Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
merseeres
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.12.2014 16:59

Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja merseeres »

Otsikonmukaista kysymystä mietin. Eli onko turbo ja vaparimoottorien dieselpumpuissa mitään eroa vai onko täysin samat? W124 aikasten moottorien pumpuista kyse.
Avatar
Bestec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 08.01.2013 18:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja Bestec »

Turbon pumpussa ''ahdonalainen'' ja 5.5mm elementit. Vaparissa 5mm
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää

Entisiä piisaa
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Bestec kirjoitti:Turbon pumpussa ''ahdonalainen'' ja 5.5mm elementit. Vaparissa 5mm

5.5mm tapit kaikissa w124 ikäluokan pumpuissa. vanhemmissa w123 luokan pumpuista löytyy 5mm tappia.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.

niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.

EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mik4-- kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.

ja toiminta paine aika pieni.. :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti:kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.

niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.

EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
Uudempi malli on jyrkemmällä nokalla. Eli vuosimalli ero, liekkö vähäpäästöisyyden tms takia jouduttu tekemään nopeampi ruiskutus.
Vuosimalli rajaa en kyllä muista. Olisiko joskus 90-luvun alkupuolella jossa nokka vaihtuu jyrkemmäksi.

ST-pumpustakin saa tuolla vanhalla loivemmalla nokalla siistikäyntisen.
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

jukkis. kirjoitti:
mik4-- kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.

ja toiminta paine aika pieni.. :D
Justii herlevi teki mulle pumpun ja jätti ilmesesti sen vaparin kellon. Meinas että samallai pelaa. Sittehän tuon näkee kun saa pelaamaan :D
Viimeksi muokannut mik4--, Su 21.06.2015 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:
pera8x kirjoitti:kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.

niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.

EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
Uudempi malli on jyrkemmällä nokalla. Eli vuosimalli ero, liekkö vähäpäästöisyyden tms takia jouduttu tekemään nopeampi ruiskutus.
Vuosimalli rajaa en kyllä muista. Olisiko joskus 90-luvun alkupuolella jossa nokka vaihtuu jyrkemmäksi.

ST-pumpustakin saa tuolla vanhalla loivemmalla nokalla siistikäyntisen.
kiitos selkeestä vastauksesta. tarviikin jossain kohtaa tutustua tuohon aiheeseen tarkemmin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo muutos ajoittuu varmasti samaan muutospakettiin joissa näiden OM601/2/3 koneiden teho nousi muutaman hevosvoiman ja samalla muuttui suuttimet/kammiot.

Eräs nimeltämainitsematon "moottoritietäjä" haistatteli jo YV:llä kun ei tällaisia muutoksia muka ole olemassa, eikä pumpun nokissa ole eroja. Vaan imuventtiilien ajoituksella pelataan päästöt. Kaippa se ruiskutusnopeus sentään jotain vaikuttaa...
On mennyt tämä voorumi mallilleen... Kirjottas julkisesti saatana.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli käy jatkossa ongelmaksi niin laita tietoa tulemaan, hoidetaan ongelma pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuo sähköpumpun nokka vielä kiinnostaa, että onko jollain tietoa onko siinä jotain eroa verrattuna mekaanisen pumpun nokkaan? yks ylimääränen sähköpumumppu jemmassa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulisi että se toinen pää on ihan erilainen, kun siihen ei tule niitä kierroslukua rajoittavia systeemejä, mutta ei ole kyllä mitään muuta tietoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Kuinka monen mallisia painekelloja näissä on ollut/on saatavilla?
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ainakin kahta mallia on. Avattavaa alumiinista ja sitten umpinainen peltinen. Nämä siis nimenomaan ylipaineella toimivia.
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Tuossa teetetyssä pumpussa on peltinen, ja painelähtö on alaspäin niinkuin vaparin kellossa, mutta paineputki on paljon pienempi kuin toisessa vaparipumpussa jossa on se ~5mm halkaisijalla oleva. Eli taitaa se sittenkin olla vaihdettu.
Audi S2
MB s124 om605
Vastaa Viestiin