16 venttiilisen laittoa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

16 venttiilisen laittoa

Viesti Kirjoittaja Pietu »

On tullut tossa muutaman viikonlopun aikana laiteltua autoa parempaan iskuun sen mitä on ehtinyt. Viime viikonloppuna tuli tehtyä 2.5" putkisto. Tylysti vanha putki rälläkällä poikki lambda-anturin jälkeen ja siitä uutta väsäämään. Etuvaimentimena on Simonsin noin 60senttiä pitkä vaimennin ja takana rosteripönttö. Katalysaattori jäi kokonaan pois. Kaveri vertas ääniä SRC autoon. Että kovin epämersumaiset niistä tuli. Pitää nyt kattoo pitääkö alkaa vaimentimia vaihtamaan vielä. samalla tuli vaihdettua vapaavirtaussuodatin joka sopii vakiokoteloon. Tällä yhdsitelmällä yläpään veto tuntu paranevan ja kaasuun vastaaminen parani hiukan.

Iskarit tuli myös vaihdettua Bilsteinin valmistamiin. En nyt just muista onko mallia Sprint vai Sport mutta lyhyemmällä iskulla kuitenkin kuin vakiot. Eibachin jousetkin on jo hankittu mutta en uskaltanut alkaa tavallisen jousipuristimen kanssa vaihtamaan. Pelkällä iskareiden vaihdolla tuntui paranevan kummasti. Vanhat oli kyllä todella loppu jo.

Yhtenä viikonloppuna tuli pistettyä myös kaikki jarrut uusiksi. Eteen hommasin uritetut levyt ja EBC:n Green stuff palat. Etujarrut vaan tuppaa vinkua välillä. Ehkä palat on niin kovat? Ainakin kuulemma raskaassa kalustossa ollut tätä ongelmaa. Taakse laitoin ihan vakiot levyt ja palat. Samalla tietysti tuli herkisteltyä männät ja putsattua satulat muuten hyvin. Ihme homma sinänsä ettei takana ollu männät yhtään jumissa. Todella herkästi tuntui liikkuvan jo ennen herkistelyä.

Seuraavana onkin projektina koiranluiden ja alustan puslien vaihtoa. Myös aavistuksen tiheämpi perä tarvis vaihtaa ja samalla uusia kannatinlaakeri ja rätit. Saattaappaa vaihdelaatikkokin mennä jossain välissä vaihtoon kun tuntuu aavistuksen ääntävän. Tietysti tiheämpi laatikkokin olis jees mutta kukahan suomessa sellasia rakentaa?

Jotain kuviakin saattaa projekteista olla. Näytille saadaan sit ku saadaan.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Itsellä myös 2,5" putkisto kahdella vaimentimella. Täytyy sanoo ettei todellakaan oo kovin mersumaiset äänet... :twisted:
Mistäs noi etujarrut hommasit? Paljo kustansi?
Mites toi vapaavirtaussuodatin tonne koteloon meni? Onks toi siis samankaltanen paneelisuodatin ku alkuperäinen, vai laitoitko sinne orkkiskoteloon kartiosuodattimen?? :?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Kovasti ainakin päät kääntyy kun ohi ajaa. Silti putki ei melua sisälle juuri ollenkaan.

Etujarrut hommasin Tampereelta Polar autovarusteesta. 250ekee oli etulevyt ja palat yhteensä. Kovasti ainakin luvataan että lähes pölyttömät palat.

Suodatin on juu paneelisuodatin. Pestävissä oleva. Siitä kärsin muistaakseni 60 euroo.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

[quote="Pietu"]Etujarrut hommasin Tampereelta Polar autovarusteesta. 250ekee oli etulevyt ja palat yhteensä. Kovasti ainakin luvataan että lähes pölyttömät palat.
quote]

Mainostavat että ovat pölyttömiä ym, mutta kun itse niitä kyselin, niin totesi että "Ei ne likaa vähempää, vanteet vaan puhistuu helpommin pesussa.."

Tuossa autossa varmaan manuaali(?), eli jarrutuksessa kone hiukka avittaa. Tämä siintä syystä, että muutamissa autoissa on etulevyt saatu pilalle, eli ei kestä kovin kovia jarrutuksia pitkän aikaa.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Juu manuaali toi on. Eipä oo tullu kovemmin jarruteltua palojen ja levyjen vaihdon jälkeen. tiedä sitten mistä vinkuna johtuu.

Hommasin Veholta lapun että saa oikeen luvan kanssa katin poistaa. 50 ekee keksivät sille hintaa. odotin ehkä enemmän mut eipä tuokaan kai halpa oo. Enää rajottaa se että meneekö päästöistä läpi noilla asetuksilla.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
mtk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 05.07.2004 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mtk »

[quote="PT"][quote="Pietu"]Etujarrut hommasin Tampereelta Polar autovarusteesta. 250ekee oli etulevyt ja palat yhteensä. Kovasti ainakin luvataan että lähes pölyttömät palat.
quote]

Mainostavat että ovat pölyttömiä ym, mutta kun itse niitä kyselin, niin totesi että "Ei ne likaa vähempää, vanteet vaan puhistuu helpommin pesussa.."

Kyllä pitää mainospuheet pölyttömyydestä paikkansa itsellä edessä epc:n
vihreet ja takana jotkut tarvikkeet etuvanteet pysyy puhtaana takana mustat.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

mtk kirjoitti:
PT kirjoitti:
Pietu kirjoitti:Etujarrut hommasin Tampereelta Polar autovarusteesta. 250ekee oli etulevyt ja palat yhteensä. Kovasti ainakin luvataan että lähes pölyttömät palat.
quote]

Mainostavat että ovat pölyttömiä ym, mutta kun itse niitä kyselin, niin totesi että "Ei ne likaa vähempää, vanteet vaan puhistuu helpommin pesussa.."

Kyllä pitää mainospuheet pölyttömyydestä paikkansa itsellä edessä epc:n
vihreet ja takana jotkut tarvikkeet etuvanteet pysyy puhtaana takana mustat.
No tuopa hyvä tietää, eiköhän ala tilaus lähtä niistä vetämään, v...taa pestä noita vanteita kokoajan :twisted:

Ja enpä ole aikasemmin kuullut että myyjä ei ainakaan edes auta tavaran menekkiä, mutta käyttäjiltä se tieto tulee :wink:
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Vaikuttiko putken suurentaminen lambdan-toimintaan? kun katalysaattori jäi pois...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

FosgateT kirjoitti:Itsellä myös 2,5" putkisto kahdella vaimentimella. Täytyy sanoo ettei todellakaan oo kovin mersumaiset äänet... :twisted:
:?
Ilmeisesti putken koko 2" tai 2,5" vaikuttaa tosi paljon ääniin. Minulla on tuossa 200D turbossa 2,5" jöötiä 2:lla simmonsilla ja kaverilla samanlainen systeemi, mutta 2" putkesta. Kaverilla on äänet kuin vakiossa ja mulla kauhee ukkosjyrinä...liiankin kova, nytkun on kyllästynyt.

Pitäiskö vaihtaa toinen simmonssi pidempään vai tehdä loppupää yksinkertaisesti ohuemmasta. Nyt pakoputki jää puskurin alle vähän piiloon antituning-modifoinnin ansiosta. Äänet ulospäin hiljasemmat, mutta auton sisälle kovemmat. Saiskohan noilla putkenpäillä muutettuettua ääntä? Ainakin putken pään saisi puskurista vähän ulos alaviistoon.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Himmel kirjoitti:Vaikuttiko putken suurentaminen lambdan-toimintaan? kun katalysaattori jäi pois...
Mitteepä se lampaada siitä välittää jos sen jälestä otetaan katti poies :roll:
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Mistä hommasit vapaavirtaus suodattimen?
Viimeksi muokannut Himmel, Ma 11.10.2004 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Pietu kirjoitti:Juu manuaali toi on. Eipä oo tullu kovemmin jarruteltua palojen ja levyjen vaihdon jälkeen. tiedä sitten mistä vinkuna johtuu.

Hommasin Veholta lapun että saa oikeen luvan kanssa katin poistaa. 50 ekee keksivät sille hintaa. odotin ehkä enemmän mut eipä tuokaan kai halpa oo. Enää rajottaa se että meneekö päästöistä läpi noilla asetuksilla.
Eikös katin saa poistaa jos rekisteriotteessa ei ole vähäpäästöinen merkintää?
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Juu eipä tuo lambda mitään kehu kun on tosiaan ennen kattia. Eikä muutenkaan tunnu käyntiin tai mihinkään vaikuttavan tuo isompi putki. Takavaimentimella pystyy paljon pelaamaan äänien kanssa. Omaani koitin käyttää ilman takavaimenninta niin äänet oli aika muhkeet ja matalemmat. Sitten kun lyö toisen vaimentimen kiinni niin äänet on paljon rallimaisemmat.

Suodatin on kanssa ostettu tuolta Polarista. Pari kuukautta sitä sai odottaa. Ei varmaan vaan ollut maahantuojalle paljon muita tilauksia menossa siihen aikaan niin hiukan kesti.

Mulla on maininta tosta katalysaattorista otteessa niin se on siellä oltava tai sitten pitää muutoskatsastaa sen Veholta saadun lapun kanssa. Jos otteessa lukee että vähäpäästönen niin ei kai saa mitenkään sitä kattia poistettua?
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Eikös siinä ole vakiona 2 vaimentajaa + katalysaattori. laitoitko katalysaattorin paikalle mitään?
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Juu pari vaimentajaa ja katti oli. Katin tilalle tuli se pitkä vaimennin. Ainut suora kohta koko putkessa on sitä vaimenninta kokonaan. Sitten alitus ja muu putki on pelkkiä mutkia takavaimentimelle asti.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Vastaa Viestiin