Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli ostettua ensimmäinen Mersuni, pitkän ja vaihtelevan W124-kuumeilun päätteeksi. Lähinnä haussa on ollut alkuperäinen ja siistikuntoinen yksilö, mielellään dokumentoidulla historialla. Kohdalle osui aika hyvä paketti noiden kaikkien suhteen, joten kaupat oli tehtävä. Kyseessä on siis toukokuussa -92 Saksaan ensirekisteröity Anthrazitgrau 300 E-24 nelivaihteisella automaatilla, mustalla nahkasisustalla ja pähkinäpuulistoilla. Tuotu Suomeen -13.

Jonkun verran on tullut tältäkin foorumilta luettua juttuja 300 E-24:stä, mutta näin Mersuille uutena harrastelijana kaikki vinkit kyseisestä autosta on tervetulleita!

VINillä löytyi seuraavanlaiset lisävarustekoodit.

172 FUEL PREHEATER
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
261A LEATHER BLACK
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB ELECTRIC SLIDING ROOF
412 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
442 No code designation available
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
570 FOLDING ARMREST, FRONT
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG
620 AIR POLLUTION CONTROL
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
873  SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa tuo 172 FUEL PREHEATER? Radio on jossain vaiheessa vaihtunut Mexico 2000:een, joka ei tällä hetkellä toimi. Vika on ilmeisesti peräkontissa sijaitsevassa vahvistimessa. Radion näyttöön on kuulemma ilmestynyt "error"-teksti. Tällä hetkellä värkit on irti autosta. Lisäksi autossa on ilmeisesti melko uutena asennettu autopuhelin, joka on kiinnikkeineen irrotettavissa keskikonsolista ilman jälkiä. Löytyy myös irrotettava vetokoukku, jota on jäljistä päätellen käytetty ehkä kerran tai pari. Kaiketi Saksassa on asennettu myös Weitecin 45/45 -madallusjousisarja.

Katsastuksessa havaittiin jarruputken vuotavan takaa, joten sen uusiminen on ensimmäisenä edessä. Asiantuntevia korjaamoita löytyy varmaankin tuolta korjaamoketjusta. Myös vihjeitä Becker-radioiden osaajista otetaan vastaan. Lisäksi ajatuksissa on teettää jonkinlainen ruosteenestokäsittely ja hommata alkuperäiset kangasmatot sekä Hirschmannin teleskooppiantenni. Myöhemmin vielä jonkinsorttiset kaivonkannet tai 8-reikäiset kesärenkaille. Välissä hyvää hoitoa ja kovaa ajoa 8)

Kuvia tulee jahka viitsii kelien puolesta pestä auton!
Viimeksi muokannut Häksä, Su 09.08.2020 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

172 tarkoittaa tuossa tapauksessa auton ulkoväriä, 172 anthrazitgrau. EPC tulkitsee sen varustelistaukseen mukaan, kuten 261 musta nahkakin tuolla on.

Teleme.fi/Mika Timperi Lappeenrannassa on tunnettu autoradioiden korjaaja. Mm. mie olen tilaillut hyviä mattoja kimppatilauksina silloin tällöin Saksasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jees, vihdoin saatiin sustakin mersumies. Tuun viikonloppuna ihmettelemään. :thumbup:

172 koodi on tosiaan tuo väri ja 442 on airbag in steering wheel, muutenhan tuossa on kaikki kohdallaan.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Näin vähän uumoilinkin siitä 172:sta. Ihme ettei se tuota airbagiä näyttänyt. No olipahan mukava huomata että semmoinenkin löytyy. juu-zo, mä oon tällainen sekakäyttäjä. Kokeillaan nyt miltä Meisseli maistuu ;)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Häksä kirjoitti:Lisäksi ajatuksissa on teettää jonkinlainen ruosteenestokäsittely
Itse käytin lankun Vantaan Tuplasuojauksessa. Hyvä tuli. Suojaaja on ilmeisesti mersuista innostunut, ainakin osittain. Pihalla/sisällä niitä taisi olla viitisen kappaletta ja toimiston täti jo vähän valitteli, että niitä ilmaantuu koko ajan lisää.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tässä pesun jälkeisen kuvasession satoa. http://300e-24.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt vasta huomasin että hinaussilmukan ritilä on jostain syystä eri sävyä, sekä mojovat naarmut etuhelmassa. Nooh.. täytyy jotain tehdä niillekin.
Viimeksi muokannut Häksä, Ma 09.11.2015 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli vaihdettua ohjaustehostimen öljy. Ihme juttu kun ei niin huolto- kuin ohjekirjassakaan ole mitään mainintaa ohjaustehostimen öljystä, saati sen tarkastus- tai vaihtotarpeesta. No, googlettamalla tämäkin asia selvisi ja KL-varaosilta myytiin minulle Febin keltaista tehostinöljyä sekä sopiva suodatin 16,05 € sopuhintaan.

Vaihto itsessään on simppeli toimenpide. Huuhdoin järjestelmää vielä siten, että tyhjennettyäni säiliön kaadon sinne pari desiä uutta nestettä ja kurvailin parkkipaikalla ohjausta edestakaisin veivaillen. Tämän tein pariin kertaan, öljy likaantui uudellen molemmilla kerroilla. Litran purkista jäi sen verran öljyä yli, että joskus myöhemmin voi vielä vaihtaa säiliöllisen öljyä uuteen.

Onhan tämä vähän näpertelyä "projekti"-osiolla, mutta mutta mahtuuhan näitä tänne, joten samantyyppisiä kertomuksia varmasti seuraa jatkossakin :D Samalla tämä topikki toimii jonkinlaisena käyttöpäiväkirjana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Sanokaapa kuuluuko kontin mallimerkinnässä olla väliviivaa E ja 24 välissä? Aikaisempi omistaja on uusinut mallimerkinnät, mutta jostain syystä sitä väliviivaa ei ole. Vai riippuuko tämä vuosimallista? Olen nähnyt kuvissa vähän molempia.

Mersulla ei ole tullut hirveästi ajettua. Jarruputket vaihdettiin edestä taakse molemmille pyörille, ostin eBaystä orkkismalliset "rips"-kangasmatot (Lengenfelder Autoteppich GmbH), vaihdoin mittarivalot sekä ilmasuuttimen valon sekä ruuvasin paikoilleen ehjän lämpömittarin diginäytön. Mittariston kanssa meinasi usko loppua, oli se niin perkuleen tiukassa. Kaasupolkimen kiinnikkeessä juuressa näytti olevan jonkinlaista ruostetta, lähinnä sen rakenteen takia, koska vesi valuu kengästä poljinta pitkin alas ja jopa maton alle. En lähtenyt sen enempää ronkkimaan, mutta onko tietoa onko näillä tapana ruostua sisältä päin lattiasta tämän vuoksi? Täytyy muuten arvostaa järkevää ratkaisua miten etumatot saa helposti irti. Takaluukun lista olisi maksanut uutena 170 €, joten tuli hommattua käytetty ehjä. Se oli jotenkin pehmeämpää materiaalia kuin alkuperäinen, joka lähestulkoon mureni käsiin.

Lisäksi takakontin kaikki verhoilut on pesty sekä työkalut ja irrotettava vetokoukku putsattu ja rasvattu :) Kattoluukun ilmanohjaimen jousetkin hommasin, sillä ilmanohjain ei meinaa nousta ylös.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Hage »

Häksä kirjoitti:Sanokaapa kuuluuko kontin mallimerkinnässä olla väliviivaa E ja 24 välissä? Aikaisempi omistaja on uusinut mallimerkinnät, mutta jostain syystä sitä väliviivaa ei ole. Vai riippuuko tämä vuosimallista? Olen nähnyt kuvissa vähän molempia.
Viiva kuuluisi olla siinä välissä. En tiiä sisältyykö se pakettiin kun uuden tilaa
Omakin 24-tappinen on tilattu mallimerkinnällä mutta joku on ottanut sen vuosien saatossa pois :problem: Parempi niin, saa kanssa-autoilijat luulla sitä 200D:ksi.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Viime aikoina tehtyä:

- Vaihdettu mittarivalo, ym. kojelaudan valoja. Mittariston irtivetämisen suhteen meinasi jo loppua usko, mutta netistä kokemuksia lukemalla uskalsin viimein repiä sen irti tarpeeksi voimaa käyttäen. Vetotyökalut askartelin metallisesta henkarista.
- Ehjä ulkolämpömittari purkamolta. Helppo homma vaihtaa entisen tilalle.
- Juu-zo korjasi Mexico 2000:sen viritinvahvistin-boksin. Siellä oli mennyt jotkut komponentit huonoiksi, mikä ilmeni sulakkeen palamisena. Juu-zo osaa kertoa lisää jos kiinnostaa, on se semmoinen elektroniikkavelho.. ;)
- Jenkkien eBaysta löytyi viritinvahvistimelle oikeanlainen alkuperäinen teline. Kiitos Timo L. oikean osan selvittämisestä! Omassa autossani on ollut tehtaalta Grand Prix -radio, joka ei ilmeisesti ole "doppelgeräte". Autossa mukana tullut Mexico 2000 on kuitenkin asennettu jo -94, sillä siitä löytyy ko. vuoden leimat sekä ensimmäisen omistajan ja auton myyjäliikkeen tunnus. Liekö sitten peräkonttiin kuuluva teline jäänyt silloin asentamatta.
- Youngtimerradio.de -kaupasta sain tilattua Mexico 2000:sen kasettiluukun kahden jousen kera, jonka näpräilin paikoilleen rikkinäisen paikalle. Aika kauan sai tuhrattua aikaa noinkin pieneen juttuun, mutta nyt on radio kunnossa.
- Kattoluukun kiskot ynnä muut liikkuvat osat tuli puhdistettua ja voideltua. Tilasin myös ilmanohjaimeen uudet jouset, sillä arvelin niiden elähtäneen mese.fi -korjausohjeiden mukaisesti. Jouset olivat kuitenkin kunnossa, mutta niiden toista päätä paikallaan pitävät pienet muovipidikkeet olivat hajonneet. Jousi ei pysynyt jännityksessään, jolloin ilmanohjain ei tahtonut nousta ylös. Lieneekö noissakin sitten jotain vuosimallieroja, sillä ainakaan mese.fi -ohjeissa ei mainittu nippeleistä mitään. Ilman niitä jousi ei kuitenkaan asetu oikein. Hetki meni tätäkin ihmetellessä.
- Kattoluukun käyttökytkin takerteli myös eteen/taakse -asennossa, joten purin katkaisijan, voitelin ja herkistelin sitä. Nyt kytkin ei jää jumittamaan jompaan kumpaan asentoon. Ei siinä mitään vikaa näykynyt olevan, mutta jostain syystä toiminta oli hieman nihkeää.
- Lisää voiteluhommia, eli tuli tsekattua miltä näyttää ilmanputsarin alla. Siellä näytti olevan 23 vuoden pölyt, joten irrottelin kaasuvivustoa, jonka putsasin ja voitelin pallonivelten osalta. Täytyy vielä myöhemmin pestä koko tienoo ilmanputsarin alta. Samalla huomasin yhden puhki nirhautuneen sähköliitoksen, joka korjasin väliaikaisesti teipillä. Osaako joku tunnistaa mihin toi piuha tulee?
- Myös pyyhkijän varsi tuli voideltua
- Moottoriöljyt ja -suodatin tuli vaihdettua.

Moottori on alkanut vuotaa öljyä. Vuodon olen paikallistanut M104 tyypilliseen kohtaan, jakoketjun kopan tiivisteeseen. Homma täytyy todennäköisesti teettää korjaamolla. Lisäksi tällä hetkellä bensapumppu(pumput?) käy jatkuvasti virtojen ollessa päällä. Juu-zo kävi jo YJ-releen juotokset läpi, mikä ei vaikuttanut asiaan. Kokeilemalla selvisi että MAS-releen irrottamalla pumppu hiljenee. En tiedä näistä paljoakaan, mutta lienee siellä saattaa olla vikaa. Onko 300E-24-tappisten omistajilla kokemuksia vastaavasta?

Tuulilasi halkesi yläreunastaan auton ollessa parkissa. Leimasta päätellen se on auton alkuperäinen lasi. Vinkkejä hyvistä lasiliikkeistä pk-seudulla otetaan vastaan. Myös pientä kukkaa meinaa puskea ylälistan välistä. Lähteekö lista irti vaan nostamalla, ehjänä? Tekisi mieli tarkistaa niitä ruosteita.

Muuten on tullut ajettua Merssulla erittäin tyytyväisenä! Hieman olen ihmetellyt automaatin nytkäystä, auton ollessa paikallaan, kun siitää vaihteen esimerkiksi N:ltä D:lle. Nytkäys tuntuu hieman roisilta auton arvokkuuden huomioiden. Ei ole kokemusta muista vastaavista, niin vaikea sanoa. Muuten vaihteisto pelaa nätisti. Vaihdot kyllä tuntee verrattain napakkoina, varsinkin kylmänä, mutta se on lienee näiden ominaisuus.

Kaikenlaista muuta pientä olisi vielä tehtävänä:
- Kylkipaneeleiden irrotus ja peltien tsekkaus alta
- Puskurin naarmujen maalaus (Helmamaali tähän oli 172:een on 7176 Muschelgrau josta on kahta versiota. Asiantuntevaa palvelua ja maalausohjeita sain Herttoniemen Car Paint Centeristä)
- Kiveniskemien ym. naarmujen fiksailu.
- Ruosteiden hiominen ovenkarmeista tiivisteen alta, sekä lasinpesunestesäiliön alta + maalaus
- Ruosteenestokäsittely syksymmällä. Vantaan Tuplasuojauksessa olisi about 750 €. Vaikutti puhelimessa erittäin pätevältä paikalta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Öljy vuodosta puheen ollen liekkö kansnahkaa vaihdettu tehtaan jäljiltä?
Tahtoo näissä olla tyyppivika.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Nahka lienee alkuperäinen, joten kaikki on mahdollista senkin suhteen. Vaikuttaa kyllä että vuoto tulee siitä ketjukotelon(?) tiivisteestä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kattovaloa irroittaessa huomasin, että siinä samassa on pienen ritilän alla jokin lämpöanturi. Kattoverhoilun sisään lähtikin anturilta lakritsipötkön näköinen kumiletku. Jäin ihmettelemään että miksi manuaalisesti ilmastoidussa autossa olisi tuollainen anturi. Vai onko se kaikissa 124:ssä? Automaatti-ilmastoidussa ymmärrän että niillä ohjattaisiin ilman jakautumista ja lämpötilaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Se "haistin" on siellä katossa oli ilmastointia tai ei. Tuo mersun lämmönsäädinhän on osittain automaattinen jo perusmallinakin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Se haistelijan imuri majailee vänkärin puolella sivulasin suulakkeen vieressä kojelaudan sisällä.
Ja oli manuaali tai automaatti ilmastointi niin löytyy niinkun tossa ylempänä jo selvis.
Parkasee muuten pahasti kun on lopussa.
Kerran yx talvi meinasin paskoo housuun kun rupes huutamaan. Kun sikaa olis tapettu. :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Okei, mielenkiintoista. Ihan mukavasti tuo lämmönsäätö tuntuu toimivan. Se anturi olikin hieman pölyyntynyt, joten piti putsata. Onkohan niitä muuallakin?

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli kolme päivää touhuttua auton kimpussa. Hieman masentavaa oli löytää kolme puhkiruostunutta, joskin melko pientä paikkaa. Kaasupolkimen juuri oli aika hapero, mutta luulen että sitäkään ei näkynyt altapäin, sillä sisältä käsin ruostetta kaivellessani viimeisenä kerroksena oli ehjänä pohjan PVC-massa. Lasinpesunestesäiliön alus on taas tyypillinen paikka, kuten myös lokasuoja samalta kohtaa. Etusiiven irrotuksessa sitä voi paljastua enemmänkin, ja varmaan vasemmaltakin puolelta. Penkin alta puhki mennyt paikka on hieman outo, suora pelti. Mukavana yllätyksenä takamattojen aluset olivat kuivat ja virheettömät. Mutta, vinkkejä pääkaupunkiseudun ammattitaitoisista peltisepistä otetaan vastaan.

Tehtyä:
- Takaoven karmien ruosteiden hionta ja maalaus
- Tarkistettu oven tiivisteiden aluset - ruosteettomat
- Ruostepaikat löytyi myös lasinpesunestesäiliön alta ja sivulta (puhki), sekä kaasupolkimen kiinnityksestä (puhki), sekä takapenkin alta vasemmalta (puhki)
- Kuskin lattiasta hiottu ja maalattu muutamia pintaruosteita, sekä irrotettu samalla vaimennusbitumia. Pitää myöhemmin asentaa uusi bitumi.
- Yksi sähköliitos korjattu moottoritilasta
- Moottoritila pesty
- Nahkapenkit pesty ja käsitelty hoitoaineella
- Kojelauta sekä ovipaneelit pesty sekä käsitelty hoitoaineella

Muita huomiota on kelien lämmettyä se, että ilmastointi pihisee, vaikkakin toimii. Lämmityslaite puskee ajoittain lämmintä ilman syytä, vaikka säätö on tapissaan kylmällä. Jäähdytinnestettä häviää jonnekin, ei kuitenkaan näkyvää vuotoa. Lisäksi tuli huomattua että syyläri on yläreunastaan melko haperoa tavaraa. Liekö tästä syystä flekti käy kaupunkiajossa melko herkästi jo alle 20 lämpötiloilla. Viisari ei kuitenkaan nouse yli 80 ja seuraavan viivan puolivälin.

Galleriaan lisäsin myös muutaman tuoreen otoksen http://300e-24.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Häksä, Ma 09.11.2015 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mersu oli keskikesän seisonnassa, kesäauton virkaa toimitti ansiokkaasti BMW E30 Cabrio.

Kesän ja syksyn aikana on satalankkuunkin tehty pientä ja isompaakin remonttia, suurimpana ruostevaurioiden korjaus. Vein auton viikoksi Tallinnaan Hiteh Autoteenindus -nimiseen firmaan, jossa korjataan ja entisöidäänkin autoja. Joskus Classic Motor Show'ssa tuli katseltua heidän osastolla entisöityä Pagodaa, ja on eräs harrastaja entisöittänyt siellä W126-korisenkin. Näillä referensseillä siis Tallinnaan. Hinta kun kaikkia kuitenkin kiinnostaa niin se oli 827 €, sisältäen 13 tuntia ruostetöitä, etuvalojen alapuolisen listan maalauksen, tuulilasin vaihdon, karmin ruosteen puhdistuksen ja maalauksen (häivytys kattoluukkuun). Jälki oli siistiä. Miinusta siitä että sovittua kiinalaista sävylasia ei ollutkaan varastossa, vaan tilalle jouduttiin asentamaan, tosin suostumuksellani, kirkas Pilkington. Asennuksen jälkeen lasi jostain viheltää hieman kovemmassa vauhdissa. Vettä ei ainakaan ole tullut sisään, mutta täytyy tutkia vielä ja miettiä miten siitä reklamoisi.

Ruostetöiden jälkeen vein auton Vantaan Tuplasuojaukseen, jossa siihen tehtiin Dinitrol-ruosteenestokäsittely. Hyvän näköistä jälkeä :thumbup: Itse irrotin etukäteen helmamuovit, jotta päästiin pesemään ja suojaamaan kynnyspalkit hyvin. Kesällä tsekkasin myös ovien suojapaneelien aluset, jotka myös vahasin ja ruiskutin kotelosuojalla.

Jonkun verran ihmettelyä on ollut lämmityslaitteen säädön kanssa. Närhenmunat purin ja puhdistin pariinkin otteeseen, mutta vielä lämmönsäädinrullan huono juotos sekoitti säätöä. Lopuksi vielä omaa huolimattomuuttani oli johtosarjan liitin jäänyt löysälle, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, lämpö säätyy ja pysyy nyt hienosti. Erityiskiitos Juu-zolle taas kerran! :wink:

Samalla tuli huomattua että autossa oleva ilmastointi on jossain vaiheessa siihen jälkiasennettu. Ehkä jo Mercedeksellä Saksan aikoina. Asennukset on siistejä, ja ilmastoinnin napit alkuperäisiä, mutta paneelin takapuolelta ja joistain johdoista voi päätellä etteivät ne ole tehtaan jäljiltä. Aiemmin oli vaivana että sähköflekti hurahteli vähän miten sattui, ja varsinkin liian aikaisin. Ilmastointiin liittyen sähköflektin ohjaukseen on asennettu parikin relettä, jotka uusin. Lopulta syylliseksi osoittautui lämpötila-anturi, minkä vaihtamisella flekti rauhoittui ja toimii ilmastointi päällä jaksottaisesti.

Muuta pienempää:
- etupuskurin naarmut ja ritilä maalattu itse
- joitain alkavia ruosteita pyöränkaarissa ja takavalojen alta putsattu ja maalattu
- mallimerkinnän väliviiva
- muutama varoitustarra uusittu sekä tarratuunausta..
- konepellin eriste uusittu
- uusi Hirschmann AUTA 4000 F 457 L -teleskooppiantenni. (Yli-Piipari)
- käsinojan murtunut muovirunko korjattu kiristämällä metallisella letkunkiristimellä > toimii!

Nyt enää vuotaa jäähdytin, moottori öljyä ja iskarit pitäisi uusia :thumbup: Muutama kuva lisää täällä: http://300e-24.tumblr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Märssyä on taas huollettu raskaalla kädellä. Ajankohtaiseksi tuli 180 tkm huolto, eli 20 000 km määräaikaishuolto + 60 000 km lisätyöt. Käytin autoa toistamiseen Tallinnassa Hiteh Autoteenindusilla, jossa tuntiveloitus on maltillinen, vajaa 25 €.

Nyt on uutta:
- moottoriöljy + suodatin
- vaihteistoöljy + suodatin
- ilmansuodatin
- sytytystulpat (vanhojen väri lienee ihan asiallinen..?)
- polttoainesuodatin
- jarruneste
- jäähdytinneste

Lisäksi:
- moottorin öljyvuoto on korjattu (ketjukotelon kumitiiviste kovettunut)
- jäähdytin uusittu (vanhassa reikä)
- virranjakajan kansi & pyörijä. (kts. kuvat, alkuperäinen ja leimat vuodelta -91)
- peräöljy vaihdettu
- moniurahihna + rulla
- jarruletku takaa
- polttoaineletku suodattimen luota

Käynti tuntuu nyt entistä pehmeämmältä, todennäköisesti kiitos uuden vj. kannen ja pyörijän. Aikaisemmin oli myös hieman ASR-vaivaa, josta kirjoittelin tänne: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=82402" onclick="window.open(this.href);return false; "Vika" korjaantui hankkimalla kunnollisen akun.

Laitoin myös RVS-aineet moottoriin, ja nyt on toinen käsittely meneillään uusilla öljyillä. Aikaisemmat kokemukset aineesta ei ole huonoja, joten päätin laittaa ne tähänkin, vaikka 7,5 litran öljytilavuus vaatiikin useamman putelin ostamisen.

Tällä hetkellä ajettavuus on aika heikolla tolalla, molemmat takaiskarit on tohjona. Pakkasten aikaan siitä ehjästäkin tuli mehut pihalle. Bilstein B8:t odottelee asennusta laatikossaan :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tänään katsastin auton. Läpi meni ilman kummempia huomautuksia. Päästöjen kanssa oli tosin pientä kikkailua kun HC ei meinannut tippua alle sallitun rajan. Myös lambda-arvo oli melko korkea. Kierroksilla ne asettuivat hiljalleen rajoihin, joten lieneekö vaatinut katin lämmittämistä. Vuoden takaiseen verrattuna O2-pitoisuus oli selkeimmin koholla. Voi olla että pakoputki vuotaa hieman jostain, sillä se on paikoitellen melko rupisen näköinen.

Päästöihin liittyen tuli mieleen myös talven aikana ilmaantunut vieno bensan tuoksu. Toisinaan puolilämpöisenä moottori saattaa heti käynnistyksen jälkeen sammua tai hytkyttää hetken ennen kuin joutokäynti tasaantuu. Otin ilmanputsarin irti ja katselin näkyykö alla olevissa polttoaineputkissa moottorin käydessä vuotoja, mutta kaikki näytti kuivalta. Hajun paikallistin kolmanneksi viimeisen suuttimen tienoille, joten mietin tässä että olisiko mahdollista että suuttimen tiiviste fuskaa sen verran että bensiinin katku pääsee ulkoilmaan? Suuttimien ja tiivisteiden vaihto on muutenkin ollut mielessä, ja nyt päästöjä ihmeteltyä täytynee lisätä se työlistalle.

Perä hikoili myös hieman öljyä, katsastusmies epäili että huohotusaukko tms. voisi olla tukossa. Mistä sellainen löytyy, pääseekö käsiksi ilman purkamista? Näytti aika ahtaalta paikalta.

Kesärengastukseksi tähän on tulossa 8x16 kaivonkannet, jotka on parhaillaan maalattavana. Rengaskooksi kaavailin kokoa 225/50. Sellaiset nakit olisi joutilaana Audi 200:n alla. 205 omaan silmään hieman liian kapoinen. 215 ei osu 55 tai 50-profiilisena ympärysmitaltaan aivan kohdalleen, toisin kuin 225, joka on 8-tuumaiselle suositusten mukainen koko.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Häksä kirjoitti:
Perä hikoili myös hieman öljyä, katsastusmies epäili että huohotusaukko tms. voisi olla tukossa. Mistä sellainen löytyy, pääseekö käsiksi ilman purkamista? Näytti aika ahtaalta paikalta.
.
Tavanomaisimmin toi taidetaan avata niin, että otetaan perän täyttötulppa auki ja painetaan siitä paineilmaa sisälle perään, tiivistäen se tulpanreiän ja ilmapistoolin putken väli vaikka rätillä. Sillä saa yleensä huohottimen auki, mutta maltillisesti pitää sitä ilmaa sinne päästää, ettei pullauta stefoja ulos, jos se huohotin olisikin oikein kunnolla tukossa. Jos mä en nyt ihan ole pihalla, niin se huohotin on tuossa kuvassa perän takaosassa ylhäällä näkyvä hopeanvärinen tötterö:
Kuva
Huonosti näkyy tässä kuvassa, mutta siinä päällä on MB-tähtikuvio.
Häksä kirjoitti: Kesärengastukseksi tähän on tulossa 8x16 kaivonkannet, jotka on parhaillaan maalattavana. Rengaskooksi kaavailin kokoa 225/50. Sellaiset nakit olisi joutilaana Audi 200:n alla. 205 omaan silmään hieman liian kapoinen. 215 ei osu 55 tai 50-profiilisena ympärysmitaltaan aivan kohdalleen, toisin kuin 225, joka on 8-tuumaiselle suositusten mukainen koko.
Ei kai tossa muuten ole ongelmaa kuin että noin leveä rengas saattaa laahata joustoliikkeessä ainakin edessä helmamuoviin. Tai riippuu kyllä niistä vanteistakin - ovat ilmeisesti kuitenkin ne ET34 -versiot? Muistaaksen tuon kokoisia kaivonkansia on W140 -malleihin ollut reippaasti isommalla ET:llä, joka tuskin sopii W124:ään taakse edes paikalleen ilman spaceria. Omassani noilla ET34 8x16 -vanteilla on 205/55 -renkaat, ja nekin ottavat kiinni. Mutta mulla on siinä orkkisroiskeläpät, ja suurin ongelma on niiden ja renkaan välisen laahaamisen kanssa.

EDIT: Korjasin kuvalinkin. Olin jotain aivan kummallista sekoillut sen kanssa...
Viimeksi muokannut Nozki, To 07.04.2016 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Kuva

Tässä kuvassa on 16" 8-reikä ja päällä 205/55/16 muistaakseni.
Nämä oli w140 vanteet ja niihin joutui kyllä laittamaan spacerit väliin.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Juu, siis mulle tulee perinteiset R129/EVO1 -vanteet, 8x16 ET34. 400E:ssä on ollut myös 7x16 kasireikäinen vaihtoehto, 215/55 rengastuksella. Vanteiden ET:tä en nyt tähän hätään löytänyt. Voi olla harvinaisempi versio.

Kiitti tiedosta Nozki. Eli sulla raapi renkaan takaa roiskeläppään? Saksan mersufoorumeilta tästä samasta aiheesta löytyy juttua, ja olen jäänyt siihen vaikutelmaan että 225/50 pitäisi olla ok. Tosin madallukset ym. voi vaikuttaa eri tavoin.

Vielä kun jostain löytäisi kohtuuhintaan R129 pultit, joiden pää tulee nätisi vanteen tasalle. Käytetyistäkin pulttisarjoista pyydetään eBayssä 180-190 €. Pikkujuttu tosin, mutta viimeistelisi ulkonäön.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Hage »

Jollain tasolla hiukan aiheesta ohi mutta epäilen vahvasti nähneeni tämän useaan kertaan Espoossa. Yksikin ilta ihastelin sitä erään Nesteen pihalla että olisipa oma 24-tappinen tuossa kunnossa :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Hage, luulenpa että olet nähnyt jonkun toisen kakkosnelosen, sen verran harvoin tulee siellä liikuttua... Enimmäkseen Vantaalla ja Helsingissä.

Tänään vaihdoin määräjakajan kylkeen pultatun EHA:n (electrohydraulic actuator) O-renkaat, joiden epäilen vuotaneen bensaa. Sen verran tuli taas lueskeltua että ilmeisesti EHA on KE-Jetronicin keskeisiä komponentteja. Mikäli oikein ymmärsin niin EHA hienosäätää polttoaine-ilmaseosta, ja sitä ohjailee ruiskun aivot, eli niin sanottu EZL. EHA:n alta sormella kokeillessa oli siellä tippa bensaa. Toinen vaihtoehto on, että itse EHA vuotaa jostain välistä, mutta ainakin nyt toistaiseksi kaikki näyttää kuivalta. Vinkin vuotopaikasta sain Mercedessourcesta, mikä on erittäin hyvä sivusto jokaiselle vanhemman Mersun omistajalle – suosittelen. On tullut katseltua varmaan yhteensä tuntikausia Kent Bergsman youtube-videoita :D (youtube.com/mercedessource / mercedessource.com)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Häksä kirjoitti: EHA:n O-renkaat
Saako nuo varaosanrolla tiskiltä vai jostain tarvikeliikkeestä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

KL-Varaosilta löytyi http://kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/view/76258/-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Varmaan Veholtakin, mutta ei sieltä saanut ketään vastaamaan puhelimeen.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Häksä kirjoitti:Juu, siis mulle tulee perinteiset R129/EVO1 -vanteet, 8x16 ET34. 400E:ssä on ollut myös 7x16 kasireikäinen vaihtoehto, 215/55 rengastuksella. Vanteiden ET:tä en nyt tähän hätään löytänyt. Voi olla harvinaisempi versio.

Kiitti tiedosta Nozki. Eli sulla raapi renkaan takaa roiskeläppään? Saksan mersufoorumeilta tästä samasta aiheesta löytyy juttua, ja olen jäänyt siihen vaikutelmaan että 225/50 pitäisi olla ok. Tosin madallukset ym. voi vaikuttaa eri tavoin.
...
Ohops, oli jäänyt huomaamatta... Mutta joo, nimenomaan noin se tekee niillä 205 -leveillä renkailla ja vastaavilla vanteilla. Itse asiassa vielä pahemmin se laahasi, kun mulla oli hetken aikaa ihan vakiokokoiset (eli 195/65 R 15) talvirenkaat tarvikekasireikävanteilla, joissa on vähän tavallista pienempi ET, oliskohan se ollut 37. No joka tapauksessa se oli isompi ET kuin noissa EVO1 -vanteissa, ja sekä rengas että vanne kapeampia. Eli kaiken järjen mukaan sen pitäis silloin raapia vähemmän, mutta kai se on rengaastakin sitten aika paljon kiinni. Laahaamista sai kyllä vähemmälle veistämällä sopivasti pois siitä roiskeläpästä. Ulkoreunan kyllä sai jättää ihan silleensä, eli siellä sisempänä se ongelma on ja varsinkin, jos se on kiinni alkuperäisillä kiinnikkeillä, jotka ovat aika ulkonevat.

Jossain täällä foorumilla mulla oli ihan lähes melkein satavarmasti joku kuvakin laitettuna siitä, miten toi vanne ja rengas tulevat ulos lokasuojaan nähden. Vielä kun sen jostain löytäis...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jos nyt vielä palataan tohon rengasasiaan, niin tässä pari osittain laadullisesti aika onnetonta kuvaa siitä, miltä se mun autossa näytti, kun paikaallaan oli 8 tuumaa leveät ja ET 34 -vanteet, joissa 205/55R16 renkaat päällä. Ei se mielestäni niin pahasti venytetyn näköinen oo toi rengas, vaikka ei STRO-normin mukaan pitäisi noin kapeaa kumia tuolle vanteelle laittaa. Eikä tuu kovin pahasti ulos, mutta kyllä noi joustoliikkeessä ottivat kiinni edessä myös sisälokariin (siis Lokari Oy:n valmistamaan muoviseen sellaiseen), mutta mä hieman muistaakseni muovasin sitä lokaria lämmittämällä ja painamalla niin, että se ei enää ole ongelma noidenkaan kanssa. Mut jos siihen laittais kaksi senttiä leveämmän renkaan, niin sitten se kyllä jo olisikin ongelma.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 300 E-24 1992

Viesti Kirjoittaja Häksä »

OK, kiitti kuvista! Pyöräytän 225:t päälle kun ne kerran on jo olemassa, ja katson sitten miltä näyttää. Mulla ei ole Lokareita eikä läppiä, mutta jos ne ottaa jostain kiinni niin sitten voisi hommata nuo 205:t. Ei ne huonolta näytä :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin