500E kaasu ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Jykä-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 11.05.2015 17:57

500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja -Jykä- »

Elikkäs tuli tuossa hiljattain hankittua tuommonen 500E -91. Ja jonkinverran siihen on ehtinyt tutustumaan, mutta nyt ilmeni kaasun kanssa ongelma. Elikkä kun autolla lähtee liikkeelle niin kaasusta katoaa tuntuma, lähtee vetämään vasta kun kaasu on melkein pohjassa ja kun pysähdyt ja laitat P:lle, tyhjäkäynti seilaa voimakkaasti. Sitten kun sammutat niin tilanne on nollaantunut. Ja se ei tee tätä aina.
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jnes »

Moi,

Kuulostaisi vähän siltä, että autosi on vikatilassa. Käykö kone epätasaisesti? Palaako mitään varoitusvaloja ja vaihtaako laatikko normaalisti? Suosittelisin lukemaan vikakoodit kaikista bokseista ensimmäisenä, onnistuu joko STAR:illa tai sitten ihan yksinkertaisella led vilkkuvalotesterillä. Alkuun kannattaa tarkistaa yläpuolen johtosarja, että onko vaihdettu vai onko alkuperäinen. Se on näissä malleissa biohajoava. Samalla tarkistaisin kaasuläpän johdotuksia, että onko siellä johtojen rispaantumista havaittavissa. Kolmas mahdollinen vika voisi olla "vaihteiston ohjausmoduuli". Tässähän on mekaaninen laatikko, joten tuo ohjausmoduuli on vähän kyseenalainen. Suomeksi en sen nimeä tiedä, englanniksi neutral safety switch / starter lockout switch.

- jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuli mieleen kaasuläpän anturi ...näissähän on ke-jetit eli samanlaiset kujeet kuin muissakin jeteissä.
Toinen olisi potentiometri.
Jos ruisku kovasti kettuilee niin megasqruittia tollaseen..kulutuskin pysyisi kohtuullisena vaikka toi taitaa mennä oikeastaan harraste auto luokkaan...saa syödä mitä vaan ja kunhan pysyy vakiona.
( osaa on yleisesti paljon purettuna eli osaa löytynee tähänkin.
-91 kyseessä eli onkohan tossa vielä johtosarja vikaa...kaiketi laitanaan merkki rajojen yli -93 ja tuoreemmat tonne -96 asti mersuissa johtosarja ongelmaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Jos on W124 500E, niin on LH-jetronik. Näitä ei kai KE-jetronikilla tehty. Sähköinen kaasuläppä toimii hätäkäyttötilanteessa mekaanisesti. Kaasua pitää tällöin painaa normaalia enemmän. Samalla vaihteisto toimii omituisesti, koska kick-down vaijeri on kaasupolkimen asennosta johtuen kireämmällä. Usein kojetaulussa palaa myös ASR merkkivalo.

Pelkkää arvailua, mutta jos edellä kuvatut oireet, niin voi olla kaasuläpän johtosarja hapertunut. Johdot on yhdessä sukassa ja hapertuminen ei näy päälle. Uusi pitää askarrella itse (johdot on tinattu kaasuläppäkotelon sisällä) tai ostaa koko kaasuläppäsysteemi joka maksaa paljon, jos ylipäätään edes saa. Toki moottorin yläpuolinen johtosarja voi olla myös hapertunut ja aiheuttaa haamuvikoja. Eli komppaan Pikachua ja johtojen kuntokartoituksella aloittaisin.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja pt »

Vikakoodin lukuun tai jos osut viassa kokeilemalla oikeaan, niin se lottotuuri on sitten käytetty.

Mutta koska arvailu on kivaa, niin laitetaanpa nyt vielä.

En muista mihin kaikkiin vaikutti, mutta muistaakseni pelistä tippui jonkun verran tavaraa, kun 5:s sulake temppuilu. Tuo taisi lisäksi tiputtaa pelistä mittarivalot, mutta auton käyntiin ei sinällään vaikuttanut, joten en kovin varmana pitäisi.


Vie suosioilla jos jollain olisi Star-käytössä, niin voisi hieman ajan kanssa pähkäillä tai sitten vain Veholle tms missä varmasti hyvät vikakoodivehkeet. Vika sinällään selvä, kuten toisessa viestissä jo tuotiin esille, mutta tuohon voi nyt vaikuttaa erittäin monet asiat.

Ja jos historiasta ei ole tietoa, niin koneen johtosarjat uusiksi, sytytysjohdot uusiksi (kuten pyörijät ja kannet.) Koneen johtosarjan kunnon näkee kyllä nopeasti, kun vähän kurkkaa muovikourujen sisälle. Jos kuparit ei paista, niin lienee vaihdettu, mutta jos yhtään näkyy niin vaihtoon vain.


Vähän aikaa sitten ja 91 auto, niin tuliko tämä Trianglen huutokaupasta?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Star ei tuohon pysty....korkeintaan apparin puolella suorakaiteen muotoisesta pistokkeesta diodilla koodit tai prosentilla diaknoosi pyöreästä kuskin puolelta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja pt »

atlas kirjoitti:Star ei tuohon pysty....korkeintaan apparin puolella suorakaiteen muotoisesta pistokkeesta diodilla koodit tai prosentilla diaknoosi pyöreästä kuskin puolelta.
Lienee siis kokeiltava, mutta löytäähän tuolla ABS/ASR, tasonsäädöt jne, mutta ei tietoa mitä sitten koneen puolelta näyttää.

LED:llä saa tiedot kyllä, näin tuota aikaa ennen Star:a on toimittu.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jnes »

HHT on se ns. oikea testeri tämän ikäisiin autoihin. Ainakin omaani olen STAR:illa päässyt sisään ja onnistunut lukemaan sekä poistamaan vikakoodeja. STARissa on se sisäänrakennettu HHT testeri joka lukee vikakoodit. Vilkkuvalotesterillä saa kaksinumeroiset vikakoodit luettua (suluissa pinnin numero) ABS/ASR (6), AIRBAG/SRS (30), EZL (17), LH-SFI (4), BM (8), EA/CC/ISC (7), ACC (16)
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
-Jykä-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 11.05.2015 17:57

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja -Jykä- »

Kiitokset vastauksista. Ei ole huutokauppamese. Oli sinne jotain sähköpuolelle uusittu (mm. tulpat, tulpanjohdot, virranjakajien kannet), mutta johtosarjoista en oikein tiedä sanoa, yritin tutkata, näkeeköhän johdoista selkeästi, että onko vahdettu? Kojetaulussa ei pala mitään vikavaloja. Vaihteisto kyllä tosiaan kummailee ,kun vikatila päällä, johtuenkin tosiaan varmaan siitä kaasupolkimen asennosta. Normaalissa tilassa kylmänä laatikko vaihtaa vähän hitaasti (vaihtojen välissä hetkellinen vapaa, mutta katoaa ,kun lämpenee). Lämpöisenä vähän reippaammassa kiihdytyksessä tuntuu vaidoissa pientä tärinää??
Täytyy sitä tuossa viedä paikalliselle mersugurulle vikakoodin lukuun (edullinen ja osaava, mutta kiireinen).
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jnes »

Johtosarjassa näkyy lappu milloin valmistettu ja löytynee hanttarin puolen tuulilasin vesikourujen alta missä johtosarjan liitinkin sijaitsee. Virranjakajan kansien, pyörijöiden ja tulpanjohtojen suhteen tämä kone on suhteellisen kranttu eli jos niissä on kulumaa/hapettumaa niin suosittelen ainakin puhdistamista, mielellään vaihtoa. Varaosien laadulla on väliä, mm. bosch on ok pyörijöissä ja vj-kansissa, beru ainoastaan tulpanjohdoissa. Kannattaa myös tarkistaa virranjakajien takana olevat eristelevyt, että missä kunnossa ovat. Näiden vaihto usein laiminlyödään törkeän hinnan vuoksi. Mikäli eristelevyissä on halkeamaa tai murtumaa niin levyt suosiolla vaihtoon. Myös tulpat kannattaa tarkistaa. M119 kone on hyvin kranttu tulppien suhteen. Käytä vain ja ainoastaan mersun suosittelemaa tulppaa, eli monikärki yms iridiumtulpat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Marmoritiskillä orkkis tulppa maksaa sen 5€ kipale. Vielä mikä kannattaa tarkistaa on sytytysboksin varaosanumero että se on varmasti oikea sytytyspuolille. Itselläni oli vastaava ongelma ja hain syytä pitkään kunnes huomasin että sytkäboksi oli vaihdettu. Uudemman mallin sytkäboksi ei käy vanhemman mallin puolien kanssa yhteen ja päinvastoin.

Tosiaan vikakoodien luku on ensimmäinen mistä kannattaa aloittaa.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja pt »

-Jykä- kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Ei ole huutokauppamese. Oli sinne jotain sähköpuolelle uusittu (mm. tulpat, tulpanjohdot, virranjakajien kannet), mutta johtosarjoista en oikein tiedä sanoa, yritin tutkata, näkeeköhän johdoista selkeästi, että onko vahdettu? Kojetaulussa ei pala mitään vikavaloja. Vaihteisto kyllä tosiaan kummailee ,kun vikatila päällä, johtuenkin tosiaan varmaan siitä kaasupolkimen asennosta. Normaalissa tilassa kylmänä laatikko vaihtaa vähän hitaasti (vaihtojen välissä hetkellinen vapaa, mutta katoaa ,kun lämpenee). Lämpöisenä vähän reippaammassa kiihdytyksessä tuntuu vaidoissa pientä tärinää??
Täytyy sitä tuossa viedä paikalliselle mersugurulle vikakoodin lukuun (edullinen ja osaava, mutta kiireinen).
On helppo tarkistaa, eli koneen päältä ilmansuodatin kotelot pois ja koneen keskellä näetkin menevän mustan muovikourun. Tuosta saa kannen auki ja äkkiä näetkin missä kunnossa johdot on. MUTTA ÄLÄ ala niitä sörkkimään, jos näyttävät ehjiltä ja vanhoilta.. Äläkä nyt välttämättä muutenkaan.

Ja nuo huonot johdot näkee kyllä.. Tänään en hallilla käy, mutta loppuviikosta jälleen, niin voin kyllä muutamista huonoista johtosarjoista ottaa kuvia.

Aika eleettömästi tuo laatikko vaihtaa täyskaasullakin.

Jos joku suljettu paikka löytyy, niin paljon asioista kertoo, kun kokeilee kulkeeko se sen mitä pitää ja vaihdot osuu oikeille kohdille. Mutta jos tuossa nyt on tunne jo valmiiksi, että paikat prakaa jo, niin en suosittele.

Hieman kattavampi huolto ja katselee joku paikkoja läpi, niin eiköhän nuo lähde selviämään. Tekniikka sinällään samaa kuin monissa muissakin malleissa, joten mitään ihan speciaalikaveria ei tarvitse.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Teo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.09.2006 18:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500E kaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Teo »

Katso virranjakajat + pyörijät onko hapettumaa, tulppien kunto ja sytytysjohtojen kunto. Jos kaikki varmasti kunnossa -> vikamuistin luku, jos vikakoodeja -> niiden perusteella jatkodiagnoosia. Erittäin tärkeää on että perusasiat, tässä tapauksessa sytytyksen kuluvat osat on kunnossa, vaikka olisi juuri vaihdettukin osia, niiden sopivuus kannattaa myös tarkistaa. Tämä kone toimii parhaiten alkup. sytkäosilla.
Vastaa Viestiin