Vakio vs. tuning suodatin?
Vakio vs. tuning suodatin?
Mitäs mieltä täällä olaan yleisesti noista vapaavirtaussuotimista. Minulla kun on päässä sellainen pinttymä, että jos suodattimesta menee enemmän ilmaa läpi, täytyy suodattimen pinta-alan kasvaa, tai suodatinaineen olla harvempaa.
Jos suodatin on harvempi, menee koneeseen epäpuhtauksia enemmän ja se kuluu nopeammin. Tämä selvisi jo mopo aikoina, kun putsarin paikalle tuli viriteltyä kaikenlaisia sukkahousuvirityksiä. Ei mennyt kuin kuukausi pari hiekkateillä, kun kone oli poraus kunnossa.
Elikkäs, onko noissa "tuning" suodattimissa sitten pinta-ala suurempi, vai mikä on tuon salaisuus. Itse kyllä kiertelen epäilevästi kauempaa nuo suotimet.
Jos suodatin on harvempi, menee koneeseen epäpuhtauksia enemmän ja se kuluu nopeammin. Tämä selvisi jo mopo aikoina, kun putsarin paikalle tuli viriteltyä kaikenlaisia sukkahousuvirityksiä. Ei mennyt kuin kuukausi pari hiekkateillä, kun kone oli poraus kunnossa.
Elikkäs, onko noissa "tuning" suodattimissa sitten pinta-ala suurempi, vai mikä on tuon salaisuus. Itse kyllä kiertelen epäilevästi kauempaa nuo suotimet.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Eikä pelkällä suodattimen vaihdolla taida tehot nousta,ainoastaan jos omaani sais semmosen pestävän"virisuodattimen",niin voisin harkita,kun tuo alkuperäinen on mielestäni törkeän hintainen.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Omassa 260E -89 mesessä Greenin puuvillainen vapaavirtaussuodatin alkuperäisessä suodatinkotelossa ja omat kokemukseni on, että alavääntö lisääntyi ja kierrosherkkyys parani uuteen alkuperäiseen paperisuodattimeen verrattuna. Huimia tehonnousuja pelkällä filtterin vaihdolla on turha odottaa, mutta mielestäni vapaavirtaussuodatin oli hyvä ostos, vaikka hinta olikin 98€. Suodatin on myös pestävä, joten eipähän tarvitse joka huollon yhteydessä ostaa uutta paperisuodatinta.
Kaverin Golffissa(1.8 Turbo -99) tehonlisäys K&N:n puuvillaisella vapaavirtaussuodattimella oli huomattava alkuperäiseen paperiseen verrattuna.
Kaverin Golffissa(1.8 Turbo -99) tehonlisäys K&N:n puuvillaisella vapaavirtaussuodattimella oli huomattava alkuperäiseen paperiseen verrattuna.
Onko tuollaisia vapaavirtaussuotimia saatavana myös dieseleihin?
Esteetön ilmankulku ei varmasti ainakaan huononna tilannetta. Varsinkin kun takaisinkierrätyksellisessä 300 D:ssä imusarja on pistetty pilalle eli siinä käytetään 250 D:n suodatinta
Esteetön ilmankulku ei varmasti ainakaan huononna tilannetta. Varsinkin kun takaisinkierrätyksellisessä 300 D:ssä imusarja on pistetty pilalle eli siinä käytetään 250 D:n suodatinta
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Vapaavirtaussuodattimen parempi virtaus perustuu mun nähdäkseni nimenomaan suodattimen materiaaliin,ei pinta-alaan.
Hyvät/laadukkaat vapaavirtaussuodattimet ovat valmistettu yleensä puuvilla-/ vastaavasta kuidusta..jonka läpi ilma virtaa huomattavasti paremmin kuin normaalin paperisuodattimen.
Vapaavirtaussuodattimen epäpuhtauksia poistava vaikutus perustuu ko tarkoitukseen suunniteltujen öljyjen vaikutukseen..eli siis suodattimen puuvilla on EHDOTTOMASTI voideltava huolellisesti kyseiseen tarkoitukseen suunnitellulla öljyllä. Kuiva suodatin päästää epäpuhtauksia melkoisesti läpi..ja siitä ei kone tykkää ensinkään.
Käytettäessä paremmin virtaavaa (alkuperäiseen koteloon tulevaa paneeli)suodatinta kone ei..vastoin yleistä harhaluuloa..saa sen enempää ilmaa kuin paperisuodattimella,vaan vaikutus perustuu nimenomaan siihen että paremmin virtaava suodatin "vastustaa" virtausta vähemmän kuin paperisuodatin.
Teoriassa vapaavirtaussuodatin saattaa jopa vähentää hieman polttoaineenkulutusta ja tehojakin+vääntöä saattaa tulla aavistus lisää.
Paras hyöty vapaavirtaussuodattimesta saadaan silloin kun suodattimen lisäksi vaihdetaan putkisto paremmin virtaavaan. Yksin suodattimella ei ihmeitä saa aikaan.
Tietysti yksi syy miksi esim nuoriso suosii kyseisiä suodattimia on se että vaparin käyttö tuo koneen imuäänet paremmin kuuluviin kuin alkuperäinen paperisuodatin.
Väittäisin että suurin havaittava vaikutus vaparilla onkin juuri imuäänien voimistuminen..se jää sitten jokaisen harkintaan onko se hyvä vai huono asia..
Ei kuitenkaan ehkä oikein sovi jonkun arvokkaamman oloisen mersun imagoon että konehuone pörisee kuin teini-asconassa..
No..esim ralliautoissa käytetään järjestäen paneelimallisia alkup koteloon tulevia suodattimia,samoin formuloissa ym ym..joten ei paremmin virtaava suodatin ihan huuhaa-juttu ole..mutta yksinään se ei juuri vielä onnea tuo..ellei sitten niistä imuäänistä satu pitämään..
Tietysti sitten voi ajatella asiaa siltäkin kantilta että laadukas vapaavirtaussuodatin on käytännössä ikuinen..jos sen muistaa säännöllisesti pestä ja öljytä (jotta suodatin toimii suodattimena),eli siis ajan mittaan se saattaa tulla halvemmaksi kuin alkuperäiset,vaihdettavat suodattimet.
Hyvät/laadukkaat vapaavirtaussuodattimet ovat valmistettu yleensä puuvilla-/ vastaavasta kuidusta..jonka läpi ilma virtaa huomattavasti paremmin kuin normaalin paperisuodattimen.
Vapaavirtaussuodattimen epäpuhtauksia poistava vaikutus perustuu ko tarkoitukseen suunniteltujen öljyjen vaikutukseen..eli siis suodattimen puuvilla on EHDOTTOMASTI voideltava huolellisesti kyseiseen tarkoitukseen suunnitellulla öljyllä. Kuiva suodatin päästää epäpuhtauksia melkoisesti läpi..ja siitä ei kone tykkää ensinkään.
Käytettäessä paremmin virtaavaa (alkuperäiseen koteloon tulevaa paneeli)suodatinta kone ei..vastoin yleistä harhaluuloa..saa sen enempää ilmaa kuin paperisuodattimella,vaan vaikutus perustuu nimenomaan siihen että paremmin virtaava suodatin "vastustaa" virtausta vähemmän kuin paperisuodatin.
Teoriassa vapaavirtaussuodatin saattaa jopa vähentää hieman polttoaineenkulutusta ja tehojakin+vääntöä saattaa tulla aavistus lisää.
Paras hyöty vapaavirtaussuodattimesta saadaan silloin kun suodattimen lisäksi vaihdetaan putkisto paremmin virtaavaan. Yksin suodattimella ei ihmeitä saa aikaan.
Tietysti yksi syy miksi esim nuoriso suosii kyseisiä suodattimia on se että vaparin käyttö tuo koneen imuäänet paremmin kuuluviin kuin alkuperäinen paperisuodatin.
Väittäisin että suurin havaittava vaikutus vaparilla onkin juuri imuäänien voimistuminen..se jää sitten jokaisen harkintaan onko se hyvä vai huono asia..
Ei kuitenkaan ehkä oikein sovi jonkun arvokkaamman oloisen mersun imagoon että konehuone pörisee kuin teini-asconassa..
No..esim ralliautoissa käytetään järjestäen paneelimallisia alkup koteloon tulevia suodattimia,samoin formuloissa ym ym..joten ei paremmin virtaava suodatin ihan huuhaa-juttu ole..mutta yksinään se ei juuri vielä onnea tuo..ellei sitten niistä imuäänistä satu pitämään..
Tietysti sitten voi ajatella asiaa siltäkin kantilta että laadukas vapaavirtaussuodatin on käytännössä ikuinen..jos sen muistaa säännöllisesti pestä ja öljytä (jotta suodatin toimii suodattimena),eli siis ajan mittaan se saattaa tulla halvemmaksi kuin alkuperäiset,vaihdettavat suodattimet.
