300 CE käyntihäiriö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koiste
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 19.12.2004 14:20

300 CE käyntihäiriö?

Viesti Kirjoittaja koiste »

Hyvää päivää! :D Ois pari kysymystä...

Minulle tarjottiin vaihdossa -88 300 CE :tä jossa lievä käyntihäiriö:
kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä 1000-1200 välillä ja käsittääkseni pitäs olla n. 600-700 nurkilla? Ajossa pelaa hyvin ja eikä tyhjäkäynnilläkään ilmene mitään moottorin ravistamista.

Moottori on mekaanisella ruiskulla ja omat epäilykset heräs siihen suuntaa !?

Joten te paremmin perillä olevat valaiskaa hieman mistä vois johtua ?

Auto on alunperin ollut 230 koneella ja siihen on vaihdettu 300:n tekniikka.

Missä vaiheessa on vaihtunut ruisku sähköiseksi ?

KIITOS jo etukäteen.

T: Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Voi olla ruiskussa, mutta noissa autoissa on "tyyppivikana" myös nokka-akseli, eli voisiko olla kulunut?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 300 CE käyntihäiriö?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

koiste kirjoitti:Hyvää päivää! :D Ois pari kysymystä...
Tervetuloa joukkoon kummaan! :wink:
koiste kirjoitti: Minulle tarjottiin vaihdossa -88 300 CE :tä jossa lievä käyntihäiriö: kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä 1000-1200 välillä ja käsittääkseni pitäs olla n. 600-700 nurkilla? Ajossa pelaa hyvin ja eikä tyhjäkäynnilläkään ilmene mitään moottorin ravistamista.
Moottori on mekaanisella ruiskulla ja omat epäilykset heräs siihen suuntaa !?
Äkkiseltään tulisi mieleen joku pieni ilmavuoto. Näissä on ollut ongelmia ns. tyhjäkäyntimoottorin kanssa, eli sen osan joka annostelee motille tyhjäkäynnillä oikean määrän ilmaa. Tällöin tyhjäkäynti huojuu kyllä hyvinkin, mutta käy aina välilllä oikeissakin lukemissa. Sitä vastoin ilmavuoto voisi tehdä tuon, että kierrokset ovat koko ajan liian korkealla, eli "lähtötasokin" on 1000 kiepin paikkeilla. Ja siihen ei isoa vuotoa tarvita, eli ajosa ei välttämättä mitään tunnukaan.
Onko kyseessä muuten kat- versio? Myös lambda-anturin kypsyminen voisi näkyä noin.
Ikävimmillään kyseessä on sitten jopa nokka-akselivika, kuten todettua. Sekin saattaa huojuttaa tyhjäkäyntiä. Jos koneessa on kilometrejä 300 tkm, tätä voisi pitää vahvasti epäilyksenalaisena. Ja saahan sen huolimattomalla huollolla vaikka 150 tkm:een jo nokan pilattua.
koiste kirjoitti: Missä vaiheessa on vaihtunut ruisku sähköiseksi ?

Niin, siis näissä autoissa on Boschin KE-Jetronic, joka on perustaltaan sama kuin aiempi K-Jetronic, joka oli sitten mekaaninen. KE:een lisättiiin sähköinen ohjainlaite ja tehtiin joitain muita muutoksia, mutta melko läheistä sukua mekaaniselle K-jetille tämä vielä on.
Eikös maar KE-Jetti otettu käyttöön W124:ssa heti alusta alkaen eli -85? Korjatkaa, jos muistini pettää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
koiste
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 19.12.2004 14:20

Viesti Kirjoittaja koiste »

Ei oo kattia ! Ei ainakaan kuulu mitään nakutusta venttiileistä. Mittarissa on 247tkm ja koneella pitäs olla ajettu vähemmin ( löyty papereita moottorin vaihosta ym.)

Imuvuoto sopis kuvaan ! Toi ruisku ei vaan oo tuttu, niin senkin puoleen epäilyttää... ( L-jetronic ja Cossun weber marelli ovat...)

Ja en ole vielä kauppoja tehnyt ! hierotaan vasta...

Ei vaan sattus oleen klubilaisen vanha ? Tais tulla tälle kaverille Vaasasta.
Väri met kulta tai jotai sinnepäin.. rekkaria en muista.

T: Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ja toisaalta,,,Harvassa on sellaista Mersua missä ei joskus käyntihäiriötä olisi ollut, kun tätä forumia selaa, tuntuu että elämänsä jossakin vaiheessa häiriö käymistä löytyy aikalailla monelta.

Eikä tuo nokka-akseli vikakaan, jos se nyt sellainen sattuisi olemaan, ole mahdoton, kaveri osti Saksasta tuodun 88 mallisen 230 Coupen, ajettu 165 tonnia, tyhjäkäynti aaltoili, ja syyllinen oli nokka-akseli, eihän se ilmainen ole vaihtaa, mutta onhan sitten pitkäksi aikaa nokkaa.

Ja kuten jo muutkin totesivat, ilmavuoto, tai tyhjäkäyntimoottori, aiheuttaa myös tuollaista, joskus vikaa voi olla hankala paikallistaa, mutta toisaalta se saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni, kuulemma, hyvin harvoja tapauksia on ollut missä tuonkaltaiset ongelmat ovat Eculta peräisin.

Joten kannattanee katsoa autosta kokonaisuutta ja onko muilta osin kunnossa, ja hintahan sen usein ratkaisee
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Onkos näyttää kuvaa missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee 2.3 bensamersussa? M102 vai mikäs tuo moottori on :oops:

Itellä myös seilaa tyhjäkäynti kun kylmänä lyö käymään, mutta venttiilit eikä mikään muukaan pidä mitään ylimääräsiä ääniä, eli tuohon nokka-akselin kulumiseen omassani en kyllä usko. Tuo tyhjäkäyntimoottori vois olla syyllinen. Mitäs sellanen maksaa?
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Boschin moottori kustantaa 199€ :shock:

Mutta se on helppo irroittaa ja tarkastaa että onko se pelkästään jumissa. Sisällä oleva metallinen liukuverho voi jumittaa, sen näkee testaamalla liikkuuko se.

Ota ilmanputsari irti, tulipellin puolella imusarjan päällä on pötikkä joka on suojattu kumitötteröllä, irroita ylä ja ala-puolelta letkut ja sähköliitin, nosta pötikkä pois ja kokeile esimerkiksi akkulaturilla niihin napoihin virtaa, sisällä pitäisi luistin liikkua, jos ei liiku, putsaa laite esim, jarrujen puhdistukseen tarkoitetulla spraylla, moneen kertaan, sitten laitat sinne voiteluainetta, sitä voi varovasti myös meisselin päällä kopistella.

Ole varovainen akkulaturin kanssa, ne navat ovat aika lähekkäin siinä luistissa.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Täytyypä joskus vilkasta. Ei kuvaa olis, selventää enemmän kuin tuhat sanaa :wink: Näkyykö se ilman ilmanputsarin irrotusta? Voisin käydä nappaamassa kuvaa sieltä konehuoneesta digikameralla ja sisällä vois sitä paremmin kattella että mikä se siellä on.
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Samperi kun tuli hävitettyä kuvat. Mutta tuossa -89 mallissa se pitäisi olla juuri siinä missä kuvailin, joissakin vanhemmissa tuo taisi olla pystyasennossa

Imusarjan päällä mustassa kumisessa suoja holkissa vaaka-asennossa vessapaperirullan pahvisen holkin kokoinen ja mallinen. Se "patruuna" eli moottori, on imusarjan välissä "kiinni" ainoastaan kumisilla ulokkeilla, lähtee sieltä varovasti meisselillä kumia kampeamalla.

Siellä ilmanputsarin alla ei muita tuollaisia ole, sen kyllä erottaa.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

No nyt otin sen sieltä käteen ja näyttihän se toimivan ku anto toisella akulla siihen virtaa. Eli kloks, liikkuu. Putsasin sen silti jarrusprayllä ja sen jälkeen tilkka rost offia perään ettei jumita. Ja kasaan.

En tiedä johtuiko tuosta tyhjäkäyntimoottorin putsauksesta, vai jäikö multa jotain auki, kun nyt kakkosella vedättää, tai paikoillaan kierrättää niin kuuluu kunnon imuäänet...? Kun töistä lähdin ja kiihdytin niin pelästyin että mistäs tommonen ääni.... sit ku kotiin pääsin ni huomasin et kun kunnolla polkasee kierroksia niin kuuluu kiva murina mitä ei oo aikasemmin kuulunut...?
Mistäs tommonen johtuu..

Täytyy kattoa millain tuo huomen aamusti kylmällä käy, jos vieläkin ravistaa kone niin täytyskö seuraavaks vaihtaa se mikä-lie kylmäkäynnistys-suutin? Pystyykö sitä testaamaan mitenkään? Entä mitäs se mikrokytkin tekee siellä kaasuvivustossa?

http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... kytkin.jpg
Eli tuota kytkintä tarkoitan..
Viimeksi muokannut Pasi H., Ti 21.12.2004 18:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Joo ei enää mitään! :lol:
Unohtu pistää ne neljä mutteria siitä ilmanputsarin kannesta. Nyt on paikallaan ja tavallaan kivat imuäänet hävis :lol:
Äänet oli sen verran kivat et pisti mietityttämään jos hommais tohon jonkinlaisen kartiofiltterin... Onko mitään järkeä? Kuinka "ahdas" tuo mersun ilmanotto on noin niinku yleisesti?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Uppista... Eli mitä tuo kytkin tuolla tekee/käyttää. Voiko sen viallisuus aiheuttaa käyntihäiriöitä.. Ylempänä siis linkki, mistä löytyy kuva.
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Pasi H. kirjoitti:Uppista... Eli mitä tuo kytkin tuolla tekee/käyttää. Voiko sen viallisuus aiheuttaa käyntihäiriöitä.. Ylempänä siis linkki, mistä löytyy kuva.

Vaikka tuota mikrokytkintä ei olisikaan, se ei vaikuta tyhjäkäyntiin, se on moottorijarrutusta varten, katkaisee syötön.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ja taas vähän viisaampi! :lol:
Tarkennampas vähän vikakuvausta. Eli kun kylmästä lyö käymään, se käy tasaisesti pari kolme sekuntia, (eli ilmeisesti kylmäkäynnistyssuutin tomii) mutta sen jälkeen alkaa kone ravistaa ja heilua... Tulpat ja tulpanjohdot on uusittu hiljattain. Ja tekee tätä ravistusta vain kylmänä. Tasaantuu kun lämpee. Tosin lämpimänäkin kierrokset on tosi alhaset. Käy noin 600-700rpm, eli mielestäni aivan liian hiljaa... Voisko se olla ilmavuoto? Vieläkö olis ideoita? Vai täytyskö joskus kerralla purkaa ja putsata kaikki mitä sieltä löytyy...?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Saako tuosta koneesta nostettua joutokäyntiä? Käy liian hiljaa!
Jos saa niin kertokaa mistä. kuva kertois paljon taas kerran.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

jeh

Viesti Kirjoittaja -O- »

Testaas haulla, vaikka sanalla "tyhjäkäynti " , niin menee loppuilta mukavasti....
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Vastaa Viestiin