50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäiskunto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäiskunto

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Allekirjoituksen mukainen auto. (ei siis se Väykky :D )

Tulossa lisää kuvia jahka kerkeen ottamaan: Lisätty kuvia 6.6.2014.

Viimeisenä museorekisteriin juuri mennyt kuva.

Auto on täysin alkuperäinen. Pakoputken takapönttö on vaihdettu ja tulpat jonkun kerran. Ja akku toki myös.

Ainoa ruostekohta autossa on alkuperäisen pikiakun vuodon takia pintaruosteessa oleva akkuteline. On myös jokunen kivenhakkaama, joissa on tietystikin pieni pintaruoste. Kooltaan tulitikun kärjen kokoisia n. 10 kpl siellä täällä. Muilta osin täysin virheetön. Alusta ja kotelot on suojattu joskus 90 -luvulla.

"Autolla ei ole koskaan ajettu talvisin. Siihen ei ole edes hankittu koskaan talvirenkaita." Korjaus 5.9.2014: Löytyipäs kuitenkin talvirenkaat. Ilmeiesti ajettukin yhtenä talvena. Löyty ladosta, vanteet ruosteessa. Renkaat otettu pois vanteilta ja vanteet hyödynnetty uusiin Misukoihin. Hiekkapuhallettu ja maalattu. Nyt käytössä usien Misukoiden kera. Alkuperäinen setti vanteet ja 50v. vanhat Misukat taltiotu ja samoin nuo talvirenkaat.

Säilytys tallissa, jossa lämpö aina plussalla, muttei liian kuuma (10 - 15 astetta).

Alkuperäistä, vaikkei millään uskoisi:
- Renkaat (siis vm. 64 Michelin X!)
- Kaikki lasit, kumiosat, verhous, tiivisteet, jne...
- Maalipinta täysin alkuperäinen. Edes kiveniskemiä ei ole fiksailtu.
- Kaikki toimii, esim. radio, tuuletin, lämmitin, pyyhkijät, jne... Hmm... tossahan ne "lisävarusteet" melkein olikin :D

Teknistä tietoa:
- Kone: rivi -6 bensa, 2 kaasutinta, 110 hp / 5000 rpm, 99 okt + lyijy-lisäaine vaatimus.
- Huippunopeus 165 km/h
- Rattivaihde 4 eteen + pakki

Lisää teknistä tietoa:
- 2195 cm3 ( 133.9 cu-in ), 12 Valves
- Sylinteri, isku: 80.00 x 72.80 mm ( 3.15 x 2.83 inches)
- Vääntö: 172.0 Nm (126 lb.ft)
- Kaasuttimet: 2 kpl Zenith 35/40 INAT
- Automaattiryyppy lämpötilatunnistimella
- Kiihtyvyys 0-100: 15 sek
- Pituus: 487,5 cm ( 191,93 inches ) (pidempi kun W210 väykky)
- Leveys: 179,5 cm ( 70,67 inches )
- Jarrut: Edessä levyt (W111 / 1961 alkaen oli ensimmäinen MB, jossa levyjarrut), takana rummut.

Vielä lisää teknistä tietoa:
- Omapaino: 1420 kg
- Kantavuus: 540 kg
- Max. kokonaispaino 1960 kg
- Korkeus: 150 cm
- Akseliväli: 275 cm

Teoreettiset max. nopeudet vaihteilla:
- 1: 41 km/h
- 2: 74 km/h
- 3: 110 km/h
- 4: 168 km/h

Polttoaineen kulutus:
- Maantie 8.8-11.3 l/100km
- Kaupunki 11.8-15.1 l/100km
- Yhdistetty: 11,3 l/100km

Lisää tietoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W111" onclick="window.open(this.href);return false;
.
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jukka-tre, Pe 05.09.2014 10:13. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään musta siipiässä on katseet pysäyttävä ilmestys. 50 vuotta sitten se oli aika ilmestys myöskin, vaikka muotoilultaan jo vanhanaikainen vrt jenkkeihin tai muihin euroihin. Mutta mersussa oli sitä jotain mitä metri-fordit taikka isot jopa K-A-D-opelit ei pystyneet tarjoamaan.

