W203 220 CDI -02 ei käynnisty - APUA tarvitaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

W203 220 CDI -02 ei käynnisty - APUA tarvitaan

Viesti Kirjoittaja JOE »

Termarin vaihdon yhteydessä napsahti naftaletkun haaroitin poikki.
Laitoin uuden haaroittimen ja letkut ja taas ajettiin.
Haaroittimesta
luiskahti ajossa yksi letku irti ja nafta lensi.
Letku kiinni ja taas ajettiin.
Laitoin myöhemmin uudet letkut klemmareilla kiinni ja auto alkoi ajossa itsekseen sammuilemaan ja nyt ei enää käynnisty ollenkaan.
Uudet letkut ovat samaa kokoa kuin alkuperäisetkin, joskin vahvistettua kumia.
Naftaletkujen liittimiin vaihdoin uudet O-renkaat.

Missäpä voisi olla vika?!?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W203 220 CDI -02 ei käynnisty - APUA tarvitaan

Viesti Kirjoittaja tempera »

JOE kirjoitti:Termarin vaihdon yhteydessä napsahti naftaletkun haaroitin poikki.
Laitoin uuden haaroittimen ja letkut ja taas ajettiin.
Haaroittimesta
luiskahti ajossa yksi letku irti ja nafta lensi.
Letku kiinni ja taas ajettiin.
Laitoin myöhemmin uudet letkut klemmareilla kiinni ja auto alkoi ajossa itsekseen sammuilemaan ja nyt ei enää käynnisty ollenkaan.
Uudet letkut ovat samaa kokoa kuin alkuperäisetkin, joskin vahvistettua kumia.
Naftaletkujen liittimiin vaihdoin uudet O-renkaat.

Missäpä voisi olla vika?!?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Se näyttää kun siellä olisi ilmaa jossain vaikka ton pitäisi ilmata itsensä automaattisesti. Ei letkunvaihdon jälkeen pitäisi mitään muita vikoja tulla. Ota vielä koneen suojus irti ja katso ettei siellä ole diisseliä missään koloissa. Mersu on aika tarkka jos jossain on jotain ylimääräistä. :arrow: Ensimmäiseksi ilmaa kone kunnolla.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
laioz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 14.04.2008 23:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja laioz »

Noi polttoaineletkut tuntusivat olevan aika tarkkoja cdi:ssä. Vika tullut termarin vaihton yhteydessä joten ei siinä muu auta sun kun vaihtaa letkut uusiin KL-varaosasta. Ilmaus onnistuu kun käynnistettäessä pidät kaasun pohjassa. Pistä mylly pyörimään ja katso kirkkausta letkuista meneekö siellä ilmaa. Se saattaa jostain o-renkaan välistä vetästä vaikkei heti uskoiskaan.
w203 220cdi Avantgarde
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Naftaa on kyllä vähän joka puolella sen verran hyvin sitä lensi ja aromikin
on sen mukainen.

No kuivailen vähän ja yritän tuota kaasu pohjassa ilmausta.

Uudet letkut on tilattu veholta, ehkä ens viikon lopulla saapuvat.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

No nyt pääsin taas auton kimppuun.

Irroitin letkut suodattimesta ja molemmat olivat kuivia eli ei taida yhtään mennä koneelle asti vaikka letkuissa vähän poreileekin.

Hoitaako tuo moottorin etuosassa oleva siirtopumppu imun tankista asti vai onko tankissa vielä oma pumppu?

Tankissa on naftaa lähes puoli tankillista.

Eli mitenkäs nyt edetään?
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Kokeilin vielä niin, että täytin suodattimen piripintaan niin melkein heti hörähti käyntiin, joskin kävi vain n puolisen minuuttia. Ja vielä toisenkin kerran sama juttu.
Olisko tuo siirtopumppu sitten hajonnut ja liekö tuo korjattavissa?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

JOE kirjoitti: Hoitaako tuo moottorin etuosassa oleva siirtopumppu imun tankista asti vai onko tankissa vielä oma pumppu?
Dieselin tankissa ei ole pumppua (bensavehkeessä on). Elikä se sirtopumppu yksinään imee naftan tankista kuten arvelitkin. Omassani siirtopumpun O-rengas aiheutti käynnistymisongelmia päästämällä ilmaa pumppuun. Oottele rauhassa kunnes saat ne uudet letkut ja o-renkaat.
W203CDI
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Seuraavaksi vaihdetaan polttoainesuodatin, kuulemma tämäkin saattaa
tukkeutua kun tankki ajetaan tyhjäksi.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

JOE kirjoitti:Seuraavaksi vaihdetaan polttoainesuodatin, kuulemma tämäkin saattaa
tukkeutua kun tankki ajetaan tyhjäksi.
Niinpä. Ja voihan se loppupeleissä olla vaikka suuttimen läpivuoto. Niin mulle kävi kun olin ensin vaihdellut moneen kertaa ne vihreät renkaat.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Kanisteristä pumppu imee hyvin naftaa ja auto käy tasaisesti.

Laitoin letkun tankilta suodattimelle tulevaa letkuun niin ei tule mitään
tankin letkusta.
Tankkiin olen kaatanut varmuuden vuoksi kannusta n 15 litraa naftaa,
joten tankin ei pitäisi olla tyhjä ja mittarikin näyttää reilusti yli neljännestä.

Seuraavaksi vois kurkata tankkiin! Miten aukeaa tankin muovinen iso korkki? Onko normaalisti kierteillä?

Kumpaan tankkiin aine tankatessa menee vai onko niissä väliputki alaosassa?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

JOE kirjoitti:Kanisteristä pumppu imee hyvin naftaa ja auto käy tasaisesti.

Laitoin letkun tankilta suodattimelle tulevaa letkuun niin ei tule mitään
tankin letkusta.
Tankkiin olen kaatanut varmuuden vuoksi kannusta n 15 litraa naftaa,
joten tankin ei pitäisi olla tyhjä ja mittarikin näyttää reilusti yli neljännestä.

Seuraavaksi vois kurkata tankkiin! Miten aukeaa tankin muovinen iso korkki? Onko normaalisti kierteillä?

Kumpaan tankkiin aine tankatessa menee vai onko niissä väliputki alaosassa?
:arrow: Siellä tankissa on mun tietääkseni sihti ja voihan se olla tukossa. Suurin syy kyllä on että saa ilmaa jostain. Tankin aukaisusta mulla ei ole mitään tietoa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JOE kirjoitti:Kanisteristä pumppu imee hyvin naftaa ja auto käy tasaisesti.

Laitoin letkun tankilta suodattimelle tulevaa letkuun niin ei tule mitään
tankin letkusta.
Tankkiin olen kaatanut varmuuden vuoksi kannusta n 15 litraa naftaa,
joten tankin ei pitäisi olla tyhjä ja mittarikin näyttää reilusti yli neljännestä.

Seuraavaksi vois kurkata tankkiin! Miten aukeaa tankin muovinen iso korkki? Onko normaalisti kierteillä?

Kumpaan tankkiin aine tankatessa menee vai onko niissä väliputki alaosassa?
Tarkoitatko sitä "korkkia" takapenkin alla josta tasomittari on asennettu?

Tankkihan on yhtenäinen mutta pohjassa kyllä kaksi allasta ja väliputki ja imusysteemi siellä on polttoaineen siirtämiseksi toisesta altaasta jos taso putoaa tarpeeksi alas.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Löytyihän sieltä kaikennäköistä vermettä ja putkea.

Tankkauspuoli on lähes tyhjä ja kaikki nafta on imu-paluu putkien puolella.

Letkulla kun imaisin korkin liittimestä niin hyvin tuli tavaraa.

Eli ei kun korkit kiinni ja penkit paikalleen ja etsimään vikaa
tankin ja suodattimen väliltä.

Onko pohjassa mitään arkaa kohtaa, jossa putket voisivat vaurioitua?

Voivatko mennä esim tunkilla nostettaessa lyttyyn vai millä linjalla putket kulkevat?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Kyllä ne putket aika hyvin on piilossa, ei niitä juuri huomaamattaan voi rikkoa. Mutta kerrohan kun vika selviää, mistä se johtui - ihan vaan vastaisen varalle.
W203CDI
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Imaisin letkulla konehuoneeseen tulevalta putkelta ja hyvin tuli tavaraa, joten putket tankilta konehuoneelle lienevät kunnossa.
Sitten siinä on vielä jokin lämmönvaihdin minkä läpi nafta tulee suodattimelle ja sieltäkin tuli tavara läpi.

Tuntuu nyt kuitenkin siltä, että tuo siirtopumppu ei oikein hoida hommaansa. Kurkkasin sinnekin, vain pari ratasta ja venttiili jousen kanssa, hyvältä näytti.

Edelleen kuitenkin suodattimen täyttämällä kone käy puolisen minuuttia ja sitten kaputt.

Nyt on taas sormi suussa...
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

No eikös tuo nyt sitten vaikuta edelleen siltä että se imee ilmaa jommasta kummasta suodattimen letkuliitoksesta. Mulla ois muutama o-rengas täällä hesassa, mutta huomennahan sä saat uudet letkutkin.
W203CDI
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Moron!
On mulla vielä pussissa 2 uutta vihreätä O-rengasta, en löytänyt kuin kuudelle paikan.

Eipä se oikein voi suodattimeltakaan ilmaa vetää, kun jo kerran
kokeilin ohittamalla suodattimen kokonaan eikä ollut mitään vaikutusta
lopputulokseen.

Uudet letkut saanen vasta loppuviikosta.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

No ne kaksi o-rengasta kuuluu varmaan siihen lyhyeen mustaan putkeen joka on sammuttimen ja korkeapainepumpun välissä, mutta ei liene oleellista ja hankalat vaihtaa. En ole vielä kuullut että keltään ois sirtopumppu hajonnut, mutta kai sekin vaihtoehto on olemassa. Jos kerran kanikasta jaksaa imeä mutta ei tankista niin vika ei ole suuri. Toivotaan että letkujen vaihto auttaa..
W203CDI
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Tässä mallissa tuo sammutin on liitetty T-kappaleella
siirtopumpun ja korkeapainepumpun väliseen letkuun.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Moi taas!
En taaskaan malttanut olla menemättä talliin kokeilemaan starttia.

No nyt toteutin tämän siten, että ensin täytin suodattimen.
Sitten laitoin siirtopumpun imuletkun kanisteriin ja käynnistin auton, jolloin sain pumppuihin ja alapuolen letkuihin naftat.
Imuletku kiinni suodattimeen ja imemään tankin letku täyteen ja sitten kiinni suodattimeen.
Tällä konstilla ei jäänyt mihinkään ilmaan ja auto pysyi käynnissä.

Miten lie tuon automaattisen ilmauslaitteen pitäisi toimia, ainakin nyt auton käydessä ilmausventtiilin letku on puolillaan naftaa.
Ilmeisesti tuo ei toimi ollenkaan!

Katsotaan sitten vieläkö tuo huomenna käynnistyy...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ne kaksi o-rengasta kuuluu varmaan siihen lyhyeen mustaan putkeen joka on sammuttimen ja korkeapainepumpun välissä, mutta ei liene oleellista ja hankalat vaihtaa
Näin taitaa kuulua, kaikissa ei tosin ole sitä sammutinta.
Ei ne hankalat ole vaihtaa ?
Tässä mallissa tuo sammutin on liitetty T-kappaleella
siirtopumpun ja korkeapainepumpun väliseen letkuun.
Ei, se on eri juttu.
Hantan mainitsema sammutin on edestä katsoen korkeapainepumpun vasemmalla puolella kannen päässä, siihen tulee yksi kirkas muovinen polttoaineputki siirtopumpulta, se musta parin sentin mittainen putki korkeapainepumpulta ja johto.
wiimax.fi
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Elikkä tämä alimmaisessa kuvassa oleva letkun 128 päässä on sitten ilmausventtiili, vaan miten se toimii?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 122&SGN=03

Tappi vain pyörii paikallaan eikä liiku sisään eikä ulos.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Siitä pystyy mittaamaan sen siirtopumpun tuottaman paineen sopivalla adapterilla.
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Tuossa kuvassa se on bleeder valve elikkä suomeksi ilmausventtiili...

Miten toimii automaattinen ilmaus?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

olikohan se tänne mihin jo tuli laitetua tosta vuodatus venttilistä (EI ole mitään automaatist ilmaus ventiiliä)
Siirto paineen mittaus/Ilmaus pumpun liitos piste,

Jos kaikki liitokset tiiviitä niin startaamalla jokusen kerran ilmailee itenssä

Liekö missän 203 mallissa? sitä sammutin venttiliä siinä pumpun ja tulo putken välissä, vitoissa ja 202 malleissa niitä kyllä näkynyt

203 Tankissa on myös pumppu
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

CDI203 kirjoitti: W203 Tankissa on myös pumppu
Onko näin ? Mun saksalaisen korjauskäsikirjan mukaan vain bensavehkeissä on pumppu myös tankissa ja diiselit käyttää pelkkää siirtopumppua. Tankissa poltoainemittarin anturit molemmin puolin. En ole kyllä itse joutunut asiaa tarkistamaan.
W203CDI
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Keijolla on vahva tunne että ainakin siitä matalampipaineisesta systeemistä löytyy myös se automaattinen ilmausventtiili. Suodatinkotelossa paluupuolen putkitulossa on sen oloinen venttiili.
vassor99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 22.05.2007 08:43
Paikkakunta: Vaasa

CDI W202

Viesti Kirjoittaja vassor99 »

Täälläpäin vähän samanlaiset ongelmat.
Jos polttoaine on loppumassa niin auto sammuu ajossa.
(W202 200CDI -01)
Täytön jälkeen niin pelaa taas.
Epäillään että pieni vuoto jossain.
Ovatko tosiaan cdi:t näin tarkkoja?
Ja miksi vain kuin polttoainetta on vähissä?
Vanhat W124:t tippuivat dieseli siellä täällä ilman ongelmia.
C 200CDI -01
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
ekacdi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 09.11.2009 11:58

Viesti Kirjoittaja ekacdi »

Sama ongelma vm 2002, jos löpöä puoli tankkia tai vähemmän
niin sammuu ylämäkeen.
Täydellä tankilla ei mitään ongelmia.
ekacdi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 09.11.2009 11:58

talvilaatu

Viesti Kirjoittaja ekacdi »

Eilen oli huoltoasemalle ilmestynyt löpömittariin maininta '"Talvilaatu'.

Miten tuo poikkeaa tavallisesta eli kesälaadusta?

Voiko tällä olla vaikutusta naftan kulkuun putkistossa jo parin asteen pakkasessa?
Vastaa Viestiin