V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Tervehdyt kanssamersuilijat!
Paljon on ollun keskusteluja nokkaketjujen venymisistä eri moottoreissa.
Ajattelin sitten kertoilla nimenomaan tuosta V6 CDI:stä (om642.920).
Ostin ko moottorilla olevan auton (w211 facelift 2006) huhtikuussa ja heti kun raha voihtoi omistajaansa, aloin kiinnittämään yhä enemmissä määrin huomiota moottorista kuuluvaan rallatukseen. Autolla oli tuolloin ajettu 267tkm.
Nettifoorumeita aikani selattua aloin olla varma, että venynyt ketju siellä pitää metakkaa.
Päätin sitten viimein vaihdattaa nokkaketjun.
Tässäpä sitten vähän valokuvaa ketjunkiristäjästä joka näkyy öljyntäyttökorkista.
Ensimmäisessä kuvassa kiristäjä vanhalla ketjulla 274tkm ajettuna. Huom! Kiristäjä ei ole kireällä tuossa kohti. Jos konetta pyöritti käsin niin kiristäjä työntyi ulos entisestään. Kuitenkin voi huomata että kiristäjän männän liukupinta sieltä jo kiiltää.
Tässä sitten kuva samanlaisesta (ei oma auto) moottorista. Autolla oli vajaa 200tkm mittarissa.
Kyseisestä moottorista ei kuulunut mitään rallatusta.
Ja tässäpä sitten kuva ketjun vaihdon jälkeen. Ero on melkoinen
Asentajan mukaan vanhalla ketjulla oli ollu jako jo 15° pielessä.
Nyt motti käy huomattavasti nätimmin.
Nyt jokainen v6 cdi:llä ajava voi kurkata öljykorkista ja arvioida ketjun venymän.
Paljon on ollun keskusteluja nokkaketjujen venymisistä eri moottoreissa.
Ajattelin sitten kertoilla nimenomaan tuosta V6 CDI:stä (om642.920).
Ostin ko moottorilla olevan auton (w211 facelift 2006) huhtikuussa ja heti kun raha voihtoi omistajaansa, aloin kiinnittämään yhä enemmissä määrin huomiota moottorista kuuluvaan rallatukseen. Autolla oli tuolloin ajettu 267tkm.
Nettifoorumeita aikani selattua aloin olla varma, että venynyt ketju siellä pitää metakkaa.
Päätin sitten viimein vaihdattaa nokkaketjun.
Tässäpä sitten vähän valokuvaa ketjunkiristäjästä joka näkyy öljyntäyttökorkista.
Ensimmäisessä kuvassa kiristäjä vanhalla ketjulla 274tkm ajettuna. Huom! Kiristäjä ei ole kireällä tuossa kohti. Jos konetta pyöritti käsin niin kiristäjä työntyi ulos entisestään. Kuitenkin voi huomata että kiristäjän männän liukupinta sieltä jo kiiltää.
Tässä sitten kuva samanlaisesta (ei oma auto) moottorista. Autolla oli vajaa 200tkm mittarissa.
Kyseisestä moottorista ei kuulunut mitään rallatusta.
Ja tässäpä sitten kuva ketjun vaihdon jälkeen. Ero on melkoinen
Asentajan mukaan vanhalla ketjulla oli ollu jako jo 15° pielessä.
Nyt motti käy huomattavasti nätimmin.
Nyt jokainen v6 cdi:llä ajava voi kurkata öljykorkista ja arvioida ketjun venymän.
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Jos ja kun joku miettii miltä 15 astetta näyttää pyörillä, niin tässä oikean puolen pakonokka kun kampiakseli on merkissään.
Ei ihme että käynti on karkeaa:
Ei ihme että käynti on karkeaa:
wiimax.fi
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Minkä hintainen homma ketjun vaihto oli?
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Tuossa 100tkm ajetun kiristin. Pitäiskö tästä olla huolissaan kilometrit huomioiden?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Eihän tuosta vielä tarvi olla huolissaaan... Sitten kun alkaa männän liukupinta alkaa paistamaan niin kannattaa rueta harkitsemaan vaihtoa... Tai jos alkaa rallatus kuulumaan...Melchior kirjoitti:Tuossa 100tkm ajetun kiristin. Pitäiskö tästä olla huolissaan kilometrit huomioiden?
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Onko tullut hintatietoja avaimet käteen tai pelkät osat?miika85 kirjoitti:Minkä hintainen homma ketjun vaihto oli?
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Itse ketjuhan on 250€, kiristäjä n.130€ + suuttimien uudet tiivisteet... ja ehkö jotain muuta pientä.
Töitähän tuossa on sitten jonkun verran kun pitää ottaa vasen venttiilikoppa pois. Ehkä n. 6-8h töitä.
Töitähän tuossa on sitten jonkun verran kun pitää ottaa vasen venttiilikoppa pois. Ehkä n. 6-8h töitä.
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Työ neljänsadan euron paikkeilla, pikku muuttujia voi olla.
wiimax.fi
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Kiitos! Nyt on tilanne se että kun ryntäyttää vapaalla(ei kuulu ajotapoihin)kaasu pohjassa ja päästää kaasun niin ropisee n.1sek. Onko kokemusperäistä tietoa kuinka kiire korjata vai onko "normaalia" kunnes ropisee normaalikaasulla vaikka koko ajan pikkasen : ) ?
Kustannukset ketju 250+kiristin 130+suutimen tiivisteet+jotaon pientä=
- osat n.400e (TI-hinta)
- työ n. 400 (pmvo)
Korjattuna osineen 800e + yllätykset.
Nyt vain arviota milloin ko. puuha on viimeistään tehtävä ilman vahinkoa?
Kustannukset ketju 250+kiristin 130+suutimen tiivisteet+jotaon pientä=
- osat n.400e (TI-hinta)
- työ n. 400 (pmvo)
Korjattuna osineen 800e + yllätykset.
Nyt vain arviota milloin ko. puuha on viimeistään tehtävä ilman vahinkoa?
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Mimmosta ääntä se löysä ketju pitää tyhjäkäynnillä?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Normaalilla käynnillä/normaaliajokierroksilla(autom) ei siis erota mitään rohinoita tms. epänormaalia ainoastaan tuossa "ryntäytyksessä" eli käyttää kaasun vapaalla pohjassa ja heti "irti" niin n. 1s "räpinä"...TompSa kirjoitti:Mimmosta ääntä se löysä ketju pitää tyhjäkäynnillä?
On tosta videokin mutta niitä ei kai voi liittää viestiin?
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Okei, mulla pitää sitten joku muu outoa ääntä, tai sitten olen vainoharhainen. Pitää käydä kurkkimassa taskulampulla...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Re: V6 CDI:n nokkaketjun venyminen.
Onnistuuko ketjun vaihto vianoon koneen ollessa paikoillaan?
Jossain vaiheessa vaihto edessä. Näyttää aika samalta kuin ensimmäisessä kuvassa. Kilsojakin samaa luokkaa.
Jossain vaiheessa vaihto edessä. Näyttää aika samalta kuin ensimmäisessä kuvassa. Kilsojakin samaa luokkaa.
W639 -09 120cdi
C140 -97 500
W211 -06 200cdi ex
W203 -03 220cdi ex
W638 -97 110td ex
C140 -97 500
W211 -06 200cdi ex
W203 -03 220cdi ex
W638 -97 110td ex