Vuosimalli on juuri se oikea :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Harvinaista, että Härmässä on moinen säilynyt pumpulissa. Kerro ihmeessä lisää auton historiasta!
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

karra kirjoitti:Tänään musta siipiässä on katseet pysäyttävä ilmestys. 50 vuotta sitten se oli aika ilmestys myöskin, vaikka muotoilultaan jo vanhanaikainen vrt jenkkeihin tai muihin euroihin. Mutta mersussa oli sitä jotain mitä metri-fordit taikka isot jopa K-A-D-opelit ei pystyneet tarjoamaan.

Vuosimalli on juuri se oikea :D
Kyllä se näin on. Tuossa on jotain sellaista, joka tekee ajamisesta juhlan tuntua. Tuo koristeellisuus ja korin muodot nostaa arjen yläpuolelle aivan totaalisesti.

Ja kone / koneen ääni on aivan huikea. 2 kaasaria ja rivi-6 on jotenkin hienosti soiva yhdistelmä. Toki rivi-6 on muutenkin hieno kone monellakin tapaa kun on luonnostaan tasapainossa. Käynti on kun kellon.

Vääntö koneessa on mahtava. Taitaa olla jotakuinkin parasta ajamisen nautintoa nostaa kytkintä paikaltaan lähtiessä ja kuunnella tuon kutoskoneen kampeevan auton liikkeelle ilman sen kummempaa ihmettelyä ja abaut tyhjäkäynnillä. Pieni kierrosten lasku ja matala murina säestää matkaan lähtöä. On se huikea, todella on. Sitten siitä kiihdyttämään vauhtia ja koneen sointi on musiikkia korville. Vaihteita ylöspäin ja sopivan ajoissa kun vaihtaa niin tuo vääntö luo mukavan helpon vauhdin kiihtymisen.

Se on kyllä kumma, että jo noin kauan sitten tämä homma on osattu noin hienosti rakentaa.

No V8 -miehet voi olla olla toista mieltä, mutta minusta tämä on todella hieno.
Viimeksi muokannut jukka-tre, To 05.06.2014 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Andreas kirjoitti:Harvinaista, että Härmässä on moinen säilynyt pumpulissa. Kerro ihmeessä lisää auton historiasta!
Suvussa ollut alusta asti. Alkuperäinen Suomi-auto.

"Talvirenkaita ei ole ikinä edes ostettu." 5.9.2014: väärä tieto. kts. etusivu myös. Talvirenkaat on. Mutta käytännössä ajettu vaan kesäisin.

Ja joskus ehkä 20 vuotta sitten viimestään kaikki tajusi, että tämä on niin hieno, että se pitää säilyttää. Joten lämpimässä tallissa + pikkasen kesä-ajoa.

Käytetään juhlatilaisuuksissa ja silloin tällöin sopivan kelin tullen pikku fiilistelyä. Ei tulis kuuloonkaan ajaa sateella tai liian kuumalla auringon paisteella. Paitsi jos on häät sateella, niin sitten ne on. Sillon jokanen vesipisara kun tohon putoaa niin kirpasee... Mutta kyllähän se nyt vettä kestää. Täydellinen ruostesuojaus on. Eikä aurinkokaan nyt ihan hetkessä kumiosia haperra. Kun ei ole tähänkään mennessä...
Viimeksi muokannut jukka-tre, Pe 05.09.2014 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja paloviita »

On kyllä uskomattoman hieno peli! Ja samaa mieltä kuutosen käynnistä 8)

Kuinka vähän on kilometrejä, kun on alkuperäiset renkaatkin vielä alla?

(...ja minä kun luulin, että mun -79 jytäjammun orkkisrenkaat olis vanhat :oops: )
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Komea on. Voisiko ajatella, että auton ajonautinto paranisi, jos siihen vaihtaisi uudet vanhanmalliset renkaat? Orkkikset tietenkin toisilla vanteilla säilyttäen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Kilsat ja renkaat

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

RE Paloviita: Kilsoja on 83 000 ja rapiat päälle. Varmaankin abaut 80 000 on ajettu ensimmäisen 15 vuoden aikana. Sen jälkeen kesällä ulkoilutettu lyhyitä matkoja.

RE: Timo L: Toi renkaiden vaihto uusiin ja vanhojen säilytys sitten alkuperäisinä on muuten valtavan hieno idea. Tällä konstin niitä ei tule kulutettua loppuun ja uusilla renkailla olisi kuitenkin parempi mielenrauha. Ei tarvitsisi niin paljon pelätä puhkeamistakaan.

Mistähän tohon sais renkaita? Ehkä koko setti vois olla fiksu: uudet vanteet + renkaat. Ei tarvitsisi lähtetä noita vanhoja renkaita irrotteleen, rikkuu vielä.
Viimeksi muokannut jukka-tre, Pe 06.06.2014 17:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Kuvia lisätty...

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kuvia lisätty...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://www.vammalanrengaspalvelu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo lienee lähinnä sinua, ja on erikoistunut harrasterenkaisiin. Vanteita Venetmäeltä itse kunnostaen? eBayssa varmaan löytyy uusiakin, unohtamatta Classic Centeriä. Onhan näitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja karra »

Pave Maijasen W111 mersuun laitettiin Maxxis MA-1 valkosivut 165/80 R13 ja on olleet hyvät. En saa auki noita ebayn ilmoituksia mutta tuossa on 155 ja 165 leveänä:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Max ... cat=131090" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Hieno on. Erittäin hieno.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja unski »

Todella hieno "Pirssi". Jotenkin tulee mieleen, että eikö tuohon nyt pitäisi laittaa alkuperäiset renkaat. Michelin X on vielä tuotannossa...ihan alkuperäisenä. Vähän saattaa tuntua kalliilta, mutta ainakin minusta antaisi pikantin yksityiskohdan, kun kertoo: "alkuperäisiä renkaitakin saa vielä, ostin juuri" :)

Alkuperäisen tyylisiä "pikikansi" akkujakin saa vielä, niin saisi konehuoneestakin ihan originaalihenkisen.

http://www.michelinclassic.com/en/Classic-Tyre-range/X" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rs ... p=D-117975" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

unski kirjoitti:Todella hieno "Pirssi". Jotenkin tulee mieleen, että eikö tuohon nyt pitäisi laittaa alkuperäiset renkaat. Michelin X on vielä tuotannossa...ihan alkuperäisenä. Vähän saattaa tuntua kalliilta, mutta ainakin minusta antaisi pikantin yksityiskohdan, kun kertoo: "alkuperäisiä renkaitakin saa vielä, ostin juuri" :)

Alkuperäisen tyylisiä "pikikansi" akkujakin saa vielä, niin saisi konehuoneestakin ihan originaalihenkisen.

http://www.michelinclassic.com/en/Classic-Tyre-range/X" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rs ... p=D-117975" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
Hyviä vinkkejä! Kiitos!

Valkosivurenkaat kyllä väkisten houkuttaa. Siinä olis kyllä tohon säväys. Toki alkuperäiset uudet myös on isosti vaihtoehto. Katellaan ja naatitaan...
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ke 11.06.2014 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

karra kirjoitti:Pave Maijasen W111 mersuun laitettiin Maxxis MA-1 valkosivut 165/80 R13 ja on olleet hyvät. En saa auki noita ebayn ilmoituksia mutta tuossa on 155 ja 165 leveänä:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Max ... cat=131090" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto on hieman "hontelon" oloinen noin kapeilla renkailla. Näin nykypäivänä kattellen. Näkyy löytyvän noita Maxxis renkaita myös 175 ja 185 leveänä. Ne vois hieman tukevoittaa auton ilmettä. Toki eihän nyt ole tarkoitus alkaa tätä jotenkin tuunaan, vaan alkuperäisenä säilytyshän se on pointti. Mutta jos alkuperäiset renkaat ja vanteet on tallessa, niin toisaalta kiinnostaisi hieman fiilistellä, mikä olis esim. 185 leveillä valkosivuilla meininki. Ainakin käsivoimat kasvais, kun tehostinta ei ole! :D
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ti 10.06.2014 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Kilsat ja renkaat

Viesti Kirjoittaja RH »

jukka-tre kirjoitti: RE: Timo L: Toi renkaiden vaihto uusiin ja vanhojen säilytys sitten alkuperäisinä on muuten valtavan hieno idea. Tällä konstin niitä ei tule kulutettua loppuun
Ei niitä misukan äksiä saa ajamalla loppuun, ainakaan noilla suorittein. isäpappa aina muistaa kertoa paremmista ajoista 60-70-luvuilta, kun misukan kesärenkaillakin (äksät) ajettiin yli 100tkm :shock:
Mutta itse aiheeseen eli autoon: Hattua korkealle! :clap:
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Mikäs vaha olis nyt paras tohon alkuperäiseen 50v. vanhaan maalipintaan?

Olen koittanut mahdollisimman vähällä koskemisella ja aineilla pärjätä. Viimeset 10v. ainoastaan puhtaalla vedellä kastellulla rätillä pyyhintä. Ei muuta. Mutta eihän toi ole päässyt likaiseksi, kun ei ole ajettu sadesäällä. Ja tallissa pidempään ollessa on kevytpeite päällä. Ei tule pölykerrosta sitten. Autoa ulkoilutetaan jotain 10 päivää per vuosi.

Mutta löytyiskö jokin vaha, josta olisi hyötyä? Onko järkeä vahata, jos autolla ajetaan näin vähän?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
eki125
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 16.10.2006 18:56
Paikkakunta: oulu

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja eki125 »

Terve! Hieno on peli,itsellä on juuri samanlainen,vuosimalli,sisusta ja tekniikka,väri eri.Vanteista,laitoin MB;een 14tuumaiset Baroc-vanteet,lisävarusteenna saanut jokus 70-luvulla,sopivat hyvin maillin ja kulku parani.kaari listat lienee lisävaruste.bensan lisäaineesta,itse en ole käyttänyt pariin kesään,en ole huomannut mitään vaikutusta,jostain luin että sotien jälkeen valmistetut moottorit ei sitä tarvitse,mikä lienee totuus? hyviä kilometreja! tv;eki
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Taidan päätyä alkuperäisiin Michelin X 13 tuuman renkaisiin. Niitä näkyy saavan Vammalan rengaspalvelusta. Vahvistivat sieltä, että varastosta löytyy. Sisäkumit tarvitaan. Toi on hyvä toisaalta, koska ilma pysyy paremmin talven yli seisoessa.

Vaakakupissa kuitenkin painaa eniten, että pidetään alkuperäisenä ennemmin kun yritetään mitään muuta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
pasi p
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 01.07.2009 15:30
Paikkakunta: tuusula
Viesti:

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja pasi p »

Vau mikä auto. Mulla tuli sellainen fiilis et uskaltaisiko tuollaiseen edes koskea. Mut hei ajettavaksi autot on tehty.
Pasi P
-71 230 long, -95 CE 320/24
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pasi p kirjoitti:Vau mikä auto. Mulla tuli sellainen fiilis et uskaltaisiko tuollaiseen edes koskea. Mut hei ajettavaksi autot on tehty.
Huhhuh joo... Samoja fiiliksiä on. Se on melko jänskää polkasta tolla keskustan ruuhkaan... Mutta kuten sanot niin ajettavaksi on tehty. Vaatii jonkun verran säännöllistä käyttöä, että pysyy ajokunnossa. Esim. jarrut jumii, jos on paikallaan liian pitkään. Jokusen tuhatta kilsaa oon tolla ajellu. Tänä kesänä alkaa olla 500 km kasassa. Hienoa kyytiä on. Mutta varjopuolena koko aika on silmät tapilla jokaista mahdollista törmäystä ennakoiden...

Koitan tänä kesänä saada aikaiseksi viedä ainakin kerran Tampereella Mustalahteen keskiviikon museoauto-miittiin. Sitten olis tarkoitus osallistua 9.8. ajettavaan Näsijärvi -ajoon. On 50v. juhlavuosi, kuten autollakin!

http://www.tammob.fi/yhdistys.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jukka-tre kirjoitti:Taidan päätyä alkuperäisiin Michelin X 13 tuuman renkaisiin. Niitä näkyy saavan Vammalan rengaspalvelusta. Vahvistivat sieltä, että varastosta löytyy. Sisäkumit tarvitaan. Toi on hyvä toisaalta, koska ilma pysyy paremmin talven yli seisoessa.

Vaakakupissa kuitenkin painaa eniten, että pidetään alkuperäisenä ennemmin kun yritetään mitään muuta.
Nyt on uudet Misukat alla! Täsmälleen samanlaiset on, kuin ne 50v. vanhat alkuperäiset. Alkuperäiset palveli 50 vuotta ja 5 päivää.

Voe pojaat, kyllä kelpaa ajella. Rengaspaine 2,3 kiloo kokeilin nyt aluksi. Tuntuis aika hyvältä.

Näillä ajellaankin sitten seuraavat 50 vuotta. Palataan aiheeseen 100v. juhlien tiimoilta :D

PS. Noissa moottorin kuvissa näkyy imutorvesta pakosarjan tiimoille menevä letku. Sen tarkoitus on ilmeisesti ollut estää kaasarin jäätyminen talvisaikaan. Otin sen pois, kun eihän tällä talvella ajella. Tuntuisi, että koneen teho ja kierrosherkkyys lisääntyi.

PS2. Näsijärvi-ajoissa käyty ja Mustalahdessa miitissä useamman kerran. Morjensta vaan kaikille tutuille!
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tämä on kyllä todella hieno! Moottori ei tosiaan tarvitse kuumaa imuilmaa kesäaikaan.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja paloviita »

jukka-tre kirjoitti: Mustalahdessa miitissä useamman kerran. Morjensta vaan kaikille tutuille!
Bongasin tämän kesällä Mustalahdessa, kun olin Tampereen suunnalla veneilemässä. Auto on livenäkin yhtä hieno kuin kuvissa!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja Havis »

On kyllä upeasti säilynyt ote suomihistoriaa. Olen melkein kateellinen :) Olispa mullakin joku vastaavassa kunnossa oleva AUTO.
jukka-tre kirjoitti:PS. Noissa moottorin kuvissa näkyy imutorvesta pakosarjan tiimoille menevä letku. Sen tarkoitus on ilmeisesti ollut estää kaasarin jäätyminen talvisaikaan. Otin sen pois, kun eihän tällä talvella ajella. Tuntuisi, että koneen teho ja kierrosherkkyys lisääntyi.
Joissakin autoissa homma oli toteuttu niin, että tuossa imupuolella oli kaksi imuilman ottoa, kesä- ja talvikäyttöön. Ja siinä putkien risteyskohdassa oli usein läppä, joko käsin käännettävä tai automaattisesti semmosen lämpöanturin (=vahatermostaatin?) kääntämänä. Melkein pakko siellä on jokin olla jolla ilmanottoreitti valitaan.

Jos W111:ssäkin on sama periaate, ja jos sun auton käynti parani talviputken irroituksella, voisi näin maallikkona päätellä, että sulla on joko se säätöläppä unohtunut talviasentoon, tai sit se automaattilämpöanturi on jumissa talvisennossa, tai sit vielä voi joko vipu olla irtipoikki / jumissa. Ja vielä voi olla sellainenkin mahdollisuus, että siellä kesäputkessa on tukos.

Yhtäkaikki, elämyksellisiä ja hyväntuulisia kilometrejä sekä autolle että kuljettajalle :)
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Havis kirjoitti:On kyllä upeasti säilynyt ote suomihistoriaa. Olen melkein kateellinen :) Olispa mullakin joku vastaavassa kunnossa oleva AUTO.

Joissakin autoissa homma oli toteuttu niin, että tuossa imupuolella oli kaksi imuilman ottoa, kesä- ja talvikäyttöön. Ja siinä putkien risteyskohdassa oli usein läppä, joko käsin käännettävä tai automaattisesti semmosen lämpöanturin (=vahatermostaatin?) kääntämänä. Melkein pakko siellä on jokin olla jolla ilmanottoreitti valitaan.

Jos W111:ssäkin on sama periaate, ja jos sun auton käynti parani talviputken irroituksella, voisi näin maallikkona päätellä, että sulla on joko se säätöläppä unohtunut talviasentoon, tai sit se automaattilämpöanturi on jumissa talvisennossa, tai sit vielä voi joko vipu olla irtipoikki / jumissa. Ja vielä voi olla sellainenkin mahdollisuus, että siellä kesäputkessa on tukos.

Yhtäkaikki, elämyksellisiä ja hyväntuulisia kilometrejä sekä autolle että kuljettajalle :)
Ei kantsi olla kateellinen. Mietipä miltä tuntuu ajelu esim. kaupungin ruuhkassa, kun muutaman sentin päässä koheltaa ties ketä, joista monille tämä on vain ja ainoastaan harmittava tientukko. Yksikin kolhu, jonka joutuis korjaan ja sitten tämä ei enää ole alkuperäinen. :(

Tossa ei ole mitään vipua / läppää. Tutkittu tarkkaan. Siihen on varmaan tehty ihan Suomi-paikallisesti-keksitty-viritys aikoinaan Vehon toimesta. Olen nähnyt -62 mallin vastaavan auton, jossa oli erillinen sivuhaara pakosarjan kyljestä. Näitä on siis ollut monia versioita.

Kiitoksia kannustuksesta:D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
strimari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 04.08.2014 18:30

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja strimari »

Ostin jokin aika sitten kokoliki samanlaisen 220 S vaunun, väri on musta ja iso osa listoista takalaatikossa. On vähän tölpön näköinen, ja olen haeskellut värikartoista ja liikenteestä oikena sävyistä harmaata.
Nyt, nämä kuvat nähtyäni olen astetta vakuuttuneempi että jopa sittenkin säilyttäisin värin mustana. Tuohan on aivan huikean hieno!

Vaikka omani on ollut kilvissä viimeksi vuonna 1991, oli siirtokilvissä 45 kilometrin kotimatka ihan silkkaa euforiaa kuutosen huminan säestämänä. Ajoin muuten koko matkan kertaakaan koskematta jarrupolkimeen, pari sanaa siitä ennakoivasta ajosta. Jarrutin vasta kotona konehallin lattialla, aika laihoin tuloksin.

Lisäsin tämän viestiketjun suosikkeihin että voi helposti palauttaa mieleen vision millainen oma ässä voi olla, siltä varalta että motivaatio jossain kohtaa notkahtaa..
" Mikä ristus on kun ei ahrista? "
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 50 v. juhlat kuvia / MB 220S / W111 / 1964 / alkuperäisk

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

strimari kirjoitti:Ostin jokin aika sitten kokoliki samanlaisen 220 S vaunun, väri on musta ja iso osa listoista takalaatikossa. On vähän tölpön näköinen, ja olen haeskellut värikartoista ja liikenteestä oikena sävyistä harmaata.
Nyt, nämä kuvat nähtyäni olen astetta vakuuttuneempi että jopa sittenkin säilyttäisin värin mustana. Tuohan on aivan huikean hieno!

Vaikka omani on ollut kilvissä viimeksi vuonna 1991, oli siirtokilvissä 45 kilometrin kotimatka ihan silkkaa euforiaa kuutosen huminan säestämänä. Ajoin muuten koko matkan kertaakaan koskematta jarrupolkimeen, pari sanaa siitä ennakoivasta ajosta. Jarrutin vasta kotona konehallin lattialla, aika laihoin tuloksin.

Lisäsin tämän viestiketjun suosikkeihin että voi helposti palauttaa mieleen vision millainen oma ässä voi olla, siltä varalta että motivaatio jossain kohtaa notkahtaa..
Musta on hieno väri harrasteautoon. Sehän on työläs, kun pienikin lika sotkee. Mutta puhtaana on hieno, niinkun näkyy. Ja näitähän nyt ei ajella sateella, joten putsaus ei ole niin iso homma. Arkiautona mulla on harmaa (brilliantsilver = hopea) Mersu. Se on aika optimi väri kesät-talvet. Suurinpiirtein kesän pölyjen ja talven suolakelien värinen... :D

Samat on fiilikset ajelusta. Kutosen teho ja äänet ja vanhan tekniikan yllättävän käyttökelpoinen toiminta on vaan niin hienoa. Sain säädettyä tyhjäkäynnin sopivan pienelle. Kaasarien välissä on tanko, jossa on säätöruuvi. Matalalla murinalla tyhjäkäynti kuulostaa huikean hienolta.

Jarruremontti tuli mullekin. Etusylinterit piti herkistellä ja taakse pantiin sitten lopulta kokonaan uudet sylinterit. Jarruputket kaikki kans uudet. Alkuperäisiä osia saa Mersulta Saksasta. Jossain vaiheessa oli laitettu silikoni-jarrunesteet ja ne tuhos paikat. Näissä ei parane käyttää, kun sen ajan tapaan ihan perus-jarrunesteitä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin