220E ilmamassamittari pska?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

220E ilmamassamittari pska?!

Viesti Kirjoittaja juha »

Kyseessä siis 2.2l bensakone HFM -ruisku ja vuodelta 93. Vikamuistissa vikakoodit 4 ja 8 jotka viittaavat maf -anturin toimintahäiriöön. Auto oli bosch huollossa missä mitattiin anturin jännitteitä ja anturin singaalikarvassa näkyi välillä +7v kun oikea arvo tyhjäkäynnillä on +1,1v . Anturin antama jännite korjaantui kuitenkin "kuin itsestään" pajalla ollessa ja oskilloskooppi näytti noin 1.1v lukemia mutta muutaman kymmenen kilometrin jälkeen käyntihäiriö palasi enkä autoa enää pajalle viitsinyt samana iltana viedä..

Rakensin itse vikakoodien luku & purkulaitteen ja nollasin koodit. Heti kun moottorin käynnisti ilmestyi koodit 4 ja 8 jotka kuitenkin sai nollattua moottorin käydessä eikä koodit tulleet uudelleen useamman minuutin tyhjäkäynnillä.

Kun moottorin sammutti noin 5s ajaksi ja käynnisti uudelleen vikamuisti pysyi tyhjänä. Jos moottori oli sammuksissa useamman minuutin koodit ilmestyivät muistiin taas. Edelleen käynnissä ollessa koodit sai nollattua eikä ne ilmenneet ennen seuraavaa pidempää sammutusta.

Jotenkin mun mielestä toi viittaa anturin toimitahäiriöön, teoria: Muutaman sekunnin moottorinsammutksen aikana anturi ei jäähdy ihan "huoneenlämpöön" ja toimii jotenkin taas seuraavassa startissa. Useamman minuutin sammutus ja anturi jäähtyy totaalisesti, ei ehdi heti mukaan seuraavan startin jälkeen.. Tätä tukisi vielä se että useamman minuutin tauon jälkeen startatessa auto käy ensin ontuen muutaman sekunnin kunnes käynti tasaantuu..

Epävarmuustekijät: En tosiaan tiedä päivittyykö tuossa flash tyypin hfm -boxissa vikakoodit moottorin käydessä / hylkääkö hfm ilmamassamittarin kokonaan jos se näyttää startin jälkeen akuankka arvoja..? Toisaalta jos hfm hylkää maf anturin ja käyttää sen antamien tulosten sijaan oppimiaan oletusarvoja niin eihän koodeja pitäs pystyä nollaamaan käydessä JOS ne vaan muistiin tulee myös moottorin käydessä.. :) Johtosarjassakin voi vikaa olla mutta käyttäytyisikö se näin johdonmukaisesti?
Yks juttu mikä pitäisi tehdä on mitata moottorin käydessä maf:n arvot mutta mulla ei ollut sopivia hyppylankoja anturin ja liittimen väliin. Maf:n anturin johdot oli niin happamat että niihin piti uusia pätkät väliin, vähän pelottaa tuon kierrettävän liittimen sisällä olevat johdot vuotaako ne läpi tjs. Onhan tossa vielä sekin mahdollisuus että vika on itse hfm -boxissa tai sen moninapaliittimissä, toivottavasti ei kuitenkaan... $$$

Tulipa sekavaa tekstiä, jos tulee jotain vinkkejä asian suhteen niin kertokaa, muuten taidan jo uuden maf:n tilata kun en muutakaan enää keksi..

edit: otsikkoa korjattu
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Asiaan liittyen, kaivoin netistä pierburgin vastaavan mittarin jonka pitäs käydä myös bensamekkeriin. 220E originaali mittari on jotain +400e ja pierburg noin 85e. Pierburg osanumero: 7.22684.07.0

edit: kunhan korvaavan osan sopivuus varmistuu niin päivitän tietoa tähän topiciin
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

jeesatkaa miestä alamäessä ettei tarvitse avautua kehityspalstalla! :wink:

Koska korvaava pierburg vaatii johtosarjan liittimen vaihtamisen toisenlaiseksi mä tartiisin nyt henkistä vahvistusta kytkiksen tulkinnoille etten polta ecua / uutta maf anturia heti kättelyssä.

Kädessä on 220E:n maf anturin liitin, pyöreä sellainen.

Pinnit:
1 -> eculle liitin 2, pin 5 singaalijännite (idle arvo 1.1v)
4 -> Maa?!
2 -> overvoltage relay, täytyy olla +12v?!
5 -> eculle liitin 2, pin 27 mikätämäon? referenssijännite +5v vaiko ei mitään?

Pinnit 1 ja 4 on aikas varmoja, kakkonen on mielestäni pakko olla virta (testattavissa nykyisestä aika helposti). Vitonen on mulle hepreaa, referenssijännite on mun vahva veikkaus.

Kiitti jeesistä jos joku viitsis joutessaan tuota mulkasta käytettävissään olevista lähteistä..!

EDIT: Taitaa kaikki olla nokisutareita kun joutuu monologina vetämään tätä ongelmaa :lol: Mitattu seuraavaa:

Virta päällä
1 -> 7.37v
4 -> maihin
2 -> 12.2v
5 -> maihin

Käynnissä
1-> 9.2v (ei muutu kierroksien mukaan mihinkään, pitäs olla 1.1v)
4 -> maihin
2 -> 14.15v
5 -> maihin

Latausjännite on 14.17v joten laturi tuottaa ihan oikeaa jännitettä.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Vika on nyt korjattu! Vika oli ilmamassamittarissa joten johtopäätös auton käyttäytymisen, mittaustulosten yms. mukaan oli aivan oikea. Pierburgin mittaria tosin en laittanut, tämän mittarin näennäinen sopivuus on vain yhteensattumaa ja sen varmistamiseen sain apua vehon teknisestä neuvonnasta. Kiitos veholle palvelusta mikä ei suoranaisesti heille tuottanut penniäkään.
Uusi boschin mittari maksoi 340e mikä on aika suolainen hinta mutta ONNEKSI se vika oli siinä eikä hfm -ohjainlaitteessa. Moottori käy nyt paljon tasaisemmin kierroksilla, on huomattavasti kierrosherkempi kuin aikaisemmin. MAF -vian oireiksi olen jostain lukenutkin moottorin tahmaisuuden mutta en uskonut sen olevan noin selvää vapaasti hengittävässä moottorissa. Nyt kulkee mese taas niinkuin pitää, vaikutusta menohaluihin on ollut. Toivottavasti tästä on hyötyä muille samaan ongelmaan mahd. törmääville, laitetaan muutama hakusana perään niin löytyy ehkä vielä vuoden päästä täältä jostain...

hfm maf ilmamassamittari johtosarja tyhjäkäynti 220e e220 m111
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Mitenkäs irroitit tuon Maffin liittimen, pitäisikö sen renkaan siinä päällä pyörähtää hieman? Tuntui olevan melko tiukka, joten en uskaltanut kylmää muovia kovin reilusti vääntää :oops: Mesen anturissa on ilmeisesti jonkinlainen lukitus, toisin kuin VAGin vastaavassa.

Mulla kuulostaa täyskiihdytyksessä siltä että kone pätkisi hieman isoilla kieroksilla ja useampana aamuna on käynyt niin ettei täyskaasulla ole tapahtunut mitään, mutta vajaalla kaasulla on kuitenkin kiihtynyt ihan kohtalaisesti.. ei kuitenkaan niin kuin pitäisi.

VAG turbossa oli aikoinaan saman tyyppistä vikaa, eli täyskaasukiihdytyksessä auto pudotti ahdot pois ja takas ne tulivat kun käytti virran pois. Mese tosin palauttaa tehot sitten kun siltä itestä siltä tuntuu.. vai voiskohan johtua vain yöpakkasista ja siitä ettei autoa tule pidettyä enää johdon nokassa tai tallissa :roll: :oops:

Mulla lukee tuossa Mesen maffin putkessa koodit MB 000 094 00 48 / Bosch 0 280 217 100 ja entisestä autosta on jäänyt hyllyyn Pierburgin 7.22684.07.0. Ei vain taida käydä tähän, vaikka MB tarvikeosa onkin :roll:

Niin, asiaan.. miten Mesen vikamuisti saadaan luettua? Itselläni W202 C230K ´96
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juha kirjoitti:Vika on nyt korjattu! Vika oli ilmamassamittarissa...
Oletko jo tehnyt ruumiinavauksen vanhalla mafi:lle, eli löytyykö sieltä esimerkiksi poikki palanut anturilanka tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

veskola kirjoitti:
juha kirjoitti:Vika on nyt korjattu! Vika oli ilmamassamittarissa...
Oletko jo tehnyt ruumiinavauksen vanhalla mafi:lle, eli löytyykö sieltä esimerkiksi poikki palanut anturilanka tjms.
juu, löin halki juurikin katsoakseni mitä se on syöny. Eipä siinä ollut mitään mitä paljain silmin olisi erottanut, ei edes likaa?! Tosi herkästi muuten katkeaa se filmiosa mihin vastuslangat on ikäänkuin laminoitu päälle. Materiaali on keraamista eli erittäin haurasta. Tiedä sitten hajosiko vanhuuttaan mutta nyt ainakin pelaa, tosin kaikista vikakoodeista en päässyt vielä eroon :roll: Hall -anturista tulee koodia koko ajan, se täytys varmaan vielä vaihtaa mutta koska mitään käyntiin vaikuttavaa en ole havainnut niin olkoon toistaiseksi...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18114
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"miten Mesen vikamuisti saadaan luettua?"

Testerillä, vaikka Bosch.
wiimax.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

dealer kirjoitti:"miten Mesen vikamuisti saadaan luettua?"

Testerillä, vaikka Bosch.
Mä tein oman testerin:

Kuva

Tolla saa purettua koodit ja nollattua ne. Ei ole kaunis mutta toimii.. Katkaisijasta kun painaa pari sekuntia niin yksi väläys kertoo että muisti on tyhjä. Mahdolliset vikakoodit tulee laskea väläysten määrästä ja jokaisen koodin jälkeen koodin voi joko nollata painamalla napista 8s tai siirtyä seuraavaan koodiin painamalla 2s. Kun sama koodi tulee uudestaan (mikäli ei ole niitä nollannut) tietää että vikamuisti on luettu kokonaisuudessaan.

HFM:n oppimien perusarvojen nollaus käy siten että vikamuistin ollessa tyhjä (yksi väläys) painetaan katkaisijaa noin 8s, katkaistaan sytytysvirta ja vartutaan 2s, virta päälle ja odotetaan 10s ennen starttausta. Tämä kaikki siis tuolla kotitekoisella virityksellä :D

Ohjeet tuohon koodin purkuviritykseen löytyy täältä : http://members.aol.com/ajdalton7/ledtool.jpg
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

juha kirjoitti: Hall -anturista tulee koodia koko ajan, se täytys varmaan vielä vaihtaa mutta koska mitään käyntiin vaikuttavaa en ole havainnut niin olkoon toistaiseksi...
Tuossa lienee parikin Hall-anturia. Yhden pimeneminen ei keskeytä matkantekoa vaan sen toiminta voidaan jotenkuten hoitaa toisella. Tästä tulee sitten vikakoodi mutta matka jatkuu.
So long, and thanks for all the fish
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Ohjeet tuohon koodin purkuviritykseen löytyy täältä : http://members.aol.com/ajdalton7/ledtool.jpg
Täsmääkö nuo pinnien numerot myös pyöreään liittimeen?
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

MaQe kirjoitti:
Ohjeet tuohon koodin purkuviritykseen löytyy täältä : http://members.aol.com/ajdalton7/ledtool.jpg
Täsmääkö nuo pinnien numerot myös pyöreään liittimeen?
Ei, mutta mulla on kytkiskuva pyöreää liitintä varten, laita email osoite niin mailaan pdf -kuvan sulle.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Vastaa Viestiin