W124 Megasquirt ja ABS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Tuntuu olevan foorumilla useita jotka ovat perehtyneet otsikossa mainitun korimallin ABS jarruihin, joten nyt kaipaisin apua heiltä.

Auto:
MB S124 2.3L M102 MS1 V2.2 Turbo

Muutokset:

Asensin autooni Megasquirt moottorinohjaimen ohjaamaan sekä sytytystä että kipinää. Kipinän toteutin sytytysmoduulilla ja hukkakipinäpuolalla. Poistin kaikki alkuperäisen sytytyksen johdot, sekä moottorin tunnistimien johdot ECUn liittimeltä, alkuperäisen ECUn jätin kuitenkin paikoilleen.

Vika:

ABS jarrujen merkkivalo jää palamaan heti kun käynnistää auton.

Kysymys:

Mitä tietoa ABS jarrut tarvitsevat moottorinohjaukselta tai sytytykseltä? Itsellä käynyt mielessä lähinnä moottorin pyörintänopeustieto, sillä kierroslukumittarikaan ei toimi. Ylijännitereleeltä poistettu johto joka menee alkuperäisen EHAn kolmenapaiseen liittimeen, ei pitäisi vaikuttaa?

Onko missään kunnollisia ja luotettavia tietoja, milllä voin varmistaa että ABS ohjainyksikön pinneihin tulee oikeat tiedot, ja voin poissulkea vaihtoehdon että olen poistanut esim jonkun ABS maadoitusjohdon.

Kuitenkin ASD merkkivalot toimii siten, että kun auto lähtee käymään niin kolmiomerkkivalo sekä ASD merkkivalo sammuvat. Kolmiomerkkivalo ei kuitenkaan sutiessa vilku.

ABS jarrut toimivat ennen projektin aloitusta.

Kiitän jo näin etukäteen kaikkia jotka viitsivät auttaa, enää tästä viasta kiinni olisi leiman saaminen autoon.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ylijänniterele eli on yhteys suoraan abs ja kiekkamittariin ?kanssa ainakin uudemmissa...koeta rakennella se sinne takaisin koska se leikkaa joka tapauksessa liika jännitteen.

Eli sähkökaavion perusteella teet siitä yj systeemin takaisin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

En ole löytänyt kunnollista kytkentäkaaviota tuon ylijännitereleen, kierroslukumittarin ja ABS suhteesta, joten en ole vielä keksinyt minkälaista jännitettä minä alan sinne ylijännitereleelle antamaan. Alkuperäiseen kierroslukumittariin saan eloa kun laitan autosta virrat päälle ja hivottelen vihreä-keltaista piuhaa maihin, eli se piuha on vielä tallella, kuten myös samanlainen vihreä-keltainen piuha, sen vieressä, mutta en vain millään muista/keksi mihin liittimeen ne johdot tulivat. Molemmissa johdoissa on päissä rengasliittimet. Näyttää siltä että eivät aivan yletä alkuperäiselle puolalle, joten jossakin on niiden liitoskohta, mutta en voi millään varmistaa että missä. Myös alkuperäiseltä jo poistetulta sytytysmoduulilta lähtee vihreä-keltainen johto rengasliittimellä.

Unohtui mainita autoni vuosimalli, eli siis se on 1987.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alfamerin oppaasta saa jotain kaaviota mutta ei sekään ole ihan simppeli.
Rakensitko ruiskunkin siihen megaan?
Paraniko sytyn laitto koneen toimintaa oleellisesti?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Alfamerin opas on tänäänkin ollut nokan alla, mutta se ei kerro abseista mitään :/

Kyllä rakensin Megasquirtin ohjaamaan sekä ruiskua että sytytystä. Vielä en ole päässyt oikein kunnolla testaamaan moottorinohjausta, sillä en ole vielä saanut leimaa lappuun. Kuitenkin ensivaikutelma tästä moottorinohjaimesta sekä sen säätö-ohjelmasta, Tunerstudiosta, ovat erittäin positiivisia. Auto käy todella pehmeästi ja vaikuttaa käytökseltään todella paljon enemmän nykyaikaista bensamoottoria verrattuna aikaisempaan KE-jetronicciin.
Avatar
juh_oo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.01.2011 20:54

Re: W124 Megasquirt ja ABS

Viesti Kirjoittaja juh_oo »

Huomasin juuri kuvia selaillessani, että kierroslukumittarin johto tulee kiinni diagnostiikkapistokkeen viereen, johon luulen että tulee myös kiinni kaksi muuta aikaisemmin mainitsemaani johtoa. Tuleekohan tuosta sytytysmoduulista lähtevästä kelta/vihreästä johdosta minkälaista tietoa kierroslukumittarille? Todennäköisestihän se ottaa kierroslukutiedon virranjakajan hall-anturilta, mutta minkälaiseen muotoon se moduulin sisällä väännetään?
Vastaa Viestiin