W124 ABS vika
W124 ABS vika
Eli ABS vikaa on autossa: Ja auto on w124 200d vm.90
Tähän mennessä todettua:
- ABS valo palanut ja lamppu vaihdettu valo palaa koko ajan.
- Ylijännitesuojan sulake ehjä
- Kiristetty kummatkin etupyörän laakerit, valo palaa enää ajoittain, mutta poljin silti yliherkkä ja ABS toimii alle neljänkympin vauhdissa yliherkästi.
- Yritin mitata etupyörien anturien liittimistä anturien toimivuutta. eli nostin pyörän tunkilla ylös. Pyöritin pyörää ja yritin mitata yleismittarilla vastusta, mutta mitään pulssia ei ollut havaittavissa vain vastus säilyi samana koko ajan. arvona n.1350tms.
Missä siis on vikaa kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan.
Vai onko molemmat etuanturin johdot poikki?
Vai enkö osaa mitata vastusta oikein?
Tähän mennessä todettua:
- ABS valo palanut ja lamppu vaihdettu valo palaa koko ajan.
- Ylijännitesuojan sulake ehjä
- Kiristetty kummatkin etupyörän laakerit, valo palaa enää ajoittain, mutta poljin silti yliherkkä ja ABS toimii alle neljänkympin vauhdissa yliherkästi.
- Yritin mitata etupyörien anturien liittimistä anturien toimivuutta. eli nostin pyörän tunkilla ylös. Pyöritin pyörää ja yritin mitata yleismittarilla vastusta, mutta mitään pulssia ei ollut havaittavissa vain vastus säilyi samana koko ajan. arvona n.1350tms.
Missä siis on vikaa kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan.
Vai onko molemmat etuanturin johdot poikki?
Vai enkö osaa mitata vastusta oikein?
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Hyvä topiikki. Millä anturin kunnon voi todeta luotettavasti?
Onko muuten takapyörissä ABS-anturit? Yritin omastani etsiä eilen, kun vaihdoin pyöriä, mutta en ainakaan löytänyt. Säätääkö ABS takapyörien jarrupaineita etupyörien mukaan, vai kuinka homma tapahtuu?
Onko muuten takapyörissä ABS-anturit? Yritin omastani etsiä eilen, kun vaihdoin pyöriä, mutta en ainakaan löytänyt. Säätääkö ABS takapyörien jarrupaineita etupyörien mukaan, vai kuinka homma tapahtuu?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Pyörimisantureissa on vain käämi magneetin ympärillä eli vastus pysyy koko ajan samana. Vastuksen pitäis olla muistaakseni 1000 ohmin paikkeilla.'
Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.
Takapään anturi on perämurikassa ja sen vastus on luokkaa 700 ohmia.
Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.
Takapään anturi on perämurikassa ja sen vastus on luokkaa 700 ohmia.
E 290TDT Avantgarde
Tuli tarkistettua ja sieltähän se ABS-anturi löytyi takamurikan repsikan puoleiselta sivulta. Samalla ehkä selvisi kiusallinen ongelma, joka on vaivannut jonkin aikaa.
ABS:n merkkivalo on palanut ja sammunut ajoittain. Samoin on temppuillut ASD.
Syynä oli, toivon mukaan, juuri tuo banjossa oleva anturi. Jossain vaiheessa se on saanut tällin ja anturista lähtevä johto oli hiukan kuoriutunut. Kun rassasin sitä, niin sen jälkeen ABS toimii (kokeiltu jarruttamalla hiekalla) ja ASD valo sammui nollauksen jälkeen. Ainakin aamuinen työmatka sujui ilman ko. merkkivaloja.
Niin, tuo ASD:n nollaus. En tiedä onko oikea tapa, mutta nappasin akun miinusjohdon hetkeksi irti ja sain ASD:n valon sammumaan. Ja pysyi sammuksissa myös ajon aikana.
Jos järkeilin oikein, niin ABS:n anturivika vaikuttaa myös ASD:n toimintaan. Jos takapään anturi on pelistä pois, niin tuskin toiminta voi olla normaalia. Eikös ASD haistele etu- ja takapyörien pyörimisnopeuden eroa juuri ABS-anturien avulla?
ABS:n merkkivalo on palanut ja sammunut ajoittain. Samoin on temppuillut ASD.
Syynä oli, toivon mukaan, juuri tuo banjossa oleva anturi. Jossain vaiheessa se on saanut tällin ja anturista lähtevä johto oli hiukan kuoriutunut. Kun rassasin sitä, niin sen jälkeen ABS toimii (kokeiltu jarruttamalla hiekalla) ja ASD valo sammui nollauksen jälkeen. Ainakin aamuinen työmatka sujui ilman ko. merkkivaloja.
Niin, tuo ASD:n nollaus. En tiedä onko oikea tapa, mutta nappasin akun miinusjohdon hetkeksi irti ja sain ASD:n valon sammumaan. Ja pysyi sammuksissa myös ajon aikana.
Jos järkeilin oikein, niin ABS:n anturivika vaikuttaa myös ASD:n toimintaan. Jos takapään anturi on pelistä pois, niin tuskin toiminta voi olla normaalia. Eikös ASD haistele etu- ja takapyörien pyörimisnopeuden eroa juuri ABS-anturien avulla?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Aivan oikein järkeilit.spede10 kirjoitti: Jos järkeilin oikein, niin ABS:n anturivika vaikuttaa myös ASD:n toimintaan. Jos takapään anturi on pelistä pois, niin tuskin toiminta voi olla normaalia. Eikös ASD haistele etu- ja takapyörien pyörimisnopeuden eroa juuri ABS-anturien avulla?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No Abs vika jatkuu.....
Eli nyt on vaihdettu kummatkin etupyörän laakerit, putsattu anturit ja hammastukset navoissakin on putsattu puhtaiksi.
Nyt vian esiintyminen on tullut sellaiseksi, että joka kolmas kerta ajaessa syttyy valo palamaan.
Vastus kummassakin anturissa on noin 1950ohm. Eli vastus on ilmeisesti liian suuri?
Voisiko kummassakin anturissa olla johto osittain poikki?
Eli nyt on vaihdettu kummatkin etupyörän laakerit, putsattu anturit ja hammastukset navoissakin on putsattu puhtaiksi.
Nyt vian esiintyminen on tullut sellaiseksi, että joka kolmas kerta ajaessa syttyy valo palamaan.
Vastus kummassakin anturissa on noin 1950ohm. Eli vastus on ilmeisesti liian suuri?
Voisiko kummassakin anturissa olla johto osittain poikki?
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
antureista
antureita kannattaa tosiaan puhdistella, jos alkaa näyttää niin kuin tässä:
http://www.geocities.com/s6024t2001/pics/w124/
ja sieltä se abs_anturi...
ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.
t. Jere
http://www.geocities.com/s6024t2001/pics/w124/
ja sieltä se abs_anturi...
ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.
t. Jere
Viimeksi muokannut jere, Ke 01.09.2004 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abs
Mulla oli juurikin sama ilmiö että pikkuvauhdissa abs jurnautteli yhtenään.
Laittamista löytyi kun vein autosähkökorjaamoon:
Anturinjohdot eteen uusittiin(Venetmäeltä ostettuihin käytettyihin,tosin.Hullun hommaa,sanoo moni,mutta oli sen verran kallis remppa kaikkinensa että mielelläni otin riskin ja tyydyin puolet halvempiin käytettyihin!).
Lisäksi ohjausyksikkö vaihdettiin ja johtosarjakin(en tarkoita anturin johtoja).. oli aivan kypsää kauraa(=hapettuneet kelvottomiksi).
Että kohteita voi olla muutamakin mistä vikaa hakea.
Myös rempan jälkeen on ollut vaivoja:alkutalvesta merkkivalo paloi parin viikon ajan.Niin hölmöltä kuin kuulostaakin niin satunnaiset vaivat(muutaman kerran puolen vuoden sisällä) sen jälkeen on poistuneet aina auton pesun jälkeen.
Nyt valo paloi taas pitkästä aikaa noin viikon aina ajettaessa mutta vaiva on jälleen hävinnyt.Liekö kosteudella tekemistä?Tai onko jotain katkosta joka esiintyy vaikka sen jälkeen kun on ajanut kuoppaisella tiellä?
