TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
TT-Thermon läpyskähän antaa tälle 1000W Defapistokkeiselle versiolle suosituksen, että 1000-2500 m2 koneisiin.
Kuitenkin itsellä autossa on sisällä jo 1700W lämmitin, joka puoliteholla ei tahdo kovemmilla pakkasilla E 280CDI farkun sisätilaa kunnolla lämmittää.
1000W+1700W = about 11A verkkovirtaa, joten sitäkin puolta ajatellen jätin 1500KLD:n ottamatta ja valitsin tämän.
Duunipaikalla kun voi olla samassa 16A tolpassa muitakin autoja kiinni.
Hyvinhän sitä on aiempina vuosina tultu 500W pumppaamattomilla letkulämmittimilläkin toimeen
Järjestelmänähän minulla on auton sisällä Defan SmartStart ja varaustason ylläpidin, sekä sisähaaroitukset ja tämä 1000KLD.
Siksi ensimmäinen -10°C lämmittely menikin vikaan, kun OBD:n kautta lämpötilaa tarkastellen unohdin että sehän heittää järjestelmän offille kun käytät virrat päällä.
Käyrästö oli siis tällainen:
Välissä on siis tehty 30min jäähdyttelyjakso, ettei lämmöt liian siististi nousisi
No kuitenkin, otin opikseni ja räpsäytin homman oikein käyntiin.
Tähän mennessä mitattu -5°C lämmitys ja 0°C lämmitys. Tässä 'kireämmässä' lämpö nousi 0:aan kun lämmitysjakso oli ohi.
Tulen vielä uusimaan sen jossain vaiheessa tasaisella pakkasella.
Lisäksi olen miettinyt, löytäiskö tuo AutoCom öljyn lämpötilaa niin sekin voisi olla kuvaajassa mukana.
Mutta asiaan:
-5°C lämmitys:
0°C lämmitys:
Kuitenkin itsellä autossa on sisällä jo 1700W lämmitin, joka puoliteholla ei tahdo kovemmilla pakkasilla E 280CDI farkun sisätilaa kunnolla lämmittää.
1000W+1700W = about 11A verkkovirtaa, joten sitäkin puolta ajatellen jätin 1500KLD:n ottamatta ja valitsin tämän.
Duunipaikalla kun voi olla samassa 16A tolpassa muitakin autoja kiinni.
Hyvinhän sitä on aiempina vuosina tultu 500W pumppaamattomilla letkulämmittimilläkin toimeen
Järjestelmänähän minulla on auton sisällä Defan SmartStart ja varaustason ylläpidin, sekä sisähaaroitukset ja tämä 1000KLD.
Siksi ensimmäinen -10°C lämmittely menikin vikaan, kun OBD:n kautta lämpötilaa tarkastellen unohdin että sehän heittää järjestelmän offille kun käytät virrat päällä.
Käyrästö oli siis tällainen:
Välissä on siis tehty 30min jäähdyttelyjakso, ettei lämmöt liian siististi nousisi
No kuitenkin, otin opikseni ja räpsäytin homman oikein käyntiin.
Tähän mennessä mitattu -5°C lämmitys ja 0°C lämmitys. Tässä 'kireämmässä' lämpö nousi 0:aan kun lämmitysjakso oli ohi.
Tulen vielä uusimaan sen jossain vaiheessa tasaisella pakkasella.
Lisäksi olen miettinyt, löytäiskö tuo AutoCom öljyn lämpötilaa niin sekin voisi olla kuvaajassa mukana.
Mutta asiaan:
-5°C lämmitys:
0°C lämmitys:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Mistä nesteen lämpötila on mitattu?
Mulla on M113 koneessa alaletkussa lämmitin siten, että lämmityselementti menee vähän vesipumpun imuputken sisään ja sen toimivuutta olen tähän saakka tutkinut vain kädellä moottoria tunnustelemalla. Mutta kutakuinkin samaan tulokseen olen päätynyt, koska pakkasella moottori tuntuu käteen lämpöseltä metalliosasia kosketellessa. Yleensä maximilämmitysaikana olen pitänyt tuntia, joka näyttää sinunkin mittaustulosten mukaan vähintäänkin riittävältä.
Mulla on M113 koneessa alaletkussa lämmitin siten, että lämmityselementti menee vähän vesipumpun imuputken sisään ja sen toimivuutta olen tähän saakka tutkinut vain kädellä moottoria tunnustelemalla. Mutta kutakuinkin samaan tulokseen olen päätynyt, koska pakkasella moottori tuntuu käteen lämpöseltä metalliosasia kosketellessa. Yleensä maximilämmitysaikana olen pitänyt tuntia, joka näyttää sinunkin mittaustulosten mukaan vähintäänkin riittävältä.
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Mihinkäs väliin olet tuon lämmittimen asentanut ?
Itsellä olisi tuossa hyllyssä kaksi 1500w lämmitintä odottamassa asennus intoa noihin 642 koneisiin..
Itsellä olisi tuossa hyllyssä kaksi 1500w lämmitintä odottamassa asennus intoa noihin 642 koneisiin..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
OBD:stä AutoComin testerillä mitattu, eli missä nyt sattuu tuon koneen lämpöanturi olemaan.. sitä en tiedä tai ole tutkinut
Tässä versiossahan on pumppu mukana, joten se aidosti kierrättää sitä nestettä.
Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt
OBD:stä AutoComin testerillä mitattu, eli missä nyt sattuu tuon koneen lämpöanturi olemaan.. sitä en tiedä tai ole tutkinut
Tässä versiossahan on pumppu mukana, joten se aidosti kierrättää sitä nestettä.
Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Pahoittelut mielipahasta jota viestini aiheuttiTLP kirjoitti: Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
joskami kirjoitti:Pahoittelut mielipahasta jota viestini aiheuttiTLP kirjoitti: Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt
No problem.
Se tulee siis siihen letkuun, mikä lähtee koneen etuosasta sähköiselle kierrätyspumpulle.
Ainoa fiksu paikka asennella. Omatekoinen tukirauta mulla tuossa.
Vie vaan lämppärin niin alas kun saa vietyä, niin hyvä tulee.
Ei tuu turhia ilmalukkopaikkoja silloin tuohon sähköisen pumpun jälkeen.
Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Itse asensin 400 cdi hin sbc yksikön viereen ennen kiertovesipumppua kun ei ollut tilaa muualla ja näytti toimiva - 35 asteen pakkasellakin.
W213
MB 400 cdi w211
MB 400 cdi w211
-
- Mersumies
- Viestit: 2348
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Tuolla lämpötilan nousulla optimaalisin aika tuolle letkulämmittimelle on noin 20 min jolloin saavutetaan kesäpäivän lämpötilaa vastaava käynnistyslämpötila.
Jos moottorin haluaa lähelle +40 C° niin tarvittava aika kasvaa jo 8 -kertaiseksi jolloin järkevämpää on asentaa tehokkaampi letkulämmitin.
Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Jos moottorin haluaa lähelle +40 C° niin tarvittava aika kasvaa jo 8 -kertaiseksi jolloin järkevämpää on asentaa tehokkaampi letkulämmitin.
Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriäE200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.
Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Ihan uteliaisuutta ja verratakseni kysyn, että paljonko on nestemäärä tuommoisessa V6 CDI:ssä? Pitäisi laittaa tuommonen vähän kookkaampaan bensakoneeseen, niin 1,5kw voisi siis olla parempi valinta, paitsi että sisälämpppäriä pitäisi myös päästä käyttämään...
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Ihan vain noin ideatasolla. Mitä jos käytät auton omaa puhallinta pienellä teholla niinkuin Webastotkin tekevät. CAN väylään purkki joka TT-thermon käynnistyessä avaa CAN väylä komennoilla ilmaläpät ja kääntää vesiventtiilin sisällepäin asentoon ja säätää puhaltimen päälle pienellä teholla. Tämä kuluttaa akkua muutaman ampeerin verran.TLP kirjoitti:Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriäE200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.
Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Silloin moottorista tuleva jälkilämpö tulee sisälle ja korvaava pakkasella kuiva ulkoilma lämpenee auton omassa kennossa ja kuivattaa sisäilmaa. Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Webaston kanssa tuo toimii, mutta webaston teho on tietysti luokkaa 5kW.
Minä olen kytkenyt Webaston tuolla tavalla tahallaan. Ensin lämmitän moottorin ja jos jotain jää jäljelle niin sitten sisätilat, vaikka oikeasti asennusohje kehottaa kytkemään Webaston siten että ensin lämpenevät sisästilat ja sitten vasta moottori. Se oi vaan niin hankalan näköistä tehdä käytännössä että osaksi myös siksi tein eri tavalla ja onhan tuo toiminut riittävän hyvin. Tai sitten en tiedä paremmasta.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Kaikkeahan sitä vois kikkailla, mikäli osaisHannuS kirjoitti:Ihan vain noin ideatasolla. Mitä jos käytät auton omaa puhallinta pienellä teholla niinkuin Webastotkin tekevät. CAN väylään purkki joka TT-thermon käynnistyessä avaa CAN väylä komennoilla ilmaläpät ja kääntää vesiventtiilin sisällepäin asentoon ja säätää puhaltimen päälle pienellä teholla. Tämä kuluttaa akkua muutaman ampeerin verran.TLP kirjoitti:Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriäE200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.
Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Silloin moottorista tuleva jälkilämpö tulee sisälle ja korvaava pakkasella kuiva ulkoilma lämpenee auton omassa kennossa ja kuivattaa sisäilmaa. Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Webaston kanssa tuo toimii, mutta webaston teho on tietysti luokkaa 5kW.
Minä olen kytkenyt Webaston tuolla tavalla tahallaan. Ensin lämmitän moottorin ja jos jotain jää jäljelle niin sitten sisätilat, vaikka oikeasti asennusohje kehottaa kytkemään Webaston siten että ensin lämpenevät sisästilat ja sitten vasta moottori. Se oi vaan niin hankalan näköistä tehdä käytännössä että osaksi myös siksi tein eri tavalla ja onhan tuo toiminut riittävän hyvin. Tai sitten en tiedä paremmasta.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Eipä moista ongelmaa ole ollut viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana jolloin autossa ollut sisälämppäri kun pitää sisätila kuiva, jaloista kantautuvat lumet pois jne, niin ei ikkunat sen kummemmin ikkunoita huurusta.HannuS kirjoitti: Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Mutta loppupelissä tuo 1000W lämmitin riittää vallan mainiosti 10.2l nestetilavuudelle, mitä V6 3.0 CDI E-mersussa on.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Eihän sulla olis asennus kuvaa miten olet tuon pumpun saanut mahtumaan.TLP kirjoitti:Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta
Tänään katselin miten tuo saisi mahtumaan tuonne, mutta ainakin tuossa 207 korisessa tulee tilan ahtaus asentaa se tuohon kiertovesipumpun lähtöpuolella taikka etupuolelle, täytyy tänään katsastaa vielä tuo s212 kori onko siinä enemmän tilaa..
Kyllähän tuon sisäpuhalluksen ja läpät saisi tuolla webaston ohjeella toimimaan myös tuon lämmittimen kanssa jos jaksaisi ruveta asentamaan pari relettä ja ipcu.. Sivu 9
https://www.dropbox.com/s/kl1p8331cyg77 ... o.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Ei oo vielä, mutta kyllä se siihen koneen eteen helposti mahtuu.joskami kirjoitti:Eihän sulla olis asennus kuvaa miten olet tuon pumpun saanut mahtumaan.TLP kirjoitti:Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta
Tänään katselin miten tuo saisi mahtumaan tuonne, mutta ainakin tuossa 207 korisessa tulee tilan ahtaus asentaa se tuohon kiertovesipumpun lähtöpuolella taikka etupuolelle, täytyy tänään katsastaa vielä tuo s212 kori onko siinä enemmän tilaa..
Kyllähän tuon sisäpuhalluksen ja läpät saisi tuolla webaston ohjeella toimimaan myös tuon lämmittimen kanssa jos jaksaisi ruveta asentamaan pari relettä ja ipcu.. Sivu 9
https://www.dropbox.com/s/kl1p8331cyg77 ... o.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilaakin jää, molempiin suuntiin. Mutta katselen tässä kun kelit vähän lämpenee kuvan siitä.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
En kerennyt nyt kovemmilla pakkasilla tekemään taulukoita, mutta erään asian huomasin.
Johan on mukavasti jouheampi mm. ohjaustehostimen öljyt yms. kun antaa auton lämmetä kuitenkin sen 2h tai jopa 3h.
Hyvin se on lämpönen jäähdyttimennesteistä jo siellä 1h kohdalla, mutta jäykempää on muutoin.
Eli -20°C pakkasella ajastelen tämän kyllä 2h lämmitykselle.
Ps. ois ylimääräinen 1500KLD myynnissä
Johan on mukavasti jouheampi mm. ohjaustehostimen öljyt yms. kun antaa auton lämmetä kuitenkin sen 2h tai jopa 3h.
Hyvin se on lämpönen jäähdyttimennesteistä jo siellä 1h kohdalla, mutta jäykempää on muutoin.
Eli -20°C pakkasella ajastelen tämän kyllä 2h lämmitykselle.
Ps. ois ylimääräinen 1500KLD myynnissä
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Topikkiin liittyen, siinä ko tuotteita lisää.
http://www.deal-fuchs.net/s/motorvorw" onclick="window.open(this.href);return false;ärmung?k=81d4ead2e635bd20aafcb98f27106b3b6ad241a28135d644e2e69ca58c40b970&m=ZGYtZGVfREUtbGFi&it=DF_IMPORT_20130806&c=32420306113&s=
.
http://www.deal-fuchs.net/s/motorvorw" onclick="window.open(this.href);return false;ärmung?k=81d4ead2e635bd20aafcb98f27106b3b6ad241a28135d644e2e69ca58c40b970&m=ZGYtZGVfREUtbGFi&it=DF_IMPORT_20130806&c=32420306113&s=
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Kaikki tais olla sellasia, missä on pistorasiakytentä ?
KLD:ssä menee defan normi johto siihen, eli simppeli asentaa vaikkapa normin letkulämmittimen tilalle.
KLD:ssä menee defan normi johto siihen, eli simppeli asentaa vaikkapa normin letkulämmittimen tilalle.
LopenUupunut kirjoitti:Topikkiin liittyen, siinä ko tuotteita lisää.
http://www.deal-fuchs.net/s/motorvorw" onclick="window.open(this.href);return false;ärmung.....
.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
myös polttoaineen kulutuksessa on huomattava ero kovilla pakkasilla ja ajettaessa pätkäajoa tt thermon eduksi vs. lohkolämmitin, olen testaillut asiaa vaihtamalla lohkolämmittimesta defakaapelin tt thermoon, moottori on tasaisesti niin lämmin että mittari nousee valmiiksi 40 asteeseen!
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Kyllä.jariay kirjoitti:myös polttoaineen kulutuksessa on huomattava ero kovilla pakkasilla ja ajettaessa pätkäajoa tt thermon eduksi vs. lohkolämmitin, olen testaillut asiaa vaihtamalla lohkolämmittimesta defakaapelin tt thermoon, moottori on tasaisesti niin lämmin että mittari nousee valmiiksi 40 asteeseen!
Näköjää valikoima laajenee...
http://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/13" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
Alkulämpö nesteessä -10.2°C ja ulkolämpötila -10°C, yöllä ollut vähän emempikin pakkasta.
Ensimmäinen 20min tuo näemmä lämpöä sen about 16°, riippumatta onko lähtö -10 vai -5.
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Otan lukemia kovemmista pakkasista, kunhan niitä nyt ilmaantuu...
Alkulämpö nesteessä -10.2°C ja ulkolämpötila -10°C, yöllä ollut vähän emempikin pakkasta.
Ensimmäinen 20min tuo näemmä lämpöä sen about 16°, riippumatta onko lähtö -10 vai -5.
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Otan lukemia kovemmista pakkasista, kunhan niitä nyt ilmaantuu...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Mutta johan tunnin päästä ollaan kuitenkin kesälukemissa.TLP kirjoitti:Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Itse huomasin vastaavan ilmiön eli ei hirveätä eroa lämmönnousussa oli sit -14°C taikka -1°C astetta pakkasta, samalla tavalla puolentunnin lämmityksen jälkeen on noussut veden lämpötila 34°C astetta lähtökohdasta. Eli tänä aamuna puolentunnin lämmityksen jälkeen lämmöt +20°C astetta.
Muistaakseni tunnin lämmityksen jälkeen lämmöt olivat n.55°C, lähtökohta oli -4°C astetta josta lähdettiin ja sen jäleen kabiinista rest nappi päälle ja lämpötila tippui nopeasti 30°C asteeseen jossa pysyi sen n.10min jonka kerkesin seurailla.
Muistaakseni tunnin lämmityksen jälkeen lämmöt olivat n.55°C, lähtökohta oli -4°C astetta josta lähdettiin ja sen jäleen kabiinista rest nappi päälle ja lämpötila tippui nopeasti 30°C asteeseen jossa pysyi sen n.10min jonka kerkesin seurailla.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
..poistettu
Viimeksi muokannut stt, To 05.03.2015 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Niin ollaan, eli käytännössä turhaa lämpöä sinne tuupataan.taky kirjoitti:Mutta johan tunnin päästä ollaan kuitenkin kesälukemissa.TLP kirjoitti:Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Duunissa pitänyt itselle maksuttomalla sähköllä 3-4h päällä ja auton käynnistyslämmöt olleet 40-50°C pienemmillä pakkasilla.
Polttoainesäästöähän tuolla saa, varsinkin lyhyissä ajoissa.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Pikaiset kännyräpsyt kun tota asennusta on kyselty paljon
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
nimenomaan polttoainesäästö on tuntuva, kun kunnolla lämmitetyllä lähtee liikkeelle. Sähkön kulutuskaan ei ole sen suurempi tt thermolla kuin lohkilämmittimellä koska lämmitysaikaa voi lyhentää, lohkolämmitin on liian tehoton ja siksi ei riitä kaksikaan tuntia kovemmilla pakkasilla niissä, tuo ympäristön jäähdytysteho puree kun ei riittävästi ole tehoa lohkiksessa, TT:llä lämpiää tunnissa 20 asteen pakkasellakin.
Mitä kovempi pakkanen, sitä huonompi hyötysuhde on lohkolämmittimellä tuosta tehottomuudesta johtuen.
Vastaavasti 1500w tt:llä lämmittäessä -20 asteen pakkasessa hyötysuhde on parempi kuin 1000w vastaavalla .
Mitä kovempi pakkanen, sitä huonompi hyötysuhde on lohkolämmittimellä tuosta tehottomuudesta johtuen.
Vastaavasti 1500w tt:llä lämmittäessä -20 asteen pakkasessa hyötysuhde on parempi kuin 1000w vastaavalla .
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
Kuins TT-Thermo talven pelitti?TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Ei ongelmia veden kierron kanssa?
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa
taky kirjoitti:Kuins TT-Thermo talven pelitti?TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Ei ongelmia veden kierron kanssa?
Vastailen tässä vaikka minulta ei edes kysytty
Omat kulkineet, 3kpl (okei 1kpl on vaimon ovat kaikki varustettu TT:illä. Mitään ongelmia en havainnut ja voi mitren mukavaa kun hyttiin tulee oitis lämmintä (eikä tarvitse Eberilllä lämmitelllä, vaikkakin sitäkin pitäs muistaa käyttää "säännöllisesti").
Sama "säännöllisyys" pätee TT-Thermossakin. Lämpiminä- / kesäkausina olisi hyvä tökätä töpseli hetkeksi kiinni.
Yhtään lämmitintä eei ole tullut takaisin jaa ne myllyt ovat 24/7 roikassa talven aikana. '
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------