Satutko muistamaan,mistä moisen suodattimen ostitW124-260 kirjoitti:Omassa 260E -89 mesessä Greenin puuvillainen vapaavirtaussuodatin alkuperäisessä suodatinkotelossa ja omat kokemukseni on, että alavääntö lisääntyi ja kierrosherkkyys parani uuteen alkuperäiseen paperisuodattimeen verrattuna. Huimia tehonnousuja pelkällä filtterin vaihdolla on turha odottaa, mutta mielestäni vapaavirtaussuodatin oli hyvä ostos, vaikka hinta olikin 98€. Suodatin on myös pestävä, joten eipähän tarvitse joka huollon yhteydessä ostaa uutta paperisuodatinta.
Kaverin Golffissa(1.8 Turbo -99) tehonlisäys K&N:n puuvillaisella vapaavirtaussuodattimella oli huomattava alkuperäiseen paperiseen verrattuna.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
ja Pro Turbo.JuhaE kirjoitti:greenin maahantuoja usparts ja sieltä saa
http://www.proturbo.fi/tarvikkeet/tarvike.htm
alkaen 72€ ja eikös Mauri H. juuri ollut kysellyt tuolta omaansakin filtteriä ja hinta oli muistaakseni 75€ mersuun sopivalla mallilla.
Kyseinen topicci vain satuttiin jo poistamaan.
PS: Missä 98€ maksaa Green?
-vai onkohan siinä postikulut laskettu mukaan...
Maahantuojalla Us-Partsissa maksaa kyseinen Green-suodatin 6-koneisen Mersun ilmanputsarikoteloon 99€, omani ostin www.autovaruste.net:istä.Missä 98€ maksaa Green?
-vai onkohan siinä postikulut laskettu mukaan...
Toki yleismallisia kartiosuodattimia saa jopa 50€:lla, mutta merkkikohtainen suodatin 6-koneiseen Mersuun maksaa hieman enemmän.
Niin
Kun vapaavirtausputsareiden kanssa peuhaa, niin kannattaa muistaa, että ilmansuodinta ei IKINÄ saa puhaltaa paineilmalla puhtaaksi ja laittaa takaisin, koska sitä pölyä pääsee suodattimen sisäpinnalle. Nykyautoissa on ilmanmäärämittarit (kuumalanka, filmi) sen verran herkkiä kapistuksia, että ne ei tykkää pölystä yhtään. Ja on ollut tapauksia, että vapaavirtausputsari ei ole ollut riittävän tiivis / huonosti "istuva" ja pölyä päässyt ilmamäärämittarille, jonka seurauksenailmamäärämittari on rikkoontunut.
tämäkin vielä
Nimenomaan..laadukas suodatin OIKEIN huollettuna suodattaa epäpuhtaudet vähintään yhtä hyvin kuin alkuperäinen paperisuodatinkin.
Avainasia siis on suodattimen huolto..eli huolellinen pesu ja ÖLJYÄMINEN oikeanlaisella,tarkoitukseen suunnitellulla öljyllä.
Toinen tärkeä pointti on tuo suodattimen laatu. Markkinoilla on tarjolla monenmoista värkkiä..ja sen suuremmalla syyllä on syytä pitäytyä tunnetuissa,laadukkaiksi osoittautuneissa merkeissä,kuten K&N, JR-filters, Green jne.
Se onkin sitten tosiaan makuasia onko suodatin hintansa väärti..kasvaneiden imuäänien mukanaan tuomat "hevosvoimat" lienevät suurin anti.
Niin..ja sen verran vielä piti mainita kartio- ja paneelisuodattimien eroista että kartiolla saa "paremmat" imuäänet..mutta kuitenkin esim WRC-ralliautoissa käytetään paneelisuodattimia alkuperäisessä kotelossa.
Samoin muutama SM-tason rallikaveri on tehnyt testiä eri suodattimien vaikutuksista autoonsa..ja molemmissa tapauksissa mitkä korviini ovat kantautuneet todettiin että paneelisuodatin toimii paremmin kuin kartio..
Ja melkein unohtui..mutta tällainenkin asia on hyvä huomioida.. Eli hyvin moni automaahantuoja/valmistaja suhtautuu hyvin kielteisesti lähestulkoon kaikkeen moottorin virittämiseen..myös vapaavirtaussuodattimiin..ml Veho ja Mersu.
Pitäisin hyvin todennäköisenä että mahdollisen moottorivaurion sattuessa takuu raukeaa jos käy ilmi että autossa on ollut vapari.
Ja tietysti on niinkin että jos oikein pilkkua aletaan viilaamaan ja lakia lukemaan niinkuin se kirjoitetaan niin ahdettuun autoon laitettu vapaavirtaussuodatin katsotaan moottorinvaihdoksi= muutoskatsastuksen paikka.
No..tuo nyt oli TODELLINEN ääripää, mutta näin jopa katsastuskonttori joskus minua infosi kun virittämisestä katsastuksista tietoa hain.
Avainasia siis on suodattimen huolto..eli huolellinen pesu ja ÖLJYÄMINEN oikeanlaisella,tarkoitukseen suunnitellulla öljyllä.
Toinen tärkeä pointti on tuo suodattimen laatu. Markkinoilla on tarjolla monenmoista värkkiä..ja sen suuremmalla syyllä on syytä pitäytyä tunnetuissa,laadukkaiksi osoittautuneissa merkeissä,kuten K&N, JR-filters, Green jne.
Se onkin sitten tosiaan makuasia onko suodatin hintansa väärti..kasvaneiden imuäänien mukanaan tuomat "hevosvoimat" lienevät suurin anti.
Niin..ja sen verran vielä piti mainita kartio- ja paneelisuodattimien eroista että kartiolla saa "paremmat" imuäänet..mutta kuitenkin esim WRC-ralliautoissa käytetään paneelisuodattimia alkuperäisessä kotelossa.
Samoin muutama SM-tason rallikaveri on tehnyt testiä eri suodattimien vaikutuksista autoonsa..ja molemmissa tapauksissa mitkä korviini ovat kantautuneet todettiin että paneelisuodatin toimii paremmin kuin kartio..
Ja melkein unohtui..mutta tällainenkin asia on hyvä huomioida.. Eli hyvin moni automaahantuoja/valmistaja suhtautuu hyvin kielteisesti lähestulkoon kaikkeen moottorin virittämiseen..myös vapaavirtaussuodattimiin..ml Veho ja Mersu.
Pitäisin hyvin todennäköisenä että mahdollisen moottorivaurion sattuessa takuu raukeaa jos käy ilmi että autossa on ollut vapari.
Ja tietysti on niinkin että jos oikein pilkkua aletaan viilaamaan ja lakia lukemaan niinkuin se kirjoitetaan niin ahdettuun autoon laitettu vapaavirtaussuodatin katsotaan moottorinvaihdoksi= muutoskatsastuksen paikka.
No..tuo nyt oli TODELLINEN ääripää, mutta näin jopa katsastuskonttori joskus minua infosi kun virittämisestä katsastuksista tietoa hain.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Vapaavirtausta
Aion "raiskata" ässäni keväällä ja parantaa virtauksia.
Turbo-projektia en siihen aloita, sillä hinta nousisi pilviin. Olen selvittänyt asiaa.
Autoon tulee vapaavirtaussuodatin alkuperäiseen koteloon. K&N merkkinen ja hinta n.80€. Suodatin on mallia öljytty ja kerää pölyhiukkaset tehokkaasti.
Samalla ilmanottoa parannetaan eräänlaisella skoopilla tai tötteröllä. Syylärin vieressä on tyhjää tilaa n. 15x45cm:n kokoinen tila, joka on nyt suojattu muovilätkällä. Lätkän tilalle on tarkoitus rakentaa "torvi" jonka pää on tuon 15x45cm. Torvi yhditetään joustavalla putkella alkuperäiseen suodatin koteloon. Torveen laitan metallisen verkon keräämään isoimmat kivet ja mahdollisesti vielä tiheämmän verkon keräämään pienemmät kivet. Laskeskeltiin, että tuon kokoinen skooppi toimii pienen turbon tavoin yli 100km/h nopeuksissa ja mitä suurempi nopeus, sitä isommaksi ahtopaineet kasvaa.
Torven saa helposti irti ja ilmanoton saa tarvittaessa kätevästi alkuperäiseen muotoon.
Pienissä nopeuksissa ei torvesta ole hyötyä, mutta vapaavirtaussuodattimesta ja vapaavirtausputkesta luonnollisesti on hyötyä jo liikkeelle lähdössäkin.
Tämä kaikki maksaa alle 400€, jos omia työtunteja ei lasketa. Jos haluan vielä ohjelmoida ruiskun uudelleen/lastuttaa tulee hintaa pari kolme sataa lisää.
Jonkun mielestä tämä on turhaa tuollaiset skoopit on ihan huuhaata, mutta yrittänyttä ei laiteta ja ei se auto ainakaan hitaammin ala kulkemaan.
Ongelma on, että alkaako kone käymään liian laihalla kovissa nopeuksissa, jos ilmaa tulee liikaa. Säädöillä tämä ongelma kai poistuu vai poistuuko......
Onko nuo pilipalia, ainakin edullisia?
M103.een 81€
W123 M102:een 70€
http://www.jmtech.fi/jrsuodatin.htm
Olen kimppatilauksen kannalla, tehdäänkö lista ja kysytään tarjous?
Turbo-projektia en siihen aloita, sillä hinta nousisi pilviin. Olen selvittänyt asiaa.
Autoon tulee vapaavirtaussuodatin alkuperäiseen koteloon. K&N merkkinen ja hinta n.80€. Suodatin on mallia öljytty ja kerää pölyhiukkaset tehokkaasti.
Samalla ilmanottoa parannetaan eräänlaisella skoopilla tai tötteröllä. Syylärin vieressä on tyhjää tilaa n. 15x45cm:n kokoinen tila, joka on nyt suojattu muovilätkällä. Lätkän tilalle on tarkoitus rakentaa "torvi" jonka pää on tuon 15x45cm. Torvi yhditetään joustavalla putkella alkuperäiseen suodatin koteloon. Torveen laitan metallisen verkon keräämään isoimmat kivet ja mahdollisesti vielä tiheämmän verkon keräämään pienemmät kivet. Laskeskeltiin, että tuon kokoinen skooppi toimii pienen turbon tavoin yli 100km/h nopeuksissa ja mitä suurempi nopeus, sitä isommaksi ahtopaineet kasvaa.
Torven saa helposti irti ja ilmanoton saa tarvittaessa kätevästi alkuperäiseen muotoon.
Pienissä nopeuksissa ei torvesta ole hyötyä, mutta vapaavirtaussuodattimesta ja vapaavirtausputkesta luonnollisesti on hyötyä jo liikkeelle lähdössäkin.
Tämä kaikki maksaa alle 400€, jos omia työtunteja ei lasketa. Jos haluan vielä ohjelmoida ruiskun uudelleen/lastuttaa tulee hintaa pari kolme sataa lisää.
Jonkun mielestä tämä on turhaa tuollaiset skoopit on ihan huuhaata, mutta yrittänyttä ei laiteta ja ei se auto ainakaan hitaammin ala kulkemaan.
Ongelma on, että alkaako kone käymään liian laihalla kovissa nopeuksissa, jos ilmaa tulee liikaa. Säädöillä tämä ongelma kai poistuu vai poistuuko......
Onko nuo pilipalia, ainakin edullisia?
M103.een 81€
W123 M102:een 70€
http://www.jmtech.fi/jrsuodatin.htm
Olen kimppatilauksen kannalla, tehdäänkö lista ja kysytään tarjous?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kimppatilaus
Laittakaa yv:tä suoraan minulle, jos haluatte mukaan kimppaan. Suoritan kyselyn jm-techistä, saisko alennusta.
Laittakaa viestiin suodattimen tunnus... esim. F288171 tai automalli, mihin se tulisi.
Tilaan itselle tällaisen jokatapauksessa ja samalla pikkuveljen M102:een, joten samallahan niitä menisi useampi ja tuollainen 15% olisi varmaan aika oletettava alennus useampaa tilatessa.
Laittakaa viestiin suodattimen tunnus... esim. F288171 tai automalli, mihin se tulisi.
Tilaan itselle tällaisen jokatapauksessa ja samalla pikkuveljen M102:een, joten samallahan niitä menisi useampi ja tuollainen 15% olisi varmaan aika oletettava alennus useampaa tilatessa.
Re: Vapaavirtausta
Vai ajattelit Ram-Air ahdon tehdä. Perinteistä tekniikkaahan tuo on ja varsin hyvin ymmärrettyä. Laskutoimitukset ovat kohtalaisen yksinkertaisia ja hyvin suunniteltuna optimaalisella tuotolla tehonlisäys on 200km/h vauhdilla noin 1,7 prosenttia. 300km/h päästään jo 3,5 prosentin nurkille. 100km/h nopeudella pääset noin 0,5 prosentin tehonlisäykseen ja siitä se sitten laskee nopeasti kohti nollaa.Day Downhill kirjoitti: Laskeskeltiin, että tuon kokoinen skooppi toimii pienen turbon tavoin yli 100km/h nopeuksissa ja mitä suurempi nopeus, sitä isommaksi ahtopaineet kasvaa.
Torven saa helposti irti ja ilmanoton saa tarvittaessa kätevästi alkuperäiseen muotoon.
Kuten taisi olla Ken Tyrrell joka aikoinaan sanoi että sen ajan F1 vehkeet tahkoivat lämä tiskissä pitkällä suoralla melkein kymmenen heppaa lisää isojen scooppien ansiosta.
Ja onhan noita käytetty monissa jenkkivehkeissä vuosien varrella oikean imagon luomiseksi.
Asia joka muuten liittyy tähän on se että jokainen 6 astetta jonka pystyt viilentämään imuilmaa nostaa tehoa noin 1%. Osin siitä johtuen niin Ram-Air joka ottaa viileää ulkoilmaa saattaa saada ylimääräistä etua siihen verrattuna että syötät siihen konetilasta lämmintä ilmaa.
Turbomiehille tietysi parin prosentin muutokset kuullostavat lähinnä naurettavilta.
terv. Tero
Lähetin kyselyn autovaruste.net,sieltä saan green putsarin joka sopii alkup.koteloon.h.98 ekee,ja joulutarjous suod.pesusarja 115 ekee
24 valvessa on vissiinkin erilainen putsari kun 12 valvessa,koska 12 valveen tuntuu noita putsareita löytyvän useammalta valmistajalta,24 valveen taas ei
Omistanko liikaa venttileitä
DD,jos teet kyselyn noista JM- suodattimista,kysytkö löytyy meikäläisen kupeeseen JM-suodatinta,kiits.
24 valvessa on vissiinkin erilainen putsari kun 12 valvessa,koska 12 valveen tuntuu noita putsareita löytyvän useammalta valmistajalta,24 valveen taas ei
Omistanko liikaa venttileitä
DD,jos teet kyselyn noista JM- suodattimista,kysytkö löytyy meikäläisen kupeeseen JM-suodatinta,kiits.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Re: Vapaavirtausta
No tuosta laskukaavasta ollaan montaa mieltä, yhden välijäähdyttimiä tekevän kaverin mielestä 10 asteen lämpötilanlasku tekee jopa 6 hv, tosin ahdetuissa tämä on vähän eri juttu.tero kirjoitti:Asia joka muuten liittyy tähän on se että jokainen 6 astetta jonka pystyt viilentämään imuilmaa nostaa tehoa noin 1%. Osin siitä johtuen niin Ram-Air joka ottaa viileää ulkoilmaa saattaa saada ylimääräistä etua siihen verrattuna että syötät siihen konetilasta lämmintä ilmaa.
Joissain yhteyksissä olen kuullut käytettävän kaavaa aste/ hevosvoima, edelleen ahdetuissa koneissa. Pitänee paikkansa varsinkin kovilla ahdoilla kun imuilma on reilusti yli 100-asteista.
Re: Vapaavirtausta
Aika hyvin päätelty.Mauri H. kirjoitti:No tuosta laskukaavasta ollaan montaa mieltä, yhden välijäähdyttimiä tekevän kaverin mielestä 10 asteen lämpötilanlasku tekee jopa 6 hv, tosin ahdetuissa tämä on vähän eri juttu.tero kirjoitti:Asia joka muuten liittyy tähän on se että jokainen 6 astetta jonka pystyt viilentämään imuilmaa nostaa tehoa noin 1%. Osin siitä johtuen niin Ram-Air joka ottaa viileää ulkoilmaa saattaa saada ylimääräistä etua siihen verrattuna että syötät siihen konetilasta lämmintä ilmaa.
Joissain yhteyksissä olen kuullut käytettävän kaavaa aste/ hevosvoima, edelleen ahdetuissa koneissa. Pitänee paikkansa varsinkin kovilla ahdoilla kun imuilma on reilusti yli 100-asteista.
Puhtaasti lämpötilan osalta laskukaava sinänsä on yleispätevä mutta kuten aivan oikein arvelitkin niin jos siirrytään pois atmosfäärisesta paineesta ylipaineeseen niin saavutettava hyöty on suurempi.
Vaikka kavassa käytettyä atmosfääristä painetta muuttaisikin suuremmaksi niin paineen kaavaa ei silti menestyksellisesti voi käyttää ahdetun moottorin mallintamiseen koska turbon painepuoli on suljettu tila jolloin lämptilan laskeminen myös aiheuttaa paineen laskun. Turbon painepuolen muodon ja siinä virtausten takia syntyvien luonnollisten paine-erojen takia tarkan lopputilanteen approximoiminen on huomattavasti vaikeampaa.
Eli yksinkertaistettuna - päättelit aivan oikein - käytännön turbosovelluksiin on ihan omat kaavansa.
10 asteen lasku ja 6 hevosvoimaa on varmasti totta jollain tietyn tehoisella koneella, jollain tietyllä paineella ja jollain tietyllä lämpötilan laskulla.
terv. Tero
Re: Vapaavirtausta
Tero kirjoitti asiapohjalta Siitä Ram-Air viritelmästä on tosiaan lähinnä se etu että imuilma viilenee huomattavasti - mistään tehonlisäyksestä ei kannata kyllä kauheasti puhua.tero kirjoitti: Osin siitä johtuen niin Ram-Air joka ottaa viileää ulkoilmaa saattaa saada ylimääräistä etua siihen verrattuna että syötät siihen konetilasta lämmintä ilmaa.
Imuilman lämpenemisestä liikaa on kokemusta tuplakaasariviritelmissä jossa kaasarit on suoraan pakopuolella peltisarjan yläpuolella...viritetyssä koneessa saattaa aiheuttaa bensanhöyrystymistä ja aiheuttaa siten käyntiongelmia. Siinä tuosta ram-airista voisi olla hyötyä ihan oikeasti.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Jep
Eli valjastakaamme ilmastointi tai jälkiasennettu kompura viilentämään imusarjaa. Tai jospa ohjattaisiin ilmastointilaite puhaltamaan kylmää suoraan imuilman sekaan
Aivan oikeasti ajatellen imuilman lämpötilan ja happipitoisuuden merkitys tehoille on kyllä tuntuva - jokainen lienee ajellut joskus aamuyön hämärissä sopivan kepeällä syyssäällä, ja vot, auto kulkee kuin vimmattuna. Tai sitten vastaisesti tukkoisena hellepäivänä, jolloin tuntuu että ainakin pari pyttyä olisi pois pelistä.
Siitä se lähtee, sanoi Kaapo nöösinä, kun modifioi muoviputkella ja ilmastointiteipillä pappa-Tunturin puhallin-Puchin "turboksi". Tehoa oli ainakin 15 hv
No juu, kuten aikaisemminkin todettu, niin tehonlisä saisi olla mieluummin 20% kuin 1-5% luokkaa, jotta siitä käytännön ajossa isompaa iloa olisi. Tosin vapaavirtaussuodattimella on todettu olevan tehoefektiä kasvattava vaikutus lisääntyneiden imuäänien johdosta. Tätä menetelmää käytetään mm. myös pakopuolella vaikkapa DX-raasereissa....
Aivan oikeasti ajatellen imuilman lämpötilan ja happipitoisuuden merkitys tehoille on kyllä tuntuva - jokainen lienee ajellut joskus aamuyön hämärissä sopivan kepeällä syyssäällä, ja vot, auto kulkee kuin vimmattuna. Tai sitten vastaisesti tukkoisena hellepäivänä, jolloin tuntuu että ainakin pari pyttyä olisi pois pelistä.
Siitä se lähtee, sanoi Kaapo nöösinä, kun modifioi muoviputkella ja ilmastointiteipillä pappa-Tunturin puhallin-Puchin "turboksi". Tehoa oli ainakin 15 hv
No juu, kuten aikaisemminkin todettu, niin tehonlisä saisi olla mieluummin 20% kuin 1-5% luokkaa, jotta siitä käytännön ajossa isompaa iloa olisi. Tosin vapaavirtaussuodattimella on todettu olevan tehoefektiä kasvattava vaikutus lisääntyneiden imuäänien johdosta. Tätä menetelmää käytetään mm. myös pakopuolella vaikkapa DX-raasereissa....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Vapaavirtausta
Riippuu kinneristä. Joissain nimeltämainitsemattomissa japanilaisissa (jotka alunperin ottavat imuilman konehuoneesta) on saatu jopa viisi konia lisää Ram-Air tsydeemillä ja viriviriputsarin kanssa vieläkin enemmän. Niihinhän saa jos jonkinmoisia ja saatanan kalliita putki + propelli + hiilikuitulelu-virityksiä... Jostain Vti:stä taidettiin repiä peräti 20hv lisää, juttu tosin kuulosti hieman utopistiselta.Petri M. kirjoitti:Siitä Ram-Air viritelmästä on tosiaan lähinnä se etu että imuilma viilenee huomattavasti - mistään tehonlisäyksestä ei kannata kyllä kauheasti puhua.
Mutta eipä tuosta viidestä konista paljoa ole iloa noissa kinnereissä, tarvis saada vähintään 50, niin kulkiskin johonkin. Mutta sitten loppuis ajo-ominaisuudet kesken...
Tarvis laittaa tilaukseen lisäksi ne hiilikuituiset takapöntöt, peilit ja konepelti, sitten kyllä kulkis.
Edit: Lisätään vielä, että tuossa em. testissä vakiosuodatinkotelolla ja KN-filtterillä tehot peräti laskivat 0,1hv ja vääntö pysyi samana. Testin parhaalla systeemillä tehot kasvoivat peräti 20,7hv. Ei hassummin, kun alkup. tehot olivat 157,8hv.
Amazoniin ram-air...Petri M. kirjoitti:...Siinä tuosta ram-airista voisi olla hyötyä ihan oikeasti...
Eikös se konehuone ole muutenkin harva kuin harakanpesä, kyllä se viileetä ilmaa saa.
