Maskin peittäminen
Maskin peittäminen
Kysyvä ei tieltä eksy vaan sinne jäätyy.... joopa. Männäviikolla ollut niin kylmä, että tullut vanhat keinot mieleen eli maskin peittäminen. Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää vaikka joissain merkeissä näyttää saavan maskipeittoa aivan tehdastekoisenakin. Voiko tuossa W203:ssa (diesel 200 cdi) peittää maskin vai onko siinä jotain ongelmaa. Järki sanoo, että kannattaa kun 80 nopeudessa pakkanen nousee viiman vuoksi yli 60 asteen ulkotilan ollessa -25 astetta. Eipä tuo lämpö liioin noussutkaan 120km:n matkalla eli mitä haittaa siitä voi olla vaiko mitään?
Re: Maskin peittäminen
Kyllä lämpö pitäisi nousta yli 60 astetta vaikkei maskia ole peitetty jos termatit on kunnossa, mutta voi tuon maskin toki peittää.mrmorris kirjoitti:Kysyvä ei tieltä eksy vaan sinne jäätyy.... joopa. Männäviikolla ollut niin kylmä, että tullut vanhat keinot mieleen eli maskin peittäminen. Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää vaikka joissain merkeissä näyttää saavan maskipeittoa aivan tehdastekoisenakin. Voiko tuossa W203:ssa (diesel 200 cdi) peittää maskin vai onko siinä jotain ongelmaa. Järki sanoo, että kannattaa kun 80 nopeudessa pakkanen nousee viiman vuoksi yli 60 asteen ulkotilan ollessa -25 astetta. Eipä tuo lämpö liioin noussutkaan 120km:n matkalla eli mitä haittaa siitä voi olla vaiko mitään?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Maskin peittäminen
Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
wiimax.fi
Re: Maskin peittäminen
Minulla oli joskus samanlainen auto samalla koneella ja peitin sen maskin jollakin pahvin palalla. Eipä se auto siitä rikki mennyt. Eipä tullu kyllä ees mieleen että siitä vois jotain haittaa olla. Lämpes kyllä kovalla pakkesella ilmankin, mutta hitaasti. Maski nopeutti lämpiämistä vähän.
Re: Maskin peittäminen
dealer kirjoitti:Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
Tämä on sellainen juttu että yllättävän yleisesti luullaan että viima jotenkin vaikuttaisi vaikka todellisuudessa niin ei ole. No niin vaikuta niin jos kädellä koittaa ja siksi vaikuttaa koska iholta haihtuu vettä. Se saa luulon että viima jotenkin vaikuttaisi asiaan esim. just tuohon pakkasnesteen kylmäkestoon.
Re: Maskin peittäminen
Niin viima vaikuttaa pakkasen purevuuteen eli tuulee vaatteisiin ja on kylmempi tunne.
Toki kuitenkin ajaessa tulee se koko pakkas määrä syylariin kun paikallaan se kuitenkin on lämpimämpää kun automaatti painaa kuumaa alapäähän,moottori hohkaa läheisyyteen...
Toki kuitenkin ajaessa tulee se koko pakkas määrä syylariin kun paikallaan se kuitenkin on lämpimämpää kun automaatti painaa kuumaa alapäähän,moottori hohkaa läheisyyteen...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Maskin peittäminen
Mulla on tuossa S211:ssa ihan merkkiliikkeestä ostettu maskisuoja. Tulee kahella ruuvilla maskin taakse kiinni. Ei oo sellanen virityksen näkönen kapistus mitä näkee melkein joka auton keulalla.
Moottori lämpenee huomattavasti joutusemmin suojalla. Ite ainakin kannatan maskisuojan käyttyä.
Moottori lämpenee huomattavasti joutusemmin suojalla. Ite ainakin kannatan maskisuojan käyttyä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: Maskin peittäminen
Just näin... eemelin viimasuoja oli myös halvin merkkiliikkeessä (29e vs. esim. motonet 49e). Itse oon ruuvannut keulille joka vuosi jo muutaman asteen pakkasille ja pois vasta lämpöisillä kevätkeleillä... vaikutus on huomattava, vaikka lämmin auto muutenkinPEPI kirjoitti:Mulla on tuossa S211:ssa ihan merkkiliikkeestä ostettu maskisuoja. Tulee kahella ruuvilla maskin taakse kiinni. Ei oo sellanen virityksen näkönen kapistus mitä näkee melkein joka auton keulalla.
Moottori lämpenee huomattavasti joutusemmin suojalla. Ite ainakin kannatan maskisuojan käyttyä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Maskin peittäminen
Jees. Siinä viimasuojan takana lukee, että otettava pois +5 asteen yläpuolella....
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
- Äkkinäinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Maskin peittäminen
Olen käyttänyt n.10 vuotta jäähdyttäjän edessä retkipatjan palaa. Helppo asentaa ja ei ole kallis.
Mitä varten pitää mersussa askarrella maskiin kiinni mitään härpäkkeitä
kun suojan pääsee laittamaan suoraan jäähdyttäjän eteen...
Mitä varten pitää mersussa askarrella maskiin kiinni mitään härpäkkeitä
kun suojan pääsee laittamaan suoraan jäähdyttäjän eteen...
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Re: Maskin peittäminen
se onkin näkökymysys. härpäke on musta ja se ei näy ulkopuolelle...tänääänkin näin sitikan, jossa oli pahvilaatikon kappaleista kyhätty tuulensuoja maskin edessä, säälittävän näköistä
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Re: Maskin peittäminen
Onko termostaatti varmasti kondiksessa. Minulla W203 220 cdi:n lämmöt nousee normaali 80 asteeseen n.10 km:n matkalla -25 asteen pakkasella vaikka maskissa ei ole suojaa.
Minulla on ollut W124 200 d ja W210 290 td ja tämä nykyinen ajokki on näistä kyllä ehdottomasti lämpimin talvikulkine.
Tuota maskin suojaa itsekkin ajattelin tuossa pakkasten alkaessa kun noissa edellisissä sitä tuli käytettyä, mutta kun lämmöt nousee ilmankin, niin en ole vielä sitä pitänyt tarpeellisena.
Minulla on ollut W124 200 d ja W210 290 td ja tämä nykyinen ajokki on näistä kyllä ehdottomasti lämpimin talvikulkine.
Tuota maskin suojaa itsekkin ajattelin tuossa pakkasten alkaessa kun noissa edellisissä sitä tuli käytettyä, mutta kun lämmöt nousee ilmankin, niin en ole vielä sitä pitänyt tarpeellisena.
Re: Maskin peittäminen
Kyse ei ole siintä etteikö lämmöt nousisi, vaan miten nopeasti ne nousee ja ero on huomattava keula muurattuna umpeen, vaikka ne nousisi ilmankin kuinka nopeasti
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Maskin peittäminen
Suoja on paljon parempi olla maskissa niin että jäähdyttäjään jää ilmarako.Äkkinäinen kirjoitti:Olen käyttänyt n.10 vuotta jäähdyttäjän edessä retkipatjan palaa. Helppo asentaa ja ei ole kallis.
Mitä varten pitää mersussa askarrella maskiin kiinni mitään härpäkkeitä
kun suojan pääsee laittamaan suoraan jäähdyttäjän eteen...
Jos sitä jäähdytintä sattuukin tarvitsemaan, vaikkapa vaununvedossa, kelin välillä lauhtuessa tai mistä vaan syystä, niin se jäähdyttääkin jotain kun ei ole suoraa estettä kiinni siinä.
Patja kiinni jäähdyttimessä estää ilmankierron kokonaan..
- Äkkinäinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Maskin peittäminen
W211:ssä jäi cooleri alle sopiva ilmarako jotta normi ajossa riitti jäähdytys.Toki järjen käyttö on sallittua ja kuulemma jopa suotavaa.Kannattaa seurata lämpöjä mittarista...
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Re: Maskin peittäminen
Uutisen taustalla lienee Autoliiton spesialistin kommentti. Hänen mukaansa peittämien häiritsee nykyauton nokalla olevia tunnistimia.mrmorris kirjoitti:Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää ....
...joten ei koske lankkukuskeja
Re: Maskin peittäminen
Ja jos sitä järkeä käyttää niin ei laita sitä suojaa ihan kiinni jäähdyttäjään, vaan juurikin siihen maskiin. Se voi olla siinä vaikka ympäri vuoden jos ei vetele asuntovaunua hellekeleillä tai päästele autobahnilla kahta ja puolta sataa. Ei tarvi seurailla lämpömittaria tai miettiä että aiheuttaako se jotain ongelmaa jos 2/3 osaa syyläristä on +80 asteisena ja loppu 20 asteisena.Äkkinäinen kirjoitti:W211:ssä jäi cooleri alle sopiva ilmarako jotta normi ajossa riitti jäähdytys.Toki järjen käyttö on sallittua ja kuulemma jopa suotavaa.Kannattaa seurata lämpöjä mittarista...
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Maskin peittäminen
Ehdottomasti kannattaa kovilla pakkasilla peittää maskia ja mulla oli pahvia keulalla jopa bensamersussakin. Lämmöt nousee nopeammin ja säästyy polttiainetta. Jäähdytin nestehän menee sohjoksi jos pakkaskestävyys ei riitä ja maskin peittäminen siirtää tätä rajaa eteenpäin tuntuvasti eli suositeltava varotoimenpide jos joutuu ajamaan paukkupakkasilla.
W211 keulalla Vehon viimasuoja ja se pitää ottaa pois keväällä. Alkaa nostamaan lämpöjä liikennevaloissa ja kovemmilla kuormituksilla ja en jättäisi sitä paikoilleen kesäksi missään tapauksessa. Vaikuttanee jo ilmastointilaitteen tehoonkin.
W211 keulalla Vehon viimasuoja ja se pitää ottaa pois keväällä. Alkaa nostamaan lämpöjä liikennevaloissa ja kovemmilla kuormituksilla ja en jättäisi sitä paikoilleen kesäksi missään tapauksessa. Vaikuttanee jo ilmastointilaitteen tehoonkin.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: Maskin peittäminen
No liikennevaloissahan sen merkitys on kaikkein vähäisin kun ei ole ajoviimaakaan. Kannattaahan se pois ottaa kesäksi, mutta missään tapauksessa ei ala maskisuojalla lämmöt nousemaan suomen kesässä ellei sitten kisko kärryä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Maskin peittäminen
Pakkasten aikaan sattui olemaan joutavaa aikaa joten puuhastelin itse tuollaisen viimasuojan. Sattui varastossa olemaan tuollaista levyä vanhojen projektien jäljiltä. Turbon ilmanotoille ja distronicille jätin reitit auki. Alapuolen saikin näppärästi maskin alaosaan, siinä oli jotain pieniä reikiä valmiina.
W219 CLS350 vm.2005
Re: Maskin peittäminen
Tässä on vain toinen puoli asiasta. Viima ei nosta pakkasta, mutta viimattomuus "laskee" sitä. Eli jäähdytystehoa saadaan ilmavirtausta lisäämällä, joko nopeutta lisäämällä tai/ja tuulettajan siivillä.dealer kirjoitti:Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
Re: Maskin peittäminen
Kyllähän ne lämmöt nousee ja pysyy ilman suojaakin, koska siihen lämmön tuottamiseen käytetään aina tarvittava määrä polttoainetta tankista. Suomessa asunnotkin eristetään aika hyvin, ja jos se ei riitä, niin käytetään jotain lämmitysjärjestelmää pitämään taloa lämpimänä. Voisihan asunnot tehdä "harvaseinäisiksi kuin ladot", ja käyttää riittävä määrä energiaa lämpimänä pitämiseen, mutta se eristäminen on paljon järkevämpää (halvempaa).Leyfield kirjoitti:Onko termostaatti varmasti kondiksessa. Minulla W203 220 cdi:n lämmöt nousee normaali 80 asteeseen n.10 km:n matkalla -25 asteen pakkasella vaikka maskissa ei ole suojaa.
Minulla on ollut W124 200 d ja W210 290 td ja tämä nykyinen ajokki on näistä kyllä ehdottomasti lämpimin talvikulkine.
Tuota maskin suojaa itsekkin ajattelin tuossa pakkasten alkaessa kun noissa edellisissä sitä tuli käytettyä, mutta kun lämmöt nousee ilmankin, niin en ole vielä sitä pitänyt tarpeellisena.
Re: Maskin peittäminen
Köyhänmiehen maskisuoja Tuosta putkieristeestä leikkaa saksilla sopivan mittaiset pätkät maskin ritilöihin ja painaa ne ulkoapäin paikoilleen. Omaani ostin kaksi "kankea" vastaavanlaista mustaa eristeputkea (taisi olla ulkomitoiltaan 10mm.). Kulut 5,20€, joten eipä juuri haittaa jos häviää. Toisena autona Golf 4 jossa käyttänyt samaa suojusmenetelmää jo useamman vuoden. Huomaamaton, halpa ja toimii.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... 000023027/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... 000023027/" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11