CLK 208 200 käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Vinkkejä ja neuvoja kaivataan ongelman paikallistamiseen. Auto on siis vm. 2000 CLK Cabriolet 200 automaatti johon on asennettu maakaasulaitteisto. Bensalla ajaessa toimii muuten normaalisti mutta kun kierrokset nousevat 4500:n niin alkaa röpöttämään. Kierrosten laskiessa toimii taas normaalisti. Kaasulla toimii tyhjäkäynnillä mutta kierroksia antaessa rykii eli ei ota kierroksia yhtä puhtaasti kuin bensalla. Kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee liikkeelle niin hyytyy ja sammuu heti. Jos vauhdissa vaihtaa bensalta kaasulle niin joko hyytyy heti ja kone sammuu tai sitten menee muutama sata metriä ja sammuu.

Tähän mennessä vaihdetut osat:

Akku, tulpanjohdot, tulpat ja puolat. Maakaasulaitteiston yhteyteen on asennettu Cobran ennakonsäädin joka toimii vain kaasulla ajettaessa ja toimi aluksi hyvin antaen lisää vääntöä alakierroksille.

Auto tuhoaa puolat n. 30-40tkm ajolla joten niitä joutuu vaihtamaan kerran pari vuodessa, onko se tämän mallin tyyppivika vai oire jostain? Jotain häikkää sähköissä saattaa olla koska pari päivää sitten vaihdettu parkkivalo kärähti eilen. Ja muutenkin vika vaikuttaisi olevan sähköpuolella koska sytytys joko pätkii tai ei toimi lainkaan. Mutta kun ei toimi uusillakaan puolilla niin tiedä sitten. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa ilmamassamittarin, kun sattuu olemaan vanha (ja käsittääkseni ehjä ja putsattu) tallella, ja katsoa auttaako se. Jos ei niin sitten pitänee viedä johonkin jotta saadaan kiinni Star:iin, josko sieltä löytyisi jotain vinkkiä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi imm voisi olla syy...toisaalta ecu on oppiva että se ei nopeasti kyllä reagoisi toisen polttoaineen vaihtoon vaikka molemmathan on kuitenkin kaasu muodossa palotilassaan.
Star voisi näyttää kuitenkin parhaan vika mahdollisuuden
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Vaihdoin imm:n vanhempaan ja oireet pahenivat. Putsasin autossa alunperin olleen puhdistusaineella sen verran kun pystyin, en saanut anturia pois kotelosta kun tässä mallissa on käytetty 5-päisiä torxeja ja minulla on vain normaaleja 6-päisiä bitsejä. Käynti bensalla tuntui paranevan ja nyt käy jo vähän kaasullakin. Eli jotain vaikutusta tuolla on asiaan. Täytyy töistä päästyä testata toimiiko nyt kaasulla maantienopeuksilla, viitteitä siihen oli. Pitänee huomenna etsiä 5-päisiä torxbitsejä että saisi kunnolla putsattua anturin. Ja pistää uusi imm tilaukseen jos puhdistus oikeasti auttaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuivaus on tärkeää tossa imm putsauksessa niin kuin eletroniikan puhdistuksessa kanssa ettei tule sittten virtapiikkejä kun jännite pääsee hyppäämään suoraan ...tulee nimittäin romua hetkessä.
Paine ilmalla kuivaksi sitten pesun jälkeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Eipä auttanutkaan immin putsaus. Täytynee etsiä jostain Star ja pistää siihen kiinni.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

McKorhone kirjoitti:...en saanut anturia pois kotelosta kun tässä mallissa on käytetty 5-päisiä torxeja ja minulla on vain normaaleja 6-päisiä bitsejä... Pitänee huomenna etsiä 5-päisiä torxbitsejä että saisi kunnolla putsattua anturin. ...
Noita MAFfiin sopivia bitsejä löytyy Boschin muovikotelossa olevasta bitsisetistä, joka maksaa noin kympin ja jota löytyy tarvikeliikkeistä ja tavarataloistakin.

EDIT: taisi jo selvitä tuo bitsiongelma.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

No en vielä kyllä saanut torxeja auki mutta putsasin 'sisäkautta' niin hyvin kun voin ja luulin pikaisen koekäytön (toki annoin kuivua useita tunteja ennen kuin asensin takaisin) perusteella että sillä olisi ollut vaikutusta mutta tien päällä ei sitten auttanut tuonne kaasupuolelle ollenkaan, bensalla tuntui käyvän vähän paremmin sinne 4500:n asti jossa sitten iskee 'rajoitin' päälle.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

Irrottamatta anturia muovikotelosta, sitä ei saa kunnolla puhdistettua joka puolelta. Tosin oman C200:sen MAFfin alettua temppuilla sain hyvän neuvon: vaihda uuteen, puhdistus on yleensä vain ensiapu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Täytyy vissiin huomenna kipaista ne 5-päiset bitsit ja putsata kunnolla, onpahan sitten sekin 'varmistettu'. Jos ei ole mitään vaikutusta siinä ei liene mitään vikaa ja turha hommata uutta.
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Vähän päivitystä tähän ongelmaan joka lähes poistui ja palasi takaisin. Tynninharjulla laitettiin sitten starin (tai jonkun mersun diagnostiikkalaitteen) perään ja luettiin vikakoodit: sytytksen pätkimistä ja vääriä arvoja maffista. Hommasin uuden tarvike-maffin mutta ongelma ei poistunut. Koitettiin boschin maffilla kun sanoivat että joskus autot ei toimi kunnolla tarvikemaffeilla. Ei auttanut. Taas luettiin koodit ja nollattiin ja tarvikemaffi takaisin. Mutta sitten kun ajoin kotiin ja päästin vielä pihassa tutkia asiaa niin auto toimikin taas kaasulla. Kaverilla oli teoria jonka mukaan virhekoodien nollaus auttoi mutta että jotkut autot pitää nollauksen jälkeen kolme kertaa käyttää virroissa ennen kuin auton systeemit oikeasti nollautuvat. Joka tapauksessa auto toimi taas kaasulla, bensalla ajettaessa edelleenkin iski mystinen rajoitin päälle kun kierrokset nousivat 4500 tuntumaan. Nelisen kuukautta on ajeltu, satunnaisesti on ollut taas niitä sytytyshäiriöitä ja nyt niitä alkoi tulla tiuhemmin kunnes taas sama juttu: ei käy kaasulla. Eli täytynee taas viedä vikamuisti nollattavaksi. Todella mystinen vika. Jos jollakulla olisi neuvoa/vinkkiä/tietoa/vastaava tapaus/hyvä arvaus mistä tämä johtuu niin lukisin siitä hyvin mielelläni. Korjaisin/korjauttaisin vian kunhan vain ensin löytäisin sen :D
Mese-220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 22.07.2011 16:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi, Rauma

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Mese-220 »

Saako moottori varmasti riittävästi menovettä? Yhdessä w203 autossa oli vastaavanlainen ongelma kun kierrokset nousi yli 4000rpm:n älkoi röpötys ja meno hyytyi. Kierroksia alas ja alkoi toimimaan normaalisti jaa taas kun kierroksia lisättiin niin alkoi röpötys. Välillä meni jonkun aikaa hyvin kiihtyi ja kesti kierroksiakin sitten taas paheni niin että ei välillä käynnistynyt lainkaan koska pumppu ei lähtenyt joka kerta edes pyörimään. Syynä siis oli tiensä päähän tulleesta polttoainepumpusta joka välillä toimi hyvin ja välillä kierrokset hyytyi siitä jolloin ei menovettäkään riittänyt kunnolla. Tässä tapauksessa nuo maakaasu vehkeet tekee oman mausteensa vian hakuun. (muistaakseni star herjasi laihaa polttoaine/ilmaseosta tms. en muista tarkkaa selitystä mutta tuonne päin se oli)
Kokeileppa ottaa suutintukkiin tuleva polttoaine putki irti ja laittaa putken pulloon ja virrat päälle. Jos tulee reippaasti ainetta niin OK mutta jos tulee niin pienellä lirulla niin pa-puoli tarkempaan tutkintaan. Kai siellä maakaasupuolellakin on jonkinlainen pumppu joka voisi tuollaisen oireen synnyttää.
Tuon vikamuisti nollaantuu ihan just silloin kun se starilla nollataan mutta kaverisi tarkoittaa todennäköisesti sitä että mittaristossa palaa vikavalo ja se sammuu pois, Jos esimerkiksi on 3 kertaa onnistunut käynnistys ilman vikaa niin silloin vikavalo sammuu mittaristosta mutta jää kuitenkin muistiin.
Star-apuja Rauman/Porin seudulla
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372

Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Kiitos neuvosta, täytyy tarkistaa tuo polttoaineensaanti. Ensi viikolla olen joka tapauksessa viemässä auton Tynninharjulle kun kuskin oven ovistoppari hajosi ja täytyy vaihtaa, saavat samalla tarkistaa vikakoodit ja nollata niin näkee auttaako se taas tuohon kaasupuoleen vai oliko kyse vain jostain sattumasta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

M111 koneisista on mennyt jonkin verran bensapaineen säätimiä rikki eli mittailetta myös paineet...yläkierroksilla hyytyminen myös suodattimeen.
Toki jos miettii että molemmat järjestelmät tekevät sen saman aikaiseksi niin sytty tai kaasuläppä...toki vikakoodi pitäsi löytyä.
Mitä muuten maksaa verotuksellisesti ja rahallisesti ajella kaasulla?....Sitä kaiketi verrataan suoraan diesel autoiluun?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
McKorhone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 01.05.2011 20:17

Re: CLK 208 200 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja McKorhone »

Kaasulla ajelu tulee noin puolet halvemmaksi kuin bensalla ajelu. Mä ajan 40-50 000 km vuodessa ja säästän bensaan verrattuna n. 250€ kuussa eli mulla se on merkittävä etu. Tietty jos ei aja paljon niin sitten ei säästäkään niin paljon :D Käyttövoimamaksu on CLK:n kokoisessa 2 litran koneella 250€ vuodessa eli se tulee 'kuitattua' kuukauden ajoilla. Käytännössä siis reilu 15 vuotta vanha bensamersu menee 7€:lla 100 km, ei paha :D
Vastaa Viestiin