Vaikka se sininen Sarviksen pulkka taitaa olla vielä ehjä, siitähän saisi tosihienon tuning-skuupin konepeltiin. On meinaan ihan samaa sävyäkin.
Sillä olis reteetä karauttaa kokoontumisajoihin, kyllä olis Volvo-toverit entistäkin vihreempänä. Kun vetäis vielä poppareilla kiinni, niin olis racinghenkinenkin samalla...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Vapaavirtausta
Pasi M. kirjoitti: Amazoniin ram-air...
Eikös se konehuone ole muutenkin harva kuin harakanpesä, kyllä se viileetä ilmaa saa.
En nyt puhunut Amazonista Varmaan siinä tapauksessa kannattaisi vetää pakosarjat "lämpöteipillä" ensin jos sen kanssa olisi ongelmia.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: Vapaavirtausta
No mikähän kiesi on kysymyksessä, kun kokemusta on?Petri M. kirjoitti:...Imuilman lämpenemisestä liikaa on kokemusta tuplakaasariviritelmissä jossa kaasarit on suoraan pakopuolella peltisarjan yläpuolella...
...En nyt puhunut Amazonista...
Tarkoititko siis että yleispätevästi on kokemusta ja Veijon Esson mutu-tuntumaa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Vapaavirtausta
Niin siis Amazonissa on pakopuolella - sitä kautta siis kokemusta B20-moottorista mutta ei ongelmia omalla kohdalla. Mutta tarkoitin siis samalla yhdistelmällä on joillakin ollut B18/20 - Volvopuolelta siis tämä tieto.Pasi M. kirjoitti:No mikähän kiesi on kysymyksessä, kun kokemusta on?Petri M. kirjoitti:...Imuilman lämpenemisestä liikaa on kokemusta tuplakaasariviritelmissä jossa kaasarit on suoraan pakopuolella peltisarjan yläpuolella...
...En nyt puhunut Amazonista...
Tarkoititko siis että yleispätevästi on kokemusta ja Veijon Esson mutu-tuntumaa?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
täytynee osallistua keskusteluun...
on tuossa 606 koneisessa vähän pirun pieni tuo suodatin vakiona , varsinkin kun vertaa 603 koneen vastaavaan. on käyny mielessä että näinköhän ahistaa? ja sitten jos vielä vie tuon pumpun säätöön jotta tulisi enempi ruokaa niin luulisi vaativan entistä enemmän ilmaa. eikö?
ja tohon olis aika helppo laittaa sellanen kartiotötterö ja sille sitten lokasuojan läpi putki (kun on nääs nuo kidukset valmiina) niin johan tulis ramairia.
mutta en kyllä ala konetta särkee jos kerran hiekat menee kartiotötteröistä läpi!
siis onko oikeesti tietoo tästä 24v nakun suodatinhommasta???
Kiitos!
on tuossa 606 koneisessa vähän pirun pieni tuo suodatin vakiona , varsinkin kun vertaa 603 koneen vastaavaan. on käyny mielessä että näinköhän ahistaa? ja sitten jos vielä vie tuon pumpun säätöön jotta tulisi enempi ruokaa niin luulisi vaativan entistä enemmän ilmaa. eikö?
ja tohon olis aika helppo laittaa sellanen kartiotötterö ja sille sitten lokasuojan läpi putki (kun on nääs nuo kidukset valmiina) niin johan tulis ramairia.
mutta en kyllä ala konetta särkee jos kerran hiekat menee kartiotötteröistä läpi!
siis onko oikeesti tietoo tästä 24v nakun suodatinhommasta???
Kiitos!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Re: Vapaavirtausta
RamAir-termiä on lisäksi käytetty myös vähän sen sun tämän jäähdyttämiseen. Valmistettiin jopa kaksitahtista Suzukia tyypillä RamAir, jossa tämä systeemi oli laitettu jäädyttämään sylinterikansia. No, ei keksintö järin monimutkainen ollut, peltilevyt kansien päälle pultattuna sopivaan kulmaan, jos niiden uskoteltiin "turboavan" jäähdytysilman kansille ja alentuneen lämpötilan kautta sitten nostavan tehoja. Ties vaikka kiivaasti tikkaavassa kaksitahtarissa olisi jotain vaikuttanutkin....Pasi M. kirjoitti: Riippuu kinneristä. Joissain nimeltämainitsemattomissa japanilaisissa (jotka alunperin ottavat imuilman konehuoneesta) on saatu jopa viisi konia lisää Ram-Air tsydeemillä ja viriviriputsarin kanssa vieläkin enemmän .
A new tuning video available! See Ron Jeremy ramming Sarah Young hard.... ..... kuinkas tää virityshomma sitten selitetään
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85