Tuntuu olevan foorumilla useita jotka ovat perehtyneet otsikossa mainitun korimallin ABS jarruihin, joten nyt kaipaisin apua heiltä.
Auto:
MB S124 2.3L M102 MS1 V2.2 Turbo
Muutokset:
Asensin autooni Megasquirt moottorinohjaimen ohjaamaan sekä sytytystä että kipinää. Kipinän toteutin sytytysmoduulilla ja hukkakipinäpuolalla. Poistin kaikki alkuperäisen sytytyksen johdot, sekä moottorin tunnistimien johdot ECUn liittimeltä, alkuperäisen ECUn jätin kuitenkin paikoilleen.
Vika:
ABS jarrujen merkkivalo jää palamaan heti kun käynnistää auton.
Kysymys:
Mitä tietoa ABS jarrut tarvitsevat moottorinohjaukselta tai sytytykseltä? Itsellä käynyt mielessä lähinnä moottorin pyörintänopeustieto, sillä kierroslukumittarikaan ei toimi. Ylijännitereleeltä poistettu johto joka menee alkuperäisen EHAn kolmenapaiseen liittimeen, ei pitäisi vaikuttaa?
Onko missään kunnollisia ja luotettavia tietoja, milllä voin varmistaa että ABS ohjainyksikön pinneihin tulee oikeat tiedot, ja voin poissulkea vaihtoehdon että olen poistanut esim jonkun ABS maadoitusjohdon.
Kuitenkin ASD merkkivalot toimii siten, että kun auto lähtee käymään niin kolmiomerkkivalo sekä ASD merkkivalo sammuvat. Kolmiomerkkivalo ei kuitenkaan sutiessa vilku.
ABS jarrut toimivat ennen projektin aloitusta.
Kiitän jo näin etukäteen kaikkia jotka viitsivät auttaa, enää tästä viasta kiinni olisi leiman saaminen autoon.
W124 Megasquirt ja ABS
Re: W124 Megasquirt ja ABS
Ylijänniterele eli on yhteys suoraan abs ja kiekkamittariin ?kanssa ainakin uudemmissa...koeta rakennella se sinne takaisin koska se leikkaa joka tapauksessa liika jännitteen.
Eli sähkökaavion perusteella teet siitä yj systeemin takaisin.
Eli sähkökaavion perusteella teet siitä yj systeemin takaisin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 Megasquirt ja ABS
En ole löytänyt kunnollista kytkentäkaaviota tuon ylijännitereleen, kierroslukumittarin ja ABS suhteesta, joten en ole vielä keksinyt minkälaista jännitettä minä alan sinne ylijännitereleelle antamaan. Alkuperäiseen kierroslukumittariin saan eloa kun laitan autosta virrat päälle ja hivottelen vihreä-keltaista piuhaa maihin, eli se piuha on vielä tallella, kuten myös samanlainen vihreä-keltainen piuha, sen vieressä, mutta en vain millään muista/keksi mihin liittimeen ne johdot tulivat. Molemmissa johdoissa on päissä rengasliittimet. Näyttää siltä että eivät aivan yletä alkuperäiselle puolalle, joten jossakin on niiden liitoskohta, mutta en voi millään varmistaa että missä. Myös alkuperäiseltä jo poistetulta sytytysmoduulilta lähtee vihreä-keltainen johto rengasliittimellä.
Unohtui mainita autoni vuosimalli, eli siis se on 1987.
Unohtui mainita autoni vuosimalli, eli siis se on 1987.
Re: W124 Megasquirt ja ABS
Alfamerin oppaasta saa jotain kaaviota mutta ei sekään ole ihan simppeli.
Rakensitko ruiskunkin siihen megaan?
Paraniko sytyn laitto koneen toimintaa oleellisesti?
Rakensitko ruiskunkin siihen megaan?
Paraniko sytyn laitto koneen toimintaa oleellisesti?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 Megasquirt ja ABS
Alfamerin opas on tänäänkin ollut nokan alla, mutta se ei kerro abseista mitään :/
Kyllä rakensin Megasquirtin ohjaamaan sekä ruiskua että sytytystä. Vielä en ole päässyt oikein kunnolla testaamaan moottorinohjausta, sillä en ole vielä saanut leimaa lappuun. Kuitenkin ensivaikutelma tästä moottorinohjaimesta sekä sen säätö-ohjelmasta, Tunerstudiosta, ovat erittäin positiivisia. Auto käy todella pehmeästi ja vaikuttaa käytökseltään todella paljon enemmän nykyaikaista bensamoottoria verrattuna aikaisempaan KE-jetronicciin.
Kyllä rakensin Megasquirtin ohjaamaan sekä ruiskua että sytytystä. Vielä en ole päässyt oikein kunnolla testaamaan moottorinohjausta, sillä en ole vielä saanut leimaa lappuun. Kuitenkin ensivaikutelma tästä moottorinohjaimesta sekä sen säätö-ohjelmasta, Tunerstudiosta, ovat erittäin positiivisia. Auto käy todella pehmeästi ja vaikuttaa käytökseltään todella paljon enemmän nykyaikaista bensamoottoria verrattuna aikaisempaan KE-jetronicciin.
Re: W124 Megasquirt ja ABS
Huomasin juuri kuvia selaillessani, että kierroslukumittarin johto tulee kiinni diagnostiikkapistokkeen viereen, johon luulen että tulee myös kiinni kaksi muuta aikaisemmin mainitsemaani johtoa. Tuleekohan tuosta sytytysmoduulista lähtevästä kelta/vihreästä johdosta minkälaista tietoa kierroslukumittarille? Todennäköisestihän se ottaa kierroslukutiedon virranjakajan hall-anturilta, mutta minkälaiseen muotoon se moduulin sisällä väännetään?