Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
On tullu taas aika vähän pävittää mitä on tapahtunut. Ite oon vähän alustaa, voimansiirtoa ja jarruja päivitelly. Jouset on weitecin -40mm joka nurkassa, eteen ostin Konin sportit jäykkyyssäädöllä, takana on vielä toistaiseksi tasonsäätöiskarit (ehkä joskus innostun muokkaamaan taakse sedanin iskarit niin saa kunnon tolpat sitte taaksekin) . Eteen tuli vielä 300-24v mersusta 4-mäntäiset satulat ja niile tulee tietty kaveriksi samasta vehkeestä levyt. Levyiksi taidan ostaa black diamondin reikälevyt. 722.3 laatikko on vahvistuksessa ja tulee ihan lähipäivinä takaisin
Satulat käyn läpi ennen asennusta ja uusin tiivisteet yms..
Ensi kesän setuppi alkaa olemaan pikkuhiljaa nipussa, moottorina sama 603 turbokone kuin oli viime kesänäkin. Pumppu 8mm Herlevi ja Hx40. Saa nähdä jääkö tuo 14 pakopesä pieneksi 8mm pumpulla, tarkoitus kuitenkin ajaa 2 bar paineella. Noh, pakopainemittari sen kertoo
Satulat käyn läpi ennen asennusta ja uusin tiivisteet yms..
Ensi kesän setuppi alkaa olemaan pikkuhiljaa nipussa, moottorina sama 603 turbokone kuin oli viime kesänäkin. Pumppu 8mm Herlevi ja Hx40. Saa nähdä jääkö tuo 14 pakopesä pieneksi 8mm pumpulla, tarkoitus kuitenkin ajaa 2 bar paineella. Noh, pakopainemittari sen kertoo
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Päivitellääs tännekkin.
Aika paljon ilmojen suhteen ollaan saatu etiäpäin:
-Venttiilit hommattuna
-Ilmasäiliö hitsaltu, odottaa koeponnistusta
-Eteen haettu paikka palkeelle, oli aika työläs mut hyvin selvittiin, odottaa nyt hitsausta tukivarteen
-taakse haettu paikka palkeelle, menee aika bolt-on
-painonapit haettu sekä niille diodit ja ne on sovitettu tuhkakuppiin.
Aattelin et mää nyt laitan kuvia noista palkeen asennuksista paljon, niin että joku vois saada inspiraatioo omiin toteutuksiin ja tehä ne vaik paremmin. Oikeastaan mitään informaatiota palkeen asennuksesta ei maailmallakaan ole, joten näin aloittelijana tietty vähän epäröinyt alkuun, että miten se asennus tulisi tehdä. Nyt ollaan menty vähän niikun " No cuts no glory" tyylillä ja ajatuksena se et minkä laikka heittää sen hitsi peittää, mikä onkin tähän asti toiminut
Eli asiaan, etupalkeen kiinnitys.
Ihan ekaks hommasin mukamas sopivalla halkasialla olevaa putkea 5mm seinäpaksuudella. Mun mielestä toi on sopivan jämyä tohon tarkotuseen, ei hitsatessa ihan heti pala puhki. No eipä se putku sitten iha sopivan kokosta ollukkaan, eli halkasialta vähän turhan isoa. Putkesta leikkailin 5cm leveitä siivuja, joista ainakin tenavaan saa tehtyä "holkit" palkeen lautasia varten joka nurkkaan. Vähän joutui lekaa näyttää sille holkille että uppos yläjousikuppiin. Yläjousilautanen on jousikupissa m12 läpipulteilla kiinni. No tukivarren kanssa mietittiin pitkään et miten se kiinnitetään. Muutamalta katsurilta kävin kysäsemässä että saako sen lautasen hitsata tukivarteen, ja kyllähän sille lupa lopulta saatiin. Tukivarren holkki muotoiltiin uudestaan mätsäämään edes jotenkin tukivarren muotoihin. Tukivarren reikää suurensin myös vähän. Aika simppeli juttu, muistaa vaa varmistaa että palje mahtuu joka asennossa tuolla olemaan eikä ota mihinkään kiinni. Siinä muutama kuva asennuksista.
Takapalkeen kiinnitys:
Tästä mulla ei oo kuvia todisteena niin hirveesti, oli siis aika helppo homma. Holkin muotoilin niin että se uppoo tukivarren sisään hieman, niin saa muutaman sentin lisää laskettua. Alkuperäsen jousikupin poistin ja nyt tilalla on korissa kolme reikää kiinnityksiä ja ilmalinjaa varten ja ylälautanen ilman holkkeja. Korin puolelle tulee vielä latasta vahvike ettei ihan pellin varassa ole.
Ilmasäiliön tein myös itse, 5mm seinäpaksuudella olevaa putkea ja vanhoista kaasupulloista katkastut pohjat sekä muutama hydr. liikkeestä haettu hitsattava läpivienti. Ei mikään kovin kaunis mut toivotaan et pitäs ilmat sisällään Kuvissa pönttö ei siis ihan valmis vielä.
Venttiileiksi tuli 4kpl 5/3 suuntaventtiileitä suljetulla keskiosalla. Metalworksin tuotteet ja ihan laadukkaan oloset oli. Niitä varten vielä vähän liittimiä ja letkua ni pääsee pian testaamaanki jo
Loppuun vielä muutama sovituskuva vanteitten kanssa. Palaillaan taas kun asiaa ja kuvia on, seuraavassa päivityksessä varmaankin pakosarjan tekoa ja palkeiden lopulliset paikat.
Kysymyksiä saa esittää ja palaute on enemmänkin kuin suotavaa.
Ja viimesessä kuvassa 10mm speicerin kanssa, saa nähä millasella setupilla mennään kesällä
Aika paljon ilmojen suhteen ollaan saatu etiäpäin:
-Venttiilit hommattuna
-Ilmasäiliö hitsaltu, odottaa koeponnistusta
-Eteen haettu paikka palkeelle, oli aika työläs mut hyvin selvittiin, odottaa nyt hitsausta tukivarteen
-taakse haettu paikka palkeelle, menee aika bolt-on
-painonapit haettu sekä niille diodit ja ne on sovitettu tuhkakuppiin.
Aattelin et mää nyt laitan kuvia noista palkeen asennuksista paljon, niin että joku vois saada inspiraatioo omiin toteutuksiin ja tehä ne vaik paremmin. Oikeastaan mitään informaatiota palkeen asennuksesta ei maailmallakaan ole, joten näin aloittelijana tietty vähän epäröinyt alkuun, että miten se asennus tulisi tehdä. Nyt ollaan menty vähän niikun " No cuts no glory" tyylillä ja ajatuksena se et minkä laikka heittää sen hitsi peittää, mikä onkin tähän asti toiminut
Eli asiaan, etupalkeen kiinnitys.
Ihan ekaks hommasin mukamas sopivalla halkasialla olevaa putkea 5mm seinäpaksuudella. Mun mielestä toi on sopivan jämyä tohon tarkotuseen, ei hitsatessa ihan heti pala puhki. No eipä se putku sitten iha sopivan kokosta ollukkaan, eli halkasialta vähän turhan isoa. Putkesta leikkailin 5cm leveitä siivuja, joista ainakin tenavaan saa tehtyä "holkit" palkeen lautasia varten joka nurkkaan. Vähän joutui lekaa näyttää sille holkille että uppos yläjousikuppiin. Yläjousilautanen on jousikupissa m12 läpipulteilla kiinni. No tukivarren kanssa mietittiin pitkään et miten se kiinnitetään. Muutamalta katsurilta kävin kysäsemässä että saako sen lautasen hitsata tukivarteen, ja kyllähän sille lupa lopulta saatiin. Tukivarren holkki muotoiltiin uudestaan mätsäämään edes jotenkin tukivarren muotoihin. Tukivarren reikää suurensin myös vähän. Aika simppeli juttu, muistaa vaa varmistaa että palje mahtuu joka asennossa tuolla olemaan eikä ota mihinkään kiinni. Siinä muutama kuva asennuksista.
Takapalkeen kiinnitys:
Tästä mulla ei oo kuvia todisteena niin hirveesti, oli siis aika helppo homma. Holkin muotoilin niin että se uppoo tukivarren sisään hieman, niin saa muutaman sentin lisää laskettua. Alkuperäsen jousikupin poistin ja nyt tilalla on korissa kolme reikää kiinnityksiä ja ilmalinjaa varten ja ylälautanen ilman holkkeja. Korin puolelle tulee vielä latasta vahvike ettei ihan pellin varassa ole.
Ilmasäiliön tein myös itse, 5mm seinäpaksuudella olevaa putkea ja vanhoista kaasupulloista katkastut pohjat sekä muutama hydr. liikkeestä haettu hitsattava läpivienti. Ei mikään kovin kaunis mut toivotaan et pitäs ilmat sisällään Kuvissa pönttö ei siis ihan valmis vielä.
Venttiileiksi tuli 4kpl 5/3 suuntaventtiileitä suljetulla keskiosalla. Metalworksin tuotteet ja ihan laadukkaan oloset oli. Niitä varten vielä vähän liittimiä ja letkua ni pääsee pian testaamaanki jo
Loppuun vielä muutama sovituskuva vanteitten kanssa. Palaillaan taas kun asiaa ja kuvia on, seuraavassa päivityksessä varmaankin pakosarjan tekoa ja palkeiden lopulliset paikat.
Kysymyksiä saa esittää ja palaute on enemmänkin kuin suotavaa.
Ja viimesessä kuvassa 10mm speicerin kanssa, saa nähä millasella setupilla mennään kesällä
Viimeksi muokannut kimu, Ti 10.02.2015 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Hyvältä näyttää nuo ilmajouset!! Itse suunnitellut pystäriin samanlaisia kuhan saisi projektin alkuun ja edistymään
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Noniin. Päivitellääs taas hieman. Nyt on vähä rauhallisempaa ollut ainakin meikäläisen osalta tuolla tallin puolella. Pikku hiljaa motivaatiota alkaa taas löytymään.
Konehuoneen puolella kaikki kilkkeet on nyt oikeastaan sovitettu paikoilleen. Coolerin ja syylärin lähdöt muokattuna omaan käyttöön sopiviksi (näistä kuvia myöhemmin). Tuntuu mukavalta ottaa uusia osia paketista ja pilkkoa ne ensi töikseen laikan kanssa palasiksi! Imusarjasta tuli nyt vakio muokattuna 3'' putken ja railon kanssa, saa nähä kuin pelittää.
Jäähdytysjärjestelmä toimii hieman erilailla kuin vakio. Paisuntasäiliö on mallia alumiininen ja paisuntasäiliön alaosassa on letkulähtö josta tulee letku griffinin painekorkin viereen. Painekorkki on kumpaankin suuntaan toimiva. Jännityksellä odotan kuinka tämä toteutus toimii verrattuna vakioon. Näin toteutettuna ei tarvitse availla 606 ylävesiletkun paikan vierestä sitä pikkuletkun lähtöä vakio paisuntasäiliölle, eikä tulppailla griffinistä mitään lähtöjä.
Ahtimeksi valikoitui hx52.
Jostain löyty motivaatiota kiillottaa kompurapesä, hipostelua, mutta sointuu mukavasti yhteen tuon alumiinisen paisarin kanssa, joka kuvasta vielä puuttuu.
Konehuone onkin tällä hetkellä jo taas purettuna, nippu nostettu pois keulalta ja pohjatyöt aloitettu! Jos sitä kohta pääsisi maaluu puuhiin.
Öljyn jäähdyttimet tulee todennäköisesti molempiin nurkkiin coolerin vierelle. Suunnitelmana 19-rivinen moottorille ja 13-rivinen laatikolle.
Ostoslistalla myös vielä downpipe hilppeet ja kaikkea pikku sälää+öljyt ja nesteet. Suurimmat oikeastaan jo hankittuna, mutta saa sitä rahaa vielä palamaan ja reilusti!
Konehuoneen puolella kaikki kilkkeet on nyt oikeastaan sovitettu paikoilleen. Coolerin ja syylärin lähdöt muokattuna omaan käyttöön sopiviksi (näistä kuvia myöhemmin). Tuntuu mukavalta ottaa uusia osia paketista ja pilkkoa ne ensi töikseen laikan kanssa palasiksi! Imusarjasta tuli nyt vakio muokattuna 3'' putken ja railon kanssa, saa nähä kuin pelittää.
Jäähdytysjärjestelmä toimii hieman erilailla kuin vakio. Paisuntasäiliö on mallia alumiininen ja paisuntasäiliön alaosassa on letkulähtö josta tulee letku griffinin painekorkin viereen. Painekorkki on kumpaankin suuntaan toimiva. Jännityksellä odotan kuinka tämä toteutus toimii verrattuna vakioon. Näin toteutettuna ei tarvitse availla 606 ylävesiletkun paikan vierestä sitä pikkuletkun lähtöä vakio paisuntasäiliölle, eikä tulppailla griffinistä mitään lähtöjä.
Ahtimeksi valikoitui hx52.
Jostain löyty motivaatiota kiillottaa kompurapesä, hipostelua, mutta sointuu mukavasti yhteen tuon alumiinisen paisarin kanssa, joka kuvasta vielä puuttuu.
Konehuone onkin tällä hetkellä jo taas purettuna, nippu nostettu pois keulalta ja pohjatyöt aloitettu! Jos sitä kohta pääsisi maaluu puuhiin.
Öljyn jäähdyttimet tulee todennäköisesti molempiin nurkkiin coolerin vierelle. Suunnitelmana 19-rivinen moottorille ja 13-rivinen laatikolle.
Ostoslistalla myös vielä downpipe hilppeet ja kaikkea pikku sälää+öljyt ja nesteet. Suurimmat oikeastaan jo hankittuna, mutta saa sitä rahaa vielä palamaan ja reilusti!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Niin se on kevät jo, kohta kesä ja auto alkaa olla aika hyvällä mallilla
Eli kone on jo keulalla, ja savutkin on otettu jo. Käynti on aika miehekäs tuolla Herlevin 8mm pumpulla, tyhjäkäynnillä hörsköttää kovasti.
Moottoriöljyn jäähdytin on 22 rivinen, hitsailin alkuperäisiin jäähdyttimen putkiin nipat, joihin sitten sai hydrauliletkut liitettyä.
Ahtoputket on 3 tuumaiset, ja osittain sai hyödynnettyä vanhoja ahtoputkia. Kuljettajan puoleisen ahtoputken jouduin tekemään kokonaan uudestaan, ja tilanpuutten takia tuli aika mutkikas
Hantin puolella selvittiin vanhalla ahtoputkella
Jarrutsatulat osottautuivat hyväkuntoisiksi, eikä osat olleet jumissa, joten tyydyin vain putsaamaan ja maalaamaan satulat. En raaskinut ostaa Black Diamondin reikälevyjä joten hain KL varaosista Zimmermann levyt.
Vaihteistoöljyn jäähdytin tulee tuohon kuskin puolelle puskurin taakse.
Ihan bolt-on ei olleet noi isommat jarrut, jarrulevy otti jarrukilpeen kiinni, joten jarrukilvelle sai näyttää lekaa aika reilusti
Eli kone on jo keulalla, ja savutkin on otettu jo. Käynti on aika miehekäs tuolla Herlevin 8mm pumpulla, tyhjäkäynnillä hörsköttää kovasti.
Moottoriöljyn jäähdytin on 22 rivinen, hitsailin alkuperäisiin jäähdyttimen putkiin nipat, joihin sitten sai hydrauliletkut liitettyä.
Ahtoputket on 3 tuumaiset, ja osittain sai hyödynnettyä vanhoja ahtoputkia. Kuljettajan puoleisen ahtoputken jouduin tekemään kokonaan uudestaan, ja tilanpuutten takia tuli aika mutkikas
Hantin puolella selvittiin vanhalla ahtoputkella
Jarrutsatulat osottautuivat hyväkuntoisiksi, eikä osat olleet jumissa, joten tyydyin vain putsaamaan ja maalaamaan satulat. En raaskinut ostaa Black Diamondin reikälevyjä joten hain KL varaosista Zimmermann levyt.
Vaihteistoöljyn jäähdytin tulee tuohon kuskin puolelle puskurin taakse.
Ihan bolt-on ei olleet noi isommat jarrut, jarrulevy otti jarrukilpeen kiinni, joten jarrukilvelle sai näyttää lekaa aika reilusti
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Matkahuollosta kävin noukkimassa Tarvikemotilta tilatut mittarit ( nestevaimennetut 0-2.5 bar ja 0-4 bar), toinen ahtopainetta ja toinen pakopainetta näyttämään. Jäähdytys puolella mennään perus setillä, eli Spallin 51mm paksu flekti, mahtuu nätisti vielä koneen ja syylarin väliin.
Ahtimesta maalasin kompurapesän bilteman ryppymaalilla.
Voimansiirto päivittyi vielä sen verran että ostin 3.07 ASD perän vetareineen, kun halvalla sai Innostuin bilteman kilikali maalista niin kovasti että maalasin vielä murikankin
Takakylki alkaa olla pintaväriä vailla
Pakopaineelle värkkäilin lähdön pakosarjaan ihan ahtimen laipan juureen. Siitä lähtee jarruputkea metrin pätkä ja loppumatka tavallista letkua mittarille asti
Ahtimesta maalasin kompurapesän bilteman ryppymaalilla.
Voimansiirto päivittyi vielä sen verran että ostin 3.07 ASD perän vetareineen, kun halvalla sai Innostuin bilteman kilikali maalista niin kovasti että maalasin vielä murikankin
Takakylki alkaa olla pintaväriä vailla
Pakopaineelle värkkäilin lähdön pakosarjaan ihan ahtimen laipan juureen. Siitä lähtee jarruputkea metrin pätkä ja loppumatka tavallista letkua mittarille asti
Viimeksi muokannut malzi, To 05.03.2015 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Jottai saanu taas aikaseks! Konehuone, konepellin sisäosa ja yks turbon loksu maalailtu pintaväriin! Nyt pääsee vihdoin ja viimein kasaamaan tätä laitosta!
Hevosvoima.comilta tuli 13- ja 19-rivinen öljyjäähy, täytyy niille vielä letkut teetättää ja tellingit tusailla! Mietintä myssyn alla on myös suojat jäähyille, ettei kamalasti roiskisi paskaa nuo renkaat niihin.
Kaveri kävi tosiaan tiggailemassa nuo alumiini hommat. Täytyy patistaa vaan tuota meijän kuvaajas-mestaria laittelemaan niistä lisää photoja bitti avaruuteen päin
En enään muistanut kuinka perseestä pohjatöiden teko oikein olikaan! noh, eipä onneks tarvii taas ihan hetkeen niitäkään tehdä! Tuli vietettyä valehtelematta 37 tuntia vuorokaudesta tallissa muutaman päivän ajan kun tuhersi maalien kanssa. Onneks sattui pari lomapäivää töistä ja koulusta niin eipä tuo niin häirinnyt
Hapot vedin pohjalle, sit perus hiontaväri ja pinta. Maalauksista tuli normaalia autotalli-taattua-laatua, eli roskaa pinnassa. Täytyy katsoa josko jaksaisi vesihioa tuon konepellin sisäpuolelta ja lokasuojan...aika näyttää.
Tänään sai nostettua jo mosankin keulille laatikon kera, kiitokset taas tovereille avusta! Vielä on paljon muuttujia, mutta jos tällä tai ens viikolla saisi jo savut otettua koneesta pihalle niin tulisi taas hieman lisää motivaatiota!
Tarkkaavaisimmat seuraajat huomaakin viimeisessä kuvassa hieman imusarjan toteutusta! Ei paras ratkaisu, mutta varmasti parempi kuin täysin vakion imusarjan käyttäminen.
Hevosvoima.comilta tuli 13- ja 19-rivinen öljyjäähy, täytyy niille vielä letkut teetättää ja tellingit tusailla! Mietintä myssyn alla on myös suojat jäähyille, ettei kamalasti roiskisi paskaa nuo renkaat niihin.
Kaveri kävi tosiaan tiggailemassa nuo alumiini hommat. Täytyy patistaa vaan tuota meijän kuvaajas-mestaria laittelemaan niistä lisää photoja bitti avaruuteen päin
En enään muistanut kuinka perseestä pohjatöiden teko oikein olikaan! noh, eipä onneks tarvii taas ihan hetkeen niitäkään tehdä! Tuli vietettyä valehtelematta 37 tuntia vuorokaudesta tallissa muutaman päivän ajan kun tuhersi maalien kanssa. Onneks sattui pari lomapäivää töistä ja koulusta niin eipä tuo niin häirinnyt
Hapot vedin pohjalle, sit perus hiontaväri ja pinta. Maalauksista tuli normaalia autotalli-taattua-laatua, eli roskaa pinnassa. Täytyy katsoa josko jaksaisi vesihioa tuon konepellin sisäpuolelta ja lokasuojan...aika näyttää.
Tänään sai nostettua jo mosankin keulille laatikon kera, kiitokset taas tovereille avusta! Vielä on paljon muuttujia, mutta jos tällä tai ens viikolla saisi jo savut otettua koneesta pihalle niin tulisi taas hieman lisää motivaatiota!
Tarkkaavaisimmat seuraajat huomaakin viimeisessä kuvassa hieman imusarjan toteutusta! Ei paras ratkaisu, mutta varmasti parempi kuin täysin vakion imusarjan käyttäminen.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Perskele, tätä topiccia on kyllä tosi kiva seurailla, tällanen varttuneempikin "autoharrasta" kun olen
Mukava huomata että mersuihin on tulossa mielenkiintoisia innovaatioita teknisten ratkaisujen puitteissa. Ja varsinkin oman työn osuus lämmittää meikäläisen mieltä. Vain tekemällä oppii, sanon minä
Näyttääpä teidän tallitilatkin olevan tossa "naapurissa", toisen kunnan puolella kylläkin missä itse asun. Toivottavasti autojanne näkyy tulevana kesänä Turun ympäristössä "livenä" nielemässä asfalttikilometrejä!!!
Hienoa duunia, jatkakaa!
Mukava huomata että mersuihin on tulossa mielenkiintoisia innovaatioita teknisten ratkaisujen puitteissa. Ja varsinkin oman työn osuus lämmittää meikäläisen mieltä. Vain tekemällä oppii, sanon minä
Näyttääpä teidän tallitilatkin olevan tossa "naapurissa", toisen kunnan puolella kylläkin missä itse asun. Toivottavasti autojanne näkyy tulevana kesänä Turun ympäristössä "livenä" nielemässä asfalttikilometrejä!!!
Hienoa duunia, jatkakaa!
MB W124 260E
Volvo Amazon
3 x Ford Mustang
3 x BMW
Volvo Amazon
3 x Ford Mustang
3 x BMW
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
samat sanat! tykkään kanssa kaikesta ei kaupallisesta tekemisestä. käydentaidot kunniaan. hienoa rakentamista kykkä.
tuo paineilmasäiliö kannattaa koeponnistaa ennen käyttöä. sen voi varmaan jossain painelaite firmassa teettää, mutta jos itse haluaa testata, niin vettä vaan täyteen ja sitten paineilmaa perään tuplaten, mitä on normaali käyttöpaine. tuollain ainakin koeponnistin omatekosen kompressorin säiliön. luulis kestävän.
tuo paineilmasäiliö kannattaa koeponnistaa ennen käyttöä. sen voi varmaan jossain painelaite firmassa teettää, mutta jos itse haluaa testata, niin vettä vaan täyteen ja sitten paineilmaa perään tuplaten, mitä on normaali käyttöpaine. tuollain ainakin koeponnistin omatekosen kompressorin säiliön. luulis kestävän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Itse täytyy mahdollisimman paljon koittaa tehdä, rahaa kun ei ole rajattomasti kesällä varmasti liikutaan aika paljon Turun alueella, ja muuallakin voi bongata jos autot toimii Tarkoituksena olisi kierrellä muutamia tapahtumia, mm: Kirkkonummi night cruising, Kouvola night cruising ja VW- open Kiikalassa tuokuussa. Saattaa olla että aika piankin alkaa kalusto olla ajokunnossa, jos kaikki vaan menee putkeen
Koko eilinen ilta meni rempatessa takajarruja, käsijarruvaijerin vaihto aiheutti harmaita hiuksia Nyt kun konkurssi on tehty jo kauan sitten, kävin hakemassa KL varaosista uudet zimmermannin levyt ja palat taaksekin.
Toinen puoli valmis
Koko eilinen ilta meni rempatessa takajarruja, käsijarruvaijerin vaihto aiheutti harmaita hiuksia Nyt kun konkurssi on tehty jo kauan sitten, kävin hakemassa KL varaosista uudet zimmermannin levyt ja palat taaksekin.
Toinen puoli valmis
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Hyvää shittii! Onks kimu saanu mitää aikaa?
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Kimu tarinoikoot itse tänne jahka kerkiää!
Kiitoksia topicia seuranneille, on aina mukava saada kommenttia! Ja saa tänne laitella useemminkin kommentteja ja myös kysymyksiä jos tulee mieleen! Niin paljon tehdään itse kun vain työkalut, laitteet ja kädentaidot antaa myöten! Köyhällä kun ei ole varaa kaikkea teetättää! Ja kesällä varmasti tulee näitä mersuja näkymään ainakin varsinais-suomen alueella!
Tässä vaiheessa mennään
Sauhut otettu koneesta! Konehuone on saanut jo muotojaan ja omaan silmään näyttää kyllä erittäin hyvältä! Se on hienoa kun puoli vuotta pyörii joku visio mielessä ja sitten sen saa tuohon naaman eteen pällisteltäväksi! Kamala into olisi saada nyt äkkiä läjään ja ajoon kun on niin keväinen kelikin täällä turun päässä!
Vielä on kuitenkin paljon tekemistä ja hankittavaa, mutta josko ensi kuussa pääsisi jo testailemaan!
Näihin kuviin ja tunnelmiin!
Kiitoksia topicia seuranneille, on aina mukava saada kommenttia! Ja saa tänne laitella useemminkin kommentteja ja myös kysymyksiä jos tulee mieleen! Niin paljon tehdään itse kun vain työkalut, laitteet ja kädentaidot antaa myöten! Köyhällä kun ei ole varaa kaikkea teetättää! Ja kesällä varmasti tulee näitä mersuja näkymään ainakin varsinais-suomen alueella!
Tässä vaiheessa mennään
Sauhut otettu koneesta! Konehuone on saanut jo muotojaan ja omaan silmään näyttää kyllä erittäin hyvältä! Se on hienoa kun puoli vuotta pyörii joku visio mielessä ja sitten sen saa tuohon naaman eteen pällisteltäväksi! Kamala into olisi saada nyt äkkiä läjään ja ajoon kun on niin keväinen kelikin täällä turun päässä!
Vielä on kuitenkin paljon tekemistä ja hankittavaa, mutta josko ensi kuussa pääsisi jo testailemaan!
Näihin kuviin ja tunnelmiin!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Jumaliste teidän touhuja
Ennakkoluulotonta meininkiä
Mix Herlevin olette valinnu pumpun tekijäksi?
Ennakkoluulotonta meininkiä
Mix Herlevin olette valinnu pumpun tekijäksi?
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Kiitos ja kumarrus hieno homma että porukka jaksaa lukea ja kommentoida meidän touhuja!
Mulla on tuo 7mm mynäläinen käytössä vielä toistaiseksi budjetti syistä. Onneksi pumppu kumminkin osottautui uudemmaksi generaatioksi kuin olin olettanut, eli se ei olekaan niitä vanhimpia 120cc tasapää seiskoja! Mynän pumpuissa aika varmasti pysynkin.
Tänäänkin tallilla tuli useampi tunti vietettyä. Meni vaan hieman taas kaljotteluks ja paskan jauhannaks ku kävi muutama kaveri pällistelemässä rojekteja! Alavesiletkun sain sentään tehtyä het ku häiriötekijät poistu paikalta! Ei vaan, mukavahan se on et porukka käy tallilla ihmettelemässä. Maanantaina saa hakea tuosta kl-varaosista yhden ylävesiletkun silvottavaks tuot griffinii varten, sit tuo lämppärin kierto tusailla kuntoon ja vedet koneeseen!
Mulla on tuo 7mm mynäläinen käytössä vielä toistaiseksi budjetti syistä. Onneksi pumppu kumminkin osottautui uudemmaksi generaatioksi kuin olin olettanut, eli se ei olekaan niitä vanhimpia 120cc tasapää seiskoja! Mynän pumpuissa aika varmasti pysynkin.
Tänäänkin tallilla tuli useampi tunti vietettyä. Meni vaan hieman taas kaljotteluks ja paskan jauhannaks ku kävi muutama kaveri pällistelemässä rojekteja! Alavesiletkun sain sentään tehtyä het ku häiriötekijät poistu paikalta! Ei vaan, mukavahan se on et porukka käy tallilla ihmettelemässä. Maanantaina saa hakea tuosta kl-varaosista yhden ylävesiletkun silvottavaks tuot griffinii varten, sit tuo lämppärin kierto tusailla kuntoon ja vedet koneeseen!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Taakse käsijarrukenkiä vaihtaessa huomasin että takapyörän laakeri on väljä. Noh, sehän meni sitte purkuhommiksi. Itse en alkanut laakeria vaihtamaan vaan purin koko navan irti ja kaveri vaihtaa siihen uuden laakerin prässämällä Sillä välin oli aikaa perehtyä tuohon kattoluukkuun, joka ei ole minun aikana autossa toiminut. Samaiselta kaverilta tuli purkuautosta toimiva kattoluukku niin ajattelin että vaihdan koko paketin kerralla enkä ala vanhaa enää kunnostamaan.
Vanha kattoluukku tulossa irti
Siinä se on irtonaisena. Tallitovereille kiitokset taas avusta ! yksin olisi ollut haastavampaa.
Hommana ei tuo kattoluukun irroitus ole kovin haastava homma. Kattoverhoilu pitää purkaa pois sekä vaijeri irroittaa ( itse vedin vanhan vaijerin rälläkällä poikki, kun uuden luukun mukana tuli ehjä vaijeri ). Sitte vaan pultit auki ja koko paketti tippuu alas. Avot !
Onkos jollain kokemusta sen vaijerin suojaputken irroituksesta ? Uutta luukkua asentaessa pitäisi saada jollain tapaa vaijeri irti, jotta sen putken voi irroittaa ja sujauttaa paikoilleen.
Huomenna taas tallipäivä, ohelmassa ainakin uuden kattoluukun asennusta
Ja tosiaan kiva huomata että joku tätä seurailee ja kommentteja saa heittää kehiin !
Vanha kattoluukku tulossa irti
Siinä se on irtonaisena. Tallitovereille kiitokset taas avusta ! yksin olisi ollut haastavampaa.
Hommana ei tuo kattoluukun irroitus ole kovin haastava homma. Kattoverhoilu pitää purkaa pois sekä vaijeri irroittaa ( itse vedin vanhan vaijerin rälläkällä poikki, kun uuden luukun mukana tuli ehjä vaijeri ). Sitte vaan pultit auki ja koko paketti tippuu alas. Avot !
Onkos jollain kokemusta sen vaijerin suojaputken irroituksesta ? Uutta luukkua asentaessa pitäisi saada jollain tapaa vaijeri irti, jotta sen putken voi irroittaa ja sujauttaa paikoilleen.
Huomenna taas tallipäivä, ohelmassa ainakin uuden kattoluukun asennusta
Ja tosiaan kiva huomata että joku tätä seurailee ja kommentteja saa heittää kehiin !
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Ja tosiaan Herleviin päädyin ihan vahingossa. Viime syksynä Pekka mainosti uutta 8mm pumppua, ja juuri samaan aikaan sain vanhan 7mm mynän myytyä niin ajattelin että kokeillaan nyt Pekan pumppua. 8mm pumppu lähinnä ihan tulevaisuutta ajatellen, nälkä kasvaa kuitenkin syödessä No, ehkä sekin päivä vielä tulee kun ei tarvitse ulkoistaa pumpun tekoa.....
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Parin tunnin ähellyksen jälkeen saatiin Choken kanssa tänään uusi kattoluukku paikalleen ja toimimaankin. Pyörän navan sain illalla takaisin , joten sen paiskasin kiinni. Napa kun oli irti niin samalla narinahela vaihtui uuteen, ja aurauksen säätötangon jouduin uusimaan kun vanha otti osumaa irrotusvaiheessa.
Pitkästä aikaa tunne että nämä autot joskus vielä liikkuu Huomenna vuorossa varmaankin kardaanin ja vetareiden kiinnitys ja kaikkea muuta pientä kivaa
Pitkästä aikaa tunne että nämä autot joskus vielä liikkuu Huomenna vuorossa varmaankin kardaanin ja vetareiden kiinnitys ja kaikkea muuta pientä kivaa
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Kirjotellaas välillä tenavan kuulumisista
Päinesäiliö tosiaan menossa koeponnistukseen, iha tuollaisenaan en sitä uskalla konttiin laittaa, ku se 15 bar on aika paljon kuitenkin. Hydrauliikka liikkeessä testaillaan, samassa paikassa mistä toivottavasti pian saisin loput pneumatiikan osat Tietty alustasta puuttuu vieläkin pari olennaista osaa kuten pari kappaletta palkeita, kompura ja mittarit
Pari viikkoa oon pitäny tenusta näpit ihan totaalisesti erossa, motivaatio vähän lopahti ja samalla tein käyttöauton itselleni reilu puoltoistavuotta seisseestä Berlingosta, missä vierähtikin hetki. Mut jotain saatu nyt aikaseks:
Pari päivää sitten iski ihan tolkuton motivaatio, tuntu et nyt pitää autol saada jotain oikeesti aikaseks. Ihan ensitöikseni rykäsin penkit pihalle, putsasin nopeesti ja vein kotiin turvaan Muutama vähän parempi kuva penkeistä, ku huomasin ettei niistä vielä oikeestaan ainuttakaan kunnon kuvaa oo.
Penkkejä hipostellaan lisää samalla ku niitä asennetaan takasin.
Sitte rupesin takakonttii suunnittelee, säiliötä vähän mallailin janiipoispäin. Nyt on jonkunnäkönen visio siitä mitä tullaan toteuttamaan. Asennuksesta tulee mahdollisimman simppeli, millään kovalla putkella en rupea mitään tingentangelia tekemään, niinkuin monet muut ovat toteuttaneet. Kovaa putkea tulee vaan venttiilien jakoblokille sekä liittimelle mistä saa paineilmaa vaikka renkaan täyttöön. Muuten mennään ihan pvc pillillä, tai teräspunosletkulla. Kontissa ei siis pitäisi näkyä muuta kuin mustaksi maalattu ilmasäiliö ja liitin paineilmalle.
No, otin takakonttiin tehdyn vanerin pois ja vapyöräkotelon muovin, niin eikö sieltä paista sitte päivä läpi... Hinauslenkki päässy sen verran muhimaan että reikähän siellä oli. No, asiaa ei jääty murehtimaan vaan laikka laulamaan.
Vähän koitin saumoja tinata, huomaten ettei se oo mun juttu Ei vaan, kyllä sekin taito pitäis joskus opetella.
Sitte uutta peltii ja vähän kuumaliimaa perää.
Sitten alko kova mietintä miten kiinnitän romut konttiin. Mitään läpipultteja en haluunnut, koska tenavassa sen muotonen perse, että ne näkyy kaikki taakse. Tein nyt tollasen toteutuksen venttiileille, että huonekaluputkeen kierteet ja putki hitsattiin kontin pohjaan kiinni. Itse ihan tyytyväinen toteutukseen. Venttiilejä en halunnut näkyviin, tollaset teollisuuden vettiilit nyt ei autossa kovin sieviltä näytä Lopuksi sitten vielä ruosteen-estomaalit niskaan. Musta toi saa nyt jäädä tollaseks.
Samalla alko sitten ohjauksen sähköistys, vedin akulta taakse kaapelin, tuhkakupin napeilta kaapelin sekä tein maadotuksen taakse. Vielä pitäisi tuhkakuppi tehdä loppuun, niin voi kokeilla venttiileitä jo.
Mut eipä muuta tälläerää, päivitellään ku jotain tapahtuu taas. Ja masa kyl sä voit tulla poikkeemaan
Päinesäiliö tosiaan menossa koeponnistukseen, iha tuollaisenaan en sitä uskalla konttiin laittaa, ku se 15 bar on aika paljon kuitenkin. Hydrauliikka liikkeessä testaillaan, samassa paikassa mistä toivottavasti pian saisin loput pneumatiikan osat Tietty alustasta puuttuu vieläkin pari olennaista osaa kuten pari kappaletta palkeita, kompura ja mittarit
Pari viikkoa oon pitäny tenusta näpit ihan totaalisesti erossa, motivaatio vähän lopahti ja samalla tein käyttöauton itselleni reilu puoltoistavuotta seisseestä Berlingosta, missä vierähtikin hetki. Mut jotain saatu nyt aikaseks:
Pari päivää sitten iski ihan tolkuton motivaatio, tuntu et nyt pitää autol saada jotain oikeesti aikaseks. Ihan ensitöikseni rykäsin penkit pihalle, putsasin nopeesti ja vein kotiin turvaan Muutama vähän parempi kuva penkeistä, ku huomasin ettei niistä vielä oikeestaan ainuttakaan kunnon kuvaa oo.
Penkkejä hipostellaan lisää samalla ku niitä asennetaan takasin.
Sitte rupesin takakonttii suunnittelee, säiliötä vähän mallailin janiipoispäin. Nyt on jonkunnäkönen visio siitä mitä tullaan toteuttamaan. Asennuksesta tulee mahdollisimman simppeli, millään kovalla putkella en rupea mitään tingentangelia tekemään, niinkuin monet muut ovat toteuttaneet. Kovaa putkea tulee vaan venttiilien jakoblokille sekä liittimelle mistä saa paineilmaa vaikka renkaan täyttöön. Muuten mennään ihan pvc pillillä, tai teräspunosletkulla. Kontissa ei siis pitäisi näkyä muuta kuin mustaksi maalattu ilmasäiliö ja liitin paineilmalle.
No, otin takakonttiin tehdyn vanerin pois ja vapyöräkotelon muovin, niin eikö sieltä paista sitte päivä läpi... Hinauslenkki päässy sen verran muhimaan että reikähän siellä oli. No, asiaa ei jääty murehtimaan vaan laikka laulamaan.
Vähän koitin saumoja tinata, huomaten ettei se oo mun juttu Ei vaan, kyllä sekin taito pitäis joskus opetella.
Sitte uutta peltii ja vähän kuumaliimaa perää.
Sitten alko kova mietintä miten kiinnitän romut konttiin. Mitään läpipultteja en haluunnut, koska tenavassa sen muotonen perse, että ne näkyy kaikki taakse. Tein nyt tollasen toteutuksen venttiileille, että huonekaluputkeen kierteet ja putki hitsattiin kontin pohjaan kiinni. Itse ihan tyytyväinen toteutukseen. Venttiilejä en halunnut näkyviin, tollaset teollisuuden vettiilit nyt ei autossa kovin sieviltä näytä Lopuksi sitten vielä ruosteen-estomaalit niskaan. Musta toi saa nyt jäädä tollaseks.
Samalla alko sitten ohjauksen sähköistys, vedin akulta taakse kaapelin, tuhkakupin napeilta kaapelin sekä tein maadotuksen taakse. Vielä pitäisi tuhkakuppi tehdä loppuun, niin voi kokeilla venttiileitä jo.
Mut eipä muuta tälläerää, päivitellään ku jotain tapahtuu taas. Ja masa kyl sä voit tulla poikkeemaan
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Tarttis melkee tulla. täytyy anssi pakottaa kuskiks.
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Lupailin aikaisemmin kuvia noista alumiini kikkareiden muutoksista niin tässäpä niitä!
Syylärin alalähdön joutu pienentää. Toinen vaihtoehto olis ollu suurentaa letkukokoa. Ylävesiletkun lähtö on käännetty jyrkällä 90mutkalla hieman ylemmäs. Kuvasta tuota korkeuseroa on ehkä vähän vaikea havaita, mutta puhutaan jostain noin 2-3 sentistä. Griffinin vakio letkulähdön kanssa olisi ottanut ylävesiletku ohjaustehostimen hihnapyörään kiinni.
Suulerin päädyt muokattu noin. Muuten ei oikein järkevästi olisi saanut askarreltua öljynjäähyttimiä molempiin kulmiin näin leveän coolerin kanssa. Maskin taakse niitä en syystä tai toisesta halunnut Aluksi mietin, että olisi vetänyt vain silikonisella 90 mutkalla, mutta nuo jyrkät 90 alumutkat veivät leveyssuunnassa vielä vähemmän tilaa.
Siinäpä nyt tuota Pyryn käden jälkeä! Pakosarjaan ahtimen laipalle väänsin m10 pinnapulteille kierteet. Mukavempi laitetta ahdistinta paikoilleen kun voi vaan tipauttaa pakosarjan päälle ja mutterit kiinni
Syylärin alalähdön joutu pienentää. Toinen vaihtoehto olis ollu suurentaa letkukokoa. Ylävesiletkun lähtö on käännetty jyrkällä 90mutkalla hieman ylemmäs. Kuvasta tuota korkeuseroa on ehkä vähän vaikea havaita, mutta puhutaan jostain noin 2-3 sentistä. Griffinin vakio letkulähdön kanssa olisi ottanut ylävesiletku ohjaustehostimen hihnapyörään kiinni.
Suulerin päädyt muokattu noin. Muuten ei oikein järkevästi olisi saanut askarreltua öljynjäähyttimiä molempiin kulmiin näin leveän coolerin kanssa. Maskin taakse niitä en syystä tai toisesta halunnut Aluksi mietin, että olisi vetänyt vain silikonisella 90 mutkalla, mutta nuo jyrkät 90 alumutkat veivät leveyssuunnassa vielä vähemmän tilaa.
Siinäpä nyt tuota Pyryn käden jälkeä! Pakosarjaan ahtimen laipalle väänsin m10 pinnapulteille kierteet. Mukavempi laitetta ahdistinta paikoilleen kun voi vaan tipauttaa pakosarjan päälle ja mutterit kiinni
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Ei voi ku kehua taas kerrontaa, hyviä kuvia, kuvien laatua ja tekemisen meininkiä tässä topicissa
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Komiaa että autojen kanssa hommat etenee Toi alumiininen paisari on suht karkki! Eipä sillä, musta kiiltävä konehuone ei myöskään jätä kylmäksi.
se on Kevät rinnassa kun saa talli-innon nousemaan. Täällä yks taustalla tiiviisti tätä thriidiä lukeva.
Kehtaako kysyä tässä että minkä verran tuommoseen "pussittamiseen" saa varata rahnaa? Letkua, liitintä jne kuluu kuiten suht reippaasti tuohon hommaan.
Kimulle ja no miksei muillekin vinkkinä: Jos tahdot joskus koritinailla lisää, niin rälläkkä + teräsharjalaikka on aika mukava (nopea) keino silotella lopputulostajos tahtoo siistiä ylimääräisiä tinoja pois. En mä tuon tinan kanssa paljoa ole pelannut. Tuon yhden vähän haastavamman kohteen tinasin kasaan..
se on Kevät rinnassa kun saa talli-innon nousemaan. Täällä yks taustalla tiiviisti tätä thriidiä lukeva.
Kehtaako kysyä tässä että minkä verran tuommoseen "pussittamiseen" saa varata rahnaa? Letkua, liitintä jne kuluu kuiten suht reippaasti tuohon hommaan.
Kimulle ja no miksei muillekin vinkkinä: Jos tahdot joskus koritinailla lisää, niin rälläkkä + teräsharjalaikka on aika mukava (nopea) keino silotella lopputulostajos tahtoo siistiä ylimääräisiä tinoja pois. En mä tuon tinan kanssa paljoa ole pelannut. Tuon yhden vähän haastavamman kohteen tinasin kasaan..
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Kiitoksia!
Tietty kehtaa, sitä varten tänne kirjoitellaan Mitään euron tarkkaa laskua en ole pitänyt, mut koko alustalle jää kokonaisuudessaa reilu tonni hintaa. Tähän vaikuttaa paljon se mitä tekee itse vai tekeekö. Venttiilit letkut ja liittimet on tullut "sponssina" eli niille kattellaan hintaa sitte joskus. Letkuista ja liittimistä puheenollen, eilen sain käsiini taas vähän tarvikkeita, mm letkut liittimet ja 5m happosta 10mm putkee. Niistä lisää ku saadaan aikaseks, säiliökin tuli ponnattua samalla.
Mitä tohon tinaa tulee niin piikkisika laikalla sitä vähän hieroin, mut en uskonut et se paljon muotoaan muuttaa vielä. Mut ens kerralla tietää sitte, kiitos
Tietty kehtaa, sitä varten tänne kirjoitellaan Mitään euron tarkkaa laskua en ole pitänyt, mut koko alustalle jää kokonaisuudessaa reilu tonni hintaa. Tähän vaikuttaa paljon se mitä tekee itse vai tekeekö. Venttiilit letkut ja liittimet on tullut "sponssina" eli niille kattellaan hintaa sitte joskus. Letkuista ja liittimistä puheenollen, eilen sain käsiini taas vähän tarvikkeita, mm letkut liittimet ja 5m happosta 10mm putkee. Niistä lisää ku saadaan aikaseks, säiliökin tuli ponnattua samalla.
Mitä tohon tinaa tulee niin piikkisika laikalla sitä vähän hieroin, mut en uskonut et se paljon muotoaan muuttaa vielä. Mut ens kerralla tietää sitte, kiitos
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Projektit edistyy, kohta voi päästä jo ajamaan konehuone on lähes valmis, katsastuspumppuun pitää vielä vaihtaa vielä o-renkaat ja kuparitiivisteet pumpun yläosaan . Kattoverhoilun asennusta ja maalaushommia, siinähän ne isoimmat mitä enään jäljellä.
Jo jonkin aikaa mielessä pyörinyt ajatus että noinkohan 603 koneesta saisi kunnolla voimaa. Ostin toisen 603 turbokoneen alakerran josta olisi tarkoitus alkaa rakentamaan tulevan kesän/talven aikana. Tavoitteena saada 500hv irti, aika näyttää päästäänkö edes lähelle. Olen harkinnut noita "tarvike" Eagle H-veivejä, mutta niistä ei tunnu kellään olevan kokemusta ST- koneissa. Kone kokee täydellisen läpikäynnin. Kanteen myös läpikäynti ja jonkun sortin porttaus itse tarkoitus tehdä. Tiivisteeksi 606 peltitiiviste. Nokka pitänee myös koneistaa. Ahtimeksi olen miettinyt HX50 MFS 17 pakopesällä, muita ideoita ahtimen suhteen ? Kovin alhaalta heräävä moottori tästä ei varmaan tule eikä tarviikkaan, kun huipputehoa haetaan.
Jo jonkin aikaa mielessä pyörinyt ajatus että noinkohan 603 koneesta saisi kunnolla voimaa. Ostin toisen 603 turbokoneen alakerran josta olisi tarkoitus alkaa rakentamaan tulevan kesän/talven aikana. Tavoitteena saada 500hv irti, aika näyttää päästäänkö edes lähelle. Olen harkinnut noita "tarvike" Eagle H-veivejä, mutta niistä ei tunnu kellään olevan kokemusta ST- koneissa. Kone kokee täydellisen läpikäynnin. Kanteen myös läpikäynti ja jonkun sortin porttaus itse tarkoitus tehdä. Tiivisteeksi 606 peltitiiviste. Nokka pitänee myös koneistaa. Ahtimeksi olen miettinyt HX50 MFS 17 pakopesällä, muita ideoita ahtimen suhteen ? Kovin alhaalta heräävä moottori tästä ei varmaan tule eikä tarviikkaan, kun huipputehoa haetaan.
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Koulu haitannu harrrastuksia, mutta siihen pisteeseen päästy että eilen illalla suhattiin maalit päälle. Muovilistojen maalaus ei mennyt ihan suunnitellusti kun maali tarttunut ollenkaan. Joku maalannut joskus paukkumaalilla nuo listat ja nyt se paukkumaali alkoi reagoimaan uuden maalin kanssa
Takakulma maalattiin myös, siinä ei ilmennyt vastaavaa ongelmaa.
Ensi viikolla on tarkoitus mennä penkittämään muutoskatsastusta varten penkkilaput, kiirettä pukkaa
Takakulma maalattiin myös, siinä ei ilmennyt vastaavaa ongelmaa.
Ensi viikolla on tarkoitus mennä penkittämään muutoskatsastusta varten penkkilaput, kiirettä pukkaa
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Sain auton ajokuntoon viime viikolla, je parjantaina käytiinkin penkittämässä autoon 160hv paperit. Samalla otin siirtokilvet ja pääsin vähän testailemaan, hyvin tuntuu toimivan vaikka menohaluja ei kauheasti ole vakiopumpulla.
Torstai iltana otettiin auto tallista pihalle
Borbetit ei mahtunutkaan pyörimään uusien jarrujen kanssa, kun vanteen puolat otti satulaan kiinni, joten eteen piti laittaa 15mm spaceri että mahtuu pyörimään. Nyt pitäisi hommata eteen matalempaa ja kapeampaa kumia ettei raavi
Torstai iltana otettiin auto tallista pihalle
Borbetit ei mahtunutkaan pyörimään uusien jarrujen kanssa, kun vanteen puolat otti satulaan kiinni, joten eteen piti laittaa 15mm spaceri että mahtuu pyörimään. Nyt pitäisi hommata eteen matalempaa ja kapeampaa kumia ettei raavi
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Eipä oo hetkeen tullu mitään tänne kirjoteltua, koulu ja työt vähän haitannu harrastuksia... Oma projekti alkaa näyttä aika hyvältä, auto on katsastettu ja ajossa. Muutoskatsastus meni ilman isompia ongelmia. Auto tuntuu rokkaavan melko hyvin, pakopaineiden kanssa pientä probleemaa. Ahtopaineen ollessa 2 bar on pakopainetta melkein 3 bar. Pakopesä vaihtuu todennäköisesti 17 porttipesään.
Jotain kuvia tuli räpsittyä kun olin maalla käymässä. Tuli ajettua useampi sata kilometriä "testiajoa" ja tuntuu toimivan.
Takapuskuri on vielä maalausta vailla, muuten ulkokuori miellyttää omaa silmää.
Katsastustuksestakin otin kuvan, operaatio kesti pari tuntia kaikkineen paperitöineen
Asd perä suttaa kivasti kahdella kuivalla asfaltillakin vaikkei perässä ole painetta laisinkaan vielä Aika sopivalta tuntuu tuo 3.07 välitys
Jotain kuvia tuli räpsittyä kun olin maalla käymässä. Tuli ajettua useampi sata kilometriä "testiajoa" ja tuntuu toimivan.
Takapuskuri on vielä maalausta vailla, muuten ulkokuori miellyttää omaa silmää.
Katsastustuksestakin otin kuvan, operaatio kesti pari tuntia kaikkineen paperitöineen
Asd perä suttaa kivasti kahdella kuivalla asfaltillakin vaikkei perässä ole painetta laisinkaan vielä Aika sopivalta tuntuu tuo 3.07 välitys
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Nonni, nyt on taas aika päivitellä. Edellisesta alkaa olemaan aikaa.
Kaikkea hurjaa ja jännää on taas tapahtunu. Tallia vaihdettiin porukalla ja tuli pari jätkää tohinoihi mukaan. Nyt on kuuden jätkän kimppatalli, viisi mersua ja yksi voortti... Tämä on hiukan viivästyttänyt itse kunkin projekteja.
Omasta mebestä sen verran et tossa keväällä puri pienoinen mopokuume ja tuli hommattua kakspyöränen, sen kanssa on hiukan mennyt nyt aikaa ja rahaa. Eli suoraan voi sanoa että motivaatiot tekemiselle ovat jääneet vähän pienemmiksi mersun suhteen. Nyt kumminkin taas kärpänen puri ja tänään päästiin heittämään pientä testipätkää jo . Sanotaan nyt näin, että kun on karvan vajaa 3baria painetta niin kyllä se hx52 ihan kivasti tuota koppaa etiäppäin puhaltaa Nyt tulevalla viikolla olisi tarkoitus niputtaa loppuun jotta pääsisi juhannuksen viettoon ja saisi kaikki pienet lasten taudit pois ennen Kirkkonummi Night Cruisingia joka on 27.6.
Jatketaan! Seurailkaa, nyt alkaa vasta tapahtua kun kesä on ovella!
PS. malzille on saanut pyöritellä jo uusia takarenkaitakin alle
Kaikkea hurjaa ja jännää on taas tapahtunu. Tallia vaihdettiin porukalla ja tuli pari jätkää tohinoihi mukaan. Nyt on kuuden jätkän kimppatalli, viisi mersua ja yksi voortti... Tämä on hiukan viivästyttänyt itse kunkin projekteja.
Omasta mebestä sen verran et tossa keväällä puri pienoinen mopokuume ja tuli hommattua kakspyöränen, sen kanssa on hiukan mennyt nyt aikaa ja rahaa. Eli suoraan voi sanoa että motivaatiot tekemiselle ovat jääneet vähän pienemmiksi mersun suhteen. Nyt kumminkin taas kärpänen puri ja tänään päästiin heittämään pientä testipätkää jo . Sanotaan nyt näin, että kun on karvan vajaa 3baria painetta niin kyllä se hx52 ihan kivasti tuota koppaa etiäppäin puhaltaa Nyt tulevalla viikolla olisi tarkoitus niputtaa loppuun jotta pääsisi juhannuksen viettoon ja saisi kaikki pienet lasten taudit pois ennen Kirkkonummi Night Cruisingia joka on 27.6.
Jatketaan! Seurailkaa, nyt alkaa vasta tapahtua kun kesä on ovella!
PS. malzille on saanut pyöritellä jo uusia takarenkaitakin alle
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Noniin, taas luvattoman pitkä aika viime päivityksestä, tässä ollaan pari viikkoa painettu tenavaa nippuun veren maku suussa. Perjain-lauantai välinen yö tuli vietettyä tallilla, Choken ja erään pettin kanssa vietettiin yövuoro. Sellasessa 24 tunnissa tuli rykästyy auto nippuun. Pienen testilenkin jälkeen pesulle ja sieltä Kirkkonummelle. 41h samoilla silmillä tekee Alustasta tuli aivan mielettömän hyvä! Mutkissa ei niiaille ja muutenkin ajo-ominaisuuksiltaan todella hyvä. Pientä parantelua ja ehostelua on vielä tiedossa, mutta näillä näkymin ollaan ensi viikonluppuna menossa jämijärvelle.
Tekniikka vaikutta hyvältä, pumpulle ei saatu ahtopainetta/unohdettiin unenpöppörössä jo meno on aika tahmeeta vielä. Ei oo tuuman suoran putken voittanutta Eli vehje kuulostaa myös aika hyvälle. Tekniikasta ensipäivityksessä enemmä, mutta näin pienen testiajon jälkeen pumppu tuntusi toimivan hyvin.
Reissussa jarrusatulan pultti pääs tippuu matkalle, siinä ennen knc:tä pieni remppa. Kuvasta ilmenee myös että kuinka ylös ton saa nostettua.
Seuraavaks olis tiedos kapeemmat kumit eteen, vanteiden maalaus, vähän maalauluja säätämistä ja siistimistä. Mut näihin kuvii ja tunnelmiin, jatketaan harjotuksia.
Tekniikka vaikutta hyvältä, pumpulle ei saatu ahtopainetta/unohdettiin unenpöppörössä jo meno on aika tahmeeta vielä. Ei oo tuuman suoran putken voittanutta Eli vehje kuulostaa myös aika hyvälle. Tekniikasta ensipäivityksessä enemmä, mutta näin pienen testiajon jälkeen pumppu tuntusi toimivan hyvin.
Reissussa jarrusatulan pultti pääs tippuu matkalle, siinä ennen knc:tä pieni remppa. Kuvasta ilmenee myös että kuinka ylös ton saa nostettua.
Seuraavaks olis tiedos kapeemmat kumit eteen, vanteiden maalaus, vähän maalauluja säätämistä ja siistimistä. Mut näihin kuvii ja tunnelmiin, jatketaan harjotuksia.
Re: Tarinoita Metsämäestä, läjä turbomersuja
Nyt reilu kuukausi tullu omalla värkillä ajeltua, eikä vielä oo rikki saatu Takarenkaita on muutamat tullu sulatettua ja eikun lisää kovaa ajoa. Kesän ehkä yksi odotetuimpia tapahtumia oli KNC, tänä vuonna selvittiin vielä ajamalla takaisin eli ihan hyvä reissu. Autot toimi Eipä omaan autoon ole nyt kuukauden aikana hirveästi tapahtunut, pakopesän vaihdoin #17 portittomaan. Heräävyys ei huonontunut juurikaan ja voimaa tuli vähän lisää pakopaineiden tippuessa puoli kiloa. Seuraavaksi varmaankin talviauton optimointia, eli 200d pitää ahtaa KNC:ssä oli mukana pari hyvää kuvaajaa joten tässä vähän materiaalia illan ajeluista: