W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja methonen »

Elikkä nyt rupes vähän arveluttamaan tuo oma projekti, että saako sen edes tehtyä. 200D alunperin, ja nyt ois OM606 turbomoottori tulossa + välijäähyttimet yms muut hilppeet.

Tietoa oon koittanu ehtiä täältä, mutta kaikki tieto on niin ristiriitasta että ei oikein ota selvää mikä on totta ja mikä ei.

Kun luin jostain että nuo akselipainot vois jotenkin rajottaa sitä. Osaako kukaan sanoa miten käy, kun tuossa on tuommoset akselipainot:

Kuva

Papereissa lukee "Tieliik. sall. akselimassa 950"

Elikkä saako se massa olla tuon 845, mikä lukee tuossa lätkässä, vai tuo 950 mikä on papereissa?

Ja semmonenkin juttu tässä on että tässä autossa ei oo ABS jarruja. Rajottaako sekin tätä hommaa jotenkin?

Auttakaa viisammat ja kokeneemmat!
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Abs jarrujen puute vaikuttaa vertailuauton valintaan koska sen on joko oltava absiton,
Tai sitten sun pitää asentaa absit.
W124 moniventtiilibensoja ei ainakaan ole tehty ilman abs:ssää, joka sulkee ne pois vertailuautokandidaateista, 300 12v bensasta en tiedä, käyttämällä sitä vertailuautona saisi penkittää 188hv + mahdollisesti se 20prosenttia jos tuo katsottaisiin mallisarjan tehokkaimaksi.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja methonen »

Kiitoksia tästäkin tiedosta! Näin arvelinkin, että vertailu auton pitää olla absiton.

Nyt löysin tietoa että nuita 300 12v bensoja on tehty ilman abseja.

Esim tuossa on yks esimerkki: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/6715109" onclick="window.open(this.href);return false;
Soitin myyjälle ja kyselin, niin tuo on tehty ilman abseja.

Elikkä hyvältä näyttää nuitten absejen kohalta, mutta vielä on tuo akselipaino kysymys auki. Siihen jos joku osaisi vastata niin olisin kiitollinen! :clap:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo on kokonaispaino, ei se ylity mutta kantavuus merkitään otteeseen pienemmäksi. Saatat menettää viidennen matkustajan -> ei ongelmaa.

Oikeastihan tuota kokonaismassaa pitäisi nostaa kun laitetaan jäykemmät jouset, jarrut yms. mutta kuka haluaa isomman polttoaineveron ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tuo 4 paikkasuus ei haittais yhtään. Mitenkäs on, mulla löytyis w124 300 turbodieselin etujarrut, riittääkö ne? Vai pitääkö olla 300 bensan etujarrut, vai onko ne samanlaiset kun nuo? Ja sitten vielä semmonen kysymys, että kelpaako tuommoseen muutoskatsastukseen tehtaan madallusjouset, kun oon aatellut vähän tiputtaa matalammaks tuota autoa. Vai pitääkö olla just nuo 300 bensan etujouset? Kiitoksia avuista :thumbup:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samat on jarrut 300DT - 300E. Jouset kelpaa kunhan on kuutoselle tarkoitettu.
Puntarilla tulee jännät paikat etuakselipainon kanssa...
wiimax.fi
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja Japatti »

300E:hen jos vertaat niin ei abs-jarruja tarvitse.

EDIT: Teoriassa pitäisi voida katsastaa 300-24v verrattaessa ilman abs-jarruja. jos motonetin tietoihin on luottamista, mitkä on autovalmistajilta. Tota 300-24v on tehty ensimmäiset -89. ja absit tuli vakioksi -90.
Viimeksi muokannut Japatti, Ti 14.10.2014 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Puntarilla tulee jännät paikat etuakselipainon kanssa...
Mitenkäs nämä muuten nyt menee virallisesti, jos alunperin on akselipainot ollut vaikka 50/50% ja muutoksen jälkeen 60/45% (verrataan siis alkuperäisiin akselipainoihin). Takapäätä olisi vaikka kevennetty jollain tempulla 5% mutta moottori laitteineen painaa 10% enemmän. Selvää on että kantavuus pienenee 5%, mutta mikä merkitys on painon jakautumisen muutoksella ja milloin se menee ns. överiksi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaakalla punnittu etuakselipaino on joissain tapauksissa ollut suurempi kuin auton tiedoissa oleva jolloin menee keventämiseksi, joskus kuulemma aika vaikeaksikin kun pitää keventää paljon.
Sen mitä minä olen kuullut / tietoinen niin ainakin W201 aihion valinnassa kannattaa ottaa painoasiatkin huomioon, alunperin OM601 ja tilalle OM603 turbolla -> voi olla ongelmia.
Sitä en tiedä onko painon jakautumisen muuttumisella merkitystä.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo vaikuttaa taas kerran vähän epäreilulle jos siellä on etujouset ja jarrut reilusti jytäkämmät ja jos/kun löytyy vertailuauto jossa etuakselipaino on suurempi.

Natsisuomessa nyt vain on tämmöstä :thumbdown: onneksi autoja on helppo keventää viskaamalla kaikki turha pihalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jep, on täällä vaikeaks tehty tuo autonrakennus.. Mutta jos nuita paino ongelmia tulee niin sitten kevennetään, ei voi mitään!

Kiitoksia vaan avuista, näillä tiedoilla pärjätään taas vähän aikaa :clap:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

veskola kirjoitti:Tuo vaikuttaa taas kerran vähän epäreilulle jos siellä on etujouset ja jarrut reilusti jytäkämmät ja jos/kun löytyy vertailuauto jossa etuakselipaino on suurempi.

Natsisuomessa nyt vain on tämmöstä :thumbdown:
Nimenomaan näin. Konttorilla on sanottu että akselipainoja ei voi muuttaa kuin ehkä hyvin harvoissa tapauksissa, ja kyseessä sellainen katsastuskonttori missä ei todellakaan haluta tieten tahtoen vaikeuttaa rakentelua.
wiimax.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mulla meni kilpeen merkitty paino yli kun oman 200d katsastin 605.
Katsastaja kävi tietokoneella ja tuli hetken päästä takas todeten ettei ongelmaa koska
Verrokki autossa riittävä akselimassa jota voidaan käyttää.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

dealer kirjoitti:Vaakalla punnittu etuakselipaino on joissain tapauksissa ollut suurempi kuin auton tiedoissa oleva jolloin menee keventämiseksi, joskus kuulemma aika vaikeaksikin kun pitää keventää paljon.
Sen mitä minä olen kuullut / tietoinen niin ainakin W201 aihion valinnassa kannattaa ottaa painoasiatkin huomioon, alunperin OM601 ja tilalle OM603 turbolla -> voi olla ongelmia.
Sitä en tiedä onko painon jakautumisen muuttumisella merkitystä.
ite kun leimasin w201 alunperin auto oli om601 sinne vaihdoin om 603 turbo koneen niin pysyi 5 paikkaisena. kiinni oli se 5 kilosta ja etuakselin massa oli 1 kilon päässä :D
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja methonen »

Toivottavasti itellä sattus yhtä mukava katastus ukko kun jeemulla!
Ja ompa menny tarkalle nuo kilot :D

Semmonen vielä tuli mieleen että mitenkäs kallistuksen vakaaja, tarviiko vaihtaa, vai onko näissä eroja? Ja ottaako öljypohja kiinni tuohon kallistuksenvakaajaan, ite en oo kerenny vielä konetta mallailla :eh:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja 94zip »

On eroja. Eteen taitaa mennä tuo väyrysen vakaaja aikalailla suoraan. Taakse jostain isosta bensasta, sportline varustelluissa on myös paksummat.
Ei pitäis ottaa ö-pohjan kiinni.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
Bestec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 08.01.2013 18:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W124 200D -> OM606 katsastus. apuja?

Viesti Kirjoittaja Bestec »

methonen kirjoitti:Semmonen vielä tuli mieleen että mitenkäs kallistuksen vakaaja, tarviiko vaihtaa, vai onko näissä eroja? Ja ottaako öljypohja kiinni tuohon kallistuksenvakaajaan, ite en oo kerenny vielä konetta mallailla :eh:
Kaverin superissa ottaa ö-pohja kiinni kallistuksenvakaajaan mutta omassa ei ota. Kummatkin 606 koneella, itellä 601 moottorinkorvat ja kaverilla 603 turbon korvat.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää

Entisiä piisaa
Vastaa Viestiin