W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Moikka,

Eli kävipäs sitten uuden auton kanssa niin, että auto meni rikki.

Diesel oli kyllä varatankilla, mutta luulin että olisin päässyt sillä vielä huoltoasemalle, kun ei ollut "niin loppu"...

Auto aluksi alko käyttäytymään omituisesti (öö.. tuntui siltä kun rengas ois lähteny irti tai jotain muuta todella weirdiä shittiä) ja sit sen jälkeen vaan sammui.

Rullasin dösärille, kävin hakemassa lisää polttoainetta, tankkasin, yritin sahata käyntiin. Ei tulosta.
Kävin hakemassa toisen auton, yritin sahata autoa käyntiin, ei tulosta.
Hinasin auton kotiin talliin, kokeilin lataa akkua (ilmeisesti akkulaturi on paskana, koska sekään ei herännyt kettu henkiin). Kokeilin vielä viiimeisen kerran, koska kaveri sanoi että auton pitäisi itse ilmata ittensä, mutta saattaa vaatia pari akkua ennen kun lähtee uudestaan käymään.

No, kokeilimpa sitten vielä heikommalla akulla antaa isolle akulle apuvirtaa, koitin käyntiin, ei auttanut..

Elikkä siis...
Ennen kun tää total failure tapahtui, ennalta "varoittavia" oireita olivat parina kertana "heikohko" käynnistyminen (= joutu sahaa hetken käyntiin, ja kerran lähti "huonosti" käyntiin aluksi)

Ja sitten oli se sähkövika mistä olin jo tehnyt foorumille erillisen topicin, mutta se ei ole esiintynyt etupuskurin korjauksen ja alustan reiän (joka syntyi tunkkaamisesta öljyn vaihdon yhteysessä) korjaamisen (sekä sen kaiken alustasta valuneen veden) jälkeen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=171681" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä nyt vilkaisin polttoaineletkuja, niin olihan niissä ilmaa niin vitusti...
Eli pystyykö sitä ilmaa poistamaan jotenkin?
Vai pitääkö vaan venailla että saan uuden akun / laturin / soitettua Diesel järjestelmän tehneeseen firmaan että mites nää takuu asiat menikään...

Sori jos tuli sekavaa tekstiä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jakaja pumpusta yleensä ..en nyt tiedä tosta täysin niin ylin pumpun päädystä lähtevä putki ..mihin lie menee niin suuttimen puolelta löysälle ja starttailemaan.
Pitää muuten katsoa myös hauan kautta niin voisi löytyä ihan oikea hyvä keino.

Tossa juttua
https://cse.google.fi/cse?cx=partner-pu ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Teoriassa, järjestelmän pitäisi olla itse ilmaava..

Koitan ensin saada akkuun lisää virtaa ja muutaman kerran starttailla.. Eikai se siitä enempää rikkikään voi mennä (jos normaalisti käyttää..)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suuttimelta joutuu yleensä ilmaamaan 290:t.
wiimax.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ohjekirja käskee startata 90 sekuntia polttoaineen loputtua.

Jos ei osaa tai uskalla startata kunnes auto käynnistyy niin manuaalin kannattaa hinata käyntiin.
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Okei, nyt on koitettu sahata niin paljon et oikeesti ois pitäny kyl lähtee käyntiin jos on lähteäkseen.

Vielä näyttäis ilmaa putkessa suodattimelta moottorille(?) olevan. Kun avasin suodattimen niin sekin oli vaan n. 70% täynnä, osaisko joku sanoo et löytyykö jostain sitä ilmausruuvia, kun en ole onnistunut sitä paikallistamaan...

Ja olisko apua jos täyttäis suodattimen täyteen ja heittäis kiinni? Jos se sais imastua sitä löpöö koneelle saakka...
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Täytä suodatin ja avaa polttoaine putket löysälle suutimen päästä, niin pitäisi ilmaantua.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mikähän tuos linkitetys "edellises viestiketjus" oli ratkaisu?
Vaatii hyvän akun että pyörittää kunnolla niin lähtee käyntiin, jos ei muuta vikaa kun polttoaineen loppuminen.

Edit: Etupuskurin korjaus siis auttoi edelliseen vikaan? Ei ole sitten vikaa sähkösuuttimes kun sen vastusarvon mittasit ja se menee kerrasta rikki.

Jos auto toimii ongelmitta niin ei siitä ilmasta siellä polttoainelinjas kannata välittää kun jakajapumppu ui dieselis.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tuo on rivipumpulla, mutta periaate on sama.
https://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eipä taida olla rivipumpulla taitaa olla jakajapumppu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juutuubilinkin vehjes lienee rivipumpulla, sitä se et tarkoitti :D
wiimax.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Meinasin vaan tuota otsikon väykkyä :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

etrade kirjoitti:Mikähän tuos linkitetys "edellises viestiketjus" oli ratkaisu?
Vaatii hyvän akun että pyörittää kunnolla niin lähtee käyntiin, jos ei muuta vikaa kun polttoaineen loppuminen.

Edit: Etupuskurin korjaus siis auttoi edelliseen vikaan? Ei ole sitten vikaa sähkösuuttimes kun sen vastusarvon mittasit ja se menee kerrasta rikki.

Jos auto toimii ongelmitta niin ei siitä ilmasta siellä polttoainelinjas kannata välittää kun jakajapumppu ui dieselis.

Tavallaan sitä ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Se ei vaan ole toistunut enää sen jälkeen, epäilin että puskurin korjaus & alustasta valunut vesi ois aiheuttanut oikosulun jossain kohtaa tms.

Joo yritetään huomenna täyttää se filtteri, ja avata ruiskuilta auki kaverin kanssa... Jos vaikka sais Mersun taas käyntiin :D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Joo, on tosiaan tuo auto jakajapumpulla, mutta laitoin tuon videolinkin rivipumpullisesta että erityisesti näin joulunaikaan pitäis uskoa riittää. Kuten videosta huomaa niin vasta auton ollessa kunnon kierroksilla lopetetaan starttaus ja tietenkin suodattimen täyttö sekä suutinputkien avaus auttaa.

Kerran oli ettei lähtenyt kyseinen moottori käyntiin edes hinaamalla kun oli suodatinjalan tiiviste päin persettä, mutta täs tapaukses on tuskin siitä kyse.
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Joo en usko että tiivisteet olis päin helvettiä, olis varmaan jossain naftaa tai huomattu aikasemmin.. Pitää koittaa huomenna uudestaan kun oon saanu kaks akkua ladattua jonkunlaiseen latinkiin.

Siinä samalla sitten pakko varmaan availla niitä suuttimia.

Kiitos videosta, se ainakin todistaa mun "apumekaanikoille" sen että se todellakin pitäisi ilmata itse itsensä..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suuttimilta avaaminen onnopein keino ilmata ja saada se käyntiin..ilma vain puristuu kasaan ..mitään ei tapahdu....voit sahata ja polttaa akkusi ja starttisi loppuun .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Jep, nyt kun vaan sais tosissaan ne työkalut ja jonkun frendiks tekee sen ni olis ihan jees.

Kävin koittaa ilmaa sitä startilla, nyt ainakin letkut näyttäis olevan täynnä.
Ehkä jo huomenna...
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kait löytyy talosta esim. jakoavain, sen jälkeen muutama minuutti töitä niin auto käy.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Osanumero A0010741784 on oltava kunnossa pumpun ja suuttimien paluuletkun välissä tai muuten saa pakkasella pyörittää konetta käyntiin muutaman tunnin seisomisen jälkeen, kuten dieseli olis loppununu.
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Jees, vikaa tutkittu taas lisää ja alan pikku hiljaa tulemaan siihen tulokseen että ruiskupumppu ei toimi jostain syystä.


Voiko joku vikakoodi mitä ei jostain syystä X, ilmoiteta kojetaulussa estää auton käynnistymisen?

Joka tapauksessa tällä hetkellä näyttää siltä, että auto on saatava Dieselmiehelle takuuhuoltoon...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kojetaulussa ei ilmoiteta juuri mitään, puolenkymmentä paikkaa on joista vikavalo syttyy. Vikakoodi vikamuistissa ei estä käynnistymistä.
Tuliko suuttimilta polttoainetta kun löysäilit suutinputkia ?
wiimax.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Aiemman viestiketjun kuitis näkyi että tuo ylempänä oleva Osanumero A0010741784 on vaihdettu :clap: .
Hyvä homma niin lähtee talvella hienosti käyntiin.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Jena, ja se vikakin oli aika yksinkertainen :oops:


Perhana, sehän piti oikein ottaa työkalut käteen ja ottaa ne kaks muovia pois päältä, ja ihan oikeasti avata vähän niitä suuttimia :shock:

Noooo, nyttenpähän olen tämänkin verran taas viisaampi! :D
Ps. Lähtee muuten käyntiin kun palmun alta!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

.... ihan oikeasti avata vähän niitä suuttimia
Niinpä, teoria ja käytäntö ei aina kulje käsi kädessä.
wiimax.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja arska10 »

dealer kirjoitti:
.... ihan oikeasti avata vähän niitä suuttimia
Niinpä, teoria ja käytäntö ei aina kulje käsi kädessä.
Näinhän tässä ketjussa moni jo neuvoi :P
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Saa sen startillakin käyntiin (kuten ohjekirja neuvoo), mutta ens kerralla kun dieseli loppuu niin ei turhaaan yritä käynnistää ennenkun on tarpeeksi dieseliä tankis.

Tuli täyteen 6vuotta kun ostin samanlaisella moottorilla olevan mersun. Piti ostaa Ducato Turusta mutta siinä oli menny vetoaksila poikki niin rautatieasemalla äkkiä googlasin kolikko Internetis jonkun halvan pakun ja sellainen oli Paimios. Hyppäsin junaan Helsingis ja ne lupas tulla vastaan Salon rautatieasemalle. Kyselivät kylmäs pakkassääs iltapäivällä Salos, että olenko minä se Sellon murhamies? En tienny murhista.

Ruoholahteen pääsin niin alkoi auto oikutella. Pakkasta. Limsapulloilla hain 3kertaa dieseliä mutta ei lähteny käyntiin. Soittelin kaikki paikat läpi jotka tunsi mersuja, että onkohan menny moottori rikki? Oli onneksi katsastamaton saappi parin kilometrin pääs niin siitä sai tarpeeksi virtaa pedaali pohjas. Hirvittävä tilanne ens kertalaiselle kun pitkästä aikaa ostin oman auton, mutta käyntiin lähti.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja etrade »

Iso auto täydelllä lastilla ja manuaalina. Minkähänlaanen se olis sillä 6syl KKK. Ei varmaan kiihdytyskisaan mutta ainakaan vikoja ei olisi niin paljoa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

et kirjoitti:Saa sen startillakin käyntiin (kuten ohjekirja neuvoo),
Väärin yleistetty vaikka ohjekirja mitä neuvoisi, todennäköisesti hajoaa ainakin starttimoottori eikä lähde vaikka kuinka pitkään starttaa. Kyllä se vaan niin on että 290:stä pitää avata suuttimilta putkia, vaikka yksi tapaus jossa lähti starttaamalla olisikin tiedossa.
Tiedän näitä hinatunkin pitkin maakuntaa eikä käyntiin, sitten kun ilmaa niin lähtee nätisti.
wiimax.fi
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 26.05.2014 22:53

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Kyllä,

Täytyy myöntää että starttia tuli huudatettua niin paljon, että kyllä sen hajoaminen pelotti.

Kun muoviset läpyskät (oikeastaan vaan isomman pois ottaminen olisi riittänyt) otti pois niin suuttimet oli heti saatavilla.
Kolme ensimmäistä pyttyä kun olin ilmannut niin auto hörähti iloisesti käyntiin ja kaikki ilma oli saatu jo pois järjestelmästä.

:oops:

No otinpahan opikseni :P
vemo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 11.07.2006 21:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 290 TD 1998 Diesel ilmaus ongelma(?) APUVA

Viesti Kirjoittaja vemo »

dealer kirjoitti:
et kirjoitti:Saa sen startillakin käyntiin (kuten ohjekirja neuvoo),
Väärin yleistetty vaikka ohjekirja mitä neuvoisi, todennäköisesti hajoaa ainakin starttimoottori eikä lähde vaikka kuinka pitkään starttaa. Kyllä se vaan niin on että 290:stä pitää avata suuttimilta putkia, vaikka yksi tapaus jossa lähti starttaamalla olisikin tiedossa.
Tiedän näitä hinatunkin pitkin maakuntaa eikä käyntiin, sitten kun ilmaa niin lähtee nätisti.
Ihan pakko on kommentoida omakohtaisin kokemuksin... Kahteen otteeseen onnistuin ajamaan tankin tyhjäksi ex290:stä ja molemmilla kerroilla lähti ihan startilla käyntiin. Ei tietysti ihan heti, mutta aikansa kun jaksoi starttia pyörittää niin lähti. Eikä se lopultakaan kovin montaa starttausta vaatinut, tip-startilla (?) olisko ollu puolenkymmentä kertaa...
ex. C220T cdi -02
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
Vastaa Viestiin