miksi huurtuu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja hak269 »

olen tässä lueskellut vanhoja huurtumistarinoita mutta eipä tunnu vastausta löytyvän meikäläisen pulmaan, eli:w124,automaatti-ilmastointi,ei raitisilmasuodatinta,auto muuten kuiva(mattojen,penkkien ym alta),lämppärin kennosto ei vuoda,ilmastointia en ole nyt käyttänyt jotta varmistun ettei siitä ainakaan jää kondenssivedet lillumaan jonnekkin.Auton kun laitaa tulille kostealla tai pakkas aamuna niin suuttimista tulee erittäin kosteaa ilmaa ja sitten ei näe mitään. Lasit kyllä aukeavat pikkuhiljaa,mutta varsinkin pakkaskeleillä ajon jälkeen jo vartissa kaikki ikkunat on jäässä sisäpuolelta ja ei muuta kun skrabaamaan vaan. Kysyn siis: voiko kennosto kerätä kosteutta vaikka ilmastointia ei käytäkkään koska kosteus tulee varmasti putkistosta joissa se ilma liikkuu.nimim. skrabataan ulkoa ja sisältä ja sadetakki ajaessa päälle!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Siis :shock:

Ilmastointiahan olisi hyväkin käyttää pakkasilla, jos se vaan suostuu menemään päälle.
Monessahan se ei mene enää päälle alle +4 ºC.....
Sehän sitä ilmaa juuri kuivaisi ja nimenomaan ehkäisisi huurtumista.

Asiaa en tunne, mutta voisin kuvitella kondenssin menevän sellaiseen paikkaan, ettei se ainakaan normaalitilanteessa pääsisi huurruttamaan autoa enempää.

Onko ilmanvaihtokanaalien vedenpoistot muuten auki...?


Ymmärsinköhän asiaa nyt ollenkaan oikein.... :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Vähän viittais siihen, että johonkin kertyy kosteutta rajusti. Olikohan siinä tulipellissä koneen takana jotkut vedenpoistokourut, jotka ohjaa vettä pois siitä lämppärin luota?
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Lämmitys kennoihin on kondensoitunut tai päässyt vettä ja kun kenno alkaa lämmetä vesi höyrystyy ja tulee sitten ikkunoihin! Tarkista että veden poisto reiät ovat kaikki auki, jotta vesi pääsee pois. Ongelma esiintyy vain kosteilla ilmoilla!
Kun ajaa auton lämpimäksi ja sammutta, kennossa olosuhteisiin nähden suuri kosteuspitoisuus :arrow: auto jäähtyy, jolloinka kennonlämpötila ja auton sisälämpötila laskee ja samalla kosteus kennossa tiivistyy vedeksi ja sitten kuin laittaa auto tulille alkaa vesi höyrystyä ja lopputuloksen tiedättekin.
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

Viesti Kirjoittaja hak269 »

Saattaa siis olla että kondensivesi ei poistu,koska ilmastointia käytettäessä tuntuu olevan vielä enemmän märkä. täytyy tsekata auton alle. Tuleeko vesi jostain letkuista ulos vai?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

hak269 kirjoitti:Tuleeko vesi jostain letkuista ulos vai?
Tulee.
Mutta pakkasellahan se voi olla jäässä.... :?
Siksiköhän monessa autossa ilmastointi ei toimi alle +4º C lämpötiloissa :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kuva
letkun kohta näkyy kuvan keskivaiheilla, toisella reunalla kardaanitunnelia on toinen. Mutta nämä letkut tarkoitettu poistamaan kennoista tulevat kosteudet
autodidakti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ja letkut tulee ulos vaihdelaatikon molemmilta puolilta.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Pyri kuivaamaan auto kunnolla. Paras laite olisi adsorptiokuivain. Laite kuivaa vuorakaudessa sisustan vaikka syttymisherkäksi.. :twisted:

Sisätila lämppäri vuorokaudeksi puhaltamaan ja ikkunat ihan hitusen rakoselle, niin pahin kosteus on saatu haihdutettua. Myös kumimatot kannattaa vipata kuivatuksen ajaksi pois. Mitä kipakampi pakkanen ulkona sitä tehokkaammin kuivuu. :wink:
W210 290TD T
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

Viesti Kirjoittaja hak269 »

Kiitti kuvasta ja vinkeistä! Tutkitaan tilanne.
hak269
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 03.10.2004 14:13

Viesti Kirjoittaja hak269 »

Käytin autoa nosturilla ja sörkin letkujen sisään pitkällä tikulla,mutta vettä ei tullu ulos vaikka olin ilmastointia just käyttäny. Pääseekö noihin letkuihin sisältä käsin kiinni ilman tommosta kuvan mukaista räjäytystyötä?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

matolla vuoratut kylkipahvit saa irti kardaanitunnelin molemmilta puolin. periaatteessa yhdellä ruuvilla kiinni ja loput on hahloissa
autodidakti
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja maalari »

Jatketaas vähän... Joo elikkäs lasit huurtuu erityisesti sateella. Todella pahasti. Onko noita vedenpoistoreikiä missä kaikkialla? Raitisilmasuodattimen poistin kokonaan ja käyn hakemassa uuden... :) Auto on w124 e220. -94 ja toimimattomalla ilmastoinnilla...
Suodattimen alla oli joku muovilärpäke jonka päällä kerros superloonia tai vastaavaa... oli kastunut niinkuin suodattimetkin. varmaan vaikuttaa huurtumiseen...? Mistä päästää vettä sinne? Onko jotain tiettyä kohtaa..?
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Huurtumista täälläkin.Lähinnä kosteilla keleillä ja pakkasilla. Autossa on ilmastointi.Raitisilmasuodattimet ovat usein vaihdettu.
Jokin poksahdus kuului joskus kojelaudan takaa.Tämän jälkeen ei ainakaan sisäkierto ole pelannut. Valo napissa syttyy,mutta mitään ei tapahdu. Epäilen että jokin kello hajonnut tai letkuliitos irti.Epäilen,että sisäkierto olisi päällä koko ajan.En tiedä pääseekö mistään näkemään läppien asentoja,vaikka ottais apumiehen bägin pois.
Toinen kohde on nuo tuuletusritilät takana,puskurin alla. Näyttäis,että olis joskus otettu korjauksen takia irti.
Kuinka päin nämä oikein kuuluu olla?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja maalari »

Eikös läpät pidä olla niin päin että ilma kiertää sisältä ulos. ja muistaakseni sisäpuolelta laitetaan paikalleen?

Mulla ei ole ilmastointi toiminut koko omistus aikana... :(
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

94:sissa on jo se tuulilasin alareunassa oleva tiiviste erilainen ja se jos ei ole kunnolla paikoillaan pääsee sadevesi kastelemaan raitisilmasuotimet. Ne kun kastuu ni lasit huurtuu seuraavana kuivanakin päivänä.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja maalari »

Aivan.. se kyllä tuntui olevan kiinni ihan kunnolla. voiko jostain muualta päästä vettä sinne suodattimile..?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Raitisilmaläppä on kiinni, kun auto sammutetaan. Jos läppä ei aukea käynnistettäessä, huurtuu varmasti.
autodidakti
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja maalari »

Raitisilmaläppä...? :wtf: Onko siellä sellainen? Missä se sijaitsee..? :oops:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja felmit »

tulipellin kohdilla.
Ulkopuolelta purkamalla löytää,
työtä vaatii hieman
autodidakti
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: miksi huurtuu?

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Epäilen,että jokin kello siellä on kajahtanut.Jossakin vaiheessa vielä pelasi,mutta ei enää .Mistä läppiin pääsee käsiksi helpoiten koko kojelautaa purkamatta?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin