W210 kutittaminen...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
linx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:50

W210 kutittaminen...

Viesti Kirjoittaja linx »

Elikkä eihän katsastuksessa tule ongelmia, jos asennan omaan 200 CDI:iin isomman turbon, isomman coolerin ja boxin johon tulee säädetty lastu, sekä on/off katkaisin jolla saa vaihto ehtoisesti käyttöön joko vakio boxin tai viri lastun.? :?
nopeat syövät hitaat...
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, sanoo laki. Periaatteessa muutosten jälkeen autolle pitää teettää kallis VTT:n päästötesti, päivittää jarrut ja alusta vastaamaan tehoja ja muutoskatsastaa. Toisaalta jos et kerro naapureille niin tuskin kukaan käräyttää. Katsastusmiehen tarkkasilmäisyydestä sitten riippuu vuosikatsastuksen läpäisy.
linx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:50

Viesti Kirjoittaja linx »

Eli joudun tekemään sen mittauksen, vaikka autossa on alunperin turbo ja cooleri ja vaihtaisin ne vain isompiin versioihin? :shock:
nopeat syövät hitaat...
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

linx kirjoitti:Eli joudun tekemään sen mittauksen, vaikka autossa on alunperin turbo ja cooleri ja vaihtaisin ne vain isompiin versioihin? :shock:
Niin, ja päivittämään jarrut jnejne. Jos siis meinaat tehdä asiat prikulleen lakien ja pykälien mukaan. Kaikki eivät näin toimi ja ovat silti saaneet koslansa katsastettua. Edelleenkin Suomen laissa lukee että "Ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon". Tästä johtuu sitten alustan päivitystarve tehoja vastaavaksi päästömittaukset.
linx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:50

Viesti Kirjoittaja linx »

Onnistuiskohan sellanen jekku, et katsastuksessa ahtoja ei olis tavallista enempää koneessa ja se toimis ihan vakio boxsilla, eli viri boxsi ois kytketty pois päältä...tehon nousua ei olisi vaikka ahdin ja cooleri olisi vaihdettu (sen noin 105hv paperilla)...silloin ei ainakaan jarruja tai voimansiirtoa pitäisi uusia vai?Onnistuuko sanoa vaan, et ahdin ja cooleri on korvattu uusilla osilla, mut tehon nousuu ei olis? :?
...ja sit katsastuksen jälkeen kytkee viri boxsi käyttöön ja baanalle! :twisted:

ps. rekisteri otteessahan ei ole mitään mainintaa ahtimen merkista tai cooleristakaan!Kait ahtimen saa korvata silloin toisella eri merkkisella näin loogisesti ajatellen ja coolerinki, jos vaan ei tuu tehon nousua. Tuskinpa niitä kiinnostaa alkaa mittaileen onko cooleri korvattu isommalla tai onko ahdin alkuperäinen?...Ihan vaan maalaisjärjellä näin päättelin, mut kertokaa viisaampina. :)
nopeat syövät hitaat...
Avatar
Jarno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 15.05.2004 19:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jarno »

linx kirjoitti: Tuskinpa niitä kiinnostaa alkaa mittaileen onko cooleri korvattu isommalla tai onko ahdin alkuperäinen?...Ihan vaan maalaisjärjellä näin päättelin, mut kertokaa viisaampina. :)

Kyllä niitä tuntuu olevan perin vittumaisiakin leimamiehiä nykyään, en yhtään ihmettelis vaikka joku innostuskin selvittään asiaa jos sattuu huomaan jotain epäilyttävää...
W201 2,3E
Vito 112 cdi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

linx kirjoitti:Onnistuiskohan sellanen jekku, et katsastuksessa ahtoja ei olis tavallista enempää koneessa ja se toimis ihan vakio boxsilla, eli viri boxsi ois kytketty pois päältä...tehon nousua ei olisi vaikka ahdin ja cooleri olisi vaihdettu (sen noin 105hv paperilla)...silloin ei ainakaan jarruja tai voimansiirtoa pitäisi uusia vai?Onnistuuko sanoa vaan, et ahdin ja cooleri on korvattu uusilla osilla, mut tehon nousuu ei olis? :?
...ja sit katsastuksen jälkeen kytkee viri boxsi käyttöön ja baanalle! :twisted:

ps. rekisteri otteessahan ei ole mitään mainintaa ahtimen merkista tai cooleristakaan!Kait ahtimen saa korvata silloin toisella eri merkkisella näin loogisesti ajatellen ja coolerinki, jos vaan ei tuu tehon nousua. Tuskinpa niitä kiinnostaa alkaa mittaileen onko cooleri korvattu isommalla tai onko ahdin alkuperäinen?...Ihan vaan maalaisjärjellä näin päättelin, mut kertokaa viisaampina. :)
Päästötestin tarvit kuitenkin jos muutat moottoria, vaikka et tehoa nostaisikaan.
linx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:50

Viesti Kirjoittaja linx »

Ei oiken innostais tehdä päästötestiä....no, mutta pitää käydä tossa jututtamassa katsastusaseman poikia, et mitä ne tuumaa. Sittepä sen näkee...ja jos ei onnistu niin vaihtaa vakio turbon osia isommiks, vaikka tää ei oo mukava toimenpide tollaselle mini föönille. Pitäis muuttaa ruotsiin et sais rakentaa autoja...raajon lainsäädäntö! :x
nopeat syövät hitaat...
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

milloinkahan joku konetekniikan opiskelija tekisi päättötyön coolerin vaikutuksesta päästöihin (moottoreissa joissa ei ole ennen cooleria sekä moottoreihin joihin asennetaan tehokkaampi cooleri) ja hoitaisi sen vielä niin että siitä saataisiin yleispätevä lausunto VTT:tä varten, niin tulisi tästä harrastamisesta helpompaa...
:roll:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W210 kutittaminen...

Viesti Kirjoittaja tuikku »

linx kirjoitti:Elikkä eihän katsastuksessa tule ongelmia, jos asennan omaan 200 CDI:iin isomman turbon, isomman coolerin ja boxin johon tulee säädetty lastu, sekä on/off katkaisin jolla saa vaihto ehtoisesti käyttöön joko vakio boxin tai viri lastun.? :?

Ei kannata ruveta moiseen touhuun, ahtojen nosto, tai suurenpi cooleri ei vielä nosta tehoja yhtään. Siihen tarvitaan lisää syöttöä.
Vakiosuuttimilla saat siitä jo suunnilleen sen, mitä siitä lähteekin ja ilman mitään muutoksia, siis pelkällä lastulla.
Näissä cdi-moottoreissa suurempien tehonnousujen esteenä on, ettei suuremman syötön mahdollistavia suuttimia ole (vielä) löytynyt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin