CDI:n suutin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tiedän, että aiheesta on täälä keskusteltu jo varmaan miljoona kertaa. mutta eikös se ollut jotenkin niin, että kertaus on opintojen äiti. haulla pikkasen jo tutkiskelinkin asiaa, mutta itseluottamuksen lisäämiseksi kysyn vielä tarkennusta hommaan.

eli vika on seuraavanlainen. kaverin C mersussa, 200 cdi joku arviolta 2000 vuosimallinen peli ja alkoi konepellin alta käryään joku nafta tms. ja kun muovisuojat otti pois, niin kuulemma supsuttaa jostain sieltä suuttimen nurkilta. aikasemmin en ole CDI koneiden kanssa juuri pelannut ja nyt kaveri vaan soitteli, että kiinnostaisko vähän kattella sitä. ei mitään kokemusta cdi koneista, joten sanoin, että tarkistan asiaa foorumilta ja palaan kohta.

minkäslainen operaatio tää nyt sitten oikeastaan onkaan? jos oletuksena on, että se suuttimen tiiviste valskaa. suutin pois, tiiviste pois ja päinvastaisessa järjestyksessä takasin läjään uuden tiivisteen ja uuden pultin kanssa? ko? mitä pitää ottaa huomioon?
W201 250DT 20V
w201 190E
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja JTee »

Kunnon putsaus kalvaimella, samoin pultin kolosta kierre puhtaaksi huolellisesti.
Pultin momentti 7nm + 90° (+90°)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kone kuumaksi ennen irroitusyritystä, liukuvasara-ulosvetäjä olis hyvä olla (omasta en saanut viimeksi mitenkään kammettua irti kun ulosvetäjää ei ole, vaikka vuoto oli vielä pientä), ja varoiksi jenkatyökalut pitkillä varsilla. Noista kun ei ikinä tiedä kuka ja mitä siellä on sepittänyt aikaisemmin. Kalvaminen ei aina ole pakollista, mutta kalvaimella sen tiivisteppinnan saa puhtaaksi vaikkei metallia juuri työstäisikään. Tsekkaa suuttimen puoleinen pintakin että on sileä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kuten MiHe sanoi, mutta tähdennän vielä yhtä kohtaa:
Kone niin kuumaksi kuin ajamalla normaalisti saa, ja HETI ottamaan irti.
(Älkää rikoko paluulinjan osia, jos muoviliittimillä, tai hukatko sokkia... Niitä on hauska etsiä koneen kitusista!! :) )
Yleensä lähtee kivuttomasti, niin kauan kun piki on sulaa/pehmeää eikä ole vuotanut kauan. Ei aina.
Kun jämähtää, saa repiä ulosvetäjillä eikä välttämättä sittenkään ehjänä...
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja JTee »

Pultti löyhälle ja auto käyntiin.
Vetovasaralla jos lähtee niin lähtee kyllä ruuvimeisselilläkin kampeamalla tai käyttämällä heti.
Ulosvetäjä mulla kerää pölyä hyllyssä... On hyvä olla olemassa mutta todella harvoin sille käyttöä, lähinnä jos auto ei ole enää käyntikuntoinen (prikat vuotaneet todella kauan).
Jos kertynyt jo musta pskakerros suuttimen päälle niin nafta on yksi hyvä ja nopeasti saatavilla oleva liuotin.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

JTee kirjoitti:Pultti löyhälle ja auto käyntiin.
Vetovasaralla jos lähtee niin lähtee kyllä ruuvimeisselilläkin kampeamalla tai käyttämällä heti.

Niin mäkin kuvittelin ennen tuota 'omaa projektia', pari prikkaa kun olin jo aiemmin vaihtanut... käyttelin ja kaasuttelin pultti löysällä, ei mitään, kampesin sen minkä rengasraudalla uskalsin (kaikkiin suuttimiin ei mahdu kunnolla monesta suunnasta), vääntelin pihdeillä... ei millään. Ajoin pultti löysällä lähipajalle, silti ei ollut noussut. Vetivät siellä sitten liu'ulla irti.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin, kiitos selventävistä vastauksista. multa löytyy liukuvasarat ja ulosvetimet ja kierretyökalutkin ja muut perustyökalut. eli työkaluja ei tartte alkaa metsästään. ja nyt jo tietääkin, että mitä on odotettavissa. varmaan viikonlopulle menee tuo homma, kun kaverilla sen verran kiireitä kuulemma. eiköhän se kuntoon kuitenkin tule. koitan muistaa ilmotella, että mitenkä kävi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kannattaa vaihtaa kyllä mahdollisiman pian, ettei tuo neekerin paska tulvi kunolla yli. Niin sitten on suutin vaikea saada irti liukuvasarallakin. Sitä töhnää on siinä suuttimen ympärillä niin paljon, että vaikea saada kaikkea pois, noista koloista. Putoaa tuota paskaa sylinteriin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tavallinen kierretappi ei yllä pohjaan. Vanhasta pultista saa tehtyä rälläkän/viilan/rautasahan/dremelin avulla hyvän puhdistustyökalun. Viistää vaan yhteen kohtaan sopivan uran, niinkuin kierretapeissa. ([img=http://finnshark.com/gallery/displayima ... ageid=8634]Tähän tyyliin)[/img]

Kierteen puhdistus on suhteellisen oleellista, koska pultti pohjaa helposti jos reiässä on moskaa, ja pahimmillaan pullauttaa reiän vesitilaan -> Kansi irti.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees. tarttee sitten hitsata lisää pituutta tappiin. noi pultista tehdyt on vähän turhan pehmeitä. pitäisi olla pikaterästä, tai vähintään hiiliterästä tuo kierretappi, jotta toimii hyvin. eiköhän se siitä lähde.

perjantaihin saakka joutuu kaveri ajeleen autollaan. sitten tapellaan uudet osat paikoilleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja mazza »

Ei tartte. Ei siellä reiän pohjalla ole muuta kuin karstaa ja öljyä, lähtee varsin hyvin puhtaaksi pultista tehdyllä työkalulla. Useimmissa kierretapeissa on lisäksi liian matala kierteen harja tapin päässä, ei putsaa kierrettä pohjaan asti.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tääkin homma tuli valmiiksi. sellasella "haarukkamallin" ulosvetäjällä kokeiltiin nyppiä suutinta irti, mutta ei lähtenyt ja kovempaa ei uskaltanu riuhtoa, kun oli pelko, että menee koko suutin rikki. aikamme tapeltiin ja pistettiin takasin kasaan. :arrow: soitto korjaamolle ja hinta-arvio oli sen verran pieni, että auto korjaamolle. korjaamolla ilmeisesti osasivat hommansa paremmin, kun hyvin ja vaihtoivat sen vuotavan tiivisteen. aikaa meni alle tunti. ja taas auto pelaa.

ei riittänyt uskallus alkaa touhuaan tuon enempää, kun ei ollut oma auto ja noista varoteltiin, että suutin voi mennä rikki, niin nostin suosista kädet pystyyn heti, kun alkoi vastustaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: CDI:n suutin

Viesti Kirjoittaja shade_z »

https://www.youtube.com/watch?v=e9kn3qG2g8A tyyli sama mutta painona isoa vauhtipyörää tarvinnut joskus käyttää . että voimaa ne joskus vähän tarvitsee irrotakseen kun tarpeeksikauan siellä ollut ja jumiutuneet
Vastaa Viestiin