koiste kirjoitti:Hyvää päivää!

Ois pari kysymystä...
Tervetuloa joukkoon kummaan!
koiste kirjoitti: Minulle tarjottiin vaihdossa -88 300 CE :tä jossa lievä käyntihäiriö: kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä 1000-1200 välillä ja käsittääkseni pitäs olla n. 600-700 nurkilla? Ajossa pelaa hyvin ja eikä tyhjäkäynnilläkään ilmene mitään moottorin ravistamista.
Moottori on mekaanisella ruiskulla ja omat epäilykset heräs siihen suuntaa !?
Äkkiseltään tulisi mieleen joku pieni ilmavuoto. Näissä on ollut ongelmia ns. tyhjäkäyntimoottorin kanssa, eli sen osan joka annostelee motille tyhjäkäynnillä oikean määrän ilmaa. Tällöin tyhjäkäynti huojuu kyllä hyvinkin, mutta käy aina välilllä oikeissakin lukemissa. Sitä vastoin ilmavuoto voisi tehdä tuon, että kierrokset ovat koko ajan liian korkealla, eli "lähtötasokin" on 1000 kiepin paikkeilla. Ja siihen ei isoa vuotoa tarvita, eli ajosa ei välttämättä mitään tunnukaan.
Onko kyseessä muuten kat- versio? Myös lambda-anturin kypsyminen voisi näkyä noin.
Ikävimmillään kyseessä on sitten jopa nokka-akselivika, kuten todettua. Sekin saattaa huojuttaa tyhjäkäyntiä. Jos koneessa on kilometrejä 300 tkm, tätä voisi pitää vahvasti epäilyksenalaisena. Ja saahan sen huolimattomalla huollolla vaikka 150 tkm:een jo nokan pilattua.
koiste kirjoitti:
Missä vaiheessa on vaihtunut ruisku sähköiseksi ?
Niin, siis näissä autoissa on Boschin KE-Jetronic, joka on perustaltaan sama kuin aiempi K-Jetronic, joka oli sitten mekaaninen. KE:een lisättiiin sähköinen ohjainlaite ja tehtiin joitain muita muutoksia, mutta melko läheistä sukua mekaaniselle K-jetille tämä vielä on.
Eikös maar KE-Jetti otettu käyttöön W124:ssa heti alusta alkaen eli -85? Korjatkaa, jos muistini pettää.