W124 tyhjäkäynti rytkyttää koria - RATKAISTU
W124 tyhjäkäynti rytkyttää koria - RATKAISTU
Mikähän on vikana, kun käynnistin pari päivää pihalla kylmänä seisoneen W124 E320 -93 bensakuutoseni, ja tyhjäkäynti pyöri jossakin 1000 kierroksen tietämillä, kun se on normaalisti ollut tasainen 700? Samalla moottori kävi senverran epätasaisesti, että auton korissa tuntui selvää heilumista, eli koko kori rytkyi.
Otin sitten toisen auton ajoon kun oli kiire lähteä ja testasin eilen uudelleen, sama juttu. Auto kyllä pysyy käynnissä ja lähtee liikkeelle, mutta ei sillä voi ajaa, kun se rytkyttää, ja kierrokset on mitä sattuu.
Autoon on vaihdettu tänä keväänä tulpat ja johtosarjat.
Jos autossa käy vähemmän kuin kaikki 6 sylinteriä, uskaltaako sillä ajella korjaamolle (n. 17 km), vai rikkooko raakana läpi menevä bensa katalysaattorin?
Mikä voisi olla vikana?
Otin sitten toisen auton ajoon kun oli kiire lähteä ja testasin eilen uudelleen, sama juttu. Auto kyllä pysyy käynnissä ja lähtee liikkeelle, mutta ei sillä voi ajaa, kun se rytkyttää, ja kierrokset on mitä sattuu.
Autoon on vaihdettu tänä keväänä tulpat ja johtosarjat.
Jos autossa käy vähemmän kuin kaikki 6 sylinteriä, uskaltaako sillä ajella korjaamolle (n. 17 km), vai rikkooko raakana läpi menevä bensa katalysaattorin?
Mikä voisi olla vikana?
Viimeksi muokannut Ramstad, Ke 03.11.2004 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Re: W124 tyhjäkäynti rytkyttää koria ja kierroksia on liikaa
Tuohan on kai kolmella puolalla, vai onko vielä virranjakajalla varustettu malli?Ramstad kirjoitti:Mikähän on vikana, kun käynnistin pari päivää pihalla kylmänä seisoneen W124 E320 -93 bensakuutoseni, ja tyhjäkäynti pyöri jossakin 1000 kierroksen tietämillä, kun se on normaalisti ollut tasainen 700? Samalla moottori kävi senverran epätasaisesti, että auton korissa tuntui selvää heilumista, eli koko kori rytkyi.
Mikä voisi olla vikana?
Saattaisi olla yksi puola pimeänä.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: W124 tyhjäkäynti rytkyttää koria ja kierroksia on liikaa
Kyllä se on kolmella puolalla varustettu malli, ja lisätietona vielä sen verran, että keväällä vaihdettiin 2 puolaa uusiin. Olisikohan nyt sitten kolmas ja vanhin puola poksahtanut?Jani kirjoitti:
Tuohan on kai kolmella puolalla, vai onko vielä virranjakajalla varustettu malli?
Saattaisi olla yksi puola pimeänä.
Onkohan koneelle/katalysaattorille jotain vaaraa siitä, että ajelee yksi puola pimeänä muutaman kymmenen kilometrin matkan huoltoon?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Ei se katti varmaan hyvää tykkää jos kaikki pytyt ei sytytä.
Yksi keino ehkä olisi, jos saat selville pimeät pytyt, ottaa toimimattomien sylintereiden ruiskutus-suuttimien johdot irti
Silloin ei ainakaan periaatteessa pääse palamatonta gasoa katille.
Sitä en sitten tiedä mitä kone tykkää, jos paukutellaan neljällä pytyllä korjaamolle.
Yksi keino ehkä olisi, jos saat selville pimeät pytyt, ottaa toimimattomien sylintereiden ruiskutus-suuttimien johdot irti

Silloin ei ainakaan periaatteessa pääse palamatonta gasoa katille.
Sitä en sitten tiedä mitä kone tykkää, jos paukutellaan neljällä pytyllä korjaamolle.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Heitin pienen testilenkin autolla, ja kyllä oireet vakaasti nyt näyttävät, että vika on puolissa. Auto teki juuri samanlaisia oireita silloin kun pari puolaa meni viimeksi vaihtoon.
Eli korjaamolle puolia testaamaan, ja eiköhän se siitä.
Eli korjaamolle puolia testaamaan, ja eiköhän se siitä.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Osaisiko joku sanoa, mikä on tuon 104 koneen puolan tyyppi (mallinro)? Valmistaja on Bosch, ja aikaisemmin uusittujen hinta oli jotain 100 e / kpl. Pitäisi tilata sellainen jostain valmiiksi.
EDIT:
Vanhassa puolassa on seuraavat tiedot:
0 221 506 444
Sitten on Mersun logo ja
000 158 70 03
ZS 0004
96W27
Mistähän varaosafirmasta tuollaista kannattaisi kysellä, ja mistä näen Boschin vastaavan mallin (tuohan on varmaan Boschin valmistama)?
EDIT:
Vanhassa puolassa on seuraavat tiedot:
0 221 506 444
Sitten on Mersun logo ja
000 158 70 03
ZS 0004
96W27
Mistähän varaosafirmasta tuollaista kannattaisi kysellä, ja mistä näen Boschin vastaavan mallin (tuohan on varmaan Boschin valmistama)?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Taitaa olla Boschin numero tuo ylimmäinen.
Motonet myy ainakin jotain puolaa tuohon malliin.
E280/E320 93-- (3/auto, ei jakajaa). . . . . . . . . . . . 10-1139 49.90 ???
KL-varaosista varmaan myös löytyy.
Motonet myy ainakin jotain puolaa tuohon malliin.
E280/E320 93-- (3/auto, ei jakajaa). . . . . . . . . . . . 10-1139 49.90 ???
KL-varaosista varmaan myös löytyy.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Joo, KL-varaosissa 87 euroa. Pitää soittaa tuonne Motonettiin, ja kysyä onko kyseessä sama puolan tyyppi, mutta todennäköisesti on.Jani kirjoitti:Taitaa olla Boschin numero tuo ylimmäinen.
Motonet myy ainakin jotain puolaa tuohon malliin.
E280/E320 93-- (3/auto, ei jakajaa). . . . . . . . . . . . 10-1139 49.90 ???
KL-varaosista varmaan myös löytyy.
EDIT: Soitin Motonettiin, ja kyseessä ei ole Boschin tekemä, vaan "vastaava" italialaisvalmisteinen, jonka tuo tyyppinumero antaa suoraan taulukosta. Alkuperäistä Boschiakin löytyy hintaan 75 euroa, mutta tilaus kestää yhdestä kahteen viikkoa.
Nuo kaksi jo vaihdettua ovat siis juuri noita Bosch -merkkisiä ja numero on tuo ylimmäinen eli 0221506444
Alkuperäisissä puolissa ei Boschin nimeä näy missään, on vain Mersun logo.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
No voihan vee,
korjaamolta soittelivat, että vika ei ollut puolassa, eikä toistaiseksi ole löytynyt mitään muutakaan vikaa, mutta oireet ovat edelleen olemassa.
Kuudesta sylinteristä yksi sylinteri eli neljäs on kuulemma aika lailla nokeentunut verrattuna muihin.
Eli vielä kertauksena oireet:
- auto "rytkii" tyhjäkäynnillä, kori vavisee hieman
- kiihdyttäessä jokin panee vastaan, eli kiihtyvyys on heikentynyt, nykii
- kierroksia lisätessä oireet vähenevät, mutta eivät poistu
- tyhjäkäynti on koventunut entisen 700 kierroksen sijasta 1000 kierrokseen
Mistäs nyt lähdetään vikaa hakemaan? Auto on siis tähän asti kulkenut kuin unelma.
korjaamolta soittelivat, että vika ei ollut puolassa, eikä toistaiseksi ole löytynyt mitään muutakaan vikaa, mutta oireet ovat edelleen olemassa.
Kuudesta sylinteristä yksi sylinteri eli neljäs on kuulemma aika lailla nokeentunut verrattuna muihin.
Eli vielä kertauksena oireet:
- auto "rytkii" tyhjäkäynnillä, kori vavisee hieman
- kiihdyttäessä jokin panee vastaan, eli kiihtyvyys on heikentynyt, nykii
- kierroksia lisätessä oireet vähenevät, mutta eivät poistu
- tyhjäkäynti on koventunut entisen 700 kierroksen sijasta 1000 kierrokseen
Mistäs nyt lähdetään vikaa hakemaan? Auto on siis tähän asti kulkenut kuin unelma.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Jatkoa seuraa ongelman hakemiseen, mutta tulosta ei ole vielä tullut. Eli vaihdoin äsken uudet tulpat koneeseen, mutta se ei auttanut asiaa yhtään.
Nyt on siis kaikki tulpat ja kaikki 3 puolaa uusittu, samoin tulppien johtosarja puoli vuotta sitten. Edelleen hytkyy ja rytkyy.

Nyt on siis kaikki tulpat ja kaikki 3 puolaa uusittu, samoin tulppien johtosarja puoli vuotta sitten. Edelleen hytkyy ja rytkyy.

MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Eihän vain missään ole ilmavuotoja? Toi tyhjäkäynnin korkeus vain tuntuisi siltä, että jostain vuotaa ilmaa ohi ilmamäärämittarin... sen enempää Mersun bensaruiskun tekniikkaa tuntematta. Aikoinaan vain eräästä menopelistäni lähes vastaavaksi viaksi paljastui ilmamäärämittarin ja imusarjan välisen haitariputken pienen pieni halkeama... sitä vikaa etsittiin vähän aikaa, merkkikorjaamollakin olivat jo lähes varmoja että vika on itse ilmamäärämittarissa.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Mitenkäs noita ilmavuotoja voisi etsiä itse, jos kerta kyse voisi olla niinkin pienestä kuin haljenneesta kumiletkusta?
Eli mistä kohtaa moottoria ryhdyn letkuja katselemaan? Tuo E320 on niin pirun ahdas, että mihinkään ei meinaa nähdä, saatika sitten sormet sopia.
Eli mistä kohtaa moottoria ryhdyn letkuja katselemaan? Tuo E320 on niin pirun ahdas, että mihinkään ei meinaa nähdä, saatika sitten sormet sopia.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Silloisessa omassa Autossani tuo haljennut kumiletku oli siis ilmansuodattimen ja imusarjan välinen letku... siinä välissä, heti ilmanpuhdistimen jälkeen, oli myös se ilmamäärämittari. Täällä varmaan joku muu tietää paremmin bensa Mersun ruiskutusjärjestelmän, itselläni kaikki kiertotähdet olleet nakuja.Ramstad kirjoitti:Mitenkäs noita ilmavuotoja voisi etsiä itse, jos kerta kyse voisi olla niinkin pienestä kuin haljenneesta kumiletkusta?
Eli mistä kohtaa moottoria ryhdyn letkuja katselemaan? Tuo E320 on niin pirun ahdas, että mihinkään ei meinaa nähdä, saatika sitten sormet sopia.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
starttipilottia suihkuttelet moottorin käydessä joka puolelle imusarjaa... jos jostain löytyy alipaine vuoto niin moottorin kierrokset nousee hieman... mutta kuitenkin sen verran ettei voi olla huomaamatta... eikä ole vaaraksi moottorille...Ramstad kirjoitti:Mitenkäs noita ilmavuotoja voisi etsiä itse, jos kerta kyse voisi olla niinkin pienestä kuin haljenneesta kumiletkusta?
Eli mistä kohtaa moottoria ryhdyn letkuja katselemaan? Tuo E320 on niin pirun ahdas, että mihinkään ei meinaa nähdä, saatika sitten sormet sopia.
Missäs kohtaa moinen boksi on? Kaksi anturia on selvästi näkyvillä, toinen on ilmansuodattimen ja imusarjan välissä, ja toinen oikealla puolella moottoria putkessa, josta lähtee putki alaspäin. Mikäs niiden anturien virka on? Voiko ne repäistä käynnissä irti ja mitä pitäisi tapahtua?raine8 kirjoitti:kuinkas happitunnistin tai sen ohjausboxi??ite veikkaisin tätä.koita ottaa piuhat irti ja kattoamitä tapahtuu,mulla oli tämä vikana.siis se boxi oli rikki
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Hmm, ilmavuodosta puheenollen ajelin itse imuputki irti vähän toistasataa kilometriä, puki oli "huulilla" joten kauheasti ei ohi vuotanut mutta jonkunverran kuitenkin.. Oireena oli pikemminkin liian matala tyhjäkäynti mutta epätasaisuutta ei ilmennyt.
Yksi potentiaalinen vikakohde voisi olla vielä se tyhjäkäynnin säätömoottori ja sen huono toiminta / toimimattomuus. Jos säätömoottorilla on ecussa vikakoodi päällä niin sitä ei akkua irroittamalla saa nollattua vaan auto on vietävä pajalle. Säätömoottori ei yksinkertaisesti säädä mitään jos vika on päällä vaan ecu yrittää säätää tyhjäkäyntiä ennakolla. Ennakon säätöalue taas ei riitä tyhjäkäynnin säätöön matalilla kierroksilla etenkään kylmällä koneella, siksi kone saattaa käydä miten sattuu.
Toi mun 220E temppuili seuraavasti ja siinä oli oikeastaan kaksi "tyyppivikaa" samaan aikaan: Ylijännitteen suojarele pätki moottorielektroniikan jännitteensyöttöä mikä näkyi siinä että mm. tyhjäkäynnin säätimen jännitteensyöttö pätki. Aikansa kun pätki niin säätömoottori lopetti toimintansa kokonaan ja olin jo ostamassa uutta osaa mutta vein auton kuitenkin pajalle. Siellä vikakoodit purettiin, löytyi koodit "lambdan säätöalue ylitetty" (se imuilmavuoto!!) sekä säätömoottorin jännitteensyöttöhäiriö. Koodit nollattin, sen jälkeen säätömoottori opetteli aikansa säätöaluettaan suristen noin 15s . Moottori alkoi käymään vähän korkeammilla kierroksilla kuin aiemmin. Lambdakoodi ei enää luonnollisesti uusinut kun imuilmavuoto oli korjattu kiinnittämällä imuputki
Tämän pajalla käynnin jälkeen nykiminen jatkui (ja kiroilin mersun bensavehkeet kuumimpaan manalaan...). Irroitin ylijännitereleen sulakkeen ja kopistelin relettä ynnä kiskoin johtonippua sen alla... Sen jälkeen ei kärry ole nykässyt kertaakaan, seuraavan kerran kun vähänkin nyppää niin tilaan ensitöikseni tuohon uuden suojareleen. Siitä releestä on jenkkifoorumeilla niiiiiiin moni löytänyt syyn käyntihäiriöille, mäkin alan jo uskomaan että alkuperäiset siemensin releet on ollu pskoja.
Suosittelisin että viet autos (josvaan mahdollista) lahteen Autosähkö Hermuselle. Jos autossa on vikaa niin hän sen löytää paljon varmemmin kuin veholla, tuntitaksa on tavallista ad -pakoputkivaihtotasoa ja siihen rahaan saat todella ammattiapua autosähkövaivoihin. On varmaan muitakin päteviä paikkoja mutta toi on ehkä paras
Se vika voi olla tosi halpa niinkuin mulla, tuuri kävi. Kalliita juttuja on sitten se että johtosarja on mätäntynyt piloille akun vierestä happojen ansioista tai itse ecusta on tullut tunnit täyteen jonkun puolan ohjausvirroille... Hermunen kertoi vaihtaneensa yhteen 6 -pyttyseen ecun juuri sen vuoksi että yhden puolan virrat oli hukassa. Ecuja saa saman miehen kautta jos tarvii. Ei kuitenkaan maalata piruja vielä seinille, toivottavasti vika selviää! Tuon hfm:n komponentit on kuitenkin niin kalliita ettei niitä kannata korvakuulolta vaihdella, se ~50e on pieni hinta siitä että ammattimies kertoo missä vika oikeasti on 
Yksi potentiaalinen vikakohde voisi olla vielä se tyhjäkäynnin säätömoottori ja sen huono toiminta / toimimattomuus. Jos säätömoottorilla on ecussa vikakoodi päällä niin sitä ei akkua irroittamalla saa nollattua vaan auto on vietävä pajalle. Säätömoottori ei yksinkertaisesti säädä mitään jos vika on päällä vaan ecu yrittää säätää tyhjäkäyntiä ennakolla. Ennakon säätöalue taas ei riitä tyhjäkäynnin säätöön matalilla kierroksilla etenkään kylmällä koneella, siksi kone saattaa käydä miten sattuu.
Toi mun 220E temppuili seuraavasti ja siinä oli oikeastaan kaksi "tyyppivikaa" samaan aikaan: Ylijännitteen suojarele pätki moottorielektroniikan jännitteensyöttöä mikä näkyi siinä että mm. tyhjäkäynnin säätimen jännitteensyöttö pätki. Aikansa kun pätki niin säätömoottori lopetti toimintansa kokonaan ja olin jo ostamassa uutta osaa mutta vein auton kuitenkin pajalle. Siellä vikakoodit purettiin, löytyi koodit "lambdan säätöalue ylitetty" (se imuilmavuoto!!) sekä säätömoottorin jännitteensyöttöhäiriö. Koodit nollattin, sen jälkeen säätömoottori opetteli aikansa säätöaluettaan suristen noin 15s . Moottori alkoi käymään vähän korkeammilla kierroksilla kuin aiemmin. Lambdakoodi ei enää luonnollisesti uusinut kun imuilmavuoto oli korjattu kiinnittämällä imuputki

Suosittelisin että viet autos (josvaan mahdollista) lahteen Autosähkö Hermuselle. Jos autossa on vikaa niin hän sen löytää paljon varmemmin kuin veholla, tuntitaksa on tavallista ad -pakoputkivaihtotasoa ja siihen rahaan saat todella ammattiapua autosähkövaivoihin. On varmaan muitakin päteviä paikkoja mutta toi on ehkä paras


--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Tuohan kuulostaa lupaavalta. Missähän tuo ylijänniterele sijaitsee E320:ssä, voisin käydä aikani kuluksi repimässä sitä?juha kirjoitti:Ylijännitteen suojarele pätki moottorielektroniikan jännitteensyöttöä mikä näkyi siinä että mm. tyhjäkäynnin säätimen jännitteensyöttö pätki. Aikansa kun pätki niin säätömoottori lopetti toimintansa kokonaan ja olin jo ostamassa uutta osaa mutta vein auton kuitenkin pajalle.
Siellä vikakoodit purettiin, löytyi koodit "lambdan säätöalue ylitetty" (se imuilmavuoto!!) sekä säätömoottorin jännitteensyöttöhäiriö. Koodit nollattin, sen jälkeen säätömoottori opetteli aikansa säätöaluettaan suristen noin 15s . Moottori alkoi käymään vähän korkeammilla kierroksilla kuin aiemmin. Lambdakoodi ei enää luonnollisesti uusinut kun imuilmavuoto oli korjattu kiinnittämällä imuputki
Tämän pajalla käynnin jälkeen nykiminen jatkui (ja kiroilin mersun bensavehkeet kuumimpaan manalaan...). Irroitin ylijännitereleen sulakkeen ja kopistelin relettä ynnä kiskoin johtonippua sen alla... Sen jälkeen ei kärry ole nykässyt kertaakaan, seuraavan kerran kun vähänkin nyppää niin tilaan ensitöikseni tuohon uuden suojareleen. Siitä releestä on jenkkifoorumeilla niiiiiiin moni löytänyt syyn käyntihäiriöille, mäkin alan jo uskomaan että alkuperäiset siemensin releet on ollu pskoja.
150 km matkaa Lahteen, joten sinne en kyllä lähde ajelemaan. Pitäisi löytää jokin paikka lähellä Forssaa. Soitin Forssaan, ja siellä on yhdessä korjaamossa Bosch testeri, mutta sinne on 2 viikon jono.juha kirjoitti: Suosittelisin että viet autos (josvaan mahdollista) lahteen Autosähkö Hermuselle. Jos autossa on vikaa niin hän sen löytää paljon varmemmin kuin veholla, tuntitaksa on tavallista ad -pakoputkivaihtotasoa ja siihen rahaan saat todella ammattiapua autosähkövaivoihin. On varmaan muitakin päteviä paikkoja mutta toi on ehkä parasSe vika voi olla tosi halpa niinkuin mulla, tuuri kävi. Kalliita juttuja on sitten se että johtosarja on mätäntynyt piloille akun vierestä happojen ansioista tai itse ecusta on tullut tunnit täyteen jonkun puolan ohjausvirroille... Hermunen kertoi vaihtaneensa yhteen 6 -pyttyseen ecun juuri sen vuoksi että yhden puolan virrat oli hukassa. Ecuja saa saman miehen kautta jos tarvii. Ei kuitenkaan maalata piruja vielä seinille, toivottavasti vika selviää! Tuon hfm:n komponentit on kuitenkin niin kalliita ettei niitä kannata korvakuulolta vaihdella, se ~50e on pieni hinta siitä että ammattimies kertoo missä vika oikeasti on

Olisikohan Hämeenlinnassa tai Loimaalla tai Salossa jokin paikka, jossa on Boschin testeri?
Kiitos kuitenkin kaikista vinkeistä, näissä saattaa hyvinkin olla avain ongelmaan.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Yksi juttu vielä tuli mieleeni tuosta käyntihäiriöstä, eli kun heitin tuossa taas pienen lenkin, 14 km, ja ajoin auton talliin, tuli jostakin sen moottoritilasta tai sen alta tai alustan alta outo haju, jota en ole aikaisemmin huomannut. Kuvittelisin, että nyt kun auton kaikki sylinterit eivät käy, katalysaattori joutuu koville "raa'an" tavaran kanssa, ja haju tulee siitä? Eli haju on jotakin palaneen käryn ja ylikuumenemisen väliltä. Eikös ollut hienosti kuvailtu?
Olen kyllä pikku hiljaa luopumassa tuosta ilmavuoto imusarjassa -epäilyksestä, sillä käyntihäiriö on liian suuri ollakseen vain ilmavuoto. Ongelma vaikuttaa enemmän sähkövialta. Pitää ensi töiksi tutkia se edellä mainittu ylijänniterele.
Omituista on, että kone pätkii kierroksilla alle 4000, mutta kun kierrokset nostaa sen yli, kone käy tasaisesti.

Olen kyllä pikku hiljaa luopumassa tuosta ilmavuoto imusarjassa -epäilyksestä, sillä käyntihäiriö on liian suuri ollakseen vain ilmavuoto. Ongelma vaikuttaa enemmän sähkövialta. Pitää ensi töiksi tutkia se edellä mainittu ylijänniterele.
Omituista on, että kone pätkii kierroksilla alle 4000, mutta kun kierrokset nostaa sen yli, kone käy tasaisesti.

MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Rele on akun takana ecun vieressä. Releessä on kirkas kansi minkä alla lattasulake. Toi yhden pytyn nokeentuminen ei kyllä releestä voi johtua mutta välillinen vaikutus saattaa silläkin olla kuten mun esimerkkitapauksessa.Ramstad kirjoitti:Yksi juttu vielä tuli mieleeni tuosta käyntihäiriöstä, eli kun heitin tuossa taas pienen lenkin, 14 km, ja ajoin auton talliin, tuli jostakin sen moottoritilasta tai sen alta tai alustan alta outo haju, jota en ole aikaisemmin huomannut. Kuvittelisin, että nyt kun auton kaikki sylinterit eivät käy, katalysaattori joutuu koville "raa'an" tavaran kanssa, ja haju tulee siitä? Eli haju on jotakin palaneen käryn ja ylikuumenemisen väliltä. Eikös ollut hienosti kuvailtu?![]()
Olen kyllä pikku hiljaa luopumassa tuosta ilmavuoto imusarjassa -epäilyksestä, sillä käyntihäiriö on liian suuri ollakseen vain ilmavuoto. Ongelma vaikuttaa enemmän sähkövialta. Pitää ensi töiksi tutkia se edellä mainittu ylijänniterele.
Omituista on, että kone pätkii kierroksilla alle 4000, mutta kun kierrokset nostaa sen yli, kone käy tasaisesti.
Tosiaan, häme on laaja käsite ja lahteen on sulla liikaa matkaa

Palamaton bensa vaurioittaa kattia, älä nyt kauhiasti huvikses ajele tai tulee tosi kalliiksi jos vielä katti menee uusiksi.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Nyt olisi viaksi varmistumassa imuilmavuoto, sillä yksi (ruskean)harmaa imuletku oli irrallaan moottoritilassa.
Ongelma on, että letkun kiinnitys ei kokonaan poistanut ongelmaa, vaan auto käy edelleen epätasaisesti, aivan kuin jokin säätöboksi ei osaisi korjata tilannetta letkun takaisinkiinnityksen jälkeen.
Eli jokin säätöboksi pitänee nollata jossakin ja jotenkin, miten ja missä...?
Ongelma on, että letkun kiinnitys ei kokonaan poistanut ongelmaa, vaan auto käy edelleen epätasaisesti, aivan kuin jokin säätöboksi ei osaisi korjata tilannetta letkun takaisinkiinnityksen jälkeen.
Eli jokin säätöboksi pitänee nollata jossakin ja jotenkin, miten ja missä...?

MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Pakko kyllä sanoa vielä tähän, että jos et vielä ole johtosarjaa puolien läheltä tarkastanut, niin tee se. Jos johdot ovat siinä kunnossa missä ne minulla oli, niin ihan suotta haet käyntihäiriöitä imuilmavuodoista tai mistään muista. En kyllä tiedä, miksi sinulla johdoissa ei olisi vikaa (jos ne alkuperäiset on), noi tuppaa menemään kaikista 93&94 M104-koneista joissa toi sytytysjärjestelmä.
E320 käyntihäiriö ratkaistu
RATKAISTU:
Ai että kyllä kelpaa taas ajella, kun pirssi on täydessä terässä!
Vika oli sittenkin puolassa, kuten alunperin otaksuin. Keskimmäinen kolmesta puolasta oli pimeänä, ja näin kone kävi vain 4 sylinterillä. Vikaa ei heti osattu lähteä hakemaan puolasta, kun se oli juuri puoli vuotta sitten vaihdettu uuteen.
Outoa viassa siis oli se, että kolmesta puolasta kaksi oli vaihdettu noin puoli vuotta sitten, kun ne pimenivät yllättäen. Nyt pimentynyt keskimmäinen puola oli yksi vaihdetuista. Nyt kun vikaa lähdettiin ensimmäisenä ratkaisemaan vaihtamalla viimeinenkin alkuperäinen puola, ei se tuonut ratkaisua, kun viallinen puola olikin yksi uusista.
Moottoritilassa irrallaan oleva alipaineletku oli ajovalojen korkeuden säätöletku. Ihmettelinkin aikaisemmin, kun se ei tuntunut toimivan, mutta tulipahan sekin nyt kuntoon.
Nyt herää kysymys, onko tuo puoli vuotta vanhan puolan pimeneminen oire jostakin piilevästä ongelmasta, vai onko se vain huonoa tuuria? Eli mikä voisi "syödä" puolaa?
Ai että kyllä kelpaa taas ajella, kun moottori kehrää kuin kissa, mutta kun antaa hanaa niin murisee kuin leijona. JES!
Ai että kyllä kelpaa taas ajella, kun pirssi on täydessä terässä!

Vika oli sittenkin puolassa, kuten alunperin otaksuin. Keskimmäinen kolmesta puolasta oli pimeänä, ja näin kone kävi vain 4 sylinterillä. Vikaa ei heti osattu lähteä hakemaan puolasta, kun se oli juuri puoli vuotta sitten vaihdettu uuteen.
Outoa viassa siis oli se, että kolmesta puolasta kaksi oli vaihdettu noin puoli vuotta sitten, kun ne pimenivät yllättäen. Nyt pimentynyt keskimmäinen puola oli yksi vaihdetuista. Nyt kun vikaa lähdettiin ensimmäisenä ratkaisemaan vaihtamalla viimeinenkin alkuperäinen puola, ei se tuonut ratkaisua, kun viallinen puola olikin yksi uusista.
Moottoritilassa irrallaan oleva alipaineletku oli ajovalojen korkeuden säätöletku. Ihmettelinkin aikaisemmin, kun se ei tuntunut toimivan, mutta tulipahan sekin nyt kuntoon.
Nyt herää kysymys, onko tuo puoli vuotta vanhan puolan pimeneminen oire jostakin piilevästä ongelmasta, vai onko se vain huonoa tuuria? Eli mikä voisi "syödä" puolaa?
Ai että kyllä kelpaa taas ajella, kun moottori kehrää kuin kissa, mutta kun antaa hanaa niin murisee kuin leijona. JES!

MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Mika.T:n vastaus oli tyhjentävä. Vika voi olla myös jossain muussa katkoksessa kipinäpuolella ( tulpan johdot, tulpan hatut ). Millinkin katkos lisää puolan jännitteen kaksinkertaiseksi ja läpilyönti puolassa kasvaa. Yksikin käämikierros oikosulussa puolassa aiheuttaa sen toimimattomuuden, kun syntyy kuparivaippa joka hidastaa puolan toimintaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Lisäksi autossa oli vielä väärän lämpöarvon tulpat, huomasin sen kun vaihdoin tulpat uusiin. Nyt autossa on NGK BCP6ES, ja vanhat oli Boschin tulpat, jotka vastasivat BCP5ES mallia. Lämpöarvoa tuo eri lukema kai tarkoittaa?Mika.T kirjoitti:eikös väärä tulpan kärkiväli rasita puolaa... siis jos kärkiväli on liian suuri niin puola "joutuu" kehittämään korkeamman jännitteen ---> puolan lämpökuorma suurenee...
En sitten tiedä kuinka paljon nuo 5ES ja 6ES eroavat, mutta kai niilläkin voi olla jokin osuus puolan hajoamiseen?
Kysyisin vielä, mikä on tuon NGK BCP6ES tulpan oikea kärkiväli?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)