Paisuntasäiliö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Tuli massailtua autoa.Etulokasuojissa oli jonkinlaiset sisälokarit.Irroitin ne ja katsoin alle.Sitten paljastui hanttimiehen puolelta jokin muovinen säiliö.
Katselin,että kyllä siitä letku lähtee ylöspäin.Näytti menevän konehuoneen paisuntasäiliöön.Olen aina kuvitellut,että konehuoneen paisuntasäiliöstä menee vain hukkaputki johonkin pellin väliin.
Mikä on kyseisen purkin tarkoitus?Siinä näyttäis olevan myös "hukkaputki".Pitäiskö järjestelmän ottaa tarvittaessa nestettä täältäkin?
Konehuoneen paisuntasäiliö on aina vajaa.Siinä hieman alle puoliväli.
Vaikka lisää täyteen,ei pysy täytenä.Vuotoa ei ole missään?

Eipä ole tälläistäkään tullut vastaan ennen.

Auto siis satalankku 300td-95
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

alipainesäiliö
ei pitäisi dieselissä olla, mutta omastakin löytyy
autodidakti
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Juuri kyseisestä mallista en tiedä, mutta vastaavanlaisia on tullut vastaan raskaassa kalustossa...

Sen pikku säiliön ideana on:
kun sammutat moottorin, ja kone on vielä kuuma mutta vesipumppu ei enään pyöri. Eli vesi ei enään kierrä kunnolla, kuumenee vesi huomattavasti sylinterien luota. tämä suuri kuumeneminen höyryttää nesteet paisariin ja sieltä eteenpäin. kyseisen pienen säiliön tehtävänä on kerätä paisarista poistuneet nesteet.
Kun kone sitten yön aikana jäähtyy ja järjestelmän paine laskee nesteet virtaavat tästä pikkusäiliöstä takaisin paisariin "alipaineella"
(Yleensä pikkusäiliöön tuleva letku jatkuu säiliön pohjalle asti.)

Tämä pikku säiliö siis estää sen ettei sinun tarvitse jokaisen moottorin sammuttamisen jälkeen laittaa lisää jäähdytysnestettä.
Konehuoneen paisuntasäiliö on aina vajaa.Siinä hieman alle puoliväli.
Oletko koskaan kattonut onko eroa siinä katsotko pinnan koneen käydessä vai koneen ollessa sammutettuna?

Tämä kaikki on siis Kuorma-autoista opittua. En ole koskaan pistänyt päätäni satalankun sisälokarin sisään...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuossa -94 E500:ssa on juurikin tuollainen säiliö jäähdytinnesteelle johon menee siitä paisarin korkin juuressa olevasta ylivuotoputkesta tullut soppa.... mutta todellista tarkoitusta tuolle en tiedä, eikä mielestäni kone tuota enää takaisin ime :roll: Olisko joku kauneuspilkku, ettei lorota nestettä katuun, jos sattuu julkisella paikalla keittämään ja voi ajella rauhassa lämmöt 120C° jonnekkin sivummalle tutkimaan tuhoja :lol:

Niin ja sitten on erkikseen vielä se alipainekanisteri



Edit: Äh, pitäisi lukea ilmeisesti ketju loppuun asti ennen kommentoimista....eli juurikin noin kuin JeremyH tuossa edellisessä viestissä kertoi, taitaa toimia tämä mersunkin järjestelmä :idea:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Vastaa Viestiin