W140 automaatti soutaa 3-4 -väliä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kauppias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 27.01.2004 20:24
Paikkakunta: Häme

W140 automaatti soutaa 3-4 -väliä

Viesti Kirjoittaja Kauppias »

Huomasin tuossa joku aika sitten, että nopeassa KickDown-kiihdytyksessä automaatti toimii muuten hyvin, mutta 3:n ja 4:n vaihtokohdassa laatikko omituisesti soutaa muutaman kerran pehmeästi, kunnes saa nelosesta kunnolla kiinni ja lähtee uudestaan vetämään.
Olisiko ajatuksia, mistä moinen johtuu ja miten voisi korjata tai säätää.
Koeajot on vähän hankala suorittaa, kun tuo vaihtokohta on n. 195, eikä oikein viitsi kokeilla. Miten laatikon toiminnan voi testata ilman normaalia ajoa?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Onkos kyseessä 4 vai 5-vaihteinen loota?
Avatar
Kauppias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 27.01.2004 20:24
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Kauppias »

4-vaihteinen laatikko, -92, 400 SEL
parazite
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 26.01.2005 23:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja parazite »

sama vika, jos nyt oikein ymmärsin, että tämä tapahtuu neloselta kolmoselle vaihtaessa kaasu pohjassa. (-91 400se)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

parazite kirjoitti:sama vika, jos nyt oikein ymmärsin, että tämä tapahtuu neloselta kolmoselle vaihtaessa kaasu pohjassa. (-91 400se)
Mulla on tän talven aikana ilmaantunut samantapaisia oireita 124:sen 220TE:n kanssa sen muutaman kerran aikana, kun autolla on edes ajettu, mutta oire ilmenee 2 ja 3-vaihteen välissä (eikö tykkää Suomen talvesta tuo saksan tuonti...?). Eli Kickkari vaihtaa kyllä terävästi pienelle, mutta isommalle vaihtaminen on sellaista viipyvää soutamista. Enpä oikein tiedä, voiko tuon tulkita luistamiseksi? Jos noin, niin voi p**kele, tuleeko laatikkoremontti kohta vastaan. :evil:
Autolla ei kuitenkaan ole ajettu kuin reilut 200tkm., jonka pitäis pitää niin hyvin paikkansa kuin se nyt tuontiautossa yleensä on mahdollista. :?: Eikös nuo Mersun vanhemmat automaatit sentään yleensä ole kestäneet melkoisen suuriakin ajosuoritteita??? Käsittääkseni?!?
mika69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 16.09.2004 23:05

Viesti Kirjoittaja mika69 »

ootteko vaihtaneet laatikkoon öljyjä ja suodattimia millonkaan?vois olla että alkais vaihtamaan kivuttomammin.itse vaihdoin 400 ässän (-92) laatikkoon öljyt heti kun ostin, eikä ole ollut moisia ongelmia.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Liukkaalla kun pyörät sutii ja kierrokset nousee -> loota vaihtaa isommalle ja kun rengas puree kiinni -> vaihtaa taas pienemmälle jne... tällä tavalla on pari kertaa käynyt tuon 220E:n kanssa. Vika ei ole silloin laatikossa vaan käyttäjässä :D Ei varmaan tee hyvää lodjulle tollainen rynkyttäminen.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Tuossakin jos tuo ominaisuus ei muutu, tai ole muuttunut pahemmaksi, niin voi olla tosiaan että laatikossa ei ole mitään vikaa.

Kannattaa toki tarkkailla öljyä, ettei ala käymään tummaksi ja pahanhajuiseksi.
Avatar
bonde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.02.2005 14:27
Paikkakunta: Tervola

Re: W140 automaatti soutaa 3-4 -väliä

Viesti Kirjoittaja bonde »

Kauppias kirjoitti:Huomasin tuossa joku aika sitten, että nopeassa KickDown-kiihdytyksessä automaatti toimii muuten hyvin, mutta 3:n ja 4:n vaihtokohdassa laatikko omituisesti soutaa muutaman kerran pehmeästi, kunnes saa nelosesta kunnolla kiinni ja lähtee uudestaan vetämään.
Olisiko ajatuksia, mistä moinen johtuu ja miten voisi korjata tai säätää.
Koeajot on vähän hankala suorittaa, kun tuo vaihtokohta on n. 195, eikä oikein viitsi kokeilla. Miten laatikon toiminnan voi testata ilman normaalia ajoa?
säädöillähän sitä voisi ensiksi kokeilla ja tarkistaa laatikon paineet, vaijerin säädöllä voi vaikuttaa vaihtamisalueeseen jonkin verran,sitä voisi kokeilla vähän nostaa jolloin kytkeytyminen isomalle tapahtuisi korkeamalla kierroslukualueeella ja mainitsemasi "soutaminen" ehkä katoaisi koska kytkeytymis"alueet(3-4 ja 4-3)eivät olisi niin lähellä toisiaan :roll: Tämä siis ennen kun lähdet irroittelemaan vaihteistoa. Kytkinlevypakan en uskoisi vielä kuluneen noilla kilometreillä jos auto on ollut normaalikäytöllä.
S 420 SE Automatic W140 -95
MB vaihteistot W4A018
MB vaihteistot W4A040
MB 300 TD moottorit
CHERVOLET moottorit 6.2 ja 6.5
ZF vaihteistot
ROVER moottorit 3.5 ja 3.9
Vastaa Viestiin