lämmittää vähän pitempään!
-Jukka
Tässä taannoin tehtiin vaihdelaatikko remonttia vanhaan Sampo Rosenlew-puimuriin ja uutena laatikkona oli uusilla sisuskaluilla korjattu ostolaatikko.
Noh mehän kokeiltiin, että pykälät menee paikoilleen (jäi huomiossa pakki ja ykkönen kokeilematta..) hyvä homma!
Ja ei muuta kuin kytkin kiinni laatikkoon ja laatikko Sampon nokalle. Sitten kaikki vaihteen siirrin remelit ja etuakselit kiinni ja kokeilemaan..
Kakkonen ja kolmonen meni lovelleen ihan hyvin, mutta sitten rupes tökkimään kun piti ruveta sompaamaan pakkia ja ykköstä. Ja ei perkele millään mennyt paikalleen. Vaihde keppi vaan alko taipumaan. Ajateltiin että uutuuden jäykkä ja päätettiin kokeilla antaa vaihteen siirtäjälle lisävoimaa rautakangella. Siirtäjä sopivaan asentoon ja kaksissa miehin kangenvarteen. Ei millään mennyt vaihteet päälle vaikka momenttia oli vaikka muille jakaa. Ei auttanut kuin tiputtaa laatikko ja etuakselit poes. Laatikko lattialle ja vielä kangella koittamaan josko se loksahtas, no ei.
Sittempä aikamme laatikon sisään kurkisteltuamme päätimme purkaa koko lootan, vaikka mitään syytä siihen ei kurkisteluista huolimatta ollut.
Kakkosen ja kolmosen puoleinen siirtäjä ja liukuratas lähti hyvin pois.
Mutta kun tätä pakin ja ykkösen puoleista ruvettiin naputtelemaan pois ni olipa vähän tiukempi..
Loppuratkaisu: ykkösen ja pakin välittäjä ratas oli liimattu tähän liukurattaaseen, jota pitkin vaihteensiirtäjän oisi tarkoitus sitä liuvutella. Oli melko hyvät liimat ku ei kangellakaan irronnu. Vieläkään ei oo selvinny kuka piru siellä jossain sen oli siihen rapulaspäissään liimannu.. liimat kun saatiin pois välistä niin hyvin pelasi.. Tältäkin olisi vältynyt jos oisi huolellisesti testannu laatikon ennen paikalleen laittoo.

Ite ainakin tuollasissa epävarmoissa paikoissa joita ei tietentahtoen halua särkeä ni kokeilisin ensin kaikenmaailman rost offit yms.. mutta kun nyt ei ollut ruoste kyseessä, ni lämmitystä kannattaa kokeilla aina! Nykyyän kun noita liimoja on vähän joka paikassa.. Mutta vastakierre pultteja saakin lämmittää vähän pitempään!

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Vanha topiksi ylös.
Tälläkertaa oli ratin vaihto hieman helponpaa,vaihdoin postin parkkipaikalla 190 mersun ratin ässään,olisko mennyt 2 min.työkaluiksi riitti 10mm kuusiokolo hylssy ja selkävaivaisen aneeminen nitkautus ja pultti auki.
Joskus se on heleppoo.
Tuo pikkumersun ratti käyp muuten tosihyvin ässän ratiksi,on alkuperäisen näköinen,mutta huomattavasti pienenpi ja näppäränpi.
Tälläkertaa oli ratin vaihto hieman helponpaa,vaihdoin postin parkkipaikalla 190 mersun ratin ässään,olisko mennyt 2 min.työkaluiksi riitti 10mm kuusiokolo hylssy ja selkävaivaisen aneeminen nitkautus ja pultti auki.
Joskus se on heleppoo.
Tuo pikkumersun ratti käyp muuten tosihyvin ässän ratiksi,on alkuperäisen näköinen,mutta huomattavasti pienenpi ja näppäränpi.