Laittamista löytyi kun vein autosähkökorjaamoon:
Anturinjohdot eteen uusittiin(Venetmäeltä ostettuihin käytettyihin,tosin.Hullun hommaa,sanoo moni,mutta oli sen verran kallis remppa kaikkinensa että mielelläni otin riskin ja tyydyin puolet halvempiin käytettyihin!).
Lisäksi ohjausyksikkö vaihdettiin ja johtosarjakin(en tarkoita anturin johtoja).. oli aivan kypsää kauraa(=hapettuneet kelvottomiksi).
Että kohteita voi olla muutamakin mistä vikaa hakea.
Myös rempan jälkeen on ollut vaivoja:alkutalvesta merkkivalo paloi parin viikon ajan.Niin hölmöltä kuin kuulostaakin niin satunnaiset vaivat(muutaman kerran puolen vuoden sisällä) sen jälkeen on poistuneet aina auton pesun jälkeen.
Nyt valo paloi taas pitkästä aikaa noin viikon aina ajettaessa mutta vaiva on jälleen hävinnyt.Liekö kosteudella tekemistä?Tai onko jotain katkosta joka esiintyy vaikka sen jälkeen kun on ajanut kuoppaisella tiellä?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Enpä uskoisi, mikäli siellä on vikaa johdoissa niin vastus on nolla (oikosulku) tai ääretön (katkos). Tuo absoluuttinen käämin vastusarvo ei ole varmaankaan kauhean tarkka, tietysti käämi voi olla palanut, jolloin se muuttuu joksikin muuksi mutta mikäpä sen nyt olisi polttanut. Varmasti käämin resistanssit eri vuosimalleilla eroavat toisistaa...lisäksi tuohon vaikuttaa se millä mittaa, eli se elektroniikka roikkuu siinä mitattavassa anturissa kiinni ja aiheuttaa mittavirhettä.lai kirjoitti:No Abs vika jatkuu.....
Eli nyt on vaihdettu kummatkin etupyörän laakerit, putsattu anturit ja hammastukset navoissakin on putsattu puhtaiksi.
Nyt vian esiintyminen on tullut sellaiseksi, että joka kolmas kerta ajaessa syttyy valo palamaan.
Vastus kummassakin anturissa on noin 1950ohm. Eli vastus on ilmeisesti liian suuri?
Voisiko kummassakin anturissa olla johto osittain poikki?
Enemmin etsisin vikaa siitä mikä anheittaa pulseja anturille (käämille) eli sen paskaisuudesta ja sen jälkeen sieltä minne nuo anturin piuhat on vedetty. Hankalaa kaikenkaikkiaan, kun ei sullakaan varmasti ole skooppia käytössä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Omakohtaisesti koettua:
vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.
Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.
ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.
/Jo vain
vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.
Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.
ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.
/Jo vain
300 SE
tämän tiedon pitäisi olla autenttista.lai kirjoitti:No Abs vika jatkuu.....
Eli nyt on vaihdettu kummatkin etupyörän laakerit, putsattu anturit ja hammastukset navoissakin on putsattu puhtaiksi.
Nyt vian esiintyminen on tullut sellaiseksi, että joka kolmas kerta ajaessa syttyy valo palamaan.
Vastus kummassakin anturissa on noin 1950ohm. Eli vastus on ilmeisesti liian suuri?
Voisiko kummassakin anturissa olla johto osittain poikki?
etu vasen / oikea anturi 0.85 - 2.3 K.ohmia
taka anturi 0.6 - 1.6 K.ohmia
terveisin jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Vika korjattu
No niin nyt on sitten vika korjattu. Ostin kumpaankin etupyörään uudet anturit. Vika korjaantui sillä. Vika oli itse asiassa siinä, että mittasin anturin vastuksen väärästä liittimestä eli siitä joka jatkaa matkaansa ABS yksikköön. Anturiin menevä johto oli poikki ja ei antanut mitään lukemaa kun mittasin sitä autosta irti otettuna. Tyhmästä päästä saa kärsiä koko ruumis.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87