230 Kompressor viritys?
Re: 230 Kompressor viritys?
Astetta kylmemmät sinne voi laittaa eli ngk tulpissa numeroa isommat ja muissa merkeissä numeroa pienempi tulppa. Henkimailman juttuja, periaatteessa tarpeellista vaihtaa vasta kun 200kw alkaa lähestyä muttei siitä haittaakaan ole. Paikallisesta asioista tietävältä varaosaliikkeestä vaan kysymään niin pitäisi löytyä.
Osaamaton kaveri tiskin takana ei tollasia löydä.pitää huolehtia myös että tulpan vastusarvo olisi sama kuin alkuperäisissä.
Osaamaton kaveri tiskin takana ei tollasia löydä.pitää huolehtia myös että tulpan vastusarvo olisi sama kuin alkuperäisissä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: 230 Kompressor viritys?
Mikkäs tuola on vakiona? Ei pääse itte kattomaan ja netistäki löytyy niin ristiriitasta tietoa
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 230 Kompressor viritys?
Ne vakiot sinne laittaa aluksi ja jos eivät kestäPetterii kirjoitti:Mikkäs tuola on vakiona? Ei pääse itte kattomaan ja netistäki löytyy niin ristiriitasta tietoa
(kestää/toimii yleensä hyvin jos ajo ei ole jatkuvaa kaasupohjassa baanala ajoa) niin sitten vaihtaa eri lämöarvoiset
E: auton tiedoilla hakee kaupasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 230 Kompressor viritys?
Voi halvatun halvattu... onko noista kleemannin http://shop.kleemann.dk/shop/boost-kit-for-321p.html kiteistä mikään sopiva w202, edes jotenki pikku modauksel, ku siellä ei oo ku vaihtoehtoina C208,A208 ja R170. Alunperin piti reilu kk sit ostaa kitti, mutta ei ollu mahollisuutta. Sillon mun mielest oli viel w202 saatavil.
Re: 230 Kompressor viritys?
Kyllä mun mielestä olleet jo jonkin aikaa tuolla tavalla,m111 pre may 2000 pitäis käydä, clk on ainaki samat hihnapyöräkitit missä tulee se pelkkä suurennus rengas. ja sama kone
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: 230 Kompressor viritys?
Mitenkä tuo pulley kit on helpoin asentaa, kampiakselin hihnapyörä irti vai vesipumpun hihnapyörä?
Re: 230 Kompressor viritys?
Ei sieltä välttämättä tartte ottaa kampuranpyörää irti, w202 on ihan hyvin tilaa kun ottaa flektin härpäkkeet pois, jos nyt on kyse tuollaisesta "suurennu renkaasta" joka tulee kampurapyörän päälle. Naputtelee sen vaan siihen hihnapyörän päälle ja kiristää lukitus ruuvit.Petterii kirjoitti:Mitenkä tuo pulley kit on helpoin asentaa, kampiakselin hihnapyörä irti vai vesipumpun hihnapyörä?
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
Re: 230 Kompressor viritys?
Tämmöstä vanhaa topikkia nostelen, josko olisi jo tietoa ihan teholapulle saatu.
Eli onko kellään mitattua tietoa näistä modifikaatioista 230 kompurakoneeseen?
Eli onko kellään mitattua tietoa näistä modifikaatioista 230 kompurakoneeseen?
Re: 230 Kompressor viritys?
Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.CDI203 kirjoitti:väli putken teko katin tillallePetterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
-96 W202 M111
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 230 Kompressor viritys?
Katit paikkaan aina kats ajaksiElzux kirjoitti:Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.CDI203 kirjoitti:väli putken teko katin tillallePetterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
(Jos epäilyttä niin jäättä viritämättä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 230 Kompressor viritys?
Vanha topikki, asia tekstiä.
Ois 2001vm 230 komp sporttikoupeen tarkotus saada lisää jytyä. 2,3l pannu, uusittu kätti ja eka vaimennin poistettu jo tehtaalla.
Kaikki linkit oli rikki joten mitä tuohon saisi? Tiedän paikan joka kyllä laittaa palikat kiinni mutta isommat muutostyöt tuskin sopii eli isompaa ahdinta en saa mahtumaan.
Ois 2001vm 230 komp sporttikoupeen tarkotus saada lisää jytyä. 2,3l pannu, uusittu kätti ja eka vaimennin poistettu jo tehtaalla.
Kaikki linkit oli rikki joten mitä tuohon saisi? Tiedän paikan joka kyllä laittaa palikat kiinni mutta isommat muutostyöt tuskin sopii eli isompaa ahdinta en saa mahtumaan.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Re: 230 Kompressor viritys?
Onko auto liikennekäytössä vai voiko tekniikkaa muuttaa vapaasti?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 230 Kompressor viritys?
Topikkiin liittyen kysymys. Onko kukaan kompuran omistaja kokeillut kuristusprikan asentamista bybas venttiilin ilmaputkeeen? Puhutaan nyt vaikka eatonm62 koneista eli magneettikytkimellä olevista kompuroista. Prikka tulisi bybas venttiilin ilmaputkea kuristamaan, tyyliin n,50mm ulkohalkaisija ja n27mm reikä (HUOM. ulkohalkasija mitotettava siten, ettei voi missään olosuhteissa päästä tekeen tuhoja koneeseen). Tarkoitus saada kompura kytkeytymään aikasemiin ja ahdot nousemaan pienemmillä kierroksilla nopeammin maksimiin (huijataan bybas sulkeutumaan kokonaan aikaisemmin. Pitäis vaikuttaa siis alakierroksille, ei vaikuta max ahtoihin eikä yläkierroksille ja tietenkin soppaa saattaa kulua enemmän. Ecu oppii jonkun ajan jälkeen varmaan kyllä, tai sitte akunkenkä irti vähäks aikaa ja uudestaan opetus. Siis onko kokemuksia? Ajattelin keväällä koittaa kun talviolosuhteissa ei hyödytä mitää kun esp vilkkuu kuitenki kokoajan.
Re: 230 Kompressor viritys?
Ennemmin syöttäisin jonkun auton sisälle laitettavan kytkimen kautta magneettikytkimelle kokoajan virtaa? saa ahtimen pyörimään kokoajan ja siten paremman kaasunvastaavuuden tyhjäkäynniltä napista silloinkun sille tarvetta. Tälläisesta olen jenkkifoorumeilta jtn lukenut. Bypassin koon rajoituksesta en tähänaikaan perjantai illasta uskalla sanoa mitään
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: 230 Kompressor viritys?
Jeps ulkomaan foorumeilta tää prikka hommakin bongattu. Tuli vaan mieleen että jos se vaikuttais siihen, että bybas sulkeutuisi kokonaan ennemmin. Sehän ohjautuu moottorin kuormituksen ja kaasupolkimen asennon perusteella käsittääkseni (eli ei ole on off tyylinen vaan säätyvä).
Omasta kikottimesta kun oli maffi rikki niin veti kun härkä jo alakierroksilla, mutta 4000 kierroksessa katkas pa-syötön.
Ehjällä maffilla kiersi ylös asti, mutta toi alavääntö väheni selvästi.
Tosin rikkinäisellä maffilla meni 12l sadalla soppaa, ihan niille lukemille en haluais takas tosin voima vaatii aina ainetta:)
Omasta kikottimesta kun oli maffi rikki niin veti kun härkä jo alakierroksilla, mutta 4000 kierroksessa katkas pa-syötön.
Ehjällä maffilla kiersi ylös asti, mutta toi alavääntö väheni selvästi.
Tosin rikkinäisellä maffilla meni 12l sadalla soppaa, ihan niille lukemille en haluais takas tosin voima vaatii aina ainetta:)
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: To 22.01.2015 10:15
Re: 230 Kompressor viritys?
Ostin tossa kuukausitakaperin w208 230 kompuran. Pientä tehonlisäystä olisi mese vailla ja mietin tota Pulley Kittiä... Mistä sitä saisi tilattua? Koitin kovasti ettiä, mutta en oikeen löytänyt. Miten se muuten mene tossa M62 ahtimessa, tuleeko uusi hihnarulla kampuran vai ahtimen päähän? Mitäs muuta kannattisi opiskelijabudjetilla autoon laittaa lisähevosten toivossa?
Re: 230 Kompressor viritys?
Ebaysta. itse maksoin joskus 170e. suomenmaaltakin löytyi ainakin pari vuotta sitten joku paja mikä mui 250e hintaan.
tulee kampiakselin päähän.
vuosimallista riippuen maf relocation voi olla hyödyllistä tehdä,eli MAF lähemmäksi kaasuläppää.
tulee kampiakselin päähän.
vuosimallista riippuen maf relocation voi olla hyödyllistä tehdä,eli MAF lähemmäksi kaasuläppää.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: 230 Kompressor viritys?
jokuhan niitä teetti myös koneistajalla tarpeen mukaan kopioituna kleemannista kohtuuhintaan...siihen hakee mittojen mukaan hihnan paikallisesta samalla kun tulpat ja vaikka suodattimen. jäiköhän 1/3 hintaa esim. kleemannin kitistä. tosin se koski w202 että kannattaa varmistaa välitykset ja sen jälkeen ohjelmointi niin eiköhän sieltä turvallisesti saa joitakin heppoja/kilowatteja.
itel jäi tää aihe ja auto kun joutu pakun hommaamaan enskahommien takia
itel jäi tää aihe ja auto kun joutu pakun hommaamaan enskahommien takia
Re: 230 Kompressor viritys?
tota samaa välillä miettinyt, että miksi kukaan ei tee piirrustuksia ja teetä jollain CNC pajalla noita pyöriä. valmiit pyörät maksaa ainakin omasta mielesetäni maltaita. teettämällä vaikka vaan yhdenkin, niin vois päästä samaan hintaan, mitä valmis maksaa. ja tietenkin teetämällä useamman hinta luonnollisesti laskee. sais valkata materiaalinkin ihan itte.
tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.
sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.
sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 230 Kompressor viritys?
Ainkin se vaikutta hintaan suoraan kuinka "monimutkainen" palikka on kysessäpera8x kirjoitti:tota samaa välillä miettinyt, että miksi kukaan ei tee piirrustuksia ja teetä jollain CNC pajalla noita pyöriä. valmiit pyörät maksaa ainakin omasta mielesetäni maltaita. teettämällä vaikka vaan yhdenkin, niin vois päästä samaan hintaan, mitä valmis maksaa. ja tietenkin teetämällä useamman hinta luonnollisesti laskee. sais valkata materiaalinkin ihan itte.
tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.
sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
(eli kuinka monessa vaiheesa sen joutuu tekemään, siihenkin sitten vaikutta hitusen se että minkä moinen cnc kone on
onko automaatinen kappalen kääntö, kuinka monta liikeakselia jne ja mitä monipuolisempi kone on sitä hankalampaa on "puhua" tekemään
yhtä kappletta/ihan piensarjoja)
esim tumoinen olisi hyvä https://www.youtube.com/watch?v=ueN3r9NgJN4" onclick="window.open(this.href);return false;
tuohon ei jää ennän niitä mitä suomessa yleensä myytävissä billet siivissä näkyy tekee kerralla valmista
yksi pyrylä melkeen niin kannatavapaa vois olla etsiä jostain vanhan ajan manuaalisorvia ja sille sorvari
olikos siinä kiila ura jos ei niin varsinkin sitten sorvarikin niitä pyöräytelle
tuolta kysäistä aikoinaan monelaista pien sarja palaa sinne tehtiin
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotanto/tuotanto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mutta teki sen miten vaan joku pala pitäisi olla mistä mittoja/mallinusta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 230 Kompressor viritys?
Myös kompuran hihnapyörässä (magneettikytkin malli) on muutama milli varaa sorvata pienemmäksi, siitä vielä lisää kierroksia kampiakselin pyörän suurentamisen kaveriksi. Tosin sitten suositeltiin myös ahtimen porttausta, kertoo ulkomaan pojjaat. Google eaton m62 porting.
Sitten kysymys. Onko coolerin isontamisella huonontava vaikutus näissä ilmapumppuvehkeissä? Semmoinen väite osui silmään ettei kannattaisi isontaa tilavuutta alkuperäisestä ettei ahdot kärsi. Kokemuksia?
Sitten kysymys. Onko coolerin isontamisella huonontava vaikutus näissä ilmapumppuvehkeissä? Semmoinen väite osui silmään ettei kannattaisi isontaa tilavuutta alkuperäisestä ettei ahdot kärsi. Kokemuksia?
Re: 230 Kompressor viritys?
Eaton m62 kierroslukuja 230k m111
stock charger RPM:
(185mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 11,414 RPM
ASP pulley RPM
(218mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 13,451 RPM
doing s/c pulley ONLY RPM
(185mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 12,333 RPM
ASP pulley RPM + smaller s/c pulley
(218mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 14,533 RPM
stock charger RPM:
(185mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 11,414 RPM
ASP pulley RPM
(218mm crank pulley / 94mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 13,451 RPM
doing s/c pulley ONLY RPM
(185mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 12,333 RPM
ASP pulley RPM + smaller s/c pulley
(218mm crank pulley / 87mm sc pulley) x 5800rpm redline (auto)
= 14,533 RPM
Re: 230 Kompressor viritys?
Tuli nyt sitte tätäkin kokeiltua. Tallista ei lötynyt kun tollanen alumiininen iskarin yläpään mutteri josta leikkasin kierre osan pois, 51mm ulkoa ja 28,5mm reikä paksuus n. 4mm. Prikka on kompuran ja bybas venttiilin kompuran puoleisessa päässä. Ulkomitta saisi olla 53-54mm, mutta ei tämäkään letkun keskiosan läpi tule menemään. Seoksen muodostuksen itseoppineisuuden nollasin ja n.80km kävin ajelemassa ja tuntuu että vääntö siirtyi alemmille kierroksille kiihdyttäessä (perstuntuma, ei mitään todisteita) kunhan sai tarpeeksi ajeltua että ecu alkoi oppia tavoille. Jatketaan kokeilua ja seurataan kulutuslukemia jos kohta kävis pitemmän siirtymän ajamassa. Loppukesästä kun sorvin ääreen pääsee täytyy vielä tehdä 27 ja 26mm reiällä olevat prikat ja kokeilla niillä. Jos tätä kokeilette muistakaa että moottorin ohjaimella menee oma aikansa totutella uusiin olosuhteisiin ja siihen ei auta muu kuin ajaa autolla eri kuormituksilla tarpeeksi kauan nollasi adaptaatiot tai ei. Itselle en saanut vikakoodeja syntymään ja vikatilaa ei näissä manuaaleissa varmaan tulekaan.Nico202 kirjoitti:Topikkiin liittyen kysymys. Onko kukaan kompuran omistaja kokeillut kuristusprikan asentamista bybas venttiilin ilmaputkeeen? Puhutaan nyt vaikka eatonm62 koneista eli magneettikytkimellä olevista kompuroista. Prikka tulisi bybas venttiilin ilmaputkea kuristamaan, tyyliin n,50mm ulkohalkaisija ja n27mm reikä (HUOM. ulkohalkasija mitotettava siten, ettei voi missään olosuhteissa päästä tekeen tuhoja koneeseen). Tarkoitus saada kompura kytkeytymään aikasemiin ja ahdot nousemaan pienemmillä kierroksilla nopeammin maksimiin (huijataan bybas sulkeutumaan kokonaan aikaisemmin. Pitäis vaikuttaa siis alakierroksille, ei vaikuta max ahtoihin eikä yläkierroksille ja tietenkin soppaa saattaa kulua enemmän. Ecu oppii jonkun ajan jälkeen varmaan kyllä, tai sitte akunkenkä irti vähäks aikaa ja uudestaan opetus. Siis onko kokemuksia? Ajattelin keväällä koittaa kun talviolosuhteissa ei hyödytä mitää kun esp vilkkuu kuitenki kokoajan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: 230 Kompressor viritys?
jos jollain on hyvät kuvat mittoineen, niin voisin kokeeks koittaa tehdä vaikka yhden rullan. joku saa sitten kokeilla kuinka sopii ja toimii..
oliko niin, että alumiiniset ei kestäneet? vai oliko se vaan niin, että alumiiniset, mitkä tuli jonkun toisen rullan päälle, ei kestäneet? muistelisin jotain tollasta. alumiinistahan se olis näppärin ja nopein tehdä ihan manuaalikoneella.
oliko niin, että alumiiniset ei kestäneet? vai oliko se vaan niin, että alumiiniset, mitkä tuli jonkun toisen rullan päälle, ei kestäneet? muistelisin jotain tollasta. alumiinistahan se olis näppärin ja nopein tehdä ihan manuaalikoneella.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 230 Kompressor viritys?
Päivitellään tätäkin eli prikka putkessa ei vielä mitään ongelmia. Ajoin n.300km reissun ja kulutus 7,2l maantie ajoa aina ohitellen kun joku tuli perä eellä vastaan 80 ja 100 rajoituksilla. Tankkasin täyteen lähtiessä ja tullessa, tässä w202 ei ole ajotietokonetta huijaamassa kulutuslukemia. Muuten yleensäkin menny n. 8l työmatkalla kesäsin ja 9l+ talvisin (ei kaupunki ajoa). Joten olkoon tukko putkessa koska ei ongelmia. Katsastus tulossa kohta puolin, nähdään sitte vaikuttaako päästöihin (tuskin). Sen huomasin myös että nyt ahtimen äänen kuulee selvemmin ja se on kytkettynä ajossa myös 1500 kierroksella. Paikallaan kaasuttaessa tuo kytkeytyy edelleen 2000 paikkeilla.
Re: 230 Kompressor viritys?
Onko kertynyt lisää kokemuksia prikasta?
Re: 230 Kompressor viritys?
Ei ongelmaa ollut ainakaan tässä manuaalivaihteisessa, leimalla käyty. Mielestäni alkaa ahtamaan nyt alempaa ja osakierrosalueella mukavammin vääntöä, kaasupolkimen käytös muuttunut ehkä hieman "kulmikkaammaksi". Jokos Joanin auto kunnossa?
Re: 230 Kompressor viritys?
Onko kenkään tutkinut tarkemmin tuon kompuran hyötysuhdetta alakierroksilla? Ettei haukkais enemmän kuin tuottaa, minkä perusteella sunniteltu tuo kytkeytyminen?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: 230 Kompressor viritys?
Ei tässä kytkeytymisen hetki oikeastaan ole mitenkään liian myöhäinen, mutta mersun moottorinohjelma pitää sitä kierrätysläppää turhan paljon auki (ääni, taloudellisuus yms. syyt tuotantoautolle). Turha sitä takaisin sinne ilmanputsariin niin paljon on puhaltaa.
Re: 230 Kompressor viritys?
Kun laitoin kompressorikoneen W201:seen ohjelmoitavalla ruiskulla, en saanut tuota bypass-venttiiliä toimimaan, joten tulppasin koko kierron. Tällöin piti varmistaa, että kaasuläppä (TPS) aukeaa tarpeeksi ennen kompressorin kytkeytymistä, muuten paineletkut eivät pysy paikallaan (puhalla pulloon -ilmiö). Laitoin kompressorin kytkeytymään 40% TPS-arvolla, jolloin kaasuläppä varmasti ottaa ilmaa vastaan. Kieroslukuun perustuvaa ohjausta en tarvinnut. Tämä säätö toimi hyvin ajossa.Nico202 kirjoitti:Ei tässä kytkeytymisen hetki oikeastaan ole mitenkään liian myöhäinen, mutta mersun moottorinohjelma pitää sitä kierrätysläppää turhan paljon auki (ääni, taloudellisuus yms. syyt tuotantoautolle). Turha sitä takaisin sinne ilmanputsariin niin paljon on puhaltaa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020