Maskin peittäminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mrmorris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 24.04.2012 21:57

Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja mrmorris »

Kysyvä ei tieltä eksy vaan sinne jäätyy.... joopa. Männäviikolla ollut niin kylmä, että tullut vanhat keinot mieleen eli maskin peittäminen. Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää vaikka joissain merkeissä näyttää saavan maskipeittoa aivan tehdastekoisenakin. Voiko tuossa W203:ssa (diesel 200 cdi) peittää maskin vai onko siinä jotain ongelmaa. Järki sanoo, että kannattaa kun 80 nopeudessa pakkanen nousee viiman vuoksi yli 60 asteen ulkotilan ollessa -25 astetta. Eipä tuo lämpö liioin noussutkaan 120km:n matkalla eli mitä haittaa siitä voi olla vaiko mitään?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja arska10 »

mrmorris kirjoitti:Kysyvä ei tieltä eksy vaan sinne jäätyy.... joopa. Männäviikolla ollut niin kylmä, että tullut vanhat keinot mieleen eli maskin peittäminen. Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää vaikka joissain merkeissä näyttää saavan maskipeittoa aivan tehdastekoisenakin. Voiko tuossa W203:ssa (diesel 200 cdi) peittää maskin vai onko siinä jotain ongelmaa. Järki sanoo, että kannattaa kun 80 nopeudessa pakkanen nousee viiman vuoksi yli 60 asteen ulkotilan ollessa -25 astetta. Eipä tuo lämpö liioin noussutkaan 120km:n matkalla eli mitä haittaa siitä voi olla vaiko mitään?
Kyllä lämpö pitäisi nousta yli 60 astetta vaikkei maskia ole peitetty jos termatit on kunnossa, mutta voi tuon maskin toki peittää.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
wiimax.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Minulla oli joskus samanlainen auto samalla koneella ja peitin sen maskin jollakin pahvin palalla. Eipä se auto siitä rikki mennyt. Eipä tullu kyllä ees mieleen että siitä vois jotain haittaa olla. Lämpes kyllä kovalla pakkesella ilmankin, mutta hitaasti. Maski nopeutti lämpiämistä vähän.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.

Tämä on sellainen juttu että yllättävän yleisesti luullaan että viima jotenkin vaikuttaisi vaikka todellisuudessa niin ei ole. No niin vaikuta niin jos kädellä koittaa ja siksi vaikuttaa koska iholta haihtuu vettä. Se saa luulon että viima jotenkin vaikuttaisi asiaan esim. just tuohon pakkasnesteen kylmäkestoon.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin viima vaikuttaa pakkasen purevuuteen eli tuulee vaatteisiin ja on kylmempi tunne.
Toki kuitenkin ajaessa tulee se koko pakkas määrä syylariin kun paikallaan se kuitenkin on lämpimämpää kun automaatti painaa kuumaa alapäähän,moottori hohkaa läheisyyteen...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Mulla on tuossa S211:ssa ihan merkkiliikkeestä ostettu maskisuoja. Tulee kahella ruuvilla maskin taakse kiinni. Ei oo sellanen virityksen näkönen kapistus mitä näkee melkein joka auton keulalla.

Moottori lämpenee huomattavasti joutusemmin suojalla. Ite ainakin kannatan maskisuojan käyttyä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja sonikki »

PEPI kirjoitti:Mulla on tuossa S211:ssa ihan merkkiliikkeestä ostettu maskisuoja. Tulee kahella ruuvilla maskin taakse kiinni. Ei oo sellanen virityksen näkönen kapistus mitä näkee melkein joka auton keulalla.

Moottori lämpenee huomattavasti joutusemmin suojalla. Ite ainakin kannatan maskisuojan käyttyä.
Just näin... eemelin viimasuoja oli myös halvin merkkiliikkeessä (29e vs. esim. motonet 49e). Itse oon ruuvannut keulille joka vuosi jo muutaman asteen pakkasille ja pois vasta lämpöisillä kevätkeleillä... vaikutus on huomattava, vaikka lämmin auto muutenkin :thumbup:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Jees. Siinä viimasuojan takana lukee, että otettava pois +5 asteen yläpuolella....
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Äkkinäinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Äkkinäinen »

Olen käyttänyt n.10 vuotta jäähdyttäjän edessä retkipatjan palaa. Helppo asentaa ja ei ole kallis.

Mitä varten pitää mersussa askarrella maskiin kiinni mitään härpäkkeitä
kun suojan pääsee laittamaan suoraan jäähdyttäjän eteen...
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

se onkin näkökymysys. härpäke on musta ja se ei näy ulkopuolelle...tänääänkin näin sitikan, jossa oli pahvilaatikon kappaleista kyhätty tuulensuoja maskin edessä, säälittävän näköistä :)
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Leyfield
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 13.10.2011 07:30
Paikkakunta: Keski-Karjala

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Leyfield »

Onko termostaatti varmasti kondiksessa. Minulla W203 220 cdi:n lämmöt nousee normaali 80 asteeseen n.10 km:n matkalla -25 asteen pakkasella vaikka maskissa ei ole suojaa.
Minulla on ollut W124 200 d ja W210 290 td ja tämä nykyinen ajokki on näistä kyllä ehdottomasti lämpimin talvikulkine.

Tuota maskin suojaa itsekkin ajattelin tuossa pakkasten alkaessa kun noissa edellisissä sitä tuli käytettyä, mutta kun lämmöt nousee ilmankin, niin en ole vielä sitä pitänyt tarpeellisena.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyse ei ole siintä etteikö lämmöt nousisi, vaan miten nopeasti ne nousee ja ero on huomattava keula muurattuna umpeen, vaikka ne nousisi ilmankin kuinka nopeasti :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Äkkinäinen kirjoitti:Olen käyttänyt n.10 vuotta jäähdyttäjän edessä retkipatjan palaa. Helppo asentaa ja ei ole kallis.

Mitä varten pitää mersussa askarrella maskiin kiinni mitään härpäkkeitä
kun suojan pääsee laittamaan suoraan jäähdyttäjän eteen...
Suoja on paljon parempi olla maskissa niin että jäähdyttäjään jää ilmarako.
Jos sitä jäähdytintä sattuukin tarvitsemaan, vaikkapa vaununvedossa, kelin välillä lauhtuessa tai mistä vaan syystä, niin se jäähdyttääkin jotain kun ei ole suoraa estettä kiinni siinä.
Patja kiinni jäähdyttimessä estää ilmankierron kokonaan..
Avatar
Äkkinäinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Äkkinäinen »

W211:ssä jäi cooleri alle sopiva ilmarako jotta normi ajossa riitti jäähdytys.Toki järjen käyttö on sallittua ja kuulemma jopa suotavaa.Kannattaa seurata lämpöjä mittarista...
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Efraim »

mrmorris kirjoitti:Telkassa vaan kerrottiin ettei suinpäin pidä nykyautoista sitä peittää ....
Uutisen taustalla lienee Autoliiton spesialistin kommentti. Hänen mukaansa peittämien häiritsee nykyauton nokalla olevia tunnistimia.
...joten ei koske lankkukuskeja :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Äkkinäinen kirjoitti:W211:ssä jäi cooleri alle sopiva ilmarako jotta normi ajossa riitti jäähdytys.Toki järjen käyttö on sallittua ja kuulemma jopa suotavaa.Kannattaa seurata lämpöjä mittarista...
Ja jos sitä järkeä käyttää niin ei laita sitä suojaa ihan kiinni jäähdyttäjään, vaan juurikin siihen maskiin. Se voi olla siinä vaikka ympäri vuoden jos ei vetele asuntovaunua hellekeleillä tai päästele autobahnilla kahta ja puolta sataa. Ei tarvi seurailla lämpömittaria tai miettiä että aiheuttaako se jotain ongelmaa jos 2/3 osaa syyläristä on +80 asteisena ja loppu 20 asteisena.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Noname »

Ehdottomasti kannattaa kovilla pakkasilla peittää maskia ja mulla oli pahvia keulalla jopa bensamersussakin. Lämmöt nousee nopeammin ja säästyy polttiainetta. Jäähdytin nestehän menee sohjoksi jos pakkaskestävyys ei riitä ja maskin peittäminen siirtää tätä rajaa eteenpäin tuntuvasti eli suositeltava varotoimenpide jos joutuu ajamaan paukkupakkasilla.

W211 keulalla Vehon viimasuoja ja se pitää ottaa pois keväällä. Alkaa nostamaan lämpöjä liikennevaloissa ja kovemmilla kuormituksilla ja en jättäisi sitä paikoilleen kesäksi missään tapauksessa. Vaikuttanee jo ilmastointilaitteen tehoonkin. :roll:
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

No liikennevaloissahan sen merkitys on kaikkein vähäisin kun ei ole ajoviimaakaan. Kannattaahan se pois ottaa kesäksi, mutta missään tapauksessa ei ala maskisuojalla lämmöt nousemaan suomen kesässä ellei sitten kisko kärryä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Pakkasten aikaan sattui olemaan joutavaa aikaa joten puuhastelin itse tuollaisen viimasuojan. Sattui varastossa olemaan tuollaista levyä vanhojen projektien jäljiltä. Turbon ilmanotoille ja distronicille jätin reitit auki. Alapuolen saikin näppärästi maskin alaosaan, siinä oli jotain pieniä reikiä valmiina.


Kuva

Kuva

Kuva
W219 CLS350 vm.2005
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

dealer kirjoitti:Voi peittää.
Pakkanen ei nouse yhtään viiman vaikutuksesta, esim. -30 astetta kestävä pakkasneste kestää -30 astetta vaikka kuinka viima repii syyläriä.
Tässä on vain toinen puoli asiasta. Viima ei nosta pakkasta, mutta viimattomuus "laskee" sitä. Eli jäähdytystehoa saadaan ilmavirtausta lisäämällä, joko nopeutta lisäämällä tai/ja tuulettajan siivillä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Leyfield kirjoitti:Onko termostaatti varmasti kondiksessa. Minulla W203 220 cdi:n lämmöt nousee normaali 80 asteeseen n.10 km:n matkalla -25 asteen pakkasella vaikka maskissa ei ole suojaa.
Minulla on ollut W124 200 d ja W210 290 td ja tämä nykyinen ajokki on näistä kyllä ehdottomasti lämpimin talvikulkine.

Tuota maskin suojaa itsekkin ajattelin tuossa pakkasten alkaessa kun noissa edellisissä sitä tuli käytettyä, mutta kun lämmöt nousee ilmankin, niin en ole vielä sitä pitänyt tarpeellisena.
Kyllähän ne lämmöt nousee ja pysyy ilman suojaakin, koska siihen lämmön tuottamiseen käytetään aina tarvittava määrä polttoainetta tankista. Suomessa asunnotkin eristetään aika hyvin, ja jos se ei riitä, niin käytetään jotain lämmitysjärjestelmää pitämään taloa lämpimänä. Voisihan asunnot tehdä "harvaseinäisiksi kuin ladot", ja käyttää riittävä määrä energiaa lämpimänä pitämiseen, mutta se eristäminen on paljon järkevämpää (halvempaa).
Avatar
Mihkaili
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Su 12.07.2015 22:48
Paikkakunta: Joensuu

Re: Maskin peittäminen

Viesti Kirjoittaja Mihkaili »

Köyhänmiehen maskisuoja :oops: Tuosta putkieristeestä leikkaa saksilla sopivan mittaiset pätkät maskin ritilöihin ja painaa ne ulkoapäin paikoilleen. Omaani ostin kaksi "kankea" vastaavanlaista mustaa eristeputkea (taisi olla ulkomitoiltaan 10mm.). Kulut 5,20€, joten eipä juuri haittaa jos häviää. Toisena autona Golf 4 jossa käyttänyt samaa suojusmenetelmää jo useamman vuoden. Huomaamaton, halpa ja toimii.

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... 000023027/" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
Vastaa Viestiin