Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tulipa hankittua lähes sattumalta ensimmäinen museoauto. Viime vuonna museotarkastettu, malli 1983 300 TD Turbodiesel, tai kuten tehdas silloin kirjoitti, TURBO-DIESEL.
Auto saattaa olla joillekin tuttu autotapahtumista. Sillä on ollut ennen minua viisi omistajaa, kaikki suomalaisia.
1982-1988 (Saudi-Arabia) Kauniainen
1988-1997 Kerava
1997-2008 Oulainen
2008-2010 Kitee/Joensuu
2010-2014 Helsinki
Auton historia on hyvin dokumentoitu. Kuitteja on se kuuluisa täysi mapillinen neljän edellisen omistajan ajalta. Auton tarina löytyy Tähdelliset-lehden numerosta 63, 2/2011 johon minua edellinen omistaja on sen kirjoittanut. On huomattavaa, että alkupään omistajista lähes kaikki ovat pitäneet autoa yli viisi, lähes kymmenen vuotta. Sanomattakin on selvää, että autosta on tällöin pidetty hyvää huolta. Listaan jossain vaiheessa suurempia läpikäytyjä paikkoja. Pientä laittamista tuossa vieläkin on, mutta erittäin vähän.
930 silberblau metallic
052 sininen kangas
Lisävarusteet:
431 keskimmäinen takaniskatuki
440 Tempomat
466 keskuslukitus
483 jämäkämmät jouset/iskarit ja pohjapanssari
524 maalipinnan suojakäsittely
534 mekaaninen antenni ilman radiota
542 tuplarollo
570 etukyynärnoja
581 ilmastointiautomaatti
593 sävylasit
600 lampunpyyhinpesurit
668 laivaussuojaus
843 takapenkin jako 2/3, 1/3
856 vuosimallimuutos?
Auto on huoltokirjan mukaan toimitettu asiakkaalle 13.1.1983 ja perässä arabiankielinen leima. Lienee valmistunut siis loppuvuonna 1982. Tempomat ja ilmastointi toimivat, tosin ilmastointi ei viilennä tarpeeksi.
Tekemisen kohteita:
ohjaussimpukan kiristysyritys tai vaihtoon
nesteiden vaihto sis. tasonsäädön öljy
pienten ruosteiden kurissapito/korjaus
ilmastoinnin täyttö
etuvilkkujen kuvut huonohkot
maskin verkon uusinta
etulamppujen lasit kuluneet
antenni jää käteen
radion vaihto Blaupunkt -> Becker
veluurimatot linja-automaton tilalle
Kyllä, vaikka auto on museotarkastettu, siinä on muutama pieni ruostekohta. Ne eivät vain ole ns. näkyvissä ja sen asteisia, että ne saa vielä melko hyvin kiinni. Vaikein kohta on kieltämättä etukallistuksenvakaajan helan luona konehuoneessa, jarrutehostimen alla. Mitähän sille tekisi.
Alla pari kuvaa myyjän pihasta teaseriksi, jospa huomenna kelit suosisivat valokuvausta. Niin - sininen kojelauta on halkeilematon .
Auto saattaa olla joillekin tuttu autotapahtumista. Sillä on ollut ennen minua viisi omistajaa, kaikki suomalaisia.
1982-1988 (Saudi-Arabia) Kauniainen
1988-1997 Kerava
1997-2008 Oulainen
2008-2010 Kitee/Joensuu
2010-2014 Helsinki
Auton historia on hyvin dokumentoitu. Kuitteja on se kuuluisa täysi mapillinen neljän edellisen omistajan ajalta. Auton tarina löytyy Tähdelliset-lehden numerosta 63, 2/2011 johon minua edellinen omistaja on sen kirjoittanut. On huomattavaa, että alkupään omistajista lähes kaikki ovat pitäneet autoa yli viisi, lähes kymmenen vuotta. Sanomattakin on selvää, että autosta on tällöin pidetty hyvää huolta. Listaan jossain vaiheessa suurempia läpikäytyjä paikkoja. Pientä laittamista tuossa vieläkin on, mutta erittäin vähän.
930 silberblau metallic
052 sininen kangas
Lisävarusteet:
431 keskimmäinen takaniskatuki
440 Tempomat
466 keskuslukitus
483 jämäkämmät jouset/iskarit ja pohjapanssari
524 maalipinnan suojakäsittely
534 mekaaninen antenni ilman radiota
542 tuplarollo
570 etukyynärnoja
581 ilmastointiautomaatti
593 sävylasit
600 lampunpyyhinpesurit
668 laivaussuojaus
843 takapenkin jako 2/3, 1/3
856 vuosimallimuutos?
Auto on huoltokirjan mukaan toimitettu asiakkaalle 13.1.1983 ja perässä arabiankielinen leima. Lienee valmistunut siis loppuvuonna 1982. Tempomat ja ilmastointi toimivat, tosin ilmastointi ei viilennä tarpeeksi.
Tekemisen kohteita:
ohjaussimpukan kiristysyritys tai vaihtoon
nesteiden vaihto sis. tasonsäädön öljy
pienten ruosteiden kurissapito/korjaus
ilmastoinnin täyttö
etuvilkkujen kuvut huonohkot
maskin verkon uusinta
etulamppujen lasit kuluneet
antenni jää käteen
radion vaihto Blaupunkt -> Becker
veluurimatot linja-automaton tilalle
Kyllä, vaikka auto on museotarkastettu, siinä on muutama pieni ruostekohta. Ne eivät vain ole ns. näkyvissä ja sen asteisia, että ne saa vielä melko hyvin kiinni. Vaikein kohta on kieltämättä etukallistuksenvakaajan helan luona konehuoneessa, jarrutehostimen alla. Mitähän sille tekisi.
Alla pari kuvaa myyjän pihasta teaseriksi, jospa huomenna kelit suosisivat valokuvausta. Niin - sininen kojelauta on halkeilematon .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Jumanklavite, nyt on hieno hankinta! Onnitteluja!
(Jossain keskusteluissa ovat maininneet muuten 856:n merkitykseksi mallimuutos 09/1982, mikä tähän kolmossarjalaiseen tietysti hyvin sopisikin, joskin vahvistamattomana tietona pitävät tuon koodin merkitystä. Täältä sen luin: http://www.vfw123.de/node/24)
(Jossain keskusteluissa ovat maininneet muuten 856:n merkitykseksi mallimuutos 09/1982, mikä tähän kolmossarjalaiseen tietysti hyvin sopisikin, joskin vahvistamattomana tietona pitävät tuon koodin merkitystä. Täältä sen luin: http://www.vfw123.de/node/24)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Juuh hieno on ja ihan aikakauden suht kattavalla varustepaketillakin onnea!! Taisi kuume hiukka hellittää!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Just sellainen auto, jonka vaimo olis halunnu vuosituhannen alussa (minua ilmeisen fiksumpana), kun W123 200D oli muutoin mieluisana oikeasti käymässä hitaaksi ja vähän kulahtaneeksikin. Ilmastointi oli tuolloin se kaivatuin varuste. Minä sanoin, ettei semmoista autoa edes tässä maassa ole ja ostin uuden karhean rellun...
Hieno on peli sinisestä sisustasta huolimattakin
Hieno on peli sinisestä sisustasta huolimattakin
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Siis käsitänkö nyt oikeen että tämä on tuotu Saudi-Arabian kautta uutena Suomeen? Ainakin on mielenkiintoinen historia ja hyvät varusteet! Jos tuo paikallaan oleva blaupunkti on auton aikakauteen sopiva laite niin voisin olla kiinnostunut ostamaan sen.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tähän on laitettu - ilmeisesti auton ollessa arkiajossa - pari mukavaa ominaisuutta. 12V ulosotto keskikonsolin perään sekä keinukatkaisija akun luokse. Siitä voidaan säätää, lähteekö kiertovesipumppu pyörimään virtalukon ykkösasennossa. Köyhän miehen REST-toimintoa ollaan ilmeisesti haettu.
Kuittikansiosta löytyi myös PP-Dieselin kuitti vuodelta 2005, "dieselpumpun viritys ja 7 mm elementit asennettuna" ja 138 hv moottoritehon penkkilappu...
Kedle, kyllä. Tämä on tilattu Vehon kautta (maanumero 529) mutta toimitettu suoraan Jeddaan. Itse asiassa Tähdellisten jutussa mainitaan auton tilatun lokakuussa 1982 ja toimitetun joulukuussa. Melko lyhyt toimitusaika! Mutta huoltokirjassa tosiaan on kirjoitettu delivery date 13.1.1983. Voisinpa skannata tuon lehtijutun tänne.
Kuittikansiosta löytyi myös PP-Dieselin kuitti vuodelta 2005, "dieselpumpun viritys ja 7 mm elementit asennettuna" ja 138 hv moottoritehon penkkilappu...
Kedle, kyllä. Tämä on tilattu Vehon kautta (maanumero 529) mutta toimitettu suoraan Jeddaan. Itse asiassa Tähdellisten jutussa mainitaan auton tilatun lokakuussa 1982 ja toimitetun joulukuussa. Melko lyhyt toimitusaika! Mutta huoltokirjassa tosiaan on kirjoitettu delivery date 13.1.1983. Voisinpa skannata tuon lehtijutun tänne.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
...hieno
Onko muuten alkuperäisessä maalissa vielä
Onko muuten alkuperäisessä maalissa vielä
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Kiitos kehuista. Kyljet on maalattu listoista alaspäin samalla, kun takaluukku on vaihdettu uuteen (409 e Daimlerilta) 2011 tienoilla. Pieni sävyero näkyy D-pilareissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1206
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Hieno peli!
Takaluukkuhan on ollut suorastaan halpa, kun mietitään mitä käytetyistä pyydetään.
Paljonkos tällä on taitettu taivalta?
Takaluukkuhan on ollut suorastaan halpa, kun mietitään mitä käytetyistä pyydetään.
Paljonkos tällä on taitettu taivalta?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tässä on nyt 504 000 km mittarissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Näyttääpä hyvältä Onko pohjaa koskaan hitsattu?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Kiitos. Ei tietääkseni muualta, kuin takaäänenvaimentimen vierestä. Siinähän on sellainen "sola" pöntölle, siihen pohjasta törröttävään peltiin oli tullut pieni reikä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Hieno!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Tässä lehtijuttu autosta muutaman vuoden takaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Onnea hienolle hankinnalle!
Jotenkin mie en yllättynyt, että tää auto on nyt "Savonlinnan Veholla".
Jotenkin mie en yllättynyt, että tää auto on nyt "Savonlinnan Veholla".
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Huomasin, että kun auto seisoo muutaman päivän, perä laskeutuu alas. Voisiko tämä johtua likaisennäköisestä hydraulinesteestä? 123:n tasonsäätösysteemi poikennee osiltaan vähän 124:n vastaavasta: säiliön korkin alle ei tule kuin yksi johto vs. 124:n kahteen johtoon. Miten tuohon vaihtaisi joutuisammin nesteet kuin imemällä ruutalla ja lisäämällä uutta?
Hain merkkiliikkeestä aloituspakkauksen: tähti, kokardi, 87 asteen termari tiivisteineen, kuskin peilin lasi (48 e), ajovalojen lasit (75 e kpl). Ilmansuodattimen vaihdoin myös ja uuden maskin vanhasta varastosta. Boschin uudet etuvilkut pitäisi myös löytää, vanhat ovat haalistuneet ja halkeilleet. Lisäksi ilmansuodattimen jalan vaimenninkumi-kierretankomysteerio pitää hankkia. Veholla 19 e/kpl...
Hain merkkiliikkeestä aloituspakkauksen: tähti, kokardi, 87 asteen termari tiivisteineen, kuskin peilin lasi (48 e), ajovalojen lasit (75 e kpl). Ilmansuodattimen vaihdoin myös ja uuden maskin vanhasta varastosta. Boschin uudet etuvilkut pitäisi myös löytää, vanhat ovat haalistuneet ja halkeilleet. Lisäksi ilmansuodattimen jalan vaimenninkumi-kierretankomysteerio pitää hankkia. Veholla 19 e/kpl...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Eikös lankun systeemissä se toinen palaava putki ole ASD:n. Jos ei ASD-perää niin yksi paluu, kaitTimo L. kirjoitti:123:n tasonsäätösysteemi poikennee osiltaan vähän 124:n vastaavasta: säiliön korkin alle ei tule kuin yksi johto vs. 124:n kahteen johtoon. Miten tuohon vaihtaisi joutuisammin nesteet kuin imemällä ruutalla ja lisäämällä uutta?
Mites täältä: http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... =1&p_id=57" onclick="window.open(this.href);return false;Timo L. kirjoitti:Lisäksi ilmansuodattimen jalan vaimenninkumi-kierretankomysteerio pitää hankkia. Veholla 19 e/kpl...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Asd autoissa kaksi putkea ...muuten yksi
...kun perä laskee niin nouseeko säiliössä nesteen pinta epäilen että nousee eli takaiskuventtiili päästää palaamaan
Nesteen vaihdat kokonaan uuteen helposti kun paluu putken nostat säiliöstä johonkin astiaan ja kone käyntiin
Samalla uutta kaataen kokoajan säiliöön sitten apumiehelle huuto "sammuta" kun kirkasta alkaa palautua
Ja tästä edullisesti juuri oikea öljy edullisesti...
Shell Tellus T15 20l./n.85e
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarv ... 24754.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Fi ... us_oil.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
...totahan sulla saattaa olla traktoritallissa jo tynnyri
...kun perä laskee niin nouseeko säiliössä nesteen pinta epäilen että nousee eli takaiskuventtiili päästää palaamaan
Nesteen vaihdat kokonaan uuteen helposti kun paluu putken nostat säiliöstä johonkin astiaan ja kone käyntiin
Samalla uutta kaataen kokoajan säiliöön sitten apumiehelle huuto "sammuta" kun kirkasta alkaa palautua
Ja tästä edullisesti juuri oikea öljy edullisesti...
Shell Tellus T15 20l./n.85e
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarv ... 24754.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Fi ... us_oil.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
...totahan sulla saattaa olla traktoritallissa jo tynnyri
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Hieno auto. Turbodieseleissä ei näytä olevan tyhjäkäynnin manuaalista säätönuppia kojetaulussa ratin vasemmalla puolella eli se toiminee W124-mallien tavoin?
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
jos perä laskee ilman iskareitten kannatusta, niin jouset kuuluisi laittaa vaihtoon. Ajomukavuuskin on aivan toista luokkaa kun jousi ottaa kuorman vastaan ja iskarin ei tarvitse tehdä "kahta" työtä samaan aikaan. Itsellä on täysin vastaava ongelma. Kattelin vaan että jousien vaihto on huomattavasti monimutkaisempi operaatio vaihtaa kuin esim. w124:seen
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Morjens,dansku kirjoitti:jos perä laskee ilman iskareitten kannatusta, niin jouset kuuluisi laittaa vaihtoon. Ajomukavuuskin on aivan toista luokkaa kun jousi ottaa kuorman vastaan ja iskarin ei tarvitse tehdä "kahta" työtä samaan aikaan. Itsellä on täysin vastaava ongelma. Kattelin vaan että jousien vaihto on huomattavasti monimutkaisempi operaatio vaihtaa kuin esim. w124:seen
Tasonsäädöllisessä W123:ssa hydraulisylinterit/iskarit kannattavat aina osan kuormasta. Aikoinaan asensin w123 coupeen tasonsäädön, jolloin huomasin, että vakiojouset + hydrauli-iskarit eivät toimi kunnolla ja perä on liian korkealla. Systeemi vaati toimiakseen normaalia löysemmät jouset, tämä selviää myös MB:n manuaaleista, vertailemalla tasonsäätöjousien testiarvoja normaaleihin vietereihin.
Paineiden kadotessa perän tulee laskea alas jousien varaan, jolloin se selvästi roikkuu. Korjaamokäsikirjassa sanotaan, että paineiden tulisi säilyä yön yli (normaalisti paineet pysyy huomattavasti pidempään). Jos paineet putoaa tätä nopeammin ilman vuotoa ulospäin, vika on säätimessä taka-akselin päällä, jonka vikoja voi olla kulunut käyttövivun akseli tai vuotava takaisku/ylipaineventtiili.
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Juuri noin
Merkkaa nesteen pinta säiliöön ja katso missä on sen jälkeen kun on pudonnut
Mutta jos ei alleen kastele mistään niin päästää palaamaan takas säiliöön
...sinänsä kuitenkin harmiton vaiva kunhan ei säiliöstä pääse yli tulemaan
Merkkaa nesteen pinta säiliöön ja katso missä on sen jälkeen kun on pudonnut
Mutta jos ei alleen kastele mistään niin päästää palaamaan takas säiliöön
...sinänsä kuitenkin harmiton vaiva kunhan ei säiliöstä pääse yli tulemaan
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
No niin, hommat etenee. Paneuduin mittari- ja keskikonsolivalojen palamattomuuteen. Ensimmäinen himmennin särkyi, vaihdoin purkumittaristosta toisen. Yhdistelmämittarin pohjassa olevassa piirilevyssä oli yksi piiri poikki. Juotin johdon päälle. Siltikään ei toimi. Purkumittaristossakaan ei pala mikään valo, jos sillä kokeilee. Sulake konehuoneen boksissa ehjä. Mikä eteen?
Piirilevyssä on muutamia vastuksennäköisiä, kellertäviä ja tummia. Kellertävistä menee virta läpi, tummissa yleismittari ei piippaa. Ei auton, eikä purkumittarissa. Kuuluuko näin olla?
Piirilevyssä on muutamia vastuksennäköisiä, kellertäviä ja tummia. Kellertävistä menee virta läpi, tummissa yleismittari ei piippaa. Ei auton, eikä purkumittarissa. Kuuluuko näin olla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel
Mistäs noita Himmentimiä oikein saisi, mulla on ilmeisesti sama juttu kun mittarivalot ei toimi eikä myöskään ajovalojen varoitusääni (sulakkeet tarkastettu ja on ehjät)Timo L. kirjoitti:No niin, hommat etenee. Paneuduin mittari- ja keskikonsolivalojen palamattomuuteen. Ensimmäinen himmennin särkyi, vaihdoin purkumittaristosta toisen. Yhdistelmämittarin pohjassa olevassa piirilevyssä oli yksi piiri poikki. Juotin johdon päälle. Siltikään ei toimi. Purkumittaristossakaan ei pala mikään valo, jos sillä kokeilee. Sulake konehuoneen boksissa ehjä. Mikä eteen?
Piirilevyssä on muutamia vastuksennäköisiä, kellertäviä ja tummia. Kellertävistä menee virta läpi, tummissa yleismittari ei piippaa. Ei auton, eikä purkumittarissa. Kuuluuko näin olla?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Muuten mullakaan ei omassa mittarissa toimi varoitusääni mutta varaosamittarissa toimii. Voisko niillä olla jotain yhteyttä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Kokeilin vm. 1982 varaosayhdistelmämittarilla. Ei toimi kuin varoitussummeri. Seuraavaksi vaihdan varoitussummerin, piiri taitaa kulkea sitä kautta jotenkin. Moninapaliittimen napaan 12 tulee virta. Jäsittääkseni se on valoille tuleva jännite. Melkoista hakuammuntaa tällaiselta sähkötumpelolta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Jos niitten mustien komponenttien toisessa päässä on hopeanharmaa raita ni silloin kyseessä on diodi ei vastus. Kun käännät yleismitarin diodimittaus asentoon ni silloin mittarin pitäis näyttää näitten komponenttien arvoksi noin 0.5 - 0.6 joka tarkoittaa volttia eli diodin kynnysjännitettä.
Kun kutket mittarijodot silleen että musta on komponentin siinä päässä missä harmaa raita ni silloin näyttää tuon noin 0.5v ja jos laitat johdot toistepäin niin mittari ei reagoi mitenkään.
Toki diodin rinnalla saattaa olla jotain muuta kytkentää ja silloin mittari näyttää kummpinkinpäin kytkettynä lukemia. Ainakin W124:n mittariston piirilevyssä on diodeja.
Sähkökaaviota käytettävissä? Se auttaisi selvittelyssä oikein huomattavasti
Kun kutket mittarijodot silleen että musta on komponentin siinä päässä missä harmaa raita ni silloin näyttää tuon noin 0.5v ja jos laitat johdot toistepäin niin mittari ei reagoi mitenkään.
Toki diodin rinnalla saattaa olla jotain muuta kytkentää ja silloin mittari näyttää kummpinkinpäin kytkettynä lukemia. Ainakin W124:n mittariston piirilevyssä on diodeja.
Sähkökaaviota käytettävissä? Se auttaisi selvittelyssä oikein huomattavasti
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Pitää tsekata joku ilta, tältä päivältä loppui into. Uusi yhdistelmämittari Saksassa 587 e .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Tervehdys,
Vuosien 2008-2010 omistaja ilmoittautuu.
Selailin foorumia pitkästä aikaa vähän laajemmin, kun silmiin sattui "...TD Turbodiesel" -otsikko. Noh, sellainenhan kiinnostaa aina, ja mitä sieltä löytyikään...
Harmitti aikoinaan hitokseen paljon tästä luopua (olosuhteiden pakosta osin), mutta on kyllä hienoa nähdä, että auto on arvoisessaan hoivassa. Ja vielä himpun hienommassa kunnossa kuin minun aikaan. Onneksi olkoon hankinnasta!
Antoi kyllä mahtavat ja vaivattomat kyydit PP -pumpulla. Onko se muuten vielä paikoillaan?
Tällä (ja vastaavilla) ajellessa on vaan sitä niin monesti mainittua tunnelmaa ja fiilistä, jota ei nykykotteroissa ole.
Vuosien 2008-2010 omistaja ilmoittautuu.
Selailin foorumia pitkästä aikaa vähän laajemmin, kun silmiin sattui "...TD Turbodiesel" -otsikko. Noh, sellainenhan kiinnostaa aina, ja mitä sieltä löytyikään...
Harmitti aikoinaan hitokseen paljon tästä luopua (olosuhteiden pakosta osin), mutta on kyllä hienoa nähdä, että auto on arvoisessaan hoivassa. Ja vielä himpun hienommassa kunnossa kuin minun aikaan. Onneksi olkoon hankinnasta!
Antoi kyllä mahtavat ja vaivattomat kyydit PP -pumpulla. Onko se muuten vielä paikoillaan?
Tällä (ja vastaavilla) ajellessa on vaan sitä niin monesti mainittua tunnelmaa ja fiilistä, jota ei nykykotteroissa ole.
Re: Tarinaa ja kuvia 1983 300 TD Turbodiesel - mittarivalot?
Erittäin mahtavaa! Todennäköisesti pumppu on paikallaan, antaa se sen verran rivakat kiihdytykset. Moottori ei tosin herää ihan alhaalta, mutta esim. 50 km/h ylöspäin kiihtyvyys on "ei-123-maista". Minulla on paljon kysymyksiä autosta:Luhis kirjoitti:Tervehdys,
Vuosien 2008-2010 omistaja ilmoittautuu.
Oliko auto sinulla ympärivuotisessa käytössä?
Oliko siinä lisävalot? Keulalle menee johtonivaska, ilmeisesti valokatkaisijalta.
Osaatko kertoa keskikonsolin ja kojalaudan rakoon laitetusta punaisesta ledistä?
Vaihdettiinko autoon perä sinun aikanasi? Auton mapissa oli eBay-kuitti, jossa artikkelina "Mercedes W126 C Sperrdifferenzial". Tekstin perusteella peräti lukkoperä?
Tehtiinkö sille sinun aikanasi muuta, kuitteja ei ainakaan järin ole 2008-2010.
Osaatko sie kertoa mahdollisesti aiemmista omistajista jotakin, vai liekö oleellinen kerrottu tuossa ylläolevassa lehtiartikkelissa?
Voit vastata yv:lläkin, jos katsot aiheelliseksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi