Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Otsikonmukaista kysymystä mietin. Eli onko turbo ja vaparimoottorien dieselpumpuissa mitään eroa vai onko täysin samat? W124 aikasten moottorien pumpuista kyse.
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Turbon pumpussa ''ahdonalainen'' ja 5.5mm elementit. Vaparissa 5mm
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Bestec kirjoitti:Turbon pumpussa ''ahdonalainen'' ja 5.5mm elementit. Vaparissa 5mm
5.5mm tapit kaikissa w124 ikäluokan pumpuissa. vanhemmissa w123 luokan pumpuista löytyy 5mm tappia.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.
niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.
EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.
EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
Audi S2
MB s124 om605
MB s124 om605
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
mik4-- kirjoitti:Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
ja toiminta paine aika pieni..
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Uudempi malli on jyrkemmällä nokalla. Eli vuosimalli ero, liekkö vähäpäästöisyyden tms takia jouduttu tekemään nopeampi ruiskutus.pera8x kirjoitti:kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.
niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.
EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
Vuosimalli rajaa en kyllä muista. Olisiko joskus 90-luvun alkupuolella jossa nokka vaihtuu jyrkemmäksi.
ST-pumpustakin saa tuolla vanhalla loivemmalla nokalla siistikäyntisen.
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Justii herlevi teki mulle pumpun ja jätti ilmesesti sen vaparin kellon. Meinas että samallai pelaa. Sittehän tuon näkee kun saa pelaamaanjukkis. kirjoitti:mik4-- kirjoitti:Saa vaparin kelloonkin paineen. Nippa on vaan piilossa ja aika pieni.jukkis. kirjoitti:Jos vaparin pumpussa on alppikello saa siihen tilalle helposti ahdonalasen syötön kellon.
ja toiminta paine aika pieni..
Viimeksi muokannut mik4--, Su 21.06.2015 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Audi S2
MB s124 om605
MB s124 om605
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
kiitos selkeestä vastauksesta. tarviikin jossain kohtaa tutustua tuohon aiheeseen tarkemmin.Mika.T kirjoitti:Uudempi malli on jyrkemmällä nokalla. Eli vuosimalli ero, liekkö vähäpäästöisyyden tms takia jouduttu tekemään nopeampi ruiskutus.pera8x kirjoitti:kysytään tähän samaan soppaan, kun ei viitti uuttakaan tehdä.
niin tietääkö joku mistä riippuu noiden pumppujen nokka-akseleiden erot? itte en tiedä noista eroista mitään, mutta noita on kuulema erilaisia. enemmän nostoa, tai jyrkempi kulma tms? ja noi erotkit kiinnostaa, jos jollain niistä jotain tietoa.
EDIT: oisko sähköpumpuissa erilainen nokka? ja jo on, niin kävisköhän se ristiin mekaanisen kanssa, jos siinä jotain parempaa olisi?
Vuosimalli rajaa en kyllä muista. Olisiko joskus 90-luvun alkupuolella jossa nokka vaihtuu jyrkemmäksi.
ST-pumpustakin saa tuolla vanhalla loivemmalla nokalla siistikäyntisen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Tuo muutos ajoittuu varmasti samaan muutospakettiin joissa näiden OM601/2/3 koneiden teho nousi muutaman hevosvoiman ja samalla muuttui suuttimet/kammiot.
Eräs nimeltämainitsematon "moottoritietäjä" haistatteli jo YV:llä kun ei tällaisia muutoksia muka ole olemassa, eikä pumpun nokissa ole eroja. Vaan imuventtiilien ajoituksella pelataan päästöt. Kaippa se ruiskutusnopeus sentään jotain vaikuttaa...
On mennyt tämä voorumi mallilleen... Kirjottas julkisesti saatana.
Eräs nimeltämainitsematon "moottoritietäjä" haistatteli jo YV:llä kun ei tällaisia muutoksia muka ole olemassa, eikä pumpun nokissa ole eroja. Vaan imuventtiilien ajoituksella pelataan päästöt. Kaippa se ruiskutusnopeus sentään jotain vaikuttaa...
On mennyt tämä voorumi mallilleen... Kirjottas julkisesti saatana.
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Mikäli käy jatkossa ongelmaksi niin laita tietoa tulemaan, hoidetaan ongelma pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
tuo sähköpumpun nokka vielä kiinnostaa, että onko jollain tietoa onko siinä jotain eroa verrattuna mekaanisen pumpun nokkaan? yks ylimääränen sähköpumumppu jemmassa..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Luulisi että se toinen pää on ihan erilainen, kun siihen ei tule niitä kierroslukua rajoittavia systeemejä, mutta ei ole kyllä mitään muuta tietoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Kuinka monen mallisia painekelloja näissä on ollut/on saatavilla?
Audi S2
MB s124 om605
MB s124 om605
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Ainakin kahta mallia on. Avattavaa alumiinista ja sitten umpinainen peltinen. Nämä siis nimenomaan ylipaineella toimivia.
Re: Turbo ja vaparin dieselpumpuissa eroa?
Tuossa teetetyssä pumpussa on peltinen, ja painelähtö on alaspäin niinkuin vaparin kellossa, mutta paineputki on paljon pienempi kuin toisessa vaparipumpussa jossa on se ~5mm halkaisijalla oleva. Eli taitaa se sittenkin olla vaihdettu.
Audi S2
MB s124 om605
MB s124 om605