Tuli massailtua autoa.Etulokasuojissa oli jonkinlaiset sisälokarit.Irroitin ne ja katsoin alle.Sitten paljastui hanttimiehen puolelta jokin muovinen säiliö.
Katselin,että kyllä siitä letku lähtee ylöspäin.Näytti menevän konehuoneen paisuntasäiliöön.Olen aina kuvitellut,että konehuoneen paisuntasäiliöstä menee vain hukkaputki johonkin pellin väliin.
Mikä on kyseisen purkin tarkoitus?Siinä näyttäis olevan myös "hukkaputki".Pitäiskö järjestelmän ottaa tarvittaessa nestettä täältäkin?
Konehuoneen paisuntasäiliö on aina vajaa.Siinä hieman alle puoliväli.
Vaikka lisää täyteen,ei pysy täytenä.Vuotoa ei ole missään?
Eipä ole tälläistäkään tullut vastaan ennen.
Auto siis satalankku 300td-95
Paisuntasäiliö
Paisuntasäiliö
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Juuri kyseisestä mallista en tiedä, mutta vastaavanlaisia on tullut vastaan raskaassa kalustossa...
Sen pikku säiliön ideana on:
kun sammutat moottorin, ja kone on vielä kuuma mutta vesipumppu ei enään pyöri. Eli vesi ei enään kierrä kunnolla, kuumenee vesi huomattavasti sylinterien luota. tämä suuri kuumeneminen höyryttää nesteet paisariin ja sieltä eteenpäin. kyseisen pienen säiliön tehtävänä on kerätä paisarista poistuneet nesteet.
Kun kone sitten yön aikana jäähtyy ja järjestelmän paine laskee nesteet virtaavat tästä pikkusäiliöstä takaisin paisariin "alipaineella"
(Yleensä pikkusäiliöön tuleva letku jatkuu säiliön pohjalle asti.)
Tämä pikku säiliö siis estää sen ettei sinun tarvitse jokaisen moottorin sammuttamisen jälkeen laittaa lisää jäähdytysnestettä.
Tämä kaikki on siis Kuorma-autoista opittua. En ole koskaan pistänyt päätäni satalankun sisälokarin sisään...
Sen pikku säiliön ideana on:
kun sammutat moottorin, ja kone on vielä kuuma mutta vesipumppu ei enään pyöri. Eli vesi ei enään kierrä kunnolla, kuumenee vesi huomattavasti sylinterien luota. tämä suuri kuumeneminen höyryttää nesteet paisariin ja sieltä eteenpäin. kyseisen pienen säiliön tehtävänä on kerätä paisarista poistuneet nesteet.
Kun kone sitten yön aikana jäähtyy ja järjestelmän paine laskee nesteet virtaavat tästä pikkusäiliöstä takaisin paisariin "alipaineella"
(Yleensä pikkusäiliöön tuleva letku jatkuu säiliön pohjalle asti.)
Tämä pikku säiliö siis estää sen ettei sinun tarvitse jokaisen moottorin sammuttamisen jälkeen laittaa lisää jäähdytysnestettä.
Oletko koskaan kattonut onko eroa siinä katsotko pinnan koneen käydessä vai koneen ollessa sammutettuna?Konehuoneen paisuntasäiliö on aina vajaa.Siinä hieman alle puoliväli.
Tämä kaikki on siis Kuorma-autoista opittua. En ole koskaan pistänyt päätäni satalankun sisälokarin sisään...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Tuossa -94 E500:ssa on juurikin tuollainen säiliö jäähdytinnesteelle johon menee siitä paisarin korkin juuressa olevasta ylivuotoputkesta tullut soppa.... mutta todellista tarkoitusta tuolle en tiedä, eikä mielestäni kone tuota enää takaisin ime
Olisko joku kauneuspilkku, ettei lorota nestettä katuun, jos sattuu julkisella paikalla keittämään ja voi ajella rauhassa lämmöt 120C° jonnekkin sivummalle tutkimaan tuhoja 
Niin ja sitten on erkikseen vielä se alipainekanisteri
Edit: Äh, pitäisi lukea ilmeisesti ketju loppuun asti ennen kommentoimista....eli juurikin noin kuin JeremyH tuossa edellisessä viestissä kertoi, taitaa toimia tämä mersunkin järjestelmä


Niin ja sitten on erkikseen vielä se alipainekanisteri
Edit: Äh, pitäisi lukea ilmeisesti ketju loppuun asti ennen kommentoimista....eli juurikin noin kuin JeremyH tuossa edellisessä viestissä kertoi, taitaa toimia tämä mersunkin järjestelmä